Svenska DICE presenterar Frostbite-motorn

Medlem

Underhållande film, men det tekniska snacket (och marknadsföringen av det) var jobbigt att lyssna på.

"Totally new experience everytime you play" för att skuggor och ljusnivåer justerar sig när saker har gått sönder? Knappast va...
Ingen dålig bedrift att implementera något sådant i motorn, tvärtom. Men att påstå att det skulle göra spelet särskilt mycket bättre tror jag inte på.

Detsamma med "HDR audio"
...
Att de kallar dynamisk ljudkompression i realtid för HDR ( High Definition Range) känns jävligt pinsamt.
HDR-begreppet härstammar från _bild_-rendering, inte ljud. I det här fallet används det som ett påklistrat buzzword.
Det blir ju sämre dynamik i ljudet med kompression! ( Kompression != komprimering ).
Sämre dynamik = mindre skillnader mellan lågt och högt ljud = lägre "range" != _high_ definition range.
De skulle ha kallat det för LDR istället (L som i Low då)

Bah.
Jag vill veta varför det kommer vara roligare att spela Bad Company jämfört med tidigare BF-lir.
Prata mer om vad som är nytt gameplay-mässigt istället för att hålla på och snacka massa BS om tekniska smådetaljer.

nE
Medlem

ååååh *drool*

FML
Medlem

Förstår inte hypen med spelet heller. Lite pinsam trailer, där de försöker göra spelet coolare än vad det ser ut. Inget som är direkt nyskapande, då bl.a Crysis har väl i stortsett redan allt de nämde.

Hoppas de fixar nätkodningen iallafall, som är ruskigt dålig i de föregående BF-spelen.

Medlem
Skrivet av Gamblor:

Underhållande film, men det tekniska snacket (och marknadsföringen av det) var jobbigt att lyssna på.

"Totally new experience everytime you play" för att skuggor och ljusnivåer justerar sig när saker har gått sönder? Knappast va...
Ingen dålig bedrift att implementera något sådant i motorn, tvärtom. Men att påstå att det skulle göra spelet särskilt mycket bättre tror jag inte på.

Detsamma med "HDR audio"
...
Att de kallar dynamisk ljudkompression i realtid för HDR ( High Definition Range) känns jävligt pinsamt.
HDR-begreppet härstammar från _bild_-rendering, inte ljud. I det här fallet används det som ett påklistrat buzzword.
Det blir ju sämre dynamik i ljudet med kompression! ( Kompression != komprimering ).
Sämre dynamik = mindre skillnader mellan lågt och högt ljud = lägre "range" != _high_ definition range.
De skulle ha kallat det för LDR istället (L som i Low då)

Bah.
Jag vill veta varför det kommer vara roligare att spela Bad Company jämfört med tidigare BF-lir.
Prata mer om vad som är nytt gameplay-mässigt istället för att hålla på och snacka massa BS om tekniska smådetaljer.

Synd att du väljer fel ord bara, kompression inom ljud != göra det lägre ELLER göra det mindre för den delen, snarare så är en komprimering att minska ett ljud egna dynamik, relationen till andra ljud är är en annan sak.
Det deras ljudhantering gör är snarare ngn sorts dynamisk mixning, inte kompression

Men återigen, var är PC-infon?


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

Trevlig video, uttalet är nog inget dem bör skryta över dock...

Medlem

var det bara jag som uppfattade humorn i presentationen.

Var ju medvetet gjort att det skulle låta nördigt vättre

iaf såg intressant ut och kan säkert bli ett kompliment i folks hem.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Svengelska när det är som bäst!

BTW. Ser verkligen fram emot detta spel... MMmmmarabou.

Skrivet av zolidznake:

då bl.a Crysis har väl i stortsett redan allt de nämde.

Näe inte riktigt. Crysis har inte helt dynamiskt skadegörelse, du kan skjuta ner träden och husen faller ihop som kortlekshus, men annars är det faktiskt inte helt dynamiskt.

Skrivet av zolidznake:

Hoppas de fixar nätkodningen iallafall, som är ruskigt dålig i de föregående BF-spelen.

Vad menar du? BF spelen har ju en av dem bättre nätkoden i nåt MP spel?? Men du kan inte förvänta dig vidare spel med 56k modem.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

FML
Medlem
Skrivet av HaZe303:

Svengelska när det är som bäst!

BTW. Ser verkligen fram emot detta spel... MMmmmarabou.

Skrivet av zolidznake:

då bl.a Crysis har väl i stortsett redan allt de nämde.

Näe inte riktigt. Crysis har inte helt dynamiskt skadegörelse, du kan skjuta ner träden och husen faller ihop som kortlekshus, men annars är det faktiskt inte helt dynamiskt.

Skrivet av zolidznake:

Hoppas de fixar nätkodningen iallafall, som är ruskigt dålig i de föregående BF-spelen.

Vad menar du? BF spelen har ju en av dem bättre nätkoden i nåt MP spel?? Men du kan inte förvänta dig vidare spel med 56k modem.

Har för mig att de sa i en intervju att man inte ska kunna skjuta sönder allt helt och hållet, men det mesta. För annars hade bara banorna bestått av öken efter all nermejning. Crysis kanske inte har just den funktionen, men som någon sa tidigare, så har Red Faction det. Så i vilket fall, var det inget nytt!

Bättre nätkod? Det är ju ren slump att man träffar. Man måste ju sikta över eller framför gubben för att träffa och det är som sagt ren tur att man lyckas pricka in rätt.

Finns nån YouTube film där de går in på att djupare, med nätkodningen och hitboxbuggar. Riktigt illa är det faktiskt.

Har förövrigt 2 mbit, så det så!

Medlem
Skrivet av zolidznake:

Bättre nätkod? Det är ju ren slump att man träffar. Man måste ju sikta över eller framför gubben för att träffa och det är som sagt ren tur att man lyckas pricka in rätt.

lever du i en fantasi värld ?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av zolidznake:

Har för mig att de sa i en intervju att man inte ska kunna skjuta sönder allt helt och hållet, men det mesta. För annars hade bara banorna bestått av öken efter all nermejning. Crysis kanske inte har just den funktionen, men som någon sa tidigare, så har Red Faction det. Så i vilket fall, var det inget nytt!

Bättre nätkod? Det är ju ren slump att man träffar. Man måste ju sikta över eller framför gubben för att träffa och det är som sagt ren tur att man lyckas pricka in rätt.

Finns nån YouTube film där de går in på att djupare, med nätkodningen och hitboxbuggar. Riktigt illa är det faktiskt.

Har förövrigt 2 mbit, så det så!

Red Faction var ju otroligt selektivt med vad man kunde skjuta sönder - det var väl ungefär 10 väggar igenom hela spelet som man kunde rubba? Multiplayer vet jag var en annan femma men det var fortfarande få väggar.
Allt detta är dessutom en nyhet i BF sammanhang så det är inte så konstigt att de vill berätta om det då det kommer ändra sättet man spelar BF på.

För din information så har man alltid behövt skjuta framför spelare i BF och i min mening så är det en del av realismen. Kulorna färdas faktiskt igenom luften - de teleporteras inte dit. Så det tror jag inte har något med nätkoden att göra. Kom igen och säg att det är "ren tur" om du träffar eller inte efter att du gått en match mot någon som vet hur man spelar ett BF-spel.

Medlem

väldigt bra gjord film måste jag säga, de fick tråkigt tekniskt snack att vara underhållande


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem
Skrivet av BearClaw:

väldigt bra gjord film måste jag säga, de fick tråkigt tekniskt snack att vara underhållande

Bah, låg humor för de enfaldiga.. typ :$


signatur

"When corporations create the music we all lose."

gnu
Medlem

kul video! go svenska spelutvecklare!

Inaktiv

Oj oj.. köttbullsdialekt. Nice motor dock.

Inaktiv

vet inte ja...wow och CS är ju legender i dag och tittar man på BF serien finns det typ 10000 servrar som rullar därute och som folk faktiskt spelar på.

Känns faktiskt som BF lirar i monsterhit ligan.

Skulle vara kul om någon kunde posta lite fakta på aktiva spelare/sålda lir/etc.

Dynamiskt ljus känns faktiskt intressant men allt beroende på hur spelet är designat. Kan faktiskt vara intressant att kunna spela samma kartor/banor men under olika ljusförhållanden. En karta med vissa egenskaper i dagsljus kan få andra egenskaper i skymning eller mörker som kräver nya grepp från spelaren. Känner inte att jag kan skriva av denna idé helt.

Inaktiv
Skrivet av Nocturne:

Att joakim svärling (stavning?) inte kan hantera ett automatvapen framgår ju klart och tydligt, prova träffa ngt utan att ha kolven mot axeln >.<

Fan vad alla ska vara besserwissrar och anmärka på saker. Allt från engelska till vapenhantering. Nu måste jag nog sälla mig till skaran besserwissrar för här var det rena sakfel.

Det går visst pricka saker från höften i RL. Det beror på avstånd och hur tätt målet är. Med tätt menar jag antal individer i gruppen och hur nära dom står varandra samt intuitivt bedömd tidslucka för eldöppnandet men också om det är ett slutet utrymme samt väggarnas beskaffenhet. Vid extremt täta mål används höftskott och automateld då det ger störst sannolikhet att vinna stridssituationen.

Ett annat alternativ är aktivt lasersikte (synlig röd punkt på målet) eller passivt laser siktet med googles . I det senare fallet skulle jag ALLTID tillämpa höftskott då vapnet kan skymma synfältet i goggles, synfältet är begränsat.:up:

Finns fler tillfällen än dessa då höftskott är att föredra men jag tror det räcker för nu.

För övrigt heter det inte kolv utan axelstöd, kolven håller du i handen. Skulle se mycket märkligt om han hade den mot axeln:).

Men jag betvivlar inte att han inte kan ett jota om vapen och vapenhantering, varför ska han kunna det?:O

Medlem

En av de bästa trailerna i år iaf. Nej jag är inte sarkastisk.

Inaktiv
Skrivet av LocSin:

Tror det var några som skippade engelska lektionerna när de gick i skolan

Du bör ju lyssna lite bättre på lektionerna också...särskrivare där!

Verkar coolt. Dock inte uttalet

Medlem

Hur skulle de låta då om jag får fråga? De är ju svenskar. Resten av världen tycker garanterat inte att deras brytning är pinsam utan charmig och personlig. Hur spännande hade det varit om brittiskan, amerikanskan, indisk brytning, australiensisk brytning, skotsk brytning osv. inte fanns kvar för att de som använde den tyckte att det var "pinsamt". Man behöver inte ha standardiserad jänkarbrytning för att låta kaxig och världsvan.

Har i så fall mer svårt för svenskar som försöker låta brittiska eller amerikanska. Filip Hammar är ju ett skräckexempel på det senare (om det nu inte är ironiskt, man vet aldrig) och den där Kobrasnubben (som för övrigt verkar språkbegåvad) är ett skräckexempel på det tidigare. Det är ju exotiskt med brytning, varför släta över det?

Angående presentationen; rolig och medvetet skojtöntig. Suverän.

Medlem
Skrivet av simulacra:
Skrivet av Gamblor:

(...)
Detsamma med "HDR audio"
...
Att de kallar dynamisk ljudkompression i realtid för HDR ( High Definition Range) känns jävligt pinsamt.
HDR-begreppet härstammar från _bild_-rendering, inte ljud. I det här fallet används det som ett påklistrat buzzword.
Det blir ju sämre dynamik i ljudet med kompression! ( Kompression != komprimering ).
Sämre dynamik = mindre skillnader mellan lågt och högt ljud = lägre "range" != _high_ definition range.
De skulle ha kallat det för LDR istället (L som i Low då) (...)

Synd att du väljer fel ord bara, kompression inom ljud != göra det lägre ELLER göra det mindre för den delen, snarare så är en komprimering att minska ett ljud egna dynamik, relationen till andra ljud är är en annan sak.
Det deras ljudhantering gör är snarare ngn sorts dynamisk mixning, inte kompression

Men återigen, var är PC-infon?

Ja det var kanske fel ord att använda, men jag vet inte vad det heter på svenska. Jag menar att slut-effekten liknar ett compressor-filter / loudness.
Att kalla det hela för HDR är det jag stör mig på, inte att tekniken i sig är dålig eller oanvändbar.

Medlem

Vilket klagande det blev på brytningen då. Hade det varit bättre om de hyrt in ett gäng amerikaner?

Jag måste hålla med om att det är underhållande att många klagar på andra personers engelska uttal när de själva skriver usel svenska.

Medlem

Corny men kul.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem
Skrivet av Gamblor:
Skrivet av simulacra:
Skrivet av Gamblor:

(...)
Detsamma med "HDR audio"
...
Att de kallar dynamisk ljudkompression i realtid för HDR ( High Definition Range) känns jävligt pinsamt.
HDR-begreppet härstammar från _bild_-rendering, inte ljud. I det här fallet används det som ett påklistrat buzzword.
Det blir ju sämre dynamik i ljudet med kompression! ( Kompression != komprimering ).
Sämre dynamik = mindre skillnader mellan lågt och högt ljud = lägre "range" != _high_ definition range.
De skulle ha kallat det för LDR istället (L som i Low då) (...)

Synd att du väljer fel ord bara, kompression inom ljud != göra det lägre ELLER göra det mindre för den delen, snarare så är en komprimering att minska ett ljud egna dynamik, relationen till andra ljud är är en annan sak.
Det deras ljudhantering gör är snarare ngn sorts dynamisk mixning, inte kompression

Men återigen, var är PC-infon?

Ja det var kanske fel ord att använda, men jag vet inte vad det heter på svenska. Jag menar att slut-effekten liknar ett compressor-filter / loudness.
Att kalla det hela för HDR är det jag stör mig på, inte att tekniken i sig är dålig eller oanvändbar.

High Dynamic Range, om jag får be.


signatur

Bengebolle

Medlem

Skitrolig, vore kul att se mer sånt:D

Skrivet av Gamblor:

Ja det var kanske fel ord att använda, men jag vet inte vad det heter på svenska. Jag menar att slut-effekten liknar ett compressor-filter / loudness.
Att kalla det hela för HDR är det jag stör mig på, inte att tekniken i sig är dålig eller oanvändbar.

Det verkar ju som de har precis samma koncept som vid HDR-ljussättning men för ljud, så jag ser inte varför det är en dålig term. "Dynamic range" som begrepp inom ljud syftar ju enligt wikipedia till och med på just skillnaden mellan hög och låg ljudstyrka.

Ditt argument att det borde heta "LDR" för att det som outputas är realtidsanpassat i volym går ju även att applicera till tonemappad HDR-grafik...

Medlem

Finns inget mer irriterande än folk som pratar engelska med en dialekt av sitt hemland. Indier är väl de enda som låter skoj. Sen tycker jag iofs bättre om presentationsvideor som går mer på den där tekniska biten och inte kladdar ihop allt för att fjortisar ska titta på videon (dock ändå inte förstå vad de snackar om). Yup men det kan vara så att man vaknat på fel sida idag....jag vet inte.

Medlem

Go sverige


signatur

lootskin@hotmail.com

Medlem

ta bort ea loggan så blir videon mycket snyggare

annars ser du ju ut att bli grymt bra


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Inaktiv

orka skala ner motorn så för att passa till konsoller :p........ är det bara jag som inte blir helt imponerad av grafikens "skarphet" som?


signatur

/nkembo - fest i himmel och på jord

Skriv svar