Microsoft "snor" LBP-låten till reklamfilm
Om det är medvetet eller inte har jag ingen aning om men i Microsofts reklamfilm för deras nya GUI-uppdatering till Xbox 360 så har de lyckats med konstycket att välja den låt som är mest förknippad med Playstation 3 i hela världen. De har alltså lagt in LittleBigPlanet-låten och även om den inte är gjord för spelet och MS därför har all rättighet i världen att använda den så känns det en aning konstigt.
Kanske har de tänkt "sno" låten och göra den till sin egen, eller så kan det ju bara vara ett misstag... hur som helst så känns det såhär spontant som ett rätt dumt drag.
<object width="480" height="295"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/uwu0gExNVuw&hl=sv&fs=1&color1=0xcc25..."></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/uwu0gExNVuw&hl=sv&fs=1&color1=0xcc25..." type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="295"></embed></object>
De kanske pröjsade för den (!)
Det är ju Micro$oft du pratar om, dom betalar aldrig för något.
Tror inte att det var ett misstag, LBP är ett populärt spel som många gillar och låten kopplar de till det spelet, låten gör de glada för de vet att det förknippas till något bra, om MS sedan använder det i sin reklam så förknippas det fortfarande med något bra fastän man kanske inte tänker på det, fast detta kanske inte gäller om man är en inbiten PS3 fanboy som vägrar inse att inte alla konsoler förutom den man håller på suger, kolla bara på kommentarerna. Men nu är ju också reklamen inte riktad till fanboys utan folk som kanske kommer köpa och då tror jag nog bara att låten hjälper, för inte fan tror ni att en reklambyrå använder samma låt utan anledning...
Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed
Det är ju en trevlig låt och vad man än tycker om att dom gör så här, så är det ett genidrag av MS att "sno" den.
Sony har ju förknippat LBP med den låten genom sin massiva reklamkampanj... säger sig själv att dom borde skaffat ensamma rättigheter till den.
Dålig stil är det men övertygad att det kommer fungera för MS.
1 min in i reklamfilmen = Falsk marknadsföring...
Absolut inte. Du kan ansluta dig till Xbox Live utan kostnad och ladda ner uppdateringar, demos m.m. Däremot måste du pröjsa för att kunna använda de flesta online-funktioner i spel.
Att Microsoft väljer att använda just den låten får man tycka vad man vill om. De har säkert någon tanke bakom det hela. Själv skulle jag dock ha valt någon annan låt.
"There are many aspects of human existence that I will never understand..."
De kanske pröjsade för den (!)
Det är ju Micro$oft du pratar om, dom betalar aldrig för något.
Vad menar du?
Microsoft köpet i alla fall rättigheterna till Rolling Stones - Start me up när de lanserade Windows 95. Enligt denna artikel så pröjsade de åtta miljoner dollar för det. Att Sony inte har gjort något liknande får de ju skylla sig själv för.
Blir så trött på folk som slänger ur sig vad som helst utan argument eller sanning bakom uttalandet.
Det är ju jättesmart. Sony betalade för att låten skulle etsa sig fast hos folk, sen kommer Microsoft och rider på vågen och får folk att förknippa den med Xbox i stället för LBP. Microsoft har tveklöst tyngre marknadsföringskraft än Sony.
Alltså... tänk alla de som ser fram emot att spela LBP och förutsätter att det finns till X-box när de spelar den musiken i reklamen och därför går och köper X-box. Taskig marknadsföring... Men vad förväntar man sig från M$?
Nu har jag förvisso svårt att tro att människor, enbart på grund av denna låt, skulle tro att LBP kommer till Xbox.
Microsoft köpet i alla fall rättigheterna till Rolling Stones - Start me up när de lanserade Windows 95. Enligt denna artikel så pröjsade de åtta miljoner dollar för det.
Och det roligaste i den biten är vilken bit av låten som folk kommer ihåg: 'You make a grown man cry'
Eller en annan klassiker från microsofts reklamare:
The classically minded among us may have noted a new TV ad for Microsoft's Internet Explorer e-mail program which uses the musical theme of the "Confutatis Maledictis" from Mozart's Requiem. "Where do you want to go today?" is the cheery line on the screen while the chorus sings "Confutatis maledictis, flammis acribus addictis."
An approximate translation from the Latin is: "The damned and accursed are convicted to the flames of hell."
Alltså... tänk alla de som ser fram emot att spela LBP och förutsätter att det finns till X-box när de spelar den musiken i reklamen och därför går och köper X-box. Taskig marknadsföring... Men vad förväntar man sig från M$?
Om man är så dum i huvudet att man får för sig att ett spel kommer till någon konsoll bara för att man hör musiken som förknippas till spelet i fråga (i detta fall lbp) så äre fan rätt åt en att man köper en konsol man inte vill ha.
Tycker det är grym marknadsföring av Microsoft, folk känner igen låten, gillar den förhoppningsvis och gör att dom tänker positivt om Microsoft, vilket ökar försäljningen.
Men ja, man är som sagt helt jävla dum i huvudet om man går och köper en konsol och väntar sig att kunna spela ett spel bara för att h*n hörde musiken i en reklam relaterad till microsoft, men om man är så dum kan man väl inte knyta sina egna skor själv så förhoppningsvis för deras skull har dom inte hand om sina pengar heller.