19-åring arresterad efter hot över Xbox Live

Medlem

Ja, han får skylla sig själv. Allt står inte rätt till när man skämtar om en sak som denna.


signatur

Freshly dared, the half won.

Medlem

Folk måste lära sig att även ord kan ha konsekvenser. Hur ska andra veta om man skämtar? Speciellt i länder som USA eller Finland som har en väldigt öppna vapenlagar och där nästan vem som helst som vill köpa/bära vapen, kan bära vapen.. Så jag tycker inte reaktionen är så konstig. Det är lite som att "ropa på varg", även fast personen i fråga hade visat sin ironi eller skämtsamhet så är det omöjligt för andra och veta om det verkligen bara är ett skämt. Plus jag tycker det är bra om dem dömer honom, det kanske får den effekten att folk tänker mer på vad dem säger och hur dem beter sig?? Kanske naivt att tänka det, men hoppas kan man ju alltid.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Inaktiv

Jag har typ blivit hotad med döden flera gånger på XBL. Men tur är då att det bara är amrikanare som inte skulle kunna peka ut europa på en karta


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av the wookiee:
Skrivet av Donqen:

amerika i nötskal... undra om dom skickade dit hela s.w.a.t gruppen för att ta hand om honom?! skulle inte förvåna mig isf.

Men för i helvete...

Det här handlar lika mycket om frihet som det handlar om rättigheter och ansvar. Du kan inte bara gå runt och hota andra hur fan du vill. Skulle ni vilja bli offret för ett sånt här dödshot?

Dessutom känner varken ni eller jag till omständigheterna, så jag förstår inte hur ni kan ta det osäkra före det säkra...

visst han kan varit seriös, vilket jag inte tror han var, men om man t ex spelar cs och nån säger i "chatten": " jag ska spränga ditt hus" så ringer man ju inte snuten det första man gör direkt... men visst, ett svårt fall detta....


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

O herrejävlar vad dumma vissa är.

Medlem

Donqen: Ja, visst kan ha varit seriöst - varför nonchalerar du det?

HAN HAR INTE DÖMTS ÄN, DET HÄR ÄR PRECIS VARFÖR VI HAR ETT RÄTTSSYSTEM

Inaktiv

Själv är jag väl lite blind antar jag men jag bryr mig faktiskt inte så mycket om någon dör här eller där... Mina känslor måste ha domnat efter alla våldsamma spel.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem

Helt rätt imo


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av the wookiee:

Vadå skämtar?

Ni har ingen aning om omständigheterna och viftar bort det som ett skämt...

Skrivet av the wookiee:

Jättebra, sånt här skojar man fan inte om. Dessutom lär han aldrig få skrika något mer på xbox live, så en mindre idiot att behöva lyssna på

vad jag menade är att det finns såna som tycker att det var rätt åt honom även om han bara skämtade för att det är ett sånt osmakligt skämt.;)

Medlem

Jag bryr mig inte om vad man skämtar om, man får skämta om vad man vill enligt mig, det handlar trots allt om att inte vara seriös (när man skämtar). Ni som tycker det är fel att skämta om skolmassakrar är ju knäppa. Ni verkar inte kunna skilja på verklighet och humor. Och humor är som ni alla vet exakt så subjektiv som åsikter om allt annat, så kom inte och säg att det är "sjukt" eller fel att skämta om skolmassakrar.

Men om någon skämtar om något sånt här så är det inte så konstigt att han anmäls. Man vet ju aldrig om det är på allvar eller inte, så det är ju lika bra att kolla upp. Vi vet ju alla hur många massakrar de haft i USA de senaste åren. Killen som skämtade får ju helt enkelt skylla sig själv.


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem

Tycker det är bra. Finns ju ett stort problem med "anonymiteten" på dels Live och internet. Har mött ett antal idioter från USA och UK, som antagligen skulle varit väldigt vänliga om man suttit bredvid varandra. Men istället är "dom" stora idioter så fort man inte kommer från USA eller Uk.

Sen är ju saken enkel, yttrandefrihet: -Du får säga vad du vill så länge du inte hotar eller kränker en annan människa. Varför skulle inte den lagen gälla online?

Och om det var ett skämt? -Sämsta humorn någonsin! Och vem fan kommer på idén att som skämt säga att man ska döda folk på sin skola. - Jag suger på det här spelet så jag ska döda mina lärare och kursare! Dom förstår inte hur dålig jag är så dom måste dö! IDIOT!


signatur

I fart in your general direction

Medlem
Skrivet av Pumpa:

Sen är det US and A. Där folk får knalla runt med vapen hur dom vill verkar det som. Då skulle jag nog ta hoten på alvar. Finns ju en del puckon därborta som har en rätt kort stubin om man säger så

Sen att dom har börjat köra med gammla Sovjet ider som att skvallra till Polisen om sin granne etc det går ju att diskutera

Det var ju inte grannen till personen som anmälde 19-åringen, det var bara en annan spelare som hörde honom säga att han skulle "shoot up the school" och bestämde sig för att anmäla honom till polisen. De två spelarna kände inte varandra alltså.

För övrigt så är USA uppdelat i delstater vilket betyder att lagarna kan vara olika i varje delstat. Alla stater låter inte "folk knalla runt med vapen hur dom vill".

Sen finns det också gott om puckon överallt i världen.

Skrivet av CallmeSim:

Sen är ju saken enkel, yttrandefrihet: -Du får säga vad du vill så länge du inte hotar eller kränker en annan människa. Varför skulle inte den lagen gälla online?

Självklart ska lagen gälla online men med tanke på hur mycket oseriösa och galna grejer som sägs och görs på internet så borde man i alla fall ta uttalanden på internet med en nypa salt. Nu har jag ingen aning om hur 19-åringen uttalade sig så jag vet inte om det var rätt att anmäla honom.

Medlem

säger bara en sak... L-O-L

Medlem

Man ska ju absolut bli arresterad om man hotar som han gör, efter det ska ju självklart rättväsendet avgöra om det var *menat* eller ett *dåligt skämt* och bestämma straffvärdet efter detta.

Med tanke på vad som hänt tidigare så förstår man ju att de agerar. Snubben måste ju vara mer än lovligt korkad som sitter och säger sådana saker. Ge dumhuvudet en näsbränna ... det förtjänar han..


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Skrivet av voicu:

Man ska ju absolut bli arresterad om man hotar som han gör, efter det ska ju självklart rättväsendet avgöra om det var *menat* eller ett *dåligt skämt* och bestämma straffvärdet efter detta.

Säg nu att han blir dömd och ponera att han skämtade. Problemet blir ju då att han blir fälld för att han skämtade, alltså ett grovt brott mot yttrandefriheten.

Jag tycker man ska kunna skämta om vadsomhelst, många gånger är det en läkande process att kunna skämta om saker.

I och med Internet måste vi acceptera att anonymitet är ett faktum och det drar ibland fram det värsta hos oss(finns en ruskigt kul strip från Penny-Arcade för övrigt om just detta), och därmed ska vi inte ta allting på sånt jävla stort allvar.

Jämför med skolskjutningen nu i Finland, han la upp filmer på nätet och nu används detta som skräckexempel. Men tänk då hur många innan som gjort samma sak utan att ens har tänkt det minsta på att det är nånting annat än ett grovt och provocerande skämt.

Som en tidigare postare sa, dom som inte kan skilja på hot och ett irriterat provocerande "skämt", kan inte heller skilja på verklighet och fantasi.

Skrivet av Punchbag Polly:

Jag tycker man ska kunna skämta om vadsomhelst

Jag också. Nästa gäng jag blir förbannad på någon ska jag trycka upp en pistolreplika i ansiktet på denne och säga att jag ska blåsa huvudet av honom. Om polisen kommer och haffar mig säger jag att det bara var på skoj.

Inaktiv

man kan tro att dom flesta jänkare har fått en rundspark i nyllet, för det är inte mycke som funkar i deras uppblåsta skallar.


signatur

If I tell you I'm good, probably you will say that I'm boasting. But if I tell you I'm not good, you'll know I'm lying

Medlem

Jaja han stack ju inte och brände ned någons hus

Inaktiv
Skrivet av Snowman01:

Jaja han stack ju inte och brände ned någons hus

det beror nog på att han fick inte tid att göra det, snuten tog han direkt.

Medlem

Tydligen många idioter här på forumet som tycker det är ok att "skämta" med att döda folk på skolor.

Bra att polisen tog hand om honom i alla fall.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

dom största idioterna är jänkarna.
om alla jänkare försvunnit då hade allt vart bättre.

Skrivet av Karatekurt:

dom största idioterna är jänkarna.
om alla jänkare försvunnit då hade allt vart bättre.

lol, vet inte om det där var ett skämt eller inte, men jävligt kul var det.

Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Punchbag Polly:

Jag tycker man ska kunna skämta om vadsomhelst

Jag också. Nästa gäng jag blir förbannad på någon ska jag trycka upp en pistolreplika i ansiktet på denne och säga att jag ska blåsa huvudet av honom. Om polisen kommer och haffar mig säger jag att det bara var på skoj.

Fast då blir det ju en helt annan sak.
Om du inte kan se skillnaden på att fysiskt trycka upp en pistol i ansiktet på någon(som är mer påtagligt än ett par ord) så kanske det är dig vi ska skicka snuten på? Dessutom är du ju förbannad och är väl då knappast i stånd att skämta?

Det där med att skilja på verklighet och fantasi verkar du ha svårt med...

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Karatekurt:

dom största idioterna är jänkarna.
om alla jänkare försvunnit då hade allt vart bättre.

lol, vet inte om det där var ett skämt eller inte, men jävligt kul var det.

Eller hur. Skulle man slå upp ordet "ignorant" i en ordbok så borde det inlägget stå med.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av Punchbag Polly:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Punchbag Polly:

Jag tycker man ska kunna skämta om vadsomhelst

Jag också. Nästa gäng jag blir förbannad på någon ska jag trycka upp en pistolreplika i ansiktet på denne och säga att jag ska blåsa huvudet av honom. Om polisen kommer och haffar mig säger jag att det bara var på skoj.

Fast då blir det ju en helt annan sak.
Om du inte kan se skillnaden på att fysiskt trycka upp en pistol i ansiktet på någon(som är mer påtagligt än ett par ord) så kanske det är dig vi ska skicka snuten på? Dessutom är du ju förbannad och är väl då knappast i stånd att skämta?

Det där med att skilja på verklighet och fantasi verkar du ha svårt med...

Nu snackar du ju ändå goja.

Klart det blir en annan sak att trycka upp en replika i ansiktet på något (i den fysiska bemärkningen), MEN det är fortfarande ett hot...

Sen säger du såhär; "Dessutom är du ju förbannad och är väl då knappast i stånd att skämta?"

Tänk om det var just så den här personen som polisanmälde 19-åringen uppfattade det. Som förbannad. Vad säger du då? Du tolkar ju den här situationen annorlunda, klart som sjutton att du kommer fram tilll en annan slutsats. Om du tittar på samma brottsfall på två olika sätt, ett där den misstänkte hade motiv, ett där han inte hade det, är det väl klart att man kommer fram till två olika slutsatser?

Förresten har jag svårt att tolka det sista du säger där. Sist jag kollade så är man fortfarande fast förankrad i verkligheten även fast kommunikationen sker över internet (DU gör hotet). Eller hur menar du egentligen?

Finns ingen ursäkt för att "skoj-hota". Du står till svars för det, oavsett om det är över internet eller inte.

Varför är det så få fz:are som inte bryr sig om konsekvenserna, eller verkar vifta bort ett möjligt hot mot folks liv som ett skämt, utan att veta något om omständigheterna?

Skrivet av the wookiee:

Klart det blir en annan sak att trycka upp en replika i ansiktet på något (i den fysiska bemärkningen), MEN det är fortfarande ett hot...

Sen säger du såhär; "Dessutom är du ju förbannad och är väl då knappast i stånd att skämta?"

Tänk om det var just så den här personen som polisanmälde 19-åringen uppfattade det. Som förbannad. Vad säger du då? Du tolkar ju den här situationen annorlunda, klart som sjutton att du kommer fram tilll en annan slutsats. Om du tittar på samma brottsfall på två olika sätt, ett där den misstänkte hade motiv, ett där han inte hade det, är det väl klart att man kommer fram till två olika slutsatser?

Förresten har jag svårt att tolka det sista du säger där. Sist jag kollade så är man fortfarande fast förankrad i verkligheten även fast kommunikationen sker över internet (DU gör hotet). Eller hur menar du egentligen?

Finns ingen ursäkt för att "skoj-hota". Du står till svars för det, oavsett om det är över internet eller inte.

Varför är det så få fz:are som inte bryr sig om konsekvenserna, eller verkar vifta bort ett möjligt hot mot folks liv som ett skämt, utan att veta något om omständigheterna?

Först så är det ju sunt förnuft som gäller.
Jag skulle knappast ta en person på allvar om han över XBOX Live skrev att han skulle skjuta sönder en skola. Man får nog höra det mesta där.
Skulle jag dock få en pistol i ansiktet där personen skulle säga att han skulle skjuta mig(eftersom jag har pistolen i ansiktet) och sen den skola jag går i skulle jag ta personen på lite mer allvar.
Man får ju för fan tolka efter situationen annars kan man ju hålla sig nere i sin källare resten av livet. Allt handlar om hur påtagligt hotet är efter situationen.
Om nån skriver att han ska döda mig eller att han ska våldta min mor när jag skjutit honom i CS så skulle jag knappast ta honom på allvar, snarare att det var en unge som fått för mycket socker.
Påtaglighet samt situationen. Två viktiga faktorer.

Det jag menade sen var att anonymitet gör att vi vågar säga mer över nätet, dvs, en person kan skrika alla möjliga förolämpningar över nätet just för att personen är anonym och därmed är bortom begreppet konsekvens, som att få en käftsmäll efter man kallat någon hora i ett spel.
Du skulle väl knappast kalla någon det om du spelade bowling..
Det är en stor skillnad i att förolämpa någon över nätet och på "riktigt". Även om jag själv vuxit ifrån det själv så tar jag inte åt mig om på samma sätt om nån skulle kalla mig saker eller säga att han ska döda mig bara för att jag vann ett spel över nätet som att någon går fram till mig och säger att han ska döda mig när jag vunnit bowlingturneringen.
Å andra sidan försöker jag att inte spela med småbarn, vars förankring med verkliga livet och ett dataspel inte riktigt skiljt på sig än. Sånt kommer senare då man inte gråter över varje liten förolämpning.

Alltså kan inte förstå hur många här kan sitta och se detta som ett skämt. Då är man ju bara rubbad eller omogen. Ett hot som detta i ett land som USA där man inte har någon svårighet att komma över vapen är en potentiell katastrof. Folk har en annan mentalitet där, de har rätt att skjuta en inbrottstjuv etc som de anser är hotfulla på deras tomt/mark. Tänk er att växa upp med detta i hjärnan och sedan som yngling bli mobbad eller bli psykotiskt förbannad på någon/några må de vara i skola eller spel många ungdomar vet inte hur de ska handskas med det och tar fram farsans eller i vissa fall sin egen bössa och går bärsärk.

Detta är för bövelen inget att skämta om.:\


signatur
Skrivet av dofilusåkaffe:

Alltså kan inte förstå hur många här kan sitta och se detta som ett skämt. Då är man ju bara rubbad eller omogen. Ett hot som detta i ett land som USA där man inte har någon svårighet att komma över vapen är en potentiell katastrof. Folk har en annan mentalitet där, de har rätt att skjuta en inbrottstjuv etc som de anser är hotfulla på deras tomt/mark. Tänk er att växa upp med detta i hjärnan och sedan som yngling bli mobbad eller bli psykotiskt förbannad på någon/några må de vara i skola eller spel många ungdomar vet inte hur de ska handskas med det och tar fram farsans eller i vissa fall sin egen bössa och går bärsärk.

Detta är för bövelen inget att skämta om.:\

Har du ens varit i USA eller är det din gymnasiepsykologi som pratar nu?

Medlem

Jag vet inte om det är rätt eller fel med ett sådant polisingripande, men jag skulle vilja påstå att det är lite för mycket sådant här nuförtiden. Egentligen när man tänker efter så är det ju inte någon skillnad mellan de okvädesord som används i onlinespelande till andra spelare än de där idioterna som springer runt på skolorna och kallar andra elever för nedsättande ord. Det är ju liksom en ond cirkel, när man väl släpper in det så blir det bara värre och värre, mer och mer okej att använda.

Jag vet inte vad ni andra tror men jag skulle tippa på att respekten för andra inte inspireras av sådant.

Sedan håller jag med om att det är lätt att vilja häva ur sig något då man spelar spel ibland men måste man verkligen lufta det TILL någon? För mig brukar det räcka med en väl vald svordom för mig själv eller så.

Skriv svar