Pieces Interactive intervju + tävling!

Medlem
Pieces Interactive intervju + tävling!

Till slut lyckades jag få ihop min överraskning som jag nämnt i tidigare inlägg: en intervju med de svenska spelutvecklarna #Pieces Interactive som nyligen släppte det beroendeframkallande spelet #Puzzlegeddon! Och överraskningen slutar inte där, jag har dessutom en nyckel till Puzzlegeddon som jag tänker ge bort! Info om tävlingen finns längst ner i detta inlägg.

Johan, Calle och Daniel ger många intressant och välformulerade svar men eftersom intervjun är ganska lång så delar jag upp den i fem delar som jag tänker lägga upp en om dagen. De tre första delarna är personintervjuer med de tre utvecklarna (se den första här under). Del fyra (onsdag) handlar om deras företag Pieces Interactive och sista delen (torsdag) beskriver utvecklingen av Puzzlegeddon.

Berätta kort om dig själv
Mitt namn är Johan Hellberg, jag är 29 år och arbetar som VD och Producer på Pieces Interactive. Jag har tidigare jobbat med lite allt möjligt innan jag började studera till speldesigner på Högskolan i Skövde. Där så fastnade jag ofta i rollen som projektledare så det har varit en naturlig övergång för mig att vara en speldesigner till att bli producer.

På Pieces så sköter jag jag mycket av det administrativa arbetet. Jag är också företagets ansikte utåt vilket innebär att jag får åka på mässor och träffa partners samt förläggare.

Vad har du för titel hos Pieces Interactive?
VD samt Producer. Jag sköter för tillfället det mesta av det administrativa arbetet på Pieces.

Vilka tidigare studier har du gjort?
Jag har läst Design på datorspelprogrammet på Högskolan i Skövde. Innan detta så har jag bl.a jobbat på Bostream samt läst industriteknik.

Vad fick dig att börja arbeta inom spelutveckling och vad ledde dig in till att arbeta som VD och Producer?
Helt klart möjligheten att få göra egna spel som är annorlunda och står ut från mängden. Jag upplever spelbranschen som tråkig och konservativ så det känns som det finns massor med nya spännande sätt att göra den intressant igen. Nu visade det sig att det fanns personer som hade mycket högre kompetens än jag att skapa nya och roliga spel, så det passade mig bra att ta en producer-roll i de projekt jag deltagit i. Detta ledde sedan till att jag även fick bli VD för Pieces Interactive.

Hur ser du på spelutvecklingskurser i jämförelse till att lära sig kunskaperna på egen hand (t ex programmering)?
De är definitivt bra och ger en bra grund att stå på, men minst lika viktigt är att en person är driven och tar eget ansvar att utveckla sig själv.

Tävlingen
För att vinna en nyckel till Puzzlegeddon behöver du endast svara på en fråga: Om du fick lägga till en till förmåga i Puzzlegeddon, vad skulle det vara?

Skriv svaret i kommentartråden för detta inlägg. Humoristiska svar uppmuntras men seriösa och bra svar har också stor chans att vinna! Sista svarsdag är torsdagen den 29'e klockan 23:59. Vinnaren annonseras på fredag kväll den 30'e.

#blogg

Medlem
Pieces Interactive intervju + tävling!

En instawin nuke ^^

Medlem

Ion Cannons från TS.

Alt. Chem-missiles, ska börja växa tiberium runt om spelfältet också då. EDIT: självklart så ska det finnas gasmoln som bryter sönder fiendens pusselbitar också.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Tävling stängd! Vem som vann av er två annonseras imorgon.

Medlem

Jo, jag är mycket medveten om att tävlingen är avslutad men då jag redan har min nyckel till Puzzlegeddon så känns det som det kvittar. Here goes nothing:

Den förmåga jag skulle vilja införa i spelet är "Awesomeness". Då jag anser att de fyra redan existerande förmågorna är ganska kompletta då de genrellt kan jämföras med väpnad strids grunder; eld, rörelse och skydd.

Awesomeness är ingen förmåga man samlar på sig genom att att göra färgkombinationer utan mer ett belöningssystem när man utför taktiska moment i spelet. Till exempel om man lyckas reflektera en motståndares inkommande attack, slå ut en motståndare, göra avancerade färgkombinationer, med mera.

Hela funktionen med Awesomeness är att man ska bryta ned motståndarens vilja till strid. Ju mer Awesomeness man samlar på sig desto sämre blir förutsättningarna för motståndarna samt styrkan på deras förmågor. När man samlat på sig så mycket Awesomeness att motståndaren helt gett upp och kapitulerat har man segrat.

Tror även att Awesomeness skulle kunna implementeras som ett spelläge där allt just handlar om att bryta ned sin motståndares vilja att strida. För våld och krig, som vi alla vet, löser ingenting. Eller?

1
Skriv svar