Stora problem med min brännare

Inaktiv
Stora problem med min brännare

Vet ej om jag skulle stoppa detta här eller i win mjukvara då det involverar båda.

Det är iallafall så att när jag häromdagen skulle bränna ut en dvd rulle så går det bara i 4x, tidigare hade jag flera alternativ... Min brännare klarar ju 16x (det kan vara 8? då det va länge sen jag brännde *minnet*) och mina skivor klarar 16x, det har fungerat hur bra som helst tidigare, även om det var 1 månad eller 2 sen jag använde den sist. Brännaren "heter": HL-DT-ST DVDRRW GWA-4083B och tillhör "datorpaketet" HP pavillion t770.se som jag köpte för 1? år sen.

På HPs hemsida hittar jag bara dessa: ftp://ftp.hp.com/pub/softpaq/sp26501-27000/sp26521.exe --> SP26521 is firmware version 1.19 for GWA-4083B och dessa kan jag inte ens installa, står bara "du måste vara administratör bla bla" och det är jag, har 2 konton på burken, har satt båda till administratör och har testat båda men icke.

Har även läst på flertalet andra forum bla: där det skrivs att man måste ändra till DMA mode istället för PIO och där uppstår nästa problem. Under IDE ATA/ATAPI-styrenheter på enhetshanteraren har jag 2 stycken "primär IDE-kanal" och 2 stycken "sekundär IDE-kanal", så har jag ändrat till "DMA om tillgänglig" på samtliga överföringsläge men det är bara på ena "primär IDE-kanal" enhet0 som det ändras till "ultra DMA mode 5".. på samtliga andra står det bara "ej tillämtligt" på aktuellt överföringsläge.

Men än vad jag gör kan jag max bränna i 4x.. finns det någon najs lösning?

Hmm det blev fan kladdigt detta, sen blir inte saken bättre då jag inte fattar ett skit av vad jag skriver om heller

Inaktiv

vissa skivor går inte så bra ihop med vissa brännare...testat olika märken på skivor med samma resultat?

Inaktiv

Nej jag har väl kanske felsökt lite dåligt. Ska springa och köpa nån annan skiva efter jobbet ikväll. Ska även testa med ett annat brännarprogram (kör Nero nu).

Inaktiv

Jahopp detta var ett av de mest pinsamma trådar jag startat.

Installerade Everest idag och till min förvåning ser jag att min sketna brännare inte pallar mer än 4x med DVD+RW skivor. Men pallar 8x med DVD+R skivor. Tack & bock efter att just inhandlat 100 stycken DVD+RW skivor som jag hade för mig jag hade senast \o/

1
Skriv svar