Jag recenserar Sega Joypolis

Inaktiv
Jag recenserar Sega Joypolis

På den konstgjorda ön Odaiba i Tokyo har Sega ett eget nöjesfält. Inomhus. Och det är förmodligen det minst märkliga med ön som byggts på ett sopberg i Tokyobukten och fyllts med museer, shoppingcentra, galen arkitektur och en Gundam-staty i naturlig storlek (skynda hit, i höst är han borta).

Efter en dag i denna besynnerliga framtidsvärld känns det faktiskt rätt avslappnande att gå till Joypolis, som Sega-spektaklet kallas, och lösa en kvällsbiljett för 1900 yen. Då har man tre timmar på sig innan stället stänger, precis lagom för att hinna med de mer spektakulära attraktionerna. Utöver dem finns dessutom en massa arkadspel (som man får betala extra för), men det känns ju rätt ovärt eftersom vi har typ åtta (jag skojar inte) välsorterade arkadhallar på gångavstånd där vi bor.

Joypolis är inget Disneyland, men om man besökt Grönans omgjorda och fantastiskt tragiska "spelhus" nyligen är det hit man ska åka om man vill få tillbaka tron på livet.

För att illustrera detta gör jag helt enkelt en Jonas Högberg och rangordnar sakerna jag hann med.

8. Spin Bullet
Broschyrens version:
"Extream Roll!!! Spining type coaster!"

Min version:
Precis som berg och dalar hör bergochdalbanor hemma utomhus. Detta förstod inte Sega när de klämde in Spin Bullet i ett hörn av Joypolis-komplexets nedersta våning. Tyvärr är åkturen inte mer omskakande än radiobilarna på Gröna Lund. Att ens kalla den "bergochdalbana" känns lite missvisande. Låt oss mynta begreppet "guppochgropbana" istället.

7. Sky Cruising
Broschyrens version:
"Cruise through the sky and head for the tropical islands!!"

Min version:
Galna gitarrsolon, Nights-barn och smaragdgröna polygoner? Sky Cruising måste vara den äldsta attraktionen som fortfarande är i bruk på Joypolis, och känns som prototypen till ett arkadspel från Saturn-eran man aldrig hört talas om. Kanske har det till och med hunnit provspelas av en och annan gästande kändis på 90-talet. Vilket ju vore exotiskt nog i sig. Man sitter två personer i ett slags glidflygare som hänger strax framför en välvd videoskärm och styr genom att dra ett slags tvärstång åt olika håll. Krångligt och inte särskilt fagert, men om hela Sega Joypolis varit fyllt med luxuösa arkadspel från tidigt 90-tal hade jag gett vadsomhelst för att bli insläppt.

6. Initial D
Broschyrens version:
"Enjoy high speeds and drifting in this realistic racing attraction!"

Min version:
Njut av att sitta i en stillastående sportbil och snurra fram och tillbaka! Denna enormt påkostade specialversion av något av Initial D-spelen (utöver Mario Kart Arcade Grand Prix 2 de enda racingspel som finns kvar i arkadhallarna här, men det är svårt att bry sig om man inte är insatt i animen) låter en kliva in i en Impreza eller motsvarande som kastas och snurrar fram och tillbaka i synk med hur bilen i spelet skulle bete sig i verkligheten. Tyvärr simuleras accelerationen knappt alls, vilket gör det till en märklig känsla när man snurrar våldsamt på stället i varje sväng. Men trots att jag är besviken är det förstås en upplevelse att ha kontroll över en hel krumbuktande sportbil. Om inte annat lyckas det göra Initial D värt att spela.

5. Hummer
Broschyrens version:
"A thrilling off-road racing game with rough obstacles designed to show the optimum ruggedness of HUMMER!"

Min version:
Ja, faktiskt något åt det hållet. Jag var inte bekant med det här spelet i förväg, men visade sig vara rätt mäktigt. Eller en sak i taget: själva spelet är en ganska blek och väldigt uppenbar Motorstorm-kopia, där allt från bandesign till boost kopierats minutiöst. Men själva kabinetten är stora, tunga och krumbuktar nästan ännu mer våldsamt än bilarna i lyxversionen av Initial D. Den fysiska upplevelsen kan verkligen göra all skillnad i världen. Bonuspoäng för livekommentatorn som kvittrade på hyperentusiastisk japanska hela loppet igenom trots att vi tydligt visat att vi är dumma utlänningar som bara kan engelska.

4. Wild Wing
Broschyrens version:
"The third stage of the Wild series! We take you to the wild sky this time."

Min version:
Nämnda Wild-serie är tre åkturer som tillhör en kategori det säkert finns något säkert facknamn på, men som på ditt och mitt språk går iallafall ut på att 10-15 pers sätter sig i en förvuxen bergochdalbanevagn som vrider sig av och an i för att simulera rörelserna på en film som spelas upp på en panoramaskärm med rätt bra djupkänsla. I bästa fall känns det alltså som att man rör sig i ett hisnande tempo medan vagnen kränger och krumbuktar som om den vore i filmen istället för framför den. Två bra exempel på hur tekniken kan utnyttjas är den relativt nya (och väldigt spektakulära) Simpsons-åkturen på Universal Studios i Hollywood och den nästan antika men hemskt charmiga Star Wars-motsvarigheten på Tokyo Disneyland.
Wild Wing, då? Jorå. Man glider runt över en exotisk sjö, dundrar igenom hangarer och bestyckas till slut med ett par kortslutna jetmotorer som får allt att bli ännu lite snurrigare. Det är väldigt underhållande, men inte riktigt i klass med de två föregångarna.

3. Wild Jungle Brothers
Broschyrens version:
"Enjoy the jungle environment on this ex-citing ride!"

Min version:
Den här Wild-varianten simulerar att man åker i en jeep kors och tvärs genom en lömsk djungel. Väldigt omtumlande blir det när man faller från träd och broar, störtar in i mystiska tempel och backar ifrån tre rullande stenklot samtidigt. Jag säger som speakern i Cyborg 009: djunglen är OBARMHJÄRTIG.

2. Wild River
Broschyrens version:
"Experience the thrills and rush of a rapid river rafting!"

Min version:
De som konstruerade Wild River måste hata min ryggrad. Det gör det här till den bästa versionen av de tre. Såna här åkturer ska ju vara så brutalt hisnande att man vadar i barnspyor på vägen ut, och Wild River kommer ganska nära med sina ständiga chockmoment och pisksnärtrörelser. "Wildoooooo!!!" var ordet.

1. Storm G
Broschyrens version:
"Enjoy a high powered bobsledding race."

Min version:
Jag vet inte ens om det här spelet var särskilt bra, vilket säger en del om hur omtumlande hela upplevelsen var. Och det är ju så det är med arkadspel nuförtiden: de blir inte bättre eller ens snyggare än dagens monster till konsolspel, men det glömmer man lätt bort när det känns som att man sitter i en neonbelyst tvättmaskin på full hastighet. Och Storm G har åtminstone en väldigt bra idé: co-op-racing! Man sätter sig två och två i futuristiska bob-slädar och synkar sin styrning så gott det går för att optimera kurvtagningen. Då och då uppmanas man att snabbt som fan trycka in speciella knappar för att boosta, och gör man det rätt belönas man med att kabinettet spinner 720 grader. Det hade lika gärna kunnat vara Pokemon på skärmen framför oss, jag hade haft lika kul ändå.

0. Crepe Ojiisan
Broschyrens version:
"Take a break and enjoy a sweet crepe!"

Min version:
Crepes! Bästa med Japan med flera ljusårs marginal, och därmed by default den fräckaste attraktionen på Joypolis. Sorry, alla ni som slet i hundra år med att bygga ihop Storm G och alla 3D-åkturer!

Vad jag missade:
Lola & Carla
"Be the No. 1 host/hostess! Lola & Carla will observe your potential in the night club!"

Fortune Forest
"Foutune Telling Attraction"

Pink Panther - The Missing Diamond -
"Genuine diamond has been stolen at 'Pink Panther's 45th anniversary'. You will be the agent and solve this case!"

The Room of Living Dolls
"This attraction is available only in Japanese."

Prison Break
"Based on the film 'PRISON BREAK', this walk-through attraction will take you into a thrilling world. The tour in this attraction is in Japanese."

Dark Chapel
"Can you stand going through this mysterious Mass in the chapel?"

Cafe & Dining JP
"Entertainment restaurant based on Japa-nese Pop music."

Mc Studio
"Let's keep your best smile in the picture! The state-of-the-art digital photo studio."

The Quiz Show
"This attraction is available only in Japanese."

Carnival Zone
"It's show time! (carnival coins only)"

Medal Zone
"Place your bets! (medal coins only)"

Let's Go Jungle! Special
"Shoot your way through the jungle in this gun-shooting attraction!"

The House of the Dead 4 Special
"Shoot the threatning zombies!"

Burnout Running
"Run on the machine and feel the track and field!"

Halfpipe Canyon
"Test your snow-boarding techni-que!"

Aquarena
"You can touch and communicate with beautiful fish in this virtual aquarium."

V-stage
"A stage for live events, complete with a huge wide-screen!"

Internet Zone
"Charged Internet corner where you can use 10 minutes by 100 yen. It is compliant to 12 Languages."

Dippin'dots Ice-cream
"Try our ice cream with a funny sensation!"

Prize Corner
"UFO catcher Area with attractive plush and prize!!"

3D Panic Labo "Yatterman the 3D"
"Once it starts, it will create a mysterious atmosphere? Be careful not to get ripped of by the 'Dorombo Family''s fraud items."

VARNING! Sega Joypolis välkomnar inte följande grupper: "expectant mothers (because of a bad influence to an embryo caused by a heavy movement)", "if you're in some kind of medication", "despite your body parts, if you are suffering from a fracture or osseus anomaly", "if you are coming from some other foreign countries and cannot understand the reuirements that is shown in this brochure (because of incomprehensibility of our expositions, they could have an undesirable behavior)". Samt, förstås: "you should be in good health (to play with the attractions could take a turn for the worse)".

"If you haven't satisfied these conditions, you can't get in. You are
an expectant mother. You have high blood pressure or ailments
affecting your neck, spine or heart. You are prone to motion sickness.
You are not in good health. You are under the influence of alcohol. You
are taking medication that may make you drowsy or result in impaired
consiousness. You are unable to comply with the warnings affixed to
machinery or instructions issued by park employees. You are unable to
properly fasten your seatbelt or secure your safety bar. You have a bone
fracture or other skeletal anomaly irrespective of the location. You have
previously experienced convulsions, loss of consciousness, or other
neurological symptoms when watching television, playing video games,
or in response to flickering light on water or other visual stimuli. You
are a guest from another country and cannot understand the restrictions
of usage as outlines in this brochure. You have a disease or are
otherwise in poor health."

#blogg

Medlem
Jag recenserar Sega Joypolis

Deja vu?

Inaktiv

"Try our ice cream with a funny sensation!"
Vem kan motstå en slogan som denna?

1
Skriv svar