Topp 5 behov

Medlem
Topp 5 behov

Tisdag = Listdag. Synd på nästan anagram.

I vilket fall. Jag har handikappat mig själv när det handlar om spel. Jag har nu för tiden vissa saker jag inte klarar mig utan. Jag kan inte spela ordentligt utan dem av olika varierande anledningar.

5. Upplösning
Jag har flyttat från en TV med träpanel till en TV med drygt 2 miljoner bildpunkter. Jag kommer inom några månader att göra den motsatta flytten igen p.g.a. vissa ekonomiska komplikationer. Det kommer att gå, som man säger, åt helvete. Det är egentligen inte mitt fel att utvecklare envisas med att förstöra för fattigt folk med alldeles för små teckensnitt i deras spel. Det kommer trots det inte bli mindre smärtsamt att gå från vacker klarhet till grynig gissningslek. I slutändan är det kanske en vanesak och jag har andra saker jag är i större behov av (se nedan) men det retar mig att jag blir av med en av dem. #Assassin's Creed är exempelvis riktigt svårspelat utan högdefinition.
Men det måste ju spelas för att öka mitt anseende.

4. Bragder
Ett gammalt spel kontra ett nytt sämre spel? Tyvärr blir det ett nyare spel om det innefattar spelarpoäng. Det finns massor ospelade spel i min hylla, men så länge man kan jaga poäng i ett system så väljer jag jaktens tjusning framför den egentliga kvaliteten. Sorgligt men sant.
Däremot har jag på senare tid insett att vänner och ovänner kan bjuda på fantsatiskt motstånd och sällskap samtidigt.

3. Internet
Jag har vuxit upp med enspelarspel. Min syster har varit den närmaste en spelkompis jag har haft, men i ärlighetens namn har hon aldrig varit någon storspelare. Alla vänner som hade spel hade inga bra spel förrän Super Nintendo-tiden och jag hoppade på det tåget någonstans i senare hälften av Playstation-perioden så jag missade dem. De hade då nämligen rört sig vidare till andra nöjen där flera spelare enligt rykte var mer skoj än att förnöja sig ensam. Så inte förrän det första Halo förstod jag nöjet med att spela med andra människor och då bara på utvalda larn-sammankomster. Idag kan jag inte tänka mig att spela på min 360 utan att vara uppkopplad. Jag sviker också ett spel jag spelar ensam om en vän kommer med ett förslag som innefattar oss båda. Även om det första spelet innebär spel enligt punkt 4.

2. 5.1-ljud
Det är inte så mycket .1-delen i ljudet jag vill ha även om det självklart bidrar till stämningen. Nej, det mest eftertraktade är de två högtalare jag har bakom mig. De ger mig vital information om var skit befinner sig när jag spelar. Enspelarlägen blir helt klart mer inlevelserika när man vet var saker är. Eller inte vet var saker är. Vill minnas att jag med min första 360 och #Gears of War invigde hemmabiosystemet och blev milt kallsvettig när de där äckliga väggklättrarna inte var synliga på TVn men gjorde sin närvaro tydlig alldeles bakom mig. Att spela #Bioshock nu är snäppet värre. Och jag har ännu inte vågat starta #F.E.A.R..
Det finns bara en sak som höjer spelutpplevelsen mer än ljud.

1. Vibrationer.
Det sista jag stänger av i ett spel och det som gör att ett spel håller länge eller förpassas till hyllan. Jag har svårt för PC-spel av många anledingar, men absolut främst för att jag inte får fysisk kontakt med min avatar eller med miljöerna omkring mig utan ett skakande kontrolldon. Att spela #Team Fortress 2 (PC) är så oerhört mycket svårare än att spela exempelvis #Call of Duty 4: Modern Warfare (Xbox 360) för mig. Jag har stora svårigheter, precis som med fallet flera högtalare, att uppfatta hur jag blir skjuten. Ett spel som använder sig av vibrationer på ett bra sätt lyckas nämligen förmedla hur jag blir skadad och vilken grad av panik jag bör försätta mig i. När kontrollen som för tillfället brukas spinner försiktigt i handen vet jag att det inte är någon fara. Om den däremot beter sig mer som en slagborr kan jag kostatera att det är lika bra att ge upp.
En liten notis: Nästa generations konsoler får gärna implementera kraftåtergivning som idag återfinns i vissa rattattrapper. Spännande spelmoment kan bli än mer spännande. Tänk bara på hur fantastiskt vibrationen användes i det första Metal Gear Solid. Alla gillade massagen och telekinesin. Alla.

#blogg


signatur

- Ät mig levande.

Inaktiv
Topp 5 behov

5.1 <3


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

1
Skriv svar