Internetanvändare utan tv får betala tv-licens
Jag har inga problem med att pynta min licens - jag tittar trots allt på SVT en del (även om alla olika Discovery kanaler är dom som är mest poppis hemma hos mig) och tycker dom har riktigt bra program bitvis.
Men att börja jaga folk över internet luktar desperation. Det är ungefär som att dom tror att alla i hela landet fuskar och genom att slå via nätet kan dom klämma åt alla. Faktum är att de allra flesta är ärliga och betalar för sig och drag som detta kommer få ännu fler att vägra betala licens i ren protest över deras idiot fasoner.
Vad blir näst, ska de tvinga alla att betala också avgift för luften vi andas in. Jag blir skit förbannad.
Som du förstår så har det med princip att göra, varför ska man betala för något man inte nyttjar?
För att du lever i samma samhälle och land som alla oss andra. Du kanske aldrig blir sjuk, aldrig använder vägarna eller aldrig har studerat vid en Högskola. Välkommen till Sverige, här hjälpts vi åt för att få ett bättre land. Passar det inte kan du flytta till USA - skitkassa samhällsprogram (om ens något) men du behöver inte betala något iaf. (Rösta in nya parti i Sverige verkar inte hjälpa - nya regeringen verkar inte ändra på något av vad Sossarna kokade ihop).
jag tycker att man borde kunna få en internetkod med fakturan, därmed utesluter man alla som inte betalar tv-licens idag och så slipper folk betala bara för att de har internet.
Där har vi något som låter som en vettig lösning.
Folk utan tv måste betala,
Folk som är blinda måste betala, osv.
Vill bara tipsa om något som heter "TV-kort" samt "använda öronen".
SVT sänder en mängd program speciellt för minoriteter, som aldrig hade fått någon information i Sverige om inte just SVT hade funnits. De har samhällsprogram och debatter med hög kvalité och deras djupgående nyheter och reportage är de enda jag riktigt tror på. SVT är också den enda tv-kanal jag kollar på.
Tycker vi ska vara stola över i Sverige att har en sådan bra tv-kanal som helt fokuserar på att göra samhället bättre och där man slipper allt från reklam till barn till vad jag kallar "bimbo-tv".
Reklam för SVT: http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d...
Det stämmer inte iaf att SVT är public service tv,
för det är skitsnack.
Public service ska vara en kanal som vänder sig till alla,
och jäkla vad bra att dom då spottar star trek älskare i ansiktet,
svt har alltid kört star trek med jämna mellanrum,
och sist för några år sen körde dom Star Trek Enterprise som är 4 säsonger,
Och tv hallåan var hela tiden så uppspelt över att svt sänt star trek i alla år,
men när svt sände säsong 3 av star trek enterprise, då struntade dom i att köra den den fjärde och sista säsongen,
pågrund av att det fanns inget utrymme att visa den,
och det har inte funnits utrymme att visa den under flera år nu,
kaffe norrköping och sån skit finns det alltid utrymme för,
PUBLIC SERVICE TV I MIN RÖV !!!
men skärp er... jag kollar ALDRIG på SVT. skitkanal(er)!
Hur f-n vet du då att det är skit?
Du måste uppenbarligen ha missat reklam-tv utbudet helt, det kostar dessutom mer om man ska ha kabel-TV hemma.
Vad snackar vi om? eppa hundringar om året?
Fruktansvärda summor för en genomsnittlig FZ-läsare med Grafikkort ditt och moderkort datt.
När du får mustasch kommer du inse vilken bra TV vi hade förr(nu).
Jag har kollat på SVT, men ALDRIG mera, för det visas bara skit på dem, och varför ska jag betala för något jag inte tittar på? Eller du kanske är glad o betala för något du inte ser/använder. Oh btw, har inte kollat på TV på snart 1år. Raka fjunen o bli vuxxen me dig! ;):D
i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO
men skärp er... jag kollar ALDRIG på SVT. skitkanal(er)!
Hur f-n vet du då att det är skit?
Du måste uppenbarligen ha missat reklam-tv utbudet helt, det kostar dessutom mer om man ska ha kabel-TV hemma.
Vad snackar vi om? eppa hundringar om året?
Fruktansvärda summor för en genomsnittlig FZ-läsare med Grafikkort ditt och moderkort datt.
När du får mustasch kommer du inse vilken bra TV vi hade förr(nu).
Jag har kollat på SVT, men ALDRIG mera, för det visas bara skit på dem, och varför ska jag betala för något jag inte tittar på? Eller du kanske är glad o betala för något du inte ser/använder. Oh btw, har inte kollat på TV på snart 1år. Raka fjunen o bli vuxxen me dig! ;):D
Jag kör aldrig på vägarna österut från min lilla stad, bara västerut. Varför skall jag betala för vägbyggen, reparationer osv på vägar som jag aldrig, aldrig använder?
Här jag bor har min bostadsrättsförening börjat renovera massa lekplatser osv. Jag gungar aldrig på dessa löjliga gungor som är till för barn. Jag har inte ens barn, varför skall dom använda min del av pengarna till dessa barnsliga saker?
Är det bara jag som ser att argument som "-jag använder inte, jag vill inte betala" kommer inte att hålla om vi vill fortsätta ha någorlunda välfärd i detta nyblivna giriga land?
Att ta TV-licens via internetanvändarna är dock fel väg att gå. Lägg det på skatten istället så att alla betalar och inte bara de ärliga som jag sa tidigare.
Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest
@Ghenghis Khan - det måste väl ändå finnas någon gräns någonstans? Alla betalar väl fortfarande t.ex. en avgift till svenska kyrkan om man inte uttryckligen avsäger sig den, osv. Jag har inte emot att hjälpa till litegrann men jag förstår inte vad det är för vits med SVT som det är nu, _speciellt inte på internet_. Det går väl att vara kulturell även om man är en (svensk i detta fall) betalkanal? Eller finns det någon slags osynlig barriär?
Jag har alltid bott där tv-licensen varit betald så jag bryr mig egentligen inte om den biten, okej jag kan hjälpa till där även om det inte känns värt det. Men internet? Som jag sa.. tycker det finns gränser.
@Ghenghis Khan - det måste väl ändå finnas någon gräns någonstans? Alla betalar väl fortfarande t.ex. en avgift till svenska kyrkan om man inte uttryckligen avsäger sig den, osv. Jag har inte emot att hjälpa till litegrann men jag förstår inte vad det är för vits med SVT som det är nu, _speciellt inte på internet_. Det går väl att vara kulturell även om man är en (svensk i detta fall) betalkanal? Eller finns det någon slags osynlig barriär?
Jag har alltid bott där tv-licensen varit betald så jag bryr mig egentligen inte om den biten, okej jag kan hjälpa till där även om det inte känns värt det. Men internet? Som jag sa.. tycker det finns gränser.
Nä, som jag skrev också är jag emot sättet som det här förslaget baserar sig på. Jag har inga siffror men säg att 70% av alla är ärliga och betalar licensen idag. Skulle 100% betala hade den inte behövt vara lika stor och om ändå 100% skall betala den hade den kunnat ligga på skatten och alltså dras för mina ännu inte redan skattade pengar. Alltså hade licensen blivit hälften så dyr som den är idag
Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest
Men troligt. Då vill jag göra samma sak, jag ska ha en sida som handlar om hönsbajs (man kan gå in på den utan inlogg osv), enligt mig är sidan värd 100:- att titta på om dagen och eftersom alla kan läsa på min sida så vill jag ha 100:-/dag från alla som har internet. Börjar med sverige, sen vill jag nog utöka till att alla i hela världen med internet ska betala 100:-/dag för att läsa på min sida om hönsbajs. Jag utgår såklart från att alla i hela världen tycker sidan är av intresse.
Nu när alla små barn ridit ur sin vrede i tråden kanske jag ska säga nåt.
SVT har, om inte det bästa, ett sjukt bra utbud av program. Dessutom är dom reklamfria vilket gör att jag hellre väljer att titta på SVT än någon annan kanal. Reklam hetsar dig, vare sig du tror det eller ej.
Jag har aldrig sett en film på en reklamkanal och kommer aldrig göra det. Förstår inte folk som kan se en film med avbrott var 15:e minut.
SVT är bra på det sättet. Nog sagt.
Dock så anser jag att deras påhitt är rena rama barnlekarna. Jag skulle hellre betala några kronor i skatt för att ha kvar SVT än att vara tvungen att betala för att jag har en dator, som jag för den delen inte heller tittar på film med då jag inte anser det vara bekvämt.
Tycker man borde inte kunna få in SVT & SVT2 om man inte betalar licens. På så sätt så får dom som tycker om kanalerna betala för sig, medans folk som inte tycker om SVT inte får in det i TVn +slipper betala.
Alla glada o nöjda, men lär isåfall blir riktiga skitprogram på SVT om det skulle vara så.
I och med detta anser de att alla med en internetuppkoppling kan titta på SVT:s progam och ska därför betala tv-licens.
Även om saknar hårdvara och/eller mjukvara för att se på deras program via internet? Jag har nämligen bara min C64 uppkopplad och på den går det inte att installera Flash Player 10.
Gränsen för min frikostighet går vid alla de procent i skatt jag betalar varje månad.
Förbannade idioter, ska jag inte få bestämma själv vad jag vill eller inte vill ha för tjänster hemma? Om man inte har TV hemma, så beror det antagligen på att man inte har lust att betala en massa pengar för att se på det skräp som jämt sänds...
Snart borde de väl inse att baka in TV-avgiften i skatten istället så man slipper denna avgift som egentligen är en skatt för de som är ärliga.
Jag tittar aldrig på SVT men tycker helt klart att vi skall ha en slags skatt för att kunna få mer mångfald på de TV-program som finns. Exempel, hur många språka på "serbokroatiska"(ursäkta stavningen) görs i de reklamtvkanaler som finns? Om ett program skulle ha 20000 tittare på TV3 skulle det aldrig få finnas, däremot på SVT så kan det finnas.
Sverige har blivit så själviskt att man börjar bli mörkrädd. "-Det använder inte jag, då skall jag inte heller betala" verkar vara det nya mottot. "-Jag är aldrig utanför mitt Stockholm, varför i sjutton skall jag betala för någon Norrlännings renskötsel" osv osv.
Sluta upp att vara så själviska och se att med era små pengar kan Ni hjälpa andra grupper(än er själva) i Sverige. Vi är ett land tillsammans, inte en massa giriga individer!
Skönt att det är någon på det här forumet som är över 12 år i alla fall.
XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine
Nu när alla små barn ridit ur sin vrede i tråden kanske jag ska säga nåt.
SVT har, om inte det bästa, ett sjukt bra utbud av program.
Kan du förklara för mig hur en kanal som man är tvingad att betala för är bra,
En såkallad public service kanal som helt struntar i folks intessen,
är det public service att dom struntar att visa sista säsongen av star trek enterprise med ursäkten att dom har inte plats att visa det,
för dom måste ju istället ha 100 olika debatt program och kafe´norrköping med en fånigt flinande Ragnar Dahlberg som pratar om nageltrång och gardiner dygnet runt.
det enda man såg på svt har dom tagit bort, och så är man tvingad att ändå betala.
Oj vad sjukt bra svt är.
Jag väntar bara på den dagen de kommer och ska ha pengar av mig för min plasma skärm. Har inte ens en tv-tuner så jag kan inte ta emot signalerna men har ett comhem-uttag i väggen. Idioter hela bunten.
Du är tvungen att betala licens om en TV finns i hushållet, oavsett om den är inkopplad eller inte. Den kan till och med vara trasig och man är ändå tvungen att betala licensen. Helt sjukt om du frågar mig.
Om det finns en tv ja, TixFrix pratade dock om en stor skärm (som ser ut precis som vilken plasmatv som helst) som saknar tv-mottagare. Den behöver han inte betala någon tv-licens för men det känns som att om en kontrollant ser den så blir det nog svårt att förklara att den saknar mottagare.
/ LordDaimos