Ett Sverige efter 100 år

Ett Sverige efter 100 år

100 år har gått sedan jag tog över styret av Sverige, ett land låg i mina händer. Enorma möjligheter finns, eller tänker man spela defensivt och försöka vara en typisk nymodig svensk kung.

Skydda landets säkerhet och hålla en bra utrikes politik, det var just det här många rådgivare vädjade till Karl den XII när han väl hade besegrat ryssarna vid Narva.
Men eftersom Karl XII var den man han var så följde man karolinernas motto " Gå på ", ordet retirera eller dra sig tillbaka fanns inte i Karls värld. Armen var enbart tränad att "gå på" alltså offensiv inriktad. Det här skulle komma att visa sig vara en sämre taktik för just slaget vid Poltava.

I alla fall så överger jag Karls sätt att tänka på utrikespolitiken, men jag har ju fördelen att ha lite facit i hand.
Men general Dahlberg som levde under Karl XII tid varnade kungen att Ryssen var på väg och åtgärder måste göras för att kunna försvara Östfronten. Men Karl vägrade lyssna på Dahlberg, han levde nämligen efter sin faders synd på dem olika grannländer.
Danmark var huvudfiende och skulle prioriteras högst upp vart gränsen skulle försvaras enligt Karl XI det här följde hans son Karl XII.

Men det man ska i tanken är att Sverige ville vara i fred med sina grannländer, man var nöjd med det man hade. Innan kriget bröt ut så hade Sverige sänt en hel del diplomater för att få fram en beslut att man inte längre skulle angripa varandra. Politiken som Sverige nu har började redan tonas fram under Karl XII tid.

Men Danmark ville ha sitt kära Skåne så det blev inga direkta förhandlingar, men Danmark trodde blint på att man skulle få Skåningarnas hjälp igen. Men man visste inte att Skåne såg sig nu som Svensk och stödet som fanns för en dansk invasion var inte lika stor som tidigare. Det här visste inte Danmark

Utan att gå in på mer detaljer lämnar jag det "riktiga" Svenska riket som fanns då och hur kungen Kark XII fungerade. (Det blir dock en serie blogg om den svenska armen under den här tiden om ca 2 dagar)

För att inte göra samma misstag som Karl XII, så ville jag till förstahand enbart försvara det rike jag nu ägde. Fast satsa på industri och forskning. Även flottan ville jag få till värds ledande. Det här var min plan när man börjar vid 1700-talet.

Men den här idén går inte så bra att följa eftersom Ryssen är en riktigt dryg motståndare, dem vill verkligen ha en hamn som löper ut till Östersjön. Men för att nå Östersjön så måste dem ta lite svenska områden.

Danmark är också defensiv och startar inte krig i första hand, utan det blev Ryssen som vill kriga lite. Eftersom jag hade idén att hålla mark och inte ha som mål att ta över Europa som är väldigt orealistiskt och inte så roligt heller för den delen.
Men Ryssen får spö i varje slag den Svenska armen, men okej då jag går in och tar Moskva då så dem jävlarna kanske ger sig om jag lämnar tillbaka Moskva mot fred och blir min allierade.
Man tackar Ja till mitt erbjudande men direkt nästa år bryter man alliansen och förklarar krig igen.

Jag inser då att Ryssland måste brutalt slåss ner för att kunna ha någon form av kontroll över dem. Men nu när Ryssland förklarade krig går Kurland in på deras sida.
Så den Svenska armen får nu en bred från på den östra delen av riket.
Det finns även stora mängder soldater som väntar på att Danmark ska förklara krig, men Danmark förklarar aldrig krig.

Ska jag vända om till en offensiv inriktning och anfalla Norge (som är danskt) och senare ockupera Köpenhamn. Men eftersom Kurland förklarade krig och blev allierad med Rysslnad, så skickas delar av den armen som vaktar Stockholm till Kurland för att besegra dem. För att senare åka hem igen till Stockholm när tiden väl är kommen.

Men se på fan Dansken startar krig när delar av armen är på väg till havs till Kurland, happ. En till fiende, men som tidigare lämnades en del av armen kvar i Stockholm för att försvara. Inte för en offensiv handling som skulle vara nödvändig nu, så Dansken går runt nästa precis som han vill i Sverige ett tag och bränner städer och industrier. Medan Dansken gör det här så mönstras en stor arme i Stockholm för att kunna gå på Offensiven mot det Danska riket och armen som är i Sverige.

På Östfronten går det riktigt bra, Ryssen blir snabbt besegrad. När endast 4 områden åter står av det Ryska riket ber man om fred och man tänker betala en hel del summa pengar som skadestånd. Man vill även bilda en Allians, eftersom det Ryssland som återstår är så svagt och består av "dåliga" områden så jag tror att Ryssland inte kommer förklara krig på en jädrans massa år.

Då var det bara Dansken som skulle besegras, armen är upprustad och "gå på taktiken" används. Hela Danmark ska besegras för att slippa den här eländiga fiende som har förstört så mycket i det Svenska riket.

Det dröjer ca 3 år sen är hela Danmark under svenskt styre, nu blir det dags att koka lite kaffe och fina putsa det stora riket. Jag slår fortfarande fast vid att jag inte tänker anfalla mina grannländer så vida dem inte förklarar krig mot mig.

Islands som togs över av det Danska riket kommer fungera som en marinbas, alltså vara laddad med soldater och stora delar av dem militära skeppen. Fungera som insatts styrka kan man säga, gå dit jag ber er.

Visst det börjar bli festanande att ta över mer av Europa nu när ens land är så pass stabilt och så pass rikt. Men jag vill vara "realistisk" jag vill ha ett rike som skulle hållit till våra dagar.
Men eftersom Austria (Dagens Österrike) börja kriga med alla grannländer så faller hela Polen till deras händer. Nu har jag en mäktig granne som kan bli ett allvarligt hot, och självklart kommer kriget. Austria är lika envist som Ryssland, så "gå på taktiken" tas till igen. Den lyckas utan problem här nu, så nu faller det erövrade Polen och även lite andra små områden till mitt rike.

Så nu kontrollerar jag nästan hela gränsen från Östra Frankrike till dagens Nord Italien. Så riket har vuxit enormt, nu börjar det bli nästa lite för stor för min smak för att bli stabilt. För att vara snäll mot min enda allierad Preussen, så jag släpper ifrån mig delar av det som var Austria för att stabilisera riket.

Nu tas kaffekoppen fram igen och en hel del byggnation börjar, jag vill lämna ett fint arv till min arvingen. Som Karl XI lämnade den Karolinska armen till Karl XII.
Ett fint högklassigt instrument som kungen själv beskrev sitt arv.

Men nu börjar jag närma mig mitt slut som Kung och enväldig härskare över Sverige.
Det sista som händer under min tid är att Holland förklarar krig, stakars jävlar säger jag bara. Dem hade väldigt fina områden i Nordamerika. Så min marinbas som jag kallade Island, får order om att Invadera alla Hollands provinser. Efter att alla Hollands provinser ligger under mitt styre skicka ett brev där man ber om fred.

Jag tackar glatt Ja, jag har nog med deras blod på mina händer.

Här tar min lilla Historia Slut om en annan version av Sverige. Jag hoppas ni tyckte den var helt okej.
Det är ju ändå baserad på mitt rike i Empire Total War.

#blogg


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem
Ett Sverige efter 100 år

Intressant och bra skrivet... Välkommen till FZ...

Tack, brukar hålla till på Gamereactor men så mycket snor ungar där just nu.


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem

Hur är Empire med senaste patchen då? Jag har inte spelat på ett tag.

1
Skriv svar