[70] Shattered Halls.

Medlem

Warriors rage är ganska dålig i alla vanliga instances, och blir sämre desto bättre gear du skaffar.

Mindre dmg taken = mindre rage.

Vi buffar våran gear för att få mindre rage. Dock ska rage normalization sänkas med 15-20% nästa patch så vi får mer att leka med.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Förhoppningsvis, men det är ju bara rge som man får genom att slå, och när man står där med tank grejjer, sköld. (Ja den avnänds faktiskt när jag kör med random grupper osv) Så får man vad, 5-7 rage per slag (känns så iallafall) så öka den med 15-20% så suger det fortfarande. Dock kommer där 15-20% mer rage vara riktigt trevligt när man kör dps och grindar.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Hukkie:

På normal är Shattered Halls ganska enkelt, har tankat det ett antal ggr och ända problemet är 7man groups då folk inte kör proper SingleTargetDPS.

Raid icon ftw. Den 5manna jag alltid kör tillsamamns med (tank, priest, mage, shaman, rogue) så har har våran tank satt keybinding på 3 raid icons. (Skull = kill, Star = sheep, Diamond = sap.) Även om vi alltid sitter på TS underlättar det klart när alla ser en Skull i mängden mobs. Och med Target Next Enemy bundet till scrollknappen på musen fångar man snabbt upp rätt mob.

Medlem
Skrivet av Xel:

Öhh vet inte vad för spel du lirar men testa du 2h tanka i 5 manna heroics GG på den. Har klarat Ramp,BF, Slave pens på heroic och första bossen i SH lyckas du tanka mobs med 2h så......... Jag som är full prot blir typ 3 shottad av mobsen cloth leather = one shot. Jag har btw bra gear värt att nämna är shielden som man köper för 33x badge of justice. Hatar jävla nab warriors som springer runt och leker imba med 2h.

Jadu, tolka det hur du vill. De som spelat ett tag förstår nog skillnaden på heroic och inte. Och de som föreslår att jag ska tanka med 1-h+sköld i en vanlig 5-manna har nog inte spelat med bra folk...

Går säkert å tanka 2-h i heroic också om en sisådär 8-9 månader när alla är fullt gearade ;P

Är ju en STOR skillnad på en bra spelare och en random-noob warrior som en pug plockar upp som ränner runt i en gear som inte har någon som helst struktur eller tanke och de enda knappar personen hittar från spellbooken är charge, MS och exceute.


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Vilket också är andledningen till att man kan bli jävligt lack på folk som inte koncentrerar dps på 1 target eller dumma locks som ska dotta allt dem ser... skitlätt att hålla aggro sen...

Finns smarta locks som dottar allt de ser också när man har en tank som man vet kan hålla aggro på mer än 1 mob i taget ;P

Har man speccat rätt tar det iaf 10-15 sec innan man får aggro och då bör de flesta va upptankade eller döda iaf

Edit: Och fear fungerar prima i instanser, gäller bara å få folk å låta bli den fearade moben. De brukar iaf dö av dots ungefär samtidigt som resten. Öppna med 2 st SP och håll sen dots på den och ett öga med CoR ifall den springer iväg för långt åt fel håll.
Går å slänga upp en CoEx för att få dem å hålla "nomal-tempo" när de sprinnger runt också.


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem

För att återgå till tråden, jag klarade Shattered Halls igår! Haha yay! Fick en tank trinket också.

Fast det var inte jag som tanka, jag drog med en druid från guildet sen speccade jag fury då jag fått tag på några heta vapen. Sen fick det bli en shaman, en shadow priest och en lock. Fearade och slaktade dom helt enkelt, fett roligt men lite skrämmande ibland med alla eliter springandes runt omkring.

Och vilken terminator jag blev sen då, HAHA fattar fan inte min damage output är så hög så hade jag varit lite nödig hade jag skititet ner mej.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Rincewind inga större problem att hålla aggro på flera targets men när han dottar allt innan de ens har hunnit komma fram till mig så går de direkt på honom, dvs jag har noll rage och mobsen är utpsridda överallt. Om de bara låter tanken åtminstone komma fram till mobsen (eller tvärt om) innan det börjas så har man ju iallafall blivit träffad en gång av varje target så man har lite rage att börja med.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Rincewind inga större problem att hålla aggro på flera targets men när han dottar allt innan de ens har hunnit komma fram till mig så går de direkt på honom, dvs jag har noll rage och mobsen är utpsridda överallt. Om de bara låter tanken åtminstone komma fram till mobsen (eller tvärt om) innan det börjas så har man ju iallafall blivit träffad en gång av varje target så man har lite rage att börja med.

Va därför jag skrev smarta locks.


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Inaktiv

druider <3
swipe swipe swipe
mobsen är fan klistrade, hur många dom än är


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av Rincewind:
Skrivet av Wardancer:

Vilket också är andledningen till att man kan bli jävligt lack på folk som inte koncentrerar dps på 1 target eller dumma locks som ska dotta allt dem ser... skitlätt att hålla aggro sen...

Finns smarta locks som dottar allt de ser också när man har en tank som man vet kan hålla aggro på mer än 1 mob i taget ;P

Har man speccat rätt tar det iaf 10-15 sec innan man får aggro och då bör de flesta va upptankade eller döda iaf

Edit: Och fear fungerar prima i instanser, gäller bara å få folk å låta bli den fearade moben. De brukar iaf dö av dots ungefär samtidigt som resten. Öppna med 2 st SP och håll sen dots på den och ett öga med CoR ifall den springer iväg för långt åt fel håll.
Går å slänga upp en CoEx för att få dem å hålla "nomal-tempo" när de sprinnger runt också.

Rince du har uppenbarligen INTE tankat multi-mobs, det han syftar på är att om locken ska DOTa allt, så måste han vänta tills det finns demoshout/sunders etc på alla mobs. Finns inte en tank i världen som håller mobs utan att ha fått tid att faktiskt bygga threat. Problemet ligger i de locks som vid pullet, innan alla mobs ens kommit fram till tanken börjar DOTa, då tar de skada innan tanken ens rört dem, och springer bara rakt förbi.

Många försvarar sig med "Men demoshout då, så får du dem!" Knappast. Demoshout ger visserligen en del theat men kan inte räkna sig mot en DOT.

Alla DPSare som har lite i skallen börjar med att DOTa (Som HAR dots då) maintarget fullt, och sedan byter de till secondary (Som fått näst mest sunders och liknande), för att sedan gå vidare neråt i kedjan.

Det tar verkligen inte 10-15 sekunder innan man får aggro om man dpsar alla mobs, aldrig i livet.

Att dota mobs eller så på det viset är lika smart som att en mage springer fram och kör arcane explosion i högen med elites som tanken håller på med. Han kommer att dö, och det finns bara 2 saker att göra då, fear, då får man oftast adds, och challenging shout, välkommen till världen med 10minute cooldown.

För att summera, om folk kör DPS på alla mobs för att få ut dots eller bara general dmg (AE, multishot, dota allt) så kommer tanken inte hålla aggro om han inte fått lite tid, hur bra han än är, så är han bunden av global cooldown och sina ablilities. 10-15 sekunder? Fattar inte vart du får den siffran ifrån faktiskt, på en mob som inte ligger som maintarget kommer du dra aggro om du dpsar för mycket i starten, och för mycket är inte speciellt mycket.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Inaktiv

druidtank. ~~~~~

swipe swipe! som sagt.

funkar utmärkt å dota allt, om tanken är skicklig, och, typ, inte är en warrior (ska förhoppningsvis fixas nästa patch när thunderclap äntligen funkar i defensive stance, yay!)

sen har flertalet klasser anti-aggroskills, så kommer det springades mobs kan man dra en soulshatter om man är lock, eller fade om man är präst osv.. så får tanken tid å bygga igen

allt knyts ihop till en stor påse av aggro/anti-aggro/dps/hps och utfört korrekt fimpar man alla mobs väldigt fort i en pull och tanken tar mesta av skadan. yay.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Jag tyckte den var både rolig och lätt. Själv så hade jag 50p i protection nr jag körde det.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Hukkie, no offence, men du är helt fel ute.

Men skit samma. Ni spelar på ett sätt som fungerar för er och jag på ett som fungerar för mig och de jag spelar med.

Det är väl det enda som spelar någon roll, eller hur?


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem

2h tanking tror jag är inget o rekomendera om warriorn inte har minst 10k hp och riktigt najs ap/crit i sin dmg gear. Lägg till att prästen måste ha sjukt bra mana regen för att hinna heala. Alltså det kräver en tajt grupp som har spelat med varandra länge.

Själv kör jag 1h+sköld +prot build och att se prästens mana på 90% efter en fight är rätt tillfredställande.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

SH är inte särskilt svår, det som enda behövs är uppmärksamma spelare med sunt förnuft. Ta tid och planera varje pull i förväg, markera mobs och bestäm vilken ordning ni ska ta dem bara. Gör man allting rätt och jobbar som ett team så wipar man inte helt enkelt. Har upplevt att det är smidigare med en druidtank men det kan vara annorlunda nu efter patchen.

Inaktiv

äh.. pensionärstjafs.. jag är präst, det är bara kul när man får boxa lite mobs (-;
shows the true skills


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av cybo:

2h tanking tror jag är inget o rekomendera om warriorn inte har minst 10k hp och riktigt najs ap/crit i sin dmg gear. Lägg till att prästen måste ha sjukt bra mana regen för att hinna heala. Alltså det kräver en tajt grupp som har spelat med varandra länge.

Själv kör jag 1h+sköld +prot build och att se prästens mana på 90% efter en fight är rätt tillfredställande.

10k hp är ruskigt lite numer, jag har 12k obuffat utan några häftigare items, att tanka lvl 70 5man funkar inte så bra med 2hander då man inte kan använda devastate (1hand weapon required) eller shieldslam/spell reflect etc.

Att skippa skölden sätter enormt mycket mer press än man tror på healers då även block försvinner (Som normalt sett plockar runt 250-300 per slag blockat, och personligen blockar jag enormt mycket då jag alltid har rage för att kicka shieldblock rätt oavbrutet (Samma cooldown som den räcker i princip).


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Körde SH på heroic igår, det var faktiskt lite hyffsat svårt ;<

Inaktiv

hukkie: jag har healat det mesta 5-man (inte orkat raida bc än), dock inte på heroic, vilket detta självklart inte gäller för..
..men om man kör med bra folk är det svinbra med 2h-warriors som "tanks"
och självklart byter dom vid bossar å whatnot
det är jävligt gimpat att bara kunna fimpa en mob i taget imo


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Shattered halls är enligt mig en av de svåraste instancerna i spelet (Heroic) ... vi har klarat den 1 gång (enbart för Serpentshine attunment quester)... alla andra instacer farmar vi på heroic.

Den dagen jag ser att våran MT drar fram ett 2h vapen och tror att han ska tanka så blir det en /gkick... nää.. lite seriöst... en 2h "tank" blir dödad på under 3 sekunder om han inte kör shield i de lite svårare heroic instancerna. Men visst... en väl gearad lvl 70 warrior har nog inga problem att kötta igenom Rampart eller bloodfurnace med 2h vapen.... Men aldig att det går i en instance på "samma lvl".

Inaktiv

eh.. jo.. det går utmärkt.. men inte på heroic
tro mig.

edit: när det gäller ramparts å dyligt så kan man ju för fan köra genom det med 2h som lvl62 typ


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

2hand tanking dör man inte av i normala instances, inte på thrashmobs iaf. Det är threat som gäller, står tanken och DPSar istället så kommer ranged DPS att dra aggro inom sekunder och sen får han jaga.

Att tanka med 1h/shield lättar trycket på healers och med rätt specc gör du ungefär lika mycket dmg som med en 2hander på en tankwarrior, då hans 1hand/shielddmg är buffad och hans 2handed är nerfad.

Heroics, såklart shield, hur fan ska det annars gå till då mobs slår för 4k på tanken ibland, om han plötsligt tar upp en 2hander och det istället blir 5k eller mer?


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Inaktiv

yawn

att tanka med 2h i dps-gear och sweepa allt jävla möjligt funkar optimalt, så länge det finns vakenhet, skill och gear för det..
aggar nån ranged dps något gör det inte ett piss, för dom vet hur dom ska hantera situationen, och efter några sekunder är moben limmad på tanken igen, alternativt död

....åter igen.. i lätta instanser (inte heroic alltså), och inte överallt i dem

edit: med optimalt menar jag snabbt. man KAN ju stå å tanka med 1h å sköld å tankgear å tankspec å blabla med dps enbart en mob... men det går fan så segt så man somnar av det. men visst, det "lastar väl av healern" ^^


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

äh.. pensionärstjafs.. jag är präst, det är bara kul när man får boxa lite mobs (-;
shows the true skills

Fade kiting skadar ju inte :>
Har man spelat som pvp healer är man dessutom van vid att ha saker som slår på en samtidigt man healar, bara man inte dör så ;>

Skrivet av cybo:

Lägg till att prästen måste ha sjukt bra mana regen för att hinna heala.

Det där lät inte direkt rätt... hmmmz...

Medlem
Skrivet av prikk:

edit: med optimalt menar jag snabbt. man KAN ju stå å tanka med 1h å sköld å tankgear å tankspec å blabla med dps enbart en mob... men det går fan så segt så man somnar av det. men visst, det "lastar väl av healern" ^^

Som jag sa, i normala instances kan mobs få kuta lite om de vill, även casters kan ta en smäll eller 2 utan problem. Däremot heroics där mobs crittar clothies för 12-15k då håller man helst kontrollen på hög nivå.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

12
Skriv svar