Fläskigt Fallout 3-intryck

Medlem

Folket på NMA är ju så negativt inställda till detta spel att det inte hade spelat någon roll hur presentationen hade sett ut. De hade sågat spelet ändå.

De påminner lite om de personer (ofta på spelforum) som bestämmer sig för om ett spel kommer att vara bra eller dåligt redan efter några bilder och sedan konstant sågar/hyllar spelet. De låser in sig så hårt i sin uppfattning att det knappt spelar någon roll hur spelet verkligen är när det släpps. De håller fast (i alla fall utåt) i sin övertygelse ändå.

Medlem
Skrivet av MKultra:

Gillar verkligen hur de försöker klaga på allt och att de to.m erkänner sig vara fientliga inställda genom att inte skratta eller applådera Snacka om bortgjorda..

De sa att en av dom satt ihop med en grupp som inte skrattade eller applåderade, medan den andra satt med Gameinformer och Gamespy vilka var betydligt muntrare, inte att de själva var bittra.

Skrivet av henmyr:

Lyckas de skapa en så gigantisk, detaljerad och förfallen futuristiskt stad som denna så är jag helt såld, nästan oavsett spelets andra kvaliteter eller missar:

[http://www.nma-fallout.com/forum/album_page.php?pic_id=2098]

Concept art, tvivlar starkt på att de gör den lika bra som bilden vill visa. Men att hela staden finns med, det gör den säkert, annars i seperata områden.

Medlem
Skrivet av Garenth:

Själv så är jag väldigt nöjd med den riktning Fallout 3 verkar ta. Är ett stort fan av de tidigare spelen, men varför skulle Bethseda vilja göra en kopia av nästan 10 år gamla spel? Då föredrar iaf jag en nytolkning av serien, även om det kommer att bli annorlunda.

Right on the spot...

Till alla som klagar över att det antagligen kommer bli dåligt: Håll käften och gör ett eget FO3...:evil:

Medlem

Alla kommer inte alltid att tycka om förnyingar av spel, vissa koller tycka om det andra kommer inte tycka om det, men en sak är säkert. För att fortsätta sälja en spel serie så krävs att serien förnyar sig, inte alltid för det bättre dock.

FF är ett ganska bra exempel, alla spel har fått en hyfsat stor förändring och inte alltid går det hem, vissa blir hyllade andra blir inte lika hyllade men serien har alltid förändrats.

Själv ser jag fram emot hur det här spelet kommer bli, gillade aldrig de äldre Falout systemen då dialog systemet inte var något vidare.

Inaktiv
Skrivet av kabex:
Skrivet av Garenth:

Själv så är jag väldigt nöjd med den riktning Fallout 3 verkar ta. Är ett stort fan av de tidigare spelen, men varför skulle Bethseda vilja göra en kopia av nästan 10 år gamla spel? Då föredrar iaf jag en nytolkning av serien, även om det kommer att bli annorlunda.

Right on the spot...

Till alla som klagar över att det antagligen kommer bli dåligt: Håll käften och gör ett eget FO3...:evil:

Blir lite svårt att göra ett eget Fallout 3 om Interplay har sålt rättigheterna till Bethesda ;).

Sen så säger Bethesda själva att de inte ville göra en nytolkning och kalla det Fallot: Something something istället för Fallout 3. Folk brukar inte gilla när PR folk snackar skit.

Medlem

Verkar nice endå, så ett köp är garanterat, blir säkert mycket bättre tills det blir färdigt också man kan ju hoppas dom tar åt sig lite av kritiken killarna skriver om spelet. Tror slutprodukten kommer vara mycket utmärkt =P

Medlem
Skrivet av Svenpa:

De sa att en av dom satt ihop med en grupp som inte skrattade eller applåderade, medan den andra satt med Gameinformer och Gamespy vilka var betydligt muntrare, inte att de själva var bittra.

Självklart skriver de inte att de var bittra, men visst stinker det bitterhet om hela reportaget (förutom vissa delar då de verkar tänk till att det inte BARA är NMA folk som kanske läser).

Lite skoj att de tyckte att det var viktigt att poängtera att de minsann inte skrattade åt Hines skämt och att de inte applåderade. Antar de vill hålla sig på god fot med sin FO3-hatar-community. Töntar.


signatur
Medlem

:heart: Fallout 3 nyheter, blir alltid ett tredje världskrig i forumet.. \o/.
Ingen av er vet juh säkert hur slut produkten kommer vara, så spilla blod svett och tårar över hur ni tror det kommer vara är väl inte mycket värt egentligen? Jag kan säga att jag tror det kommer bli råkul, men jag har juh ingen aning eftersom jag inte själv har spelat det. Men det betyder juh inte heller att jag inte kan låta folk få tro att det kommer vara skammligt dåligt, så det är väl bara låta varandra ha sina egna åsikter? ^^. Finns massor skrivet och bilder och grejer, men man kan juh inte smutskasta ett spel innan man spelat det, eller innan det ens är färdigt? Satte.. Vänta på demo och sparka på varandra efter det? Kramas lite och ha det mysigt tills dess juh, så mycket trevligare!

Inaktiv
Skrivet av MKultra:

Självklart skriver de inte att de var bittra, men visst stinker det bitterhet om hela reportaget (förutom vissa delar då de verkar tänk till att det inte BARA är NMA folk som kanske läser).

Nej, det tycker jag inte. Det var däremot långt mer informativt än alla andra Fallout previews jag läst, tillsammans.

Skrivet av MKultra:

Lite skoj att de tyckte att det var viktigt att poängtera att de minsann inte skrattade åt Hines skämt och att de inte applåderade. Antar de vill hålla sig på god fot med sin FO3-hatar-community. Töntar.

Om man tycker det är viktigt att poängtera att man inte skrattar eller applåderar gör man det antagligen explicit, och inte implicit som var fallet.

Inaktiv

bra skrivet Mykee.

Förstår inte att ens vissa ens IDS skriva skit om spelet eftersom det säkert inte kommer ut på först 1år minst Oo .. Have faith!

En rolig pik han ger hardcorefansen iaf hehe

"NMA: Apparently not everyone is pleased with Bethesda's interpretation of Fallout. NMA, RPGcodex and DaC are a few of the oldest Fallout communities around and none of them seem to accept Bethesda's view on things, or are at least very skeptical about the game. Why is it that the communication with those communities is difficult at best?

Pete Hines: We are in contact with those communities and they receive the same treatment as all the other communities. We frequently read them and we understand exactly what it is they want. The problem is however that they've had years to think about what they wanted and create a view of what Fallout 3 should be that could never be possible today. They're still stuck 8 years back in their views of Fallout 3. It simply wouldn't work."

Medlem
Skrivet av Mykee:

:heart: Fallout 3 nyheter, blir alltid ett tredje världskrig i forumet.. \o/.
Ingen av er vet juh säkert hur slut produkten kommer vara, så spilla blod svett och tårar över hur ni tror det kommer vara är väl inte mycket värt egentligen? Jag kan säga att jag tror det kommer bli råkul, men jag har juh ingen aning eftersom jag inte själv har spelat det. Men det betyder juh inte heller att jag inte kan låta folk få tro att det kommer vara skammligt dåligt, så det är väl bara låta varandra ha sina egna åsikter? ^^. Finns massor skrivet och bilder och grejer, men man kan juh inte smutskasta ett spel innan man spelat det, eller innan det ens är färdigt? Satte.. Vänta på demo och sparka på varandra efter det? Kramas lite och ha det mysigt tills dess juh, så mycket trevligare!

Man kan ta en hel del sannolika slutsatser av ett demo om man ser på företagets förra skapelser och hur andra har gjort för att få ihop ett "stor sålt" spel, inte nödvändigtvis bra spel.
Tror inte så många hade sagt ett skit om de inte kunde dra några som helst sannolika slutsatser på det som visas i ett tidigt skede. Bra överraskingar händer men lika ofta så sker det inte alls, eller tvärtom, dåliga överraskningar.

Själv blev jag ledsen över att BoS knappt var igenkänliga och skrek svordommar på rad (funkade i GoW, men här?). De ståtliga, modiga och snobbiga BoS hade inte alls den personligheten. De är något som de tagit direkt ur tidigare Fallout men försökt göra om till något nytt som de inte alls står för. Jag kan inte se att de kommer ändrar särskilt värst på det heller.

Det sämsta är dock ALLA super mutanters stämpel som "onda" och extremt osociala. Vad fasen ska jag med "conversation" skills till om inte för lura dumma mutanter? (även om inte alla var dumma).

Medlem
Skrivet av KazikluBey:

Om man tycker det är viktigt att poängtera att man inte skrattar eller applåderar gör man det antagligen explicit, och inte implicit som var fallet.

Say what?

Men ja, bortsett från cynismen så var artikeln informativ. Man får försöka ta vissa grejer de skriver med en nypa salt antar jag.. Liam N. är kanske inte världens bästa röstskådis te.x, men med tanke på hur rösterna BRUKAR vara i spel så tvivlar jag på att det är någon akut fara.

Hines svarade iaf bra på frågan hur de ställde sig till skeptiska communities som NMA tyckte jag


signatur
Inaktiv
Skrivet av MKultra:
Skrivet av KazikluBey:

Om man tycker det är viktigt att poängtera att man inte skrattar eller applåderar gör man det antagligen explicit, och inte implicit som var fallet.

Say what?

Skrivet av Förtitten i fråga:

Note that SuAside saw the demo together with a group including GameInformer and Gamespy reporters, who laughed at all the right moments and applauded at the end. Brother None was in a more unfriendly audience, only one of whom occasionally guffawed at the jokes, and no applause given.

Explicit: Fully and clearly expressed; leaving nothing implied.
Implicit: Implied or understood though not directly expressed.

Det enda som är helt klart är att Brother None inte applåderade, men gissningsvis var det inte heller han som skrattade, då personen ifråga talas om som en främling. I den citerade texten går det däremot inte alls att utröna ifall SuAside skrattade eller applåderade. Jag fann inte heller några andra fall där saken ens berördes.

Som jag nämnt tidigare verkar dina fördomar få dig att tolka saker hej vilt.

Skrivet av MKultra:

Hines svarade iaf bra på frågan hur de ställde sig till skeptiska communities som NMA tyckte jag

Synd bara att han ljuger likt Pinocchio. RPG Codex är svartlistat sedan deras kritiska Oblivion-recension började citeras och diskuteras på Bethesdas forum efter Oblivions release. Innan dess var några Bethesdautvecklare aktiva på RPG Codex:s forum, men de slutade tvärt. Prova att skriva "RPGCodex" eller "RPG Codex" på BGS-forumet och det blir autocensurerat till "I love Oblivion", respektive "I really love Oblivion".

En Star Trek-gamingsida led ett liknande öde efter att ha kritiserat Star Trek Legacy, där Bethesda stod som utgivare.

Vad gäller DaC och NMA har Bethesda gjort allt vad de kunnat för att hålla dem på armlängds avstånd. NMA har ett par hundra tusen unika besökare i månaden - men andra, långt mindre sidor av bloggkaraktär blev inbjudna till Bethesdas omtalade pressinvit där Bethesda stod för hotell- och middagsnotan. Det enda sättet för NMA att få se denna demo var att nästla sig in som representanter för andra sajter.

Det känns som en lågoddsare att NMA och DaC (för att inte tala om RPG Codex) inte får något av alla de recensionsexemplar av FO3 som kommer skickas ut.

Någon vidare kontakt är det knappast tal om.

Medlem

Det räcker ju med att läsa stycket om Brotherhoods förvandling till spottande och svärande "wasteland knight" hårdingar ... bara där ser man att Buttfiesta inte bryr sig ett jävla dugg om, eller har förstått Fallout. Klart som inih*lvete att folk som älskar spelen blir cyniskt inställda. Varför lägga ner tid på att prisa någon aspekt av spelet, även om de är bra, om utvecklarna visar så tydligt att de inte fixar att återskapa viktiga nyckeldelar.

Medlem

@KazikluBey: Tycker du verkligen det är förvånande att de fortsatt har dålig kontakt då en del av frågorna verkligen är formulerade på ett så kort och provocerande sätt? Jag orkar inte gå tillbaks och citera exempel, så du får antagligen ta mig med en nypa salt, men även om jag tyckte att det var kul att läsa om spelet så sitter man likväl där med en känsla av att de var missnöjda från början.

Men som jag var inne på tidigare och många andra också; det känns som om vi överanalyserar spelet alldeles för tidigt. Speciellt då de ändrat på en massa mekanik i demovisningen för att "förbättra upplevelsen" (Det tyckte jag iofs var rätt onödigt, spelet hade nog ändå talat för sig självt.) Men men.. det ligger väl i vår natur.

Medlem
Skrivet av Peter Hines:

We are in contact with those communities and they receive the same treatment as all the other communities. [...] The problem is however that they've had years to think about what they wanted and create a view of what Fallout 3 should be that could never be possible today. They're still stuck 8 years back in their views of Fallout 3. It simply wouldn't work.

Precis min tanke. Jag höjer inte utvecklarna till skyarna här, men i min mening känns det som om de faktiskt är lite down-to-earth och har fattat vad det handlar om.

Inaktiv

Det största problemet för mig verkar vara att de gått ifrån flera av Fallouts kärnämnen. Som t ex deras humor. De har istället gått mot mer traditionell slapstick humor, vilket tilltalar fler människor men är helt annorlunda i stil. Presentatören säger när han blir tillfrågad att det bara var gjort så för demot, men det tror jag inte särskilt mycket på. Om de ville framfört något för demot skulle det just varit den mörkare humorn, eftersom det är ett kännetecken ALLA journalister tittar efter.

Att de sen inte ens kan få BoS rätt, eller super mutanterna för den delen, är ännu värre.

Fallout är inte ett generiskt postapokalyptiskt spel. Kan man inte hålla sig sann till Fallout andan bör man skapa något nytt (som säkert kunde varit minst lika bra, men inom ramarna för sitt eget regelverk).

Jag tror Fallout 3 blir ett OK spel. Många kommer att köpa det. Många kommer att ha kul med det. Men det kommer inte att vara Fallout i dess sanna mening. Så därför kunde de likaväl kallat det något annat. Det finns ingen anledning att göra uppföljare om man inte ens tänker försöka behålla de viktigaste faktorer och värderingar som gjorde föregångaren så bra. Jag älskade t ex inte Fallout för att det var turnbased, utan för humorn och hur världen var designad. Utan detta ÄR det inte Fallout.

Medlem
Skrivet av KazikluBey:

Som jag nämnt tidigare verkar dina fördomar få dig att tolka saker hej vilt.

De säger sjävla att de är en skeptisk community, så det är knappast några fördommar. Möjligt att jag läser in lite väl mycket hat iom att jag läst en hel del på deras forum, där alla som säger något positivt blir flame'ade till döds och alla som säger något negativt höjd till skyarna, på ett ungefär.

Jag jag känner till det där med rpgcodex. Det är ganska mycket saker som är svarlistat där förutom rpgcodex. Te.x får man inte skriva "fanboy" heller, det översätts till något annat, finns en del andra ord också... Det har att göra med att trådar spårat ur så pass mycket vid sånna diskussioner så man valt att cencurera det för att påvisa att diskussionerna ogillas. Men visst, rätt töntigt är det.

TES serien och Fallout serien har nog f.ö de mest extrema fanboys jag stött på, när de råkar stöta sig med varandra så blir det ingen rolig historia


signatur
Medlem

Jag tycker att det känns som om de på NMA nästan vill bli svartlistade så att de kan bli någon slags martyrer och hyllas som hjältar "som stått upp mot makten" av "Fallout-talibanerna" på deras forum.

Jag har ingen aning om Fallout 3 kommer att bli bra eller inte. Ska jag döma av bilderna så tycker jag att Bethesda lyckats fånga en del av den visuella känslan i alla fall.

Fallout-spelen är bland mina absoluta favoritspel men jag bryr mig inte så mycket om de ändrar en del saker så länge slutprodukten blir ett bra och underhållande spel. Jag skulle gärna sett att de gått tilbaka till Wasteland och gjort ett till spel i samma stil (och med samma grafik) som det men det lär ju inte hända.

Inaktiv
Skrivet av MKultra:

TES serien och Fallout serien har nog f.ö de mest extrema fanboys jag stött på, när de råkar stöta sig med varandra så blir det ingen rolig historia

Pfft, vi råkar bara veta vad vi vill ha. Som spjut, skägg och kastvapen.

Inaktiv
Skrivet av toern:

@KazikluBey: Tycker du verkligen det är förvånande att de fortsatt har dålig kontakt då en del av frågorna verkligen är formulerade på ett så kort och provocerande sätt?

Till skillnad från alla andra intervjuers frågor i stil med "How awesome will Fallout 3 be?"? Kort hållna är de i vissa fall, men provocerande?

Inaktiv

Det är lite svårt att uttala sig alltför mycket efter att ha läst denna review, men det finns vissa orosmoln, såsom humorn och BoS. Jag känner en viss oro över att man gör lite för mycket mainstream över det hela. Men, återigen, det är lååång tid kvar innan det släpps och man har inte en fullständig bild.

För er som undrar över varför många människor gillar fallout så mycket kan jag rekommendera att läsa denna walkthrough där lite av storheten i serien framgår. Kan för övrigt rekommendera den även för folk som lirat en del fallout 2

Det finns helt enkelt en känsla och ett sätt att framställa världen i FO 1 och 2 vilket jag personligen tycker är unikt, och jag hoppas att man vågar bygga vidare på detta och inte gör en för lättsmält produkt.

Den som lever får se.


signatur

Snus är snus och mus är mus

Medlem

Falloutspelen är hur bra som helst, men tyvärr dras serien med dom mest ultrakonservativa fansen i världen... Lite som spelbranschens svar på Pastor Fred Phelps.

Its just a game.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

jag tyckte det var en bra genomgång. jag är mycket skeptisk till fallout 3. man såg klart och tydligt vad bethesda tycker om sina fans när de släppte oblivion och om de gör samma sak med fallout 3 så kommer jag tappa allt förtroende för dem.
men man kan bara hoppas att de tagit åt sig av den kritik de fick från oblivion och faktiskt göra ett djupare spel med lite känsla i.

Medlem

Dom får med sig Oblivion fansen lätt genom att använda samma motor och samma spelstil. Sen döper dom det Fallout 3 för att sno åt sig alla Fallout fans. Ett nytt Oblivion med Fallout strössel på alltså.

De enda som inte kommer bli nöjda är de riktiga hardcore Fallout fansen, som verkligen ÄLSKADE Fallout. Jag är själv en av dom och om jag fick välja så skulle INGET ändras förutom en ny story och en förbättring i grafiken.

Fallout 3 kommer INTE leva upp till sitt namn, precis som Fallout: BOS. Det är jag 100% säker på. Men vad kan man säga, dom kommer sälja spelet som smör iaf. för dom har pengarna att hypa skiten ur spelet. Om det nu skulle behövas.

Önskar nu att dom hade fortsatt på det tidigare Fallout 3 spelet som lades ner, hade hellre köpt det än Bethestas skit.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Falloutspelen är hur bra som helst, men tyvärr dras serien med dom mest ultrakonservativa fansen i världen... Lite som spelbranschens svar på Pastor Fred Phelps.

Its just a game.

I bethestas regi blir det ju det ... just a game alltså, helt riktigt

Medlem
Skrivet av HataMoto_:
Skrivet av SID 6.7:

Falloutspelen är hur bra som helst, men tyvärr dras serien med dom mest ultrakonservativa fansen i världen... Lite som spelbranschens svar på Pastor Fred Phelps.

Its just a game.

I bethestas regi blir det ju det ... just a game alltså, helt riktigt

Fallout är inte bara ett spel i massorna för mig. Det är kungen av alla spel, första spelet jag nånsin köpt till pc. Spelet som fick mig att bli spelberoende.

Medlem
Skrivet av Mack:

Fallout 3 kommer INTE leva upp till sitt namn, precis som Fallout: BOS. Det är jag 100% säker på. Men vad kan man säga, dom kommer sälja spelet som smör iaf. för dom har pengarna att hypa skiten ur spelet. Om det nu skulle behövas.

Önskar nu att dom hade fortsatt på det tidigare Fallout 3 spelet som lades ner, hade hellre köpt det än Bethestas skit.

amen ... personligen skulle jag välkomna en buggig alpha av F3 mer än det som Buttsoft försöker snickra ihop nu.

men man är ju tydligen konservativ när man fattat att Fallout aldrig behövt bra grafik eller realtidsstrider för att vara ett helt underbart bra spel. Jag hade accepterat grafiken om det inte varit för att B-soft fullständigt struntat i att läsa på materialet de fick på köpet. Hade eventuellt också varit en fördel om de lirade igenom åtminstone det första spelet innan de drog igång sitt projekt.
Det var ju föga förvånande att ett gäng skägg-entusiaster skulle missuppfatta, eller helt enkelt strunta i att läsa på om spelet de gör en uppföljare till. Fan håll er till saker ni förstår er på, som fula karaktärer och fullständigt oengagerande storys.

Sickna lirare det finns i dagens spelbranch ... de äter bloom effects till frukost och sköljer ned med lite pixel shader 3.0, och tänker ... nu jävlar ska vi göra ett bra spel, fan vad snyggt det kommer att bli.

&%/(/)#&/#(/)"?=#()¤&/ ... Bethesta, sug snase

Inaktiv
Skrivet av Mack:
Skrivet av HataMoto_:
Skrivet av SID 6.7:

Falloutspelen är hur bra som helst, men tyvärr dras serien med dom mest ultrakonservativa fansen i världen... Lite som spelbranschens svar på Pastor Fred Phelps.

Its just a game.

I bethestas regi blir det ju det ... just a game alltså, helt riktigt

Fallout är inte bara ett spel i massorna för mig. Det är kungen av alla spel, första spelet jag nånsin köpt till pc. Spelet som fick mig att bli spelberoende.

Men du.. hur orkar du bry dig? spela det inte om du verkar så anti mot det. Du har ju än F1 å 2 att spela ?

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Mack:
Skrivet av HataMoto_:
Skrivet av SID 6.7:

Falloutspelen är hur bra som helst, men tyvärr dras serien med dom mest ultrakonservativa fansen i världen... Lite som spelbranschens svar på Pastor Fred Phelps.

Its just a game.

I bethestas regi blir det ju det ... just a game alltså, helt riktigt

Fallout är inte bara ett spel i massorna för mig. Det är kungen av alla spel, första spelet jag nånsin köpt till pc. Spelet som fick mig att bli spelberoende.

Men du.. hur orkar du bry dig? spela det inte om du verkar så anti mot det. Du har ju än F1 å 2 att spela ?

Hur jag orkar bry mig? Dom har tagit namnet på det bästa spelet genom tiderna (enligt min åsikt). Sen med det försöker dom rent ut sagt lura till sig fansen av serien. Tänk om det nu skulle vara Starcraft titeln som blev uppköpt av Bethesda och dom hade gjort Starcraft 2 som Alien vs Predator. Då hade vi haft lite förbannade koreaner istället.
Men nej då, Blizzard gör Starcraft 2 EXAKT som det var för 9 år sen för att fansen ska bli glada. Bethesda har totalt ignorerat önskningar från fansen och sattsat på att krama ur så mycket kosing som möjligt ur spelets namn istället.

123
Skriv svar