The test, I passed it. I passed the test.

Inaktiv
The test, I passed it. I passed the test.

Fredag, tre veckor tidigare:
Jag skrev terminens svåraste tenta, engelsk grammatik. Boken var på ca 400 sidor med allsköns regler och sisådär tre undantag för varje regel och man känner sig bara helt tom efter att ha läst ett kapitel. In genom ena ögat och ur genom andra.
Tio dagar innan tentan (jag gillar att börja tidigt) var jag oförmögen att börja plugga pga. mycket i skolan och på jobbet. Med åtta dagar kvar valde jag att prioritera golf och väner istället så vips var det "bara" sju dagar kvar. Efter att ha kollat på mitt schema, både i skolan och på jobbet och räknat lite på det så kom jag fram till att jag verkligen skulle behöva tillbringa ungefär all min vaken tid som inte redan gick åt till skolan och jobbet med att plugga. Det skulle bli ett rent helvete helt enkelt.

Så vad gör jag? Svar: ingenting.

Jag bestämmer mig för att kolla upp de gamla tentorna och koncentrera mig på de frågorna, lära mig vad som bör komma. Det går såklart avsevärt snabbare men är samtidigt mycket mer risky.

Dagen D anländer, jag skriver tentan och det är verkligen 50/50 huruvida det kommer att gå vägen eller inte. Oddsen förbättras inte när flera klasskamrater verkar ha skrivit annorlunda jämfört med mig.

Nutid
Läser ett mail från min lärare som han skickade i torsdags, där det står att "I´ve started correcting your exams, and the results are not looking good so far". Det står också att han skulle kunna tänka sig att hålla i en genomgång av provet, vilket jag tycker låter bra.
Läser nästa mail, från i fredags. "Genomgången hålls på måndag 11-12." Klockan är 12.12.
Skit också.
Ber via mail om att få veta mitt resultat.

Fan, det där mailet sög verkligen musten ur mig, numera ganska säker på att jag failat.
Och så missade man genomgången, och så är inte omtentan förrens i augusti, och så kommer man ha glömt bort det lilla man faktiskt kunde, och så...

Satt precis och försökte plugga inför terminens sista tenta, men jag hade ingen ork. Jag kunde bara tänka på att jag missade min chans att faktiskt lära mig grammatiken idag. Efter att ha stirrat in i väggen i tio minuter häver jag mig upp ur stolen och går bort till datorn. "Lika bra att få det svart på vitt, så man slipper tänka på skiten".

Öppnar mailet.
"Dear Tobias, you passed the test".

Jag ler, läser det en gång till för att se att det verkligen stämmer, reser mig långsamt upp och går ut på balkongen. Lägger av ett skrik som får Ronja Rovardoters vårskrik att blekna i jämförelse. Såhär glad har jag inte varit sedan jag klarade nationella i Matte B.

Dagen gick plötsligt från becksvart till solig.

Life´s good.

#blogg


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem
The test, I passed it. I passed the test.

Grattis!

1
Skriv svar