Den riktiga nedräkningen

Medlem
Den riktiga nedräkningen

ThomasT påpekar så snällt att GameTrailers har gjort en lista med de tio mest efterlängtade spelen till E3. Den var full av oöverraskningar och uppföljare. Jag mådde dåligt.

Vad är det för fel på en industri som inte kan släppa siffer-manin och sluta göra del efter del i samma utvattnade varumärke, år efter år? Artister döper inte sina album till "Förra Albumets Namn +1", filmserier håller sig till högst tre siffror eller har åtminstone den goda smaken att byta namn på uppföljare 16. Spelskapare är efterblivna, men det är kanske spelarnas fel (Väx upp or die tryin', Jimmy Håkansson Super Play #159). Av tio spel är nio uppföljare på listan över de mest efterlängtade spelen till E3. Den sista? En spirituell uppföljare till Devil May Cry. Som hamnade näst sist.

Här är den riktiga listan. Inte fri från uppföljare, men bättre*.

Microsoft utannonserar sin bärbara
Visst vore det tufft om Microsoft hade spenderat alla pengar på att köpa företag gjorde det för att förvilla världens spelpress? Istället för att vifta med armarna på måndag, kommer de att visa en dunderliten, tyst konsol med kraften hos åtta Nintendo DS och sedan bränna loss ett multiplayer-demo med 16 personer i den bärbara versionen av Project Gotham Racing. Det tror jag.

Rare utannonserar ett bra spel
Tänk om Rare skulle utannonsera ett spel som förutom att det ser bra ut även verkar intressant på ett interaktivt plan? Nej, förstås inte.

Trico
Ny konsol, samma sköna sätt att se på berättande och en design som andas magi och drömland. Det här är en plats man vill försvinna till, och sedan fly från. Dröm- och spöklik på samma gång. Årets spel enligt någon, skitsamma säger jag. Det kommer bli en upplevelse att få spela i vilket fall.

Beyond Good and Evil 2
Gammal titel +1? Ja. Men det här är, likt Trico, en underhund som inte har fått den repekt den förtjänar. Jag har på förhand lovat mig att köpa det till den konsol med minst antal bragder (troligtvis Playstation 3 den här gången) bara för att få njuta av spelet för spelets skull. Det har Shauni gjort sig förtjänt av.

Brütal Legend
Jag har sett Slayer live. Jag har sett Judas Priest live. Jag tycker inte om någon av dem. Jag är en av de människor som skrattar åt liknande band. Men likt all ironi så är man själv aldrig säker på om man egentligen menar allvar. Man leker på stranden med sin lillebrors spade och hink men undrar innerst inne om man inte uppskattar det mer än honom. Likadant är det med låtar om drakar och svärd. Man skrattar åt det, men har en överhängande oro att man även njuter lite av det. Tim Schafer har bestämt sig att metal är häftigt. Sen har han anlitat de bästa röstskådespelarna på länge. Inte för att de är bra, inte för att de är vana. De är bäst någonsin för att de är metal. jävla metal.

Bungie's andra projekt
Inte Halo 3: ODST. Det är en uppföljare. Det kommer bli bra när det väl släpps och allt det där. Men tänk er ett spel i ONIs anda. Spelet som ägde, trots att ingen köpte det. Ett Devil May Cry där akrobatiken spelar in mer än vapnen. Där man istället för att ta "realistiskt" skydd studsar runt och voltar förbi kulor. Mysigt var ordet.

Blizzard utannonserar ett nytt IP.
Här är förvisso ett företag som är så lång upp i sin egen röv att de torkar sig om munnen när de varit på toaletten. De kommer alltså att utannonsera allt av värde på sin egen nördfest, men tänk om. Ett nytt IP från spelvärldens rikaste människor. Jag respekterar allt de gör och kvaliteten de har på sina spel (även om jag inte spelar de längre). Men lite nytänkande hade inte skadat alls.

Peter Jackson pratar
Vad mer behöver man? Jag träffade en anställd på Weta Workshop en gång och hon beskrev hur passionerad Peter Jackson är när det gäller spel (Hon berättade också om en Master Chief-rustning som ingen har sett än) så jag tror inte att hans projekt är ett dåligt projekt. I bästa fall blir det ett nytt sorts spel som faller samman med kommande filmer, men troligen så lånar han bara ut sitt namn och vi som spelar blir fast med ett medelmåttigt licensbygge.

id Software släpper Rage löst på mässgolvet
Det hade inte varit ouppskattat av någon. Under mina programmerardagar såg jag en presskonferens där de diskuterade teknologin bakom motorn och hur de hanterade utvecklingen. Jag satt och gapade i flera minuter över det faktum att de hade bytt ut all känd teknologi med magi från framtiden. Självklart kommer de även ge oss ett datum då spelet släpps.

Retro Studios visar Kid Icarus Prime
Kl 10:24 på tisdag lokal tid avslutas Nintendos Presskonferens med att Reggie Fils-Aime hälsar alla välkomna till mässgolvet för att testa årets nya övningar i viftande och tålamod. När han lämnar scenen tänds dock inte lyset som är brukligt. Istället svartnar den gigantiska skärm som täcker hela den bakre väggen och lampornas ljus mattas av än mer. Ett muller som inte hör till bakgrundsmusiken tränger sakta men bestämt ur högtalarna runtom i salen. De som redan rest sig ur stolarna fryser i sina rörelser och de som börjat prata tystnar. Skärmen blixtrar till. Mullret ökar, vingslag kan höras dovt emellan basgångarna. Skärmen blixtrar till och börjar nu flimmra mellan svart och grått. Alla ansikten är nu vända mot skärmen och ingen säger något. Ingen rör sig. Mullret avtar. Vingslagen framträder allt tydligare i ljudbilden. En späd kvinnoröst med antydan till fruktan i rösten säger något på ett främmande språk. Vingslagen ökar i takt för att avslutas med en dov duns. Skärmen visar i samma stund silhuetten av två mörka ben slå ned med det grå flimmret i bakgrunden. Kvinnorösten fortsätter sin klagan. Kameran följer benen sakta uppåt och man hör en bågsträng spännas. Kvinnan pratar nu mer lågmält. Man ser hur ett tygstycke fladdrar i vinden runt den kropp som nu framträder på skärmen. En pilbåge träder fram ur skuggan. Mullret återkommer sakta. Kvinnan viskar. En blixt ekar genom salen och för en halv sekund lyses ett sargat ansikte upp med kinden vilandes längsmed en pil som är riktad mot publiken. Skärmen svartnar. Det blir tyst. Kvinnan hinner yttra ordet Ikaros innan bågsträngen släpps, pilen exploderar på skärmen med en knall och grekiska tecken gör sig sakta synliga. Vingslagen tar vid igen och innan de försvinner har ordet Ikaros gjort sig tydligt på skärmen.
Ingen vågar säga något.
Lamporna tänds.
Alla lämnar salen under tystnad.
Nintendo är tillbaka.

Det är ett E3 jag skulle vilja se!

* - Ni vet vad min blogg heter.

#blogg


signatur

- Ät mig levande.

Den riktiga nedräkningen

Och samma musik som från Nes-spelet! Mohahaha!


signatur

Kittens are for real!

1
Skriv svar