Firefox med Windows 7...

Medlem
Firefox med Windows 7...

Läser på IDG att ett beslut om att Firefox och andra konkurrerande webbläsare till Internet Explorer ska finnas i Windows 7.
För min personliga del är det ju bra, för jag använder många olika webläsare, men om man inte känner till firefox eller chrome tex. då tycker inte jag att man behöver veta av dem heller, för internet explorer är en bra webläsare för en "normalanvändare". Ja, det tycker jag.

Men det jag egentligen vill komma till är att jag tycker det är lite smått sjukt att det ska vara så här ändå.
Okey, jag är inte insatt i det som vanligt med lagar osv, men jag tycker att bädda in firefox i windows är som att montera en SAAB ratt i en Volvo.
Microsoft som gjort operativsystemet, microsoft som gjort internet explorer.
Varför skulle inte de få ha rätten att ha sitt program själv i sitt eget operativsystem? Tycker att det är "snällt" nog att man kan köra firefox, opera, chrome osv osv i windows och DET skulle ju vara en sak såfall. Att man skulle kunna få köra det om man ville. För jag får tex. inte av Apple, installera en annan webläsare i min iPhone. Är inte det konstigt? Poppis surf mobilen får bara använda sig av Safari och några likasinnade (okända) webläsare.

Förklara gärna för mig vad jag har missat med mitt uttalande här, för något måste det vara.
PS. jag älskar både windows, mac och firefox .DS

#blogg

Medlem
Firefox med Windows 7...

Det handlar om konkurrenslagar och att microsoft har en stor del av OS marknaden och kan med hjälp av det ta över andra marknader.

Som de redan gjort en gång med netscape.

Det är som att volvo har hela marknaden och gör så att inga andra fälgar än deras går att sätta på sina bilar. Lite överdrivet menmen, att jämnföra it med bilar funkar inte riktigt.

Medlem
Skrivet av mAniAk:

Det är som att volvo har hela marknaden och gör så att inga andra fälgar än deras går att sätta på sina bilar. Lite överdrivet menmen, att jämnföra it med bilar funkar inte riktigt.

Fast här så hindrar ju inte Microsoft folk ifrån att installera andra webläsare på sina datorer, Firefox och alla andra webläsare fungerar finfint i Xp, Vista och W7.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Precis. Om Microsoft måste skicka med andra webbläsare med windows borde det gälla för alla andra också. Apple borde bli tvungna att skicka med Internet Explorer och Opera till OS X, osv. Men då skulle det nog bli ett jäkla liv i alla Apple-dyrkare

Medlem

Du har slagit huvudet på spiken.
Apple är mycket värre än något annat företag vad gäller brott mot konkurrenslagar! Det är bara att allmänheten inte känner till detta, då Apple inte har tillräckligt stora marknadsandelar för att pressen ska nappa, och Apple tas till domstol, så som hänt med Microsoft.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Inaktiv

Jag håller faktiskt med. Men en sak som jag skulle vilja är att det gick att avinstallera IE och WMP med mera. För det gör det ju inte nu.

Men visst är Apple värre. Det värsta är att DE kommer undan med det.


signatur
Medlem

Firefox har mkt mer än internet explorer. Det är snyggare och mer bra funktioner. men det är nog inget dåligt att IE ligger inne på windows medans man måste ladda ner FF.


signatur

Rawr

Medlem

Håller helt klart med dig. Känns på något sätt lite orättvist för microsoft. Det är ju deras OS och det borde dem få göra hur dem vill med. Snart kommer väl vart enda freeware-program att följa med windows.

Men samtidigt kan jag också tycka att det hade varit bra om man under installationen av Windows 7 kan få kryssa i vilken/vilka webbläsare eller andra program man vill ha.

Medlem

Inga webbläsare eller mailklienter kommer att ingå i Win7 utan allt sådan kommer att finnas som gratis nerladdning via Windows update. Allt för att slippa allt tjafs om konkurrenslagar som varit tidigare.

1
Skriv svar