Marknadsföring, fult eller underbart?

Inaktiv
Marknadsföring, fult eller underbart?

Bara genom att nämna orden "marknadsföring/reklam" så blir till och med jag lite skeptisk. Själva företeelsen är det inte så många som pratar om att de gör fast de gör det hela tiden.
(Jag gör mer eller mindre reklam just nu, om man ska se det så)

Idag kan man inte gå någon stans utan att bli påverkad av reklam. Ju mer man utsätts för reklam ju mer "immun" blir man, vilket gör att marknadsförarna måste hitta nya sätt att göra reklam på för att nå sin målgrupp.

Det finns många olika sätt att göra reklam på, men de mest grundläggande är om man använder s.k. "Push" eller "Pull" reklam. Enkelt sätt är "push" när man "trycker" ut sitt budskap till massorna genom exempelvis tv reklam, medan "pull" är när man gör konsumenten intresserad av varan och låter kunden komma till varan.

Från att reklamen varit mycket "push" inriktad så har den idag blivit mer "pull" inriktad, detta främst eftersom "push" reklam är dyrt och i många fall irriterande för konsumenten. Medan med "pull" reklam så kan man nå dem man verkligen vill nå och göra dem intresserade av varan.

Marknadsförare har märkt att det det lönar sig bättre att ge kunderna:
- information det som de vill ha
- roa dem
- hjälpa dem
istället för att trycka upp blöj/smink/extrapris reklam i ansiktet på dem.

För mig är marknadsföring/reklam både fult och underbart. Fel gjort är det horribelt medan rätt gjort är det enastående.

Tänkte först skriva mer om spelreklam och hur vi tänkt göra angående Penalty of Heroes, men jag tar det i ett annat post om några dagar

#blogg

Medlem
Marknadsföring, fult eller underbart?

Haha, jag måste faktiskt erkänna att det här blogginlägget är lite utav en pull reklam, man blir faktiskt sugen på att lära sig mer om penalty of heroes iochmed dom sista raderna


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Då har det lyckats Nä skämt o sidor, tänkte skriva lite mer om hur vi ska kunna så lite tid i rampljuset men inlägget blev lite långt så jag tänkte ta det i en annan post om några dagar. Men som du säger det är en "pull" approch absolut (ska inte stick under stolen med det).

Medlem

Denna blogg är en sorts marknadsföring

1
Skriv svar