Svenska DICE presenterar Frostbite-motorn
Underhållande film, men det tekniska snacket (och marknadsföringen av det) var jobbigt att lyssna på.
"Totally new experience everytime you play" för att skuggor och ljusnivåer justerar sig när saker har gått sönder? Knappast va...
Ingen dålig bedrift att implementera något sådant i motorn, tvärtom. Men att påstå att det skulle göra spelet särskilt mycket bättre tror jag inte på.
Detsamma med "HDR audio"
...
Att de kallar dynamisk ljudkompression i realtid för HDR ( High Definition Range) känns jävligt pinsamt.
HDR-begreppet härstammar från _bild_-rendering, inte ljud. I det här fallet används det som ett påklistrat buzzword.
Det blir ju sämre dynamik i ljudet med kompression! ( Kompression != komprimering ).
Sämre dynamik = mindre skillnader mellan lågt och högt ljud = lägre "range" != _high_ definition range.
De skulle ha kallat det för LDR istället (L som i Low då)
Bah.
Jag vill veta varför det kommer vara roligare att spela Bad Company jämfört med tidigare BF-lir.
Prata mer om vad som är nytt gameplay-mässigt istället för att hålla på och snacka massa BS om tekniska smådetaljer.
Förstår inte hypen med spelet heller. Lite pinsam trailer, där de försöker göra spelet coolare än vad det ser ut. Inget som är direkt nyskapande, då bl.a Crysis har väl i stortsett redan allt de nämde.
Hoppas de fixar nätkodningen iallafall, som är ruskigt dålig i de föregående BF-spelen.
Underhållande film, men det tekniska snacket (och marknadsföringen av det) var jobbigt att lyssna på.
"Totally new experience everytime you play" för att skuggor och ljusnivåer justerar sig när saker har gått sönder? Knappast va...
Ingen dålig bedrift att implementera något sådant i motorn, tvärtom. Men att påstå att det skulle göra spelet särskilt mycket bättre tror jag inte på.
Detsamma med "HDR audio"
...
Att de kallar dynamisk ljudkompression i realtid för HDR ( High Definition Range) känns jävligt pinsamt.
HDR-begreppet härstammar från _bild_-rendering, inte ljud. I det här fallet används det som ett påklistrat buzzword.
Det blir ju sämre dynamik i ljudet med kompression! ( Kompression != komprimering ).
Sämre dynamik = mindre skillnader mellan lågt och högt ljud = lägre "range" != _high_ definition range.
De skulle ha kallat det för LDR istället (L som i Low då)
Bah.
Jag vill veta varför det kommer vara roligare att spela Bad Company jämfört med tidigare BF-lir.
Prata mer om vad som är nytt gameplay-mässigt istället för att hålla på och snacka massa BS om tekniska smådetaljer.
Synd att du väljer fel ord bara, kompression inom ljud != göra det lägre ELLER göra det mindre för den delen, snarare så är en komprimering att minska ett ljud egna dynamik, relationen till andra ljud är är en annan sak.
Det deras ljudhantering gör är snarare ngn sorts dynamisk mixning, inte kompression
Men återigen, var är PC-infon?
Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!
Svengelska när det är som bäst!
BTW. Ser verkligen fram emot detta spel... MMmmmarabou.
då bl.a Crysis har väl i stortsett redan allt de nämde.
Näe inte riktigt. Crysis har inte helt dynamiskt skadegörelse, du kan skjuta ner träden och husen faller ihop som kortlekshus, men annars är det faktiskt inte helt dynamiskt.
Hoppas de fixar nätkodningen iallafall, som är ruskigt dålig i de föregående BF-spelen.
Vad menar du? BF spelen har ju en av dem bättre nätkoden i nåt MP spel?? Men du kan inte förvänta dig vidare spel med 56k modem.
Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)
Svengelska när det är som bäst!
BTW. Ser verkligen fram emot detta spel... MMmmmarabou.
då bl.a Crysis har väl i stortsett redan allt de nämde.
Näe inte riktigt. Crysis har inte helt dynamiskt skadegörelse, du kan skjuta ner träden och husen faller ihop som kortlekshus, men annars är det faktiskt inte helt dynamiskt.
Hoppas de fixar nätkodningen iallafall, som är ruskigt dålig i de föregående BF-spelen.
Vad menar du? BF spelen har ju en av dem bättre nätkoden i nåt MP spel?? Men du kan inte förvänta dig vidare spel med 56k modem.
Har för mig att de sa i en intervju att man inte ska kunna skjuta sönder allt helt och hållet, men det mesta. För annars hade bara banorna bestått av öken efter all nermejning. Crysis kanske inte har just den funktionen, men som någon sa tidigare, så har Red Faction det. Så i vilket fall, var det inget nytt!
Bättre nätkod? Det är ju ren slump att man träffar. Man måste ju sikta över eller framför gubben för att träffa och det är som sagt ren tur att man lyckas pricka in rätt.
Finns nån YouTube film där de går in på att djupare, med nätkodningen och hitboxbuggar. Riktigt illa är det faktiskt.
Har förövrigt 2 mbit, så det så!
Har för mig att de sa i en intervju att man inte ska kunna skjuta sönder allt helt och hållet, men det mesta. För annars hade bara banorna bestått av öken efter all nermejning. Crysis kanske inte har just den funktionen, men som någon sa tidigare, så har Red Faction det. Så i vilket fall, var det inget nytt!
Bättre nätkod? Det är ju ren slump att man träffar. Man måste ju sikta över eller framför gubben för att träffa och det är som sagt ren tur att man lyckas pricka in rätt.
Finns nån YouTube film där de går in på att djupare, med nätkodningen och hitboxbuggar. Riktigt illa är det faktiskt.
Har förövrigt 2 mbit, så det så!
Red Faction var ju otroligt selektivt med vad man kunde skjuta sönder - det var väl ungefär 10 väggar igenom hela spelet som man kunde rubba? Multiplayer vet jag var en annan femma men det var fortfarande få väggar.
Allt detta är dessutom en nyhet i BF sammanhang så det är inte så konstigt att de vill berätta om det då det kommer ändra sättet man spelar BF på.
För din information så har man alltid behövt skjuta framför spelare i BF och i min mening så är det en del av realismen. Kulorna färdas faktiskt igenom luften - de teleporteras inte dit. Så det tror jag inte har något med nätkoden att göra. Kom igen och säg att det är "ren tur" om du träffar eller inte efter att du gått en match mot någon som vet hur man spelar ett BF-spel.
vet inte ja...wow och CS är ju legender i dag och tittar man på BF serien finns det typ 10000 servrar som rullar därute och som folk faktiskt spelar på.
Känns faktiskt som BF lirar i monsterhit ligan.
Skulle vara kul om någon kunde posta lite fakta på aktiva spelare/sålda lir/etc.
Dynamiskt ljus känns faktiskt intressant men allt beroende på hur spelet är designat. Kan faktiskt vara intressant att kunna spela samma kartor/banor men under olika ljusförhållanden. En karta med vissa egenskaper i dagsljus kan få andra egenskaper i skymning eller mörker som kräver nya grepp från spelaren. Känner inte att jag kan skriva av denna idé helt.
Att joakim svärling (stavning?) inte kan hantera ett automatvapen framgår ju klart och tydligt, prova träffa ngt utan att ha kolven mot axeln >.<
Fan vad alla ska vara besserwissrar och anmärka på saker. Allt från engelska till vapenhantering. Nu måste jag nog sälla mig till skaran besserwissrar för här var det rena sakfel.
Det går visst pricka saker från höften i RL. Det beror på avstånd och hur tätt målet är. Med tätt menar jag antal individer i gruppen och hur nära dom står varandra samt intuitivt bedömd tidslucka för eldöppnandet men också om det är ett slutet utrymme samt väggarnas beskaffenhet. Vid extremt täta mål används höftskott och automateld då det ger störst sannolikhet att vinna stridssituationen.
Ett annat alternativ är aktivt lasersikte (synlig röd punkt på målet) eller passivt laser siktet med googles . I det senare fallet skulle jag ALLTID tillämpa höftskott då vapnet kan skymma synfältet i goggles, synfältet är begränsat.:up:
Finns fler tillfällen än dessa då höftskott är att föredra men jag tror det räcker för nu.
För övrigt heter det inte kolv utan axelstöd, kolven håller du i handen. Skulle se mycket märkligt om han hade den mot axeln:).
Men jag betvivlar inte att han inte kan ett jota om vapen och vapenhantering, varför ska han kunna det?:O
Hur skulle de låta då om jag får fråga? De är ju svenskar. Resten av världen tycker garanterat inte att deras brytning är pinsam utan charmig och personlig. Hur spännande hade det varit om brittiskan, amerikanskan, indisk brytning, australiensisk brytning, skotsk brytning osv. inte fanns kvar för att de som använde den tyckte att det var "pinsamt". Man behöver inte ha standardiserad jänkarbrytning för att låta kaxig och världsvan.
Har i så fall mer svårt för svenskar som försöker låta brittiska eller amerikanska. Filip Hammar är ju ett skräckexempel på det senare (om det nu inte är ironiskt, man vet aldrig) och den där Kobrasnubben (som för övrigt verkar språkbegåvad) är ett skräckexempel på det tidigare. Det är ju exotiskt med brytning, varför släta över det?
Angående presentationen; rolig och medvetet skojtöntig. Suverän.
(...)
Detsamma med "HDR audio"
...
Att de kallar dynamisk ljudkompression i realtid för HDR ( High Definition Range) känns jävligt pinsamt.
HDR-begreppet härstammar från _bild_-rendering, inte ljud. I det här fallet används det som ett påklistrat buzzword.
Det blir ju sämre dynamik i ljudet med kompression! ( Kompression != komprimering ).
Sämre dynamik = mindre skillnader mellan lågt och högt ljud = lägre "range" != _high_ definition range.
De skulle ha kallat det för LDR istället (L som i Low då) (...)
Synd att du väljer fel ord bara, kompression inom ljud != göra det lägre ELLER göra det mindre för den delen, snarare så är en komprimering att minska ett ljud egna dynamik, relationen till andra ljud är är en annan sak.
Det deras ljudhantering gör är snarare ngn sorts dynamisk mixning, inte kompression
Men återigen, var är PC-infon?
Ja det var kanske fel ord att använda, men jag vet inte vad det heter på svenska. Jag menar att slut-effekten liknar ett compressor-filter / loudness.
Att kalla det hela för HDR är det jag stör mig på, inte att tekniken i sig är dålig eller oanvändbar.
(...)
Detsamma med "HDR audio"
...
Att de kallar dynamisk ljudkompression i realtid för HDR ( High Definition Range) känns jävligt pinsamt.
HDR-begreppet härstammar från _bild_-rendering, inte ljud. I det här fallet används det som ett påklistrat buzzword.
Det blir ju sämre dynamik i ljudet med kompression! ( Kompression != komprimering ).
Sämre dynamik = mindre skillnader mellan lågt och högt ljud = lägre "range" != _high_ definition range.
De skulle ha kallat det för LDR istället (L som i Low då) (...)
Synd att du väljer fel ord bara, kompression inom ljud != göra det lägre ELLER göra det mindre för den delen, snarare så är en komprimering att minska ett ljud egna dynamik, relationen till andra ljud är är en annan sak.
Det deras ljudhantering gör är snarare ngn sorts dynamisk mixning, inte kompression
Men återigen, var är PC-infon?
Ja det var kanske fel ord att använda, men jag vet inte vad det heter på svenska. Jag menar att slut-effekten liknar ett compressor-filter / loudness.
Att kalla det hela för HDR är det jag stör mig på, inte att tekniken i sig är dålig eller oanvändbar.
High Dynamic Range, om jag får be.
Bengebolle
Ja det var kanske fel ord att använda, men jag vet inte vad det heter på svenska. Jag menar att slut-effekten liknar ett compressor-filter / loudness.
Att kalla det hela för HDR är det jag stör mig på, inte att tekniken i sig är dålig eller oanvändbar.
Det verkar ju som de har precis samma koncept som vid HDR-ljussättning men för ljud, så jag ser inte varför det är en dålig term. "Dynamic range" som begrepp inom ljud syftar ju enligt wikipedia till och med på just skillnaden mellan hög och låg ljudstyrka.
Ditt argument att det borde heta "LDR" för att det som outputas är realtidsanpassat i volym går ju även att applicera till tonemappad HDR-grafik...
Finns inget mer irriterande än folk som pratar engelska med en dialekt av sitt hemland. Indier är väl de enda som låter skoj. Sen tycker jag iofs bättre om presentationsvideor som går mer på den där tekniska biten och inte kladdar ihop allt för att fjortisar ska titta på videon (dock ändå inte förstå vad de snackar om). Yup men det kan vara så att man vaknat på fel sida idag....jag vet inte.
ta bort ea loggan så blir videon mycket snyggare
annars ser du ju ut att bli grymt bra