Metal Gear Solid 4 för stort för bluray

Avstängd

Tycker att jag hört detta förlängesen...

Skrivet av Molotov:

inte i det här fallet, MGS4 är ett skrytprojekt så då är det "bra" siffror att det inte ryms på 25GB osv.

Tänkte precis samma sak. Sådana här "Ojj ojj vad stort och mycket grejjer vi har. Hoppsan, det rinner över kanten se så det kan gå! Kolla!" uttalanden är det inte första gången man ser i samband med spel.

Tror snarare detta språkval handlar om att separera marknaderna och förhindra import /eventuell framtida piratkopiering.

Onekligen rätt skickligt förvandla ett försämrings/nedbantnings + kopieringsskyddsbeslut runt titeln till en reklamkampanj.

Medlem

Jaja de engelska rösterna är 100 gg bättre än de japanaska i MGS serien så

Medlem
Skrivet av ZupiCo:
Skrivet av Richiraptor:
Skrivet av pazu:

skitsnack, vill man så kan man få plats med hela MGS4 på en blu-ray fast utan att ha massa 1080p-klipp och okomprimerad 7.1 ljud

inte vet jag, men jag vill iaf ha okomprimerat ljud och 1080.. om storyn är bra, varför sunka ner ljudet som är en sjukt stor del av upplevelsen..

iofs så är jag väll en av "få" som har HD ljud i vardagsrummet, inte slagit igenom än.. få recivers som stöder hdmi 1.3a med HD sound..
och ni som inte hört skillnaden ha missat nått, sjukt stor skillnad.. men det behövs högtalare som klarar av att spela skillnaden åh..

men för er som använder tv högtalarna eller budget surround system kan jag förstå att ni klarar er med komprimerat mp3 ljud..

och priset att trycka 2 blurays är nog inte så stort.. sätt bonus matrial om det är sådant på en xtra vanlig dl dvd ist..

HDMI 1.3 har exakt noll betydelse för PS3:ans ljudåtergivning i nuläget.

Saxat från engelska Wikipedias HDMI-sida:

Citat:

Optionally supports output of Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio streams for external decoding by AV receivers.[9] TrueHD and DTS-HD are lossless audio codec formats used on Blu-ray Discs and HD DVDs. If the disc player can decode these streams into uncompressed audio, then HDMI 1.3 is not necessary, as all versions of HDMI can transport uncompressed audio.

Saxat från Engadget:

Citat:

It has recently been uncovered that although the PS3 does have an HDMI 1.3 port, the software does not support bit stream audio. What this means for Blu-ray fans is that when they finally pick up one of those new Onkyo receivers with HDMI 1.3, that they still can't enjoy Dolby TrueHD or DTS HD because there is no way to get the bits out of the PS3.

Jag har fortarande inte sett något som tyder på att det har förändrats. Det betyder att PS3:an gör om HD-ljudet till en PCM-stream innan den skickar ut ljudet över HDMI:n, alltså kan man få precis lika bra ljud över HDMI 1.2. Jag har själv en HDMI 1.3-förstärkare, så rätta mig gärna om jag har fel.

Jag ber om ursäkt, glömde ju helt bort att ps3 bara skickar ut pcm och inte Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio... det som skiljer därimot 1.2 och 1.3 är att 1.3 behövs för att skicka just TrueHD formatet till en reciver, men då behöver precis som me ljudformatet DTS.. behövs stödet både från spelarn och recivern, men mixningen av ljudet sker på spelarn och inte på recivern.. en reciver med 1.2 kan ej ta emot TrueHD signaler, för att den recivern vet ej vart den ska fördela signalerna rätt.. vänster, center mm..

men så länge man kör ut i pcm så kommer alla recivers att klara av okomprimerat ljud.. men okomprimerat ljud och "HD ljud" är inte samma sak.. precis som skillnaden mellan DolbyDigital 5.1 och DTS

Medlem

Blu-ray vad e det? nån jävla fack förening eller?

Medlem

Var inte en av fördelarna med PS3 och blu-ray just att skivorna rymmer så mycket.

Medlem

då kunde de ju köra 2 dubbla 50gb skivor, jag förstår inte problemet ?

Medlem

Måste skratta om detta är sant.

Inaktiv
Skrivet av Fairfax:

Var inte en av fördelarna med PS3 och blu-ray just att skivorna rymmer så mycket.

du får gärna spela MGS4 på xbox360 om det inte passar

please insert disc 5

Medlem
Skrivet av Molotov:
Skrivet av SorbP:

Då udnrar man ju vad som har hänt med den gammla uråldriga konsten OPTIMERING och KOMPRIMERING.

inte i det här fallet, MGS4 är ett skrytprojekt så då är det "bra" siffror att det inte ryms på 25GB osv.

egentligen tror jag man utan problem hade kunnat få med spelet på en vanlig blu-ray skiva, fan jag tror tom spelet skulle rymmas på en dvd.

Hur kommer då att Lost Odysse (stavning?) är på fyra DVD skivor?

Lagringskapaciteten är ett kommande hinder på DVD.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

orka ha Hd ljud fan folk blir så himla kräsna tänk på hur det var på mitten av 90-talet ffs lixom...

Medlem
Skrivet av ace84:

orka ha Hd ljud fan folk blir så himla kräsna tänk på hur det var på mitten av 90-talet ffs lixom...

Så... du vill fortfarande det ska vara 1940 och man fick ransonera ut mat?


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Inaktiv
Skrivet av F3D:
Skrivet av Fairfax:

Var inte en av fördelarna med PS3 och blu-ray just att skivorna rymmer så mycket.

du får gärna spela MGS4 på xbox360 om det inte passar

please insert disc 5

Sen så kanske vissa borde försöka röra sina feta rövar för att byta en skiva som tar max 15sek.

Bortskämda jäkla * * * * *

minns när man böt diskett till monkey island 2.. hujja X )

Medlem

Lugn alla barn, snart kommer 100GB-200GB blu-ray skivorna, då får minsann kojima det svårt


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv

Som jag läser nyheten så låter det som om det inte ryms på 25 gb. Men enligt andra sidor läser jag MGS4: Kojima says "50GB BD Not Enough For MGS4" Vilket är rätt?

Medlem
Skrivet av robbis:

Blu-ray vad e det? nån jävla fack förening eller?

http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Tyder på riktigt sunkiga komprimerings/programerings skillz.


signatur
Medlem

Är någ 50gb annars har Kojima fåt dårlig info om formatet

Medlem

PR-trick.

Större är alltid bättre eller hur?

Medlem

Värdlens största spel? Dom får väl använda två skivor istället.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av lasershock:

PR-trick.

Större är alltid bättre eller hur?

Mjo, jag kommer ihåg när Kalle Anka-tidningen tog upp detta för många, många år sedan. Långben hade fått för sig att större alltid är bäst, men det slutade med att han fick dra omkring sin "bärbara" radio på en skottkärra..

Men hur som haver, om de inte får in allt på en 50GB-skiva, så känns det ju onekligen lite underligt. Men vad vet vi? De superlånga filmsekvenserna ska väl vara i realtidsrenderade i spelmotorn denna gång, så det är ju inte så att man behöver lagra timtals med 1080p-film på skivorna.

Medlem

hört att det inte funkar lika bra att komprimera på blu-ray som dvd pga den känsliga lasern..men som sagt..jag är nog ute och cyklar lite nu

Inaktiv
Skrivet av Richiraptor:

inte vet jag, men jag vill iaf ha okomprimerat ljud och 1080.. om storyn är bra, varför sunka ner ljudet som är en sjukt stor del av upplevelsen..

Saken är den att med riktigt bra kompression är det i princip omöjligt att höra skillnad mot källan när det gäller ljud och musik.

Inaktiv
Skrivet av Buio:
Skrivet av Richiraptor:

inte vet jag, men jag vill iaf ha okomprimerat ljud och 1080.. om storyn är bra, varför sunka ner ljudet som är en sjukt stor del av upplevelsen..

Saken är den att med riktigt bra kompression är det i princip omöjligt att höra skillnad mot källan när det gäller ljud och musik.

Kompression behöver inte vara förstörande, enklaste exemplet är tex FLAC.

Avstängd

Fördelen med helt okomprimerat ljud är att det knappt krävs processorkraft för att spela upp det, kraft som kan användas till grafik

Medlem
Skrivet av Killbom:

Fördelen med helt okomprimerat ljud är att det knappt krävs processorkraft för att spela upp det, kraft som kan användas till grafik

Komiskt, med tanke på hur MGS4s texturer ser ut (lågupplösta).

Medlem
Skrivet av lasershock:

PR-trick.

Större är alltid bättre eller hur?

Tror samma sak, sedan har de säkert något annat de vill göra med spelet, därför 12 Juni som release.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv
Skrivet av Killbom:

Fördelen med helt okomprimerat ljud är att det knappt krävs processorkraft för att spela upp det, kraft som kan användas till grafik

Och nackdelen är att det tar betydligt mer utrymme, vilket om det inte ska streamas från skivan minskar utrymmet i arbetsminne för bra grafik. Dessutom är cpu-kraften som krävs för decoding minimal jämfört med de hästkrafter som finns i moderna CPU's och med tanke på PS3 och dess CPU borde det inte vara något problem.

Medlem

Alla tror att det beror på dålig komprimering. Kan det inte bero på att det faktiskt är ett långt spel med mycket innehåll?

Medlem

Tror ju att det med säkerhet går,

Men även att det är bra reklam
för spelet, när man får folk att tro att det är så utrymmeskrävande..

123
Skriv svar