Spelet alla behöver

Medlem
Spelet alla behöver

Rubriken borde heta "Spelet alla spelare som spenderar 5 timmar om dagen med att skjuta saker i bitar behöver", men det fick inte plats.

Jag har skrattat åt det, på den tiden då det fortfarande fanns två olika konsoler i huvudet på mig. Nuförtiden är jag upplyst och ser bara spelen för vad de är och inte vilken maskin som snurrar skivorna. Och idag har jag slutat skratta. Mer exakt slutade jag skratta någonstans mellan nu och uttannonserandet eftersom det varit en hel del tyst från utgivare och utvecklare. Det plus det faktum att jag inte har brytt mig om spelet så till den grad att jag missade att det var ute för försäljning.

Spelet heter Afrika.

Det finns många anledningar till att detta spel är det bästa spelet det här årtiondet. Det andas kvalitet. Så lång utvecklingstid på ett spel exklusivt till en konsol håller hög kvalitet, det finns det flera faktiskta exempel på. Jag tvekar därför inte på kvaliteten i Afrika. Rhino Studios har för avsikt att bygga en realistik fotografsimulator och placera den på en av de vackraste kontinenterna på planeten och jag ser inte hur de inte har lyckats. Trots att vi inte är i den framtid som Afrika förtjänar än så är det ett förvånande vackert spel. Och då menar jag inte ett teknsikt vackert spel (även om det är det också) utan ett spel med en alldeles oemotståndlig design som förebild: Verkligheten.

För hur häftiga sagor någon än kommer på, och hur många varelser man än lyckas befolka sina fabelvärldar med så finns det inget som slår verkligheten. Dessutom har jag en grej för fotografi och jag firade i höstas 10.000 "bilder" med min kamera. Att då få smyga sig på vattenbufflar i mörkret för att fånga dem på bild gör mig mer sugen på att spela än vilket prickskytteuppdrag som helst. På IGN pratas det om hur man sätter upp en bas med diverse prylar och utrustning. Bara att få välja linser är ju värt en mindre summa pengar bara det, och säkert något jag hade betalat för att få ladda ned i efterhand. Det verkar inte heller helt omöjligt att man får göra samma inställningar som på riktiga kameror heller. Siffror som ter sig obskyra för många kameraägare är sådant jag frossar i.

Att sedan med hjälp av sina bilder låsa upp riktiga filmer och fotografier från National Geographic kan vara det bästa samlarelementet jag sett. Och det säger jag med över 300 Pokémon på fickan. Det är som bekant inga dåliga fotografer de anställer och belöningen motsvarar då ansträngningen. Första gången någonsin i ett spel?

Slutligen så använder de kamera-kontroller som ingen annan. Jag gillar när folk tänker förbi sin första instinkt och istället anstränger sig när det handlar om rörelsekänslighet. I Afrika verkar six-axis-kontrollen påverka den kamera man fotograferar med. Sitter man inte still när man tar foton om kvällarna, ja då blir det bilder därefter. För att vinkla kameran och göra porträtt-fotografier vrider man bara kontrollen 90° och vips så får man med hela giraffen!

Jag längtar och hoppas att de på Sony inser att det finns folk i Europa som vill fotografera låtsasdjur också.

#blogg


signatur

- Ät mig levande.

Medlem
Spelet alla behöver

Ja, det verkar väl lite annorlunda. Kanske inte något jag skulle betala fullpris för, men om det släpps här och om jag hittar det i en REA-låda, så varför inte. Såpass underhållande kan det nog vara.

GT Preview

Medlem

Oh snap! Såg du hur man fick ändra i kamerans menyer? Såg du hur man fick välja kamera? Såg du objektiven? Såg du? Såg du?! SÅG DU?!

Nu förstår jag varför folk som gillar bilar köper Gran Turismo-spelen. This is what they're after!


signatur

- Ät mig levande.

1
Skriv svar