Inaktiv

Antingen har jag helt missat det eller så tänker resten av världen på någon annat när dom säger saker som öppna miljöer, välja strategi osv. Allt jag hittar i Crysis av den varan är om man skall gå eller, försöka, köra jeep mellan punkt a och b. I just det avseendet kändes Far Cry bättre men men.

Förutom det så har jag inte spelat ett FPS på länge som gjort mig så irriterad. Man kan t ex inte i detta spelfysikens mecca köra igenom en bom med en lastbil i hög fart vilket känns rejält B. Men mest är det nog för att jag inte hittar någon känsla, glädje eller engagemang i det, det känns bara beige. I en fps tät höst var HL2:ep2, CoD4 och även TimeShift roligare än det här.

Inaktiv
Skrivet av bf07:

Antingen har jag helt missat det eller så tänker resten av världen på någon annat när dom säger saker som öppna miljöer, välja strategi osv. Allt jag hittar i Crysis av den varan är om man skall gå eller, försöka, köra jeep mellan punkt a och b. I just det avseendet kändes Far Cry bättre men men.

Förutom det så har jag inte spelat ett FPS på länge som gjort mig så irriterad. Man kan t ex inte i detta spelfysikens mecca köra igenom en bom med en lastbil i hög fart vilket känns rejält B. Men mest är det nog för att jag inte hittar någon känsla, glädje eller engagemang i det, det känns bara beige. I en fps tät höst var HL2:ep2, CoD4 och även TimeShift roligare än det här.

Huh?? Vilken bom snackar vi om då? En fet betongvägg? Har aldrig stött på en bom jag inte kunnat köra sönder.

Att köra en jeep mellan "punkt A -> B" går ju i vilket spel som helst, även i t.ex. Oblivion, GTA och alla dessa spel som anses "öppna" - så varför klaga på att man kan göra det i Crysis? Du kan ju välja själv om du ska köra från A till B eller om du ska åka runt hela mappen, ta en banan och döda lite Koreaner, hugga ner ett par träd, röja ner några byggnader och sen gå till punkt B.
Fungerar ju i princip som t.ex. Oblivion. Märk nu att jag inte tkr det är något negativt med att ett spel är linjärt men Crysis är då inte linjärt.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av DarthZ:
Skrivet av bf07:

Antingen har jag helt missat det eller så tänker resten av världen på någon annat när dom säger saker som öppna miljöer, välja strategi osv. Allt jag hittar i Crysis av den varan är om man skall gå eller, försöka, köra jeep mellan punkt a och b. I just det avseendet kändes Far Cry bättre men men.

Förutom det så har jag inte spelat ett FPS på länge som gjort mig så irriterad. Man kan t ex inte i detta spelfysikens mecca köra igenom en bom med en lastbil i hög fart vilket känns rejält B. Men mest är det nog för att jag inte hittar någon känsla, glädje eller engagemang i det, det känns bara beige. I en fps tät höst var HL2:ep2, CoD4 och även TimeShift roligare än det här.

Huh?? Vilken bom snackar vi om då? En fet betongvägg? Har aldrig stött på en bom jag inte kunnat köra sönder.

Att köra en jeep mellan "punkt A -> B" går ju i vilket spel som helst, även i t.ex. Oblivion, GTA och alla dessa spel som anses "öppna" - så varför klaga på att man kan göra det i Crysis? Du kan ju välja själv om du ska köra från A till B eller om du ska åka runt hela mappen, ta en banan och döda lite Koreaner, hugga ner ett par träd, röja ner några byggnader och sen gå till punkt B.
Fungerar ju i princip som t.ex. Oblivion. Märk nu att jag inte tkr det är något negativt med att ett spel är linjärt men Crysis är då inte linjärt.

Agree, Fan inte linjärt nånstans. Beror väl på vad man har bakom "pannlocket" att utforska själv... Strategier o dylikt. Igår satt jag nästan i tårar av vad häftigt o vackert detta spel är.
Varför inte en modd som "Predator" för jag får gaalna vibbar från den filmen.
Vietnam, vet jag inte.. Hmmm, får inte riktigt den känslan av ett überskitigt vietnam, då Crysis är mer "cleant" i djunglerna. Men visst why not

Hade gärna velat se nån uppdrags baserad djungelshooter i mp. SKulle kunnat bli grymt spännande. Specielt när man inte ser så bra vart folk gömmer sig..

Btw, är det nån som hört coolare o bättre granat explosioner än i crysis? Inte jag iaf.

Medlem

Tycker spelet gick ned sig riktigt mycket när nord koreanerna lämnade ön och alienrobotar tog över, tråkiga fiender helt klart.

Spelet var helt klart som roligast ungefär i mitten.

Redaktör
Skrivet av Mortalis:

Tycker nästan inte att man ska kunna ge så höga betyg till spel som kräver att man investerar flera tusen i hårdvaruuppgraderingar för att kunna spela det. [...] Förresten, tio rader om storyn av en hel recension av ett "säkert köp", resten om grafiken, säger allt om de här...

Kräver och kräver... spelet funkar på datorer som är nåt år gamla, men vill du få ut all grafisk prakt måste du hosta upp ett ganska stort antal tusenlappar. Det här om något är next-gen, då är det inte konstigt att det kräver sin maskin. Det är också anledningen till att grafiken fått rätt mycket utrymme. Men du behöver inte överdriva för att kritisera texten; grafiken tas upp i ungefär tre av tolv stycken (ungefär lika mycket utrymme som story och berättande får).


signatur
Redaktör
Skrivet av DarthZ:

Självklart menade jag att jag tyckte du behövde ha prövat och nämnt lite mer om det; då spelet blir så mycket mer med hjälp av endast det lilla verktyget.

Hälsa Emil att jag har fångat ankan och kommer låta honom gå samma öde som Aggo, lägg 100 kr vid stubben så kanske jag ändrar mig.

Jag installerade och startade Sandbox på hemmadatorn, men den är för klen för att driva det. Dessutom kan jag inget om banknåpande, så det kändes inte klokt att ge mig in på ämnet.

Hehe, ska säga det till Emil. Fast jag tror nog ankan står kvar vid Tompa Tveskäggs skärm..


signatur
Medlem

Detta var den bästa spelupplevelse jag haft på PC hittils, (Sorry SS2 du har varit på topp hittils).

Fan va coolt det var att åka i luftströmmarna i alienvärlden (berget).


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Jag hade måttligt roligt med far cry nästan lika lång tid som det tog att installera skiten. Kommer inte starta det spelet igen.

8800GTX, core 2 duo i 3ghz, och det flyter inte alls på vidare bra ändå. Blir man lite sur på.

Inaktiv

Har läst att man för det första kan spela med de högsta grafikinställningarna även med DX9 och att Crysis inte drar någon fördel av att ha en processor med 4 kärnor över huvudtaget. Jag har en källa, http://sweclockers.com/recension/?id=5988 . Ingen kommer väl att läsa den dock...


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem
Skrivet av maki:

Dålig recension enligt mig känns som fz har blivit mutade av crytek... alla jag har snackat me tycker inte spelet har varit något vidare grafiken extrem men spelkänslan är inge vidare...
För det fösta så är spelet väldigt kort, för det andra så är motståndet näst intill odoliga man måste spraya ner dom går typ inte att aima iaf inte på ngt längre avstånd. Alien världen som de va så stort snack om va fan pinsam händer ingenting alls där aliens attackerar inte ens. För det sista slutet va så makalöst dåligt att man nästan började grina... va som bara att de sluta mitt upp i allt...

Installera om Crysis... Aliens attackerar inte... Easy mode? Motstånd odödligt... Nuub?
Bästa spelet i år och absolut inte för grafikens skull.
Är du en bra FPS spelare så gillar du Crysis... Är du dålig eller inte klarar av det hittar folk på ursäkter som Maki...
Slutet var sådär, förvänta mig ett par banor till men nu är man iaf säker på en 2a med bra handling!

Medlem

Folk säger ofta att man inte ska sätta betyg på grafik...
Klart grafik inte betyder allt men viste ni att Mario64 Zelda Bla bla of time och många andra överbra gammla klassiska spel fick en stor del av betyget från grafiken även de två titlar jag just nämde.
Låter inte sant idag, men kolla in gammla reviews så får du något och gråta över.
Crysis blev betygsatt väll.

Medlem
Skrivet av bf07:

Antingen har jag helt missat det eller så tänker resten av världen på någon annat när dom säger saker som öppna miljöer, välja strategi osv. Allt jag hittar i Crysis av den varan är om man skall gå eller, försöka, köra jeep mellan punkt a och b. I just det avseendet kändes Far Cry bättre men men.

Förutom det så har jag inte spelat ett FPS på länge som gjort mig så irriterad. Man kan t ex inte i detta spelfysikens mecca köra igenom en bom med en lastbil i hög fart vilket känns rejält B. Men mest är det nog för att jag inte hittar någon känsla, glädje eller engagemang i det, det känns bara beige. I en fps tät höst var HL2:ep2, CoD4 och även TimeShift roligare än det här.

Cod4 sjukt overrated. En del banor var sjukt bra, asså helt klart ett bra spel. men DET spelet var sjukt irriterande.. Granater var 3 sekund, alla NPCs viste var du var och skjöt genom väggar på 3 meter tjock, dåligt gjort på flera håll.

Timeshift är årets sämsta FPS, Storyn sög, Gameplay sög, grafik sög T,o,m tidkontrollen var kass.
Inget bra i det spelet mer än regnet.
HL2... Inget ont om HL2, Är ett troget Valve fan och HL serierna är det bästa sedan Människan börja använda eld!

Kör easy på Crysis om det är för svårt för dig... eller GODMODE om du inte kan det iheller.
1 skott i huvudet = död

Medlem

Crysis var helt klart värt att spela igenom. Kan tycka att det var lite kort.. Men man har iaf en tvåa att se fram emot. Storyn är nada nytt men den skänns ändå som om den berättas relativt nyskapande.
Spelet är hyfsat svårt men det är också därför det finns, va är det fyra olika svårighetsgrader och om man blir nermejad för många gånger är spelet snällt nog att påminna om att man kan sänka svårighetsgraden under spel (Mitt ego tilllät mig inte göra det ).
Men när man fått ordning och lärt sig skifta mellan krafterna på dräkten mitt i fight blev det grymming- tight i fighterna och att rusa rakt in i byar med fiender är ingen stratergi. Stratergier tyckte jag också fick ett ganska stort spelrum.. det fanns en hel del sätt att ta sig från punk A till punkt B och flera sätt att undvika fiender.Själv undvek jag att köra fordon (förutom tankbanan som var episk) och smög runt fienderna och plockade dom så tyst jag kunde.
Sen spreja AK från 100m är heller ingen bra taktik. Singelshot och byta sikte från ironsight till snipersight eller reflexsight gör saken en hel del bättre (Älskade in game skiftet på vapen atteraljerna) och sätter man skotten så stupar fienderna fort.

Grafiken var SJUK.. även om jag körde allt på medium DX9. Bra skriven Recension.


signatur

I9 9900 - RTX 3080 - 32GB - 990 pro

Inaktiv

Ruggigt bra spel imo, lirade fan säkert 6-8 timmar på raken, och då är det grymt fett. Gillade även FarCry dock men det här är ju många snäpp vassare, som du säger tompa, dräkten gör sjukt mycket av hela spelet, sen att det är snyggt som attan, även med låga grafikinställningar, gör ju ingenting alls

Blev imponerad av AI'n också, minns speciellt vid ett tillfälle då en trupp var ute o letade efter mig, trodde jag hade skakat av mig dem men de lyckades ändå hitta mig på något vänster ;P eller de anade iaf att jag befann mig nära (osynlig), troligtvis hade de hört nåt skott, blev jäkla paff när jag tyckte jag hörde dem en bit bakom mig, satt o tryckte vid en sten i ån då, kändes verkligen som att vara mitt i en film.

Saknar dock att man inte kan direktlänka nanodräktens olika funktioner på separata tangenter, eller har jag missat nåt?

:heart:

Inaktiv
Skrivet av Mortalis:

Tycker nästan inte att man ska kunna ge så höga betyg till spel som kräver att man investerar flera tusen i hårdvaruuppgraderingar för att kunna spela det. Tyder på rätt dålig fantasi från utvecklarna?
Menar, speltillverkare till konsollerna måste komma på koncept, spelidéer och handlingar som är roliga för att folk ska vilja köpa dem.
Alla lever med samma förutsättningar, samma hårdvara att jobba med och visst lyckas dom ändå att ge oss mycket nöje!

Crysis är bara ett i raden av spel som brister i handling och tar igen det med en ny grafikmotor (hur ofta händer inte detta...) och alla recensenter höjer det till skyarna, efter att ha köpt hårdvara för 8 000kr eller nåt...

Det går att göra bra och roliga spel utan att suga folk på såhär mycket pengar, undrar när folket lessnar?

Förresten, tio rader om storyn av en hel recension av ett "säkert köp", resten om grafiken, säger allt om de här...

Det var nog nåt av de sämsta jag hört, vad är det för fel?

Det krävs sannerligen inte det vassaste kortet för att få ut stor glädje av spelandet, jag kör med lägsta grafiken och jag tycker spelet är absolut kungligt, det ser fortfarande väldigt bra ut, är inte så att allt blir fyrkantigt helt plötsligt bara för att du sänker graffen om du trodde de ;P

Medlem

Ser förjäkligt ut med lägsta, ja körde blandning av medium/high och det såg inge vidare ut alls...och det var ju inget speciellt med spelet, då kör man ju hellre Far Cry med snygg grafik oavsett dator (numera iaf) och bättre story...

Vox
Medlem

Killen som skrev den här recensionen är samma kille som gav bf2142 en fyra i betyg? Seriöst, se till att någon annan får ta hand om stortitlarna.

Inaktiv
Citat:

Hörde vi en avundsjuk suck från Carmack?

Far Cry slog ner som en bomb. En dödligt läcker grafikmotor parad med ruggigt bra gameplay - från en debuterande studio. Denna gång har förväntningarna på Crytek skruvats upp till max. Inte så konstigt - Crysis är det snyggaste spelet någonsin. Punkt.

Ri-ight...

Far Cry-motorn var inte dödligt läcker, den färgglada ön var. Spelet led fortfarande av detsamma som tex Unreal-motorerna sysslar med - en hel del popups.

Crysis är inte heller en dödligt läcker motor. Assets är läckra, men spelet lider av väldigt mycket popups.

Så varför skulle Carmack vara avundsjuk? Har han gått och blivit en artist plötsligt? I thought not...

Redaktör

Zarkow: jag sa inte att spelet är perfekt, "bara" att det är snyggast någonsin. Vilket i spelsammanhang betyder i dagsläget. Popups må störa helhetsintrycket, hur mycket är en smaksak. Popups eller inte, Crysis ser snuskigt bra ut.

Far Cry: en grafikmotor är såvitt jag vet ett krav för att måla upp en ö. Carmack: id Software har höjt grafikribban flera gånger, Carmack kodar spelmotorerna. Det må vara Tim Willits, Nicolas Bouvier, Dan Sarkar eller någon annan som ligger bakom utseendet, men jag tror inte de namnen hade gjort sig lika bra i en rubrik. Journalistisk förenkling, du får försöka leva med det.

Skrivet av Vox:

Killen som skrev den här recensionen är samma kille som gav bf2142 en fyra i betyg? Seriöst, se till att någon annan får ta hand om stortitlarna.

Kritisera gärna denna text om du inte gillar den. Men säg då varför. Vad jag skrev för ett år sen om ett helt annat spel är irrelevant.


signatur
Medlem
Skrivet av Zarkow:
Citat:

Hörde vi en avundsjuk suck från Carmack?

Far Cry slog ner som en bomb. En dödligt läcker grafikmotor parad med ruggigt bra gameplay - från en debuterande studio. Denna gång har förväntningarna på Crytek skruvats upp till max. Inte så konstigt - Crysis är det snyggaste spelet någonsin. Punkt.

Ri-ight...

Far Cry-motorn var inte dödligt läcker, den färgglada ön var. Spelet led fortfarande av detsamma som tex Unreal-motorerna sysslar med - en hel del popups.

Crysis är inte heller en dödligt läcker motor. Assets är läckra, men spelet lider av väldigt mycket popups.

Så varför skulle Carmack vara avundsjuk? Har han gått och blivit en artist plötsligt? I thought not...

"SPOILER"

Zarkow... har du klarat Crysis maxat?
Har du varit på fartyget?
Om det är inte dödligt läckert kommer det aldrig finnas något döläckert helt klart.
Riktigt studerade alla ansikten, ljussättningar, reflektioner och blev helt shockad!

Medlem

Man undrar ju nästan om Nvidia äger Crytek...? De lär väl sälja ett o annat grafikkort nu...

Medlem

Jag tror eran test-dator behöver nya drivrutiner eller en omformatering. Min dator jag har är E6850 3ghz processor, 4gb DDr2-Ram, X-Fi Fatality ljudkort och 8800GTX grafikkort och jag har allt på very high och har inte märkt någonting av lagg av nån sort nån gång när jag spelat.

Medlem

Dumheter. Crysis är grafikmässigt överhypas, och lever verkligen inte upp till vad som lovats.

Medlem

Crysis ser riktigt grymnt ut och är roligt tills alien dyker upp. Och alldeles för KORT. Precis när jag trodde spelet story skulle börja bli mer intressant med aliens så är spelet slut efter båten och alien farkosten. Tog pengarna slut eller så luktas det DATADISK på långa vägar.

Medlem
Medlem

altså ni som tycker att spelet är för kort GLÖM EJ det är en trilogi det kommer att komma fler crysis spel och i dom spelen kommer det säckert finnas 12-13 banor var så när det tredje spelet kommer och du fortfarande har första och andra crysis spelen då kommer du ha fan 36-39 banor! tänk på det!

Skriv svar