Ett första stapplande steg

Medlem
Ett första stapplande steg

Se där, då har bloggandet skördat ytterligare ett offer när jag nu sällar mig till den stora skara tankespridare som härjar här på nätet. Det är något jag inte hade kunnat föreställa mig att jag skulle göra för bara några månader sedan. Fram tills nu har jag haft svårt att se storheten med bloggar. För mig framstod de mest som en svag kombination av simpel hemsida och intetsägande foruminlägg vars innehåll mest bestod av trivialiteter ur författarens liv. Jag kunde inte för mitt liv förstå varför någon skulle vara intresserad att läsa om en okänd persons vardagliga bestyr. Det föreföll mig ohyggligt tråkigt att ta del av småsaker som lika gärna kunde vara hämtade ur mitt eget händelselösa liv.

Trots min skepticism fortsatte jag dock att undersöka detta underliga fenomen och så småningom upptäckte jag till min förvåning att det faktiskt fanns ett och annat guldkorn bland dessa spaltkilometer av text. Ju mer jag grävde bland bloggarna desto fler guldkorn fann jag och tillslut insåg jag att min negativa inställning inte var fullt berättigad. Visserligen finns det, som alltid när det gäller Internet, en enorm mängd skräp men lyckas man bara filtrera bort detta så sitter man på en hel del intressant läsning. Kombinerat med de smådetaljer jag tidigare dömt ut som tråkiga uppstår en form av balans som ger texterna en personlig prägel jag inte uppfattat innan. Tack vare detta har jag på senare tid skiftat åsikt om bloggandet vilket lett till att jag nu tänkt ge mig ikasst med det själv.

Vad är då syftet med min egen blogg? Om sanningen ska fram så vet jag faktiskt inte det ännu. Jag har ingen bestämd inriktning planerad. Det återstår att se vart det bär hän. Förhoppningsvis ska jag kunna bidra med något intressant. Om inte annat så kan det jag skriver kanske fungera som ett botemedel om någon råkar lida av sömnsvårigheter.

#blogg

Skägg.
10 Chambers
Ett första stapplande steg

Måste man ha ett syfte? För mig är bloggen både ett sätt att sätta en människa bakom mina recensioners byline och en ventil för andra intressen än spel, både passiva (musik) och kreativa (foto).


signatur
Medlem

Du har rätt i att man inte nödvändigtvis behöver ett syfte och kanske var det just det jag försökte komma fram till även om jag inte var medveten om det själv (var lite trött i mössan när jag skrev ).

1
Skriv svar