Medlem
Skrivet av LimStift:

Jag tycker inte att Overlord förtjänar en fyra på grund av att hela konceptet och gameplayet mer eller mindre är kopierat rakt av från Pikmin. Men det är helt klart ett bra- och om inte nyskapande så i alla fall annorlunda- spel ändå.

Så då ska alla spel som har samma koncept som andra tidigare spel i samma genre ha lägre betyg också? ^^
(tex Unreal Tournament 2004 ska ha lägre betyg, det har ju snott fps-concepted från Wolfenstein 3D)
Skämt åsido, själv tycker jag spelet är helt klart värt en 4a.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Första intrycket var bra men sen blev det ganska enformigt. Humorn var däremot skön, vilket fick en att stå ut resten av speltimmarna.

Får 3 st självlysande tjernobylbarn av 5 möjliga av mig.

Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Detta spel hade gått mig helt förbi :O.
Kanske kan vara värt en nedladdning för att testa i alla fall.
Hur pass vettig bild av spelet får man av demon och hur mycket speltid finns det i spelet?

då inväntar man demo och inte snylta ned det!


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av fz:

demoversionen öppnar spelarnas ögon för att något stort är på gång.

Någonting som jag har missat?


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Inaktiv
Skrivet av morsan:

tack för era tankar men met är ju så att just det är väldigt subjektivt hos läsaren om man vill ha subjektivt tyckande eller spelmekanikläsning. Själv föredrar jag att en recensent säger subjektivt om det var ett rolight eller tråkigt spel därav skriver jag också så:)

Skulle gärna göra alla nöjda om jag kunde men det går tyvärr inte. f.ö måste jag tillägga att det är begränat om plats för hur mycket vi får skriva:)

Självklart ska en recension innehålla åsikter, men utan redovisad anledning är åsikterna och därmed recensionen helt värdelösa. I sluttampen av recensionen skriver du slutsatser som verkar vara helt tagna ur luften, som t.ex:

Citat:

lysande försök att kombinera genrerna rollspel och realtidsstrategi. (...) givet spel i varje rollspelsnörds spelhylla.

Du har inte nämnt en enda motivering till varför det skulle vara något för vare sig rollspelsnördar eller för realtidsstrateger.

Tyvärr är det inte bara i den subjektiva delen recensionen har brister. Även den inledande delen med beskrivning av "gameplay" ger mig inget bra grepp om vad det är man gör i spelet. Man klickar på gremlins och fiender eller saker på marken. Vad är det du försöker åstadkomma med att "svepa musen över mattan"? Vad är det man försöker åstadkomma med att flytta runt gremlins (på ett lägre plan än återerövra ditt rike)? Kan man kontrollera sin Overlord?

Citat:

Tack och lov väger charmen, grafiken, ljudet och känslan upp alla små brister. (...) Så lysande att Triumphs nybörjarmisstag faktiskt inte spelar någon större roll

Den enda brist du nämnt är kontrollerna, och du ger inte ens exempel på alla de andra bristerna så att läsaren själv kan avgöra om de verkar "vägas upp" av spelets atmosfär.

Skulle kunna fortsätta, men jag får en känsla av att det inte spelar någon roll. Finns det förresten någon som inte spelat spelet som tyckt att de fått ut något av recensionen?

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Så då ska alla spel som har samma koncept som andra tidigare spel i samma genre ha lägre betyg också? ^^
(tex Unreal Tournament 2004 ska ha lägre betyg, det har ju snott fps-concepted från Wolfenstein 3D)
Skämt åsido, själv tycker jag spelet är helt klart värt en 4a.

Tvärtom så tycker jag att spel ska belönas med högre poäng om de lyckas med något som inte gjorts förut.

Medlem

Klockrent spel behövdes verkligen det här. Längesen jag lirade ett spel med samma charm. Riktigt roligt

Medlem

En helt klar 4
så himla ballt!!!!!!!!!!!

måste bara köpa!!!!!!!!!


signatur

You can't win the game...

Medlem

Krabbade med lite folk på irc igår gällande din recension elitemorsan och även spelet i sig. Felet är att från en sådan stor site som fz faktiskt är förväntar man sig en viss kvalitet på recensionerna. Att sedan vissa problem som "alla andra" skriver om och tar upp på siter / forum, svenska som IGN / Gamespot, förbigås helt och "trollas bort" med en halv mening är....trist, tyvärr.

Och om någon nu hoppar på mig och talar om att arbetet på FZ är ideélt etc. så säger jag att man har helt enkelt ett val, är det frivilligt så är man ju i alla fall inte ekonomiskt beroende utav det man gör, för tycker man att det är så roligt kan man i alla fall försöka gå in lite djupare på spelet och inte bara ge en högst subjektiv avhandling. Det är detta som skiljer en bra recensent från en mindre bra, tyvärr.

Saxat från GS;

The Good
Good-looking high-fantasy setting Watching minions wreak havoc is fun Uniquely blends RPG and RTS conventions.

The Bad
Occasional objectives that require more speed and precision than the controls can muster Could stand to be a little more evil.

Så, lite grand var det ju ok!

Medlem

Kul och vackert spel. Tyvär så tyckte jag spelet höll igen svängarna lite för mycket, jag hade helt enkelt velat bli ondare än vad jag blev

Det kanske inte är ett spel man lägger ut 350:- på, men om man får möjlighet av att få tag på en "begagnad kopia" så rekomenders det

Betyg: 3,5 av 5.


signatur

living let die

Medlem

Kul spel! Lite jobbig kontroll på 360:n men man vänjer sig. I regel klarar man sig med 2 grupper av minions, dvs den färg som behövs för att komma förbi hinder (blått för vatten, grönt för giftgas, osv) och en grupp med bruna/röda. Glöm inte uppgradera ditt armor så du kan plöja upp ett spår själv också.

Medlem

Spelet faller pladask på att det är extremt lätt. I princip alla bossar i spelet kan man döda med sin huvudkaraktär för att de är så svaga, utan att ens använda sina minions. Använder man sina minions så går det inte att förlora hur man än gör. Jag ställer mig tveksam till om någon spelare över huvud taget som spelat spelet dött någon gång.

Hur som helst, om du inte än fyllt tvåsiffrigt eller ej har spelat någon datorspel förut så kan detta möjligen vara lämpligt.

Att recensenten inte ens nämner svårighetsgraden, som är av yttersta vikt för potentiella köpare, ser jag som ett lågvattenmärke. Framför allt eftersom recensenten sedermera benämner produkten som ett "Säkert köp".

Redaktör
Skrivet av Nikie:

Och om någon nu hoppar på mig och talar om att arbetet på FZ är ideélt... [...]

Bara för att klargöra: skribenterna arbetar inte ideellt. Intressant feedback i övrigt - tack, vi försöker ta åt oss.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Nikie:

Och om någon nu hoppar på mig och talar om att arbetet på FZ är ideélt... [...]

Bara för att klargöra: skribenterna arbetar inte ideellt. Intressant feedback i övrigt - tack, vi försöker ta åt oss.

Om inte så måste jag tyvärr fråga vad personen i fråga får betalt förr. Recensionerna brukar hålla god kvalité men just de två recensioner jag stört mig mest på ( vet att jag inte varit ensam om det) har varit denna samt recensionen på Lotro och skriven av ovannämnda person. Vill inte kasta för mycket skit på en person men som sagt så måste man få ge kritik då man förväntar sig en viss standard ( som förövrigt nästan alltid hålls) när man läser en recension här på fz. Nu ska jag inte skriva mer för jag är säker på att någon högre upp tar hand om saken och det känns mest elakt och onödigt att fortsätta klaga.

Medlem

Jag har dött några gånger på detta spel, fast det är mera för jag inte orkat fixa tillräckligt med minions för att avklara vissa saker då dom kan vara otroligt användbara. Älskar spelet..

"Köp spelet alla har spelet förutom du.. Köp Köp!"

Inaktiv
Skrivet av Cane:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Nikie:

Och om någon nu hoppar på mig och talar om att arbetet på FZ är ideélt... [...]

Bara för att klargöra: skribenterna arbetar inte ideellt. Intressant feedback i övrigt - tack, vi försöker ta åt oss.

Om inte så måste jag tyvärr fråga vad personen i fråga får betalt förr. Recensionerna brukar hålla god kvalité men just de två recensioner jag stört mig mest på ( vet att jag inte varit ensam om det) har varit denna samt recensionen på Lotro och skriven av ovannämnda person. Vill inte kasta för mycket skit på en person men som sagt så måste man få ge kritik då man förväntar sig en viss standard ( som förövrigt nästan alltid hålls) när man läser en recension här på fz. Nu ska jag inte skriva mer för jag är säker på att någon högre upp tar hand om saken och det känns mest elakt och onödigt att fortsätta klaga.

Konstruktiv kritik tar jag gärna emot och vill du diskutera mig som recensent får du gärna PMa.


signatur

This will not be quick, you will not enjoy this, and I am not your Queen!

Inaktiv
Skrivet av Nikie:

Jag tror inte detta spelet hade fått en fyra om någon annan recenserat. Inget kvinno förakt här inte, trust me, men den känns väldigt tjejig själva recensionen och betyget känns snällare en vad FZ överlag ger så att säga ( för att generalisera lite ) Själv tycker jag inte spelet alls var speciellt br. Visst har det sin charm men det känns oftast som att det finns en "så ska du göra" lösning och en "kötta på" lösning på problemen. Tänker framförallt på sjöorms problemet.,

Ja man tycker ju alltid olika om spel, så är det bara. Vad den ena tycker är jättebra kan den andre tycka är skit. man kan inte tillfredsställa alla som sagt.

men för att återgå till recensionen.

Jag ser att du har svårt för mitt sätt att recensera i flera inlägg och iom du har konstruktiv kritik att ge mig blir jag jätteglad för ett PM.


signatur

This will not be quick, you will not enjoy this, and I am not your Queen!

Inaktiv
Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av morsan:

tack för era tankar men met är ju så att just det är väldigt subjektivt hos läsaren om man vill ha subjektivt tyckande eller spelmekanikläsning. Själv föredrar jag att en recensent säger subjektivt om det var ett rolight eller tråkigt spel därav skriver jag också så:)

Skulle gärna göra alla nöjda om jag kunde men det går tyvärr inte. f.ö måste jag tillägga att det är begränat om plats för hur mycket vi får skriva:)

Självklart ska en recension innehålla åsikter, men utan redovisad anledning är åsikterna och därmed recensionen helt värdelösa. I sluttampen av recensionen skriver du slutsatser som verkar vara helt tagna ur luften, som t.ex:

Citat:

lysande försök att kombinera genrerna rollspel och realtidsstrategi. (...) givet spel i varje rollspelsnörds spelhylla.

Du har inte nämnt en enda motivering till varför det skulle vara något för vare sig rollspelsnördar eller för realtidsstrateger.

Tyvärr är det inte bara i den subjektiva delen recensionen har brister. Även den inledande delen med beskrivning av "gameplay" ger mig inget bra grepp om vad det är man gör i spelet. Man klickar på gremlins och fiender eller saker på marken. Vad är det du försöker åstadkomma med att "svepa musen över mattan"? Vad är det man försöker åstadkomma med att flytta runt gremlins (på ett lägre plan än återerövra ditt rike)? Kan man kontrollera sin Overlord?

Citat:

Tack och lov väger charmen, grafiken, ljudet och känslan upp alla små brister. (...) Så lysande att Triumphs nybörjarmisstag faktiskt inte spelar någon större roll

Den enda brist du nämnt är kontrollerna, och du ger inte ens exempel på alla de andra bristerna så att läsaren själv kan avgöra om de verkar "vägas upp" av spelets atmosfär.

Skulle kunna fortsätta, men jag får en känsla av att det inte spelar någon roll. Finns det förresten någon som inte spelat spelet som tyckt att de fått ut något av recensionen?

Återigen tack för dina tankar. Tråkigt att min text inte nått fram till dig.
Jag tar gärna diskussionen med dig i ett PM om du har mer att säga mig.


signatur

This will not be quick, you will not enjoy this, and I am not your Queen!

Inaktiv
Skrivet av Cane:

Om inte så måste jag tyvärr fråga vad personen i fråga får betalt förr.

Man borde inte röra i det här men... Det finns kanske någon som i sitt stilla sine undrar vad man får pengar för som skribent/recensent. Svaret är enkelt, man får det, precis som resten av den arbetande befolkningen, för sin tid.

Och tid är något som går åt när man testar spel. Först till att harva igenom ett spel som man allt som oftast själv inte får välja, har man tur är det kul och stabilt. När det är klart skall man sätta sig och skriva om det hela och detta vanligtvis under tidspress. Det är iaf min erfaranhet av det.

Overlord. Bra spel. Tumme upp. Känner man för att prova lite först så finns det ett demo, prima vara för att bilda sig en egen uppfattning om man inte vill gå på andras.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Nikie:

Och om någon nu hoppar på mig och talar om att arbetet på FZ är ideélt... [...]

Bara för att klargöra: skribenterna arbetar inte ideellt. Intressant feedback i övrigt - tack, vi försöker ta åt oss.

Där ser man ,hade inte den blekaste och tackar för informationen!

Jag försöker själv fila på mitt skrivande och språkutveckling då jag någonstansi bakhuvudet drömmer om att få spotta ur mig mina åsikter och tankar någonstans eftersom tillfälle inte erbjuds annars, så jag vet hur svårt det kan vara. Det är dock en punkt som jag skulle vilja lyfta fram FZ på, språket är verkligen jätte bra hos samtliga recensenter måste jag säg, iaf dom jag läst! Ett Bra jobbat är på sin plats så att säga.

Inaktiv

Har bara spelat i 20 min, inte kul ;/

Medlem
Skrivet av Garenth:

Bra recension! Jag försöker bara bestämma mig om jag ska skaffa spelet till PC eller Xbox 360.

hehe samma här, demot funkade inte SÅ bra på mitt gamla 7900gt precis...

Medlem

bra recension, kul spel


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv

Testade demot och det var ganska kul.

12
Skriv svar