DIY: Mickstativ-strictly for the hardcore

Inaktiv
DIY: Mickstativ-strictly for the hardcore

I torsdags var mina goda vänner Anders och Mattias här för att spela Guitar Hero: World Tour. Anders sa att han tyckte vi skulle bryta av mot vårat vanliga mönster och göra något speciellt. Han föreslog att vi skulle bygga ett mickstativ åt mig till Guitar Hero. Och jag menar, hur ofta har man inte velat sjunga och spela gitarr/bas samtidigt men inte kunnat just på grund av att ett stativ har saknats.
Så jag blev såklart heltänd på idén och glada i hågen begav vi oss till garaget för att leta material á la Scrapheap Challenge.

Lyckades övertala Mamma att donera en räfsa för ändamålet och sen bar det av. Följ med på en färd som steg för steg visar hur just DU kan bygga ditt eget, tämligen unika, mickstativ.

Steg 1:

Börja med att såga av huvudet på en räfsa/kratta/spade eller annat lämpligt trädgårdsredskap som man normalt sett bara använder ifall Den Stora Zombieapokalypsen skulle börja. Tänk på att kolla längden, du vill inte ha ett stativ som kräver att du böjer dig ner ens 5-6 cm, det blir bara störande isåfall.

Steg 2:

Tälj till botten på skaftet så att det passar i det som du har valt som fot. Som ni ser på bilden så är Mattias sjukt glad över att få flasha sina knivskillz. Ett förslag till fot är en upp-och-ned-vänd spann med ett hål i botten, eller bara två plankor lagda i ett kors. Tänk på att det krävs viss tyngd för stabilitet dock, annars kommer stativet trilla och det vill vi ju inte. Själva valde vi ett gammalt Kasta-ring spel som vi ändå aldrig tänkt använda igen.

Steg 3:

Applicera foten på stativet. Mattias fixar detta med van hand.

Foten är färdig och stativet är påsatt.

Först tänkte vi silvertejpa för det lilla hålet för att undvika skrapsår på parkettgolvet, men som ni snart kommer att få se kom Mattias på en mycket mer awesome lösning.

Steg 4:

Ljustera längden efter önskemål, ifall material finnes. Själva fixade vi rätt längd tack vare de gula poängpinnarna. Anders testar hur det kommer kännas när vi väl kommer inomhus igen. Nu ska vi bara sätta på micken också.

Steg 5:

Applicera mikrofon. Anders håller i micken medans Mattias applicerar silvertejp i rikliga mängder.

Det färdiga resultatet. Anders prövar grejerna och vi är alla sjukt nöjda med resultatet. Ifall stativetskulle luta för mycket är en lösning att tejpa micken rätt upp och ner, så att toppen pekar mot taket. På så sätt blir det stabilare samtidigt som mottagningen inte påverkas.

En latmannaversion som dock inte generar ett stativ är att tejpa upp mikrofonen i taket och låta den hänga framför en som vid till exempel boxningsmatcher.

Vad som nu återstår är att eventuellt tälja något coolt mönster på träet, men det får bli nästa projekt. Frågor kan ställas i kommentarerna

#blogg


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem
DIY: Mickstativ-strictly for the hardcore

Ballt

Vad ironiskt om Den Stora Zombieapokalypsen (tm) börjar imorgon, och du inte längre kan försvara dig, då du inte har en räfsa. Och försäkringspengar lär du ju inte få heller, p.g.a räfs-brist.
Fast iofs, om din svarta granne inte dött än är du safe.

Inaktiv

Plus att jag har fyra andra räfsor i förrådet så det är lugnt.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Inaktiv

Kom ihåg att ta med dig allihopa så du kan laga din räfs när den börja bli i dåligt skick.


signatur

R.I.P Superplay

Inaktiv

Way ahead of you! Gjorde ett liknande förut, fast lite mer MacGuyver.

Gjort av en gardinstång, en avklippt flaskhals, en låda, lite böcker och tejp. Ta gardinstången och tejpa på flaskhalsen, som du sedan kan trä micken igenom. Kör ner gardinstången i lådan och stadga lådan med böckerna. KLAR! Säkerligen inte lika snyggt som ditt, men det funkade tills det krajade...

Bilder
http://EruMaro.bilddagboken.se/p/show.html?id=309689369&direc...

http://EruMaro.bilddagboken.se/p/show.html?id=309689354&direc...


signatur

Erumaro Den Barmhärtige

1
Skriv svar