Innovera själv då din fjolla

Medlem
Innovera själv då din fjolla

Jepp, jag är lite ledsen i ögat när jag skriver det här, men tyvärr kan dom flesta gamers inte se innovation ens när dom får det uppstoppat i anus. Det har varit smärtsamt tydligt i år där vi har sett en rad nya och innovativa spel som har sålt uruselt. Forumen säger en sak om stagnation och krav på innovation på spelen, men plånboken visar någonting helt annat. Ett fenomen som många har vittnat om, analytiker och kritiker såväl som utvecklare. Dom spel som har sålt överlägset bäst i år (slumpmässigt urval): #Gears of War 2, #Fable 2, #Call of Duty 5, #Wrath of the Lich King, Guitar Hero Spin-Off Whatever, #Fallout 3, #GTA4, #Metal Gear Solid 4 mfl. Ser ni mönstret?

Ja, dom flesta spelen nämnda ovan är väldigt bra spel i sig. Men det är en gigantisk försäljningsklyfta från dessa stora hits till helt nya namn och idéer, bra mycket större än vad som kan motiveras i någon tänkbar kvalitetsskillnad. Det är inte heller enskilda förläggare eller utvecklare som har sålt dåligt, det är flera riktigt bra spel som har sålt uselt (med uselt är det ställt i relation till dels prognoser, dels topplistespelen) t ex #Little Big Planet (som inte har blivit "killertiteln" Sony hade hoppats på), #Dead Space, #Mirror's Edge, #Braid, #Castle Crashers, #Prince of Persia (gammalt namn, nytt spel) mfl.

[fleft][eos_image="83009"]Bra[/eos_image] [eos_image="70636"]Anus[/eos_image][/fleft]Nu finns det en sannolik förklaring för beteendet just i år, nämligen den ekonomiska krisen. Man satsar helt enkelt på säkra kort. Om Kalle från Bollebygd bara har råd med ett spel och får välja mellan stora maskulina män i rustning och motorsåga monster, eller en liten flicka som springer över hustaken som dör av ett skott är ju valet givet.

Med det sagt så är det inte konstigt om giganterna Actiblizz and EA framför allt satsar på mer av samma sak, det är uppenbarligen det som ni köper i slutändan. Jag är själv helt okej med alla typer spel, det slutgiltiga målet är ändå att underhålla folk, så fortsätt köpa Sims så gör vi mer Sims. Fine. Det är bara krypa till korset och erkänna att du älskar Sims, du är uppenbarligen inte ensam om det... Så budskapet i mitt julwhine är: lägg av med att säga en sak och köpa nåt annat!

Jag vill avsluta med lite intressanta länkar:
När det gäller Mirror's Edge är jag förstås fullständigt partisk, men här är en något djupare artikel på Gamasutra om varför ME är så intressant. Jag hade tänkt skriva något liknande själv, men det var ju bra att någon utomstående gjorde det före mig

Skrivet av Gamasutra:

Rather than seeing these works as mere toasters or word processors meant to deliver on our expectations while we await a better version to come along, we must begin to understand what a game can offer us today: how it can serve as a mirror that presents a new view of our own experience of the world, rather than as a window polished to an incrementally greater shine, facing that same green pasture of familiarity.

With Mirror's Edge, we have one such example: a game about looking and moving in an unfamiliar way, about feeling frail when we are used to feeling powerful, and then feeling powerful again when we reject the convention to fight and choose instead to run like hell.

Har figurerat på flera ställen på FZ, men Penny Arcade är sjukt träffsäkra som vanligt.

God jul!

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem
Innovera själv då din fjolla

Är ju dock inte bara kvalite och inovation som styr vad folk köper. Ska jag punga ut 500-650:- för ett spel (vilket gör att jag för tillfället kan köpa 2-4 spel om året, om jag inte ska försöka hitta spel på begagnat marknade etc) så vill jag få ut speltid från dom. Mirrors Edge må vara skitnajs men den rapporterade speltiden på 6-8 timmar gör att jag mycket hellre köper Gears of War 2 där jag kan spela singleplayer i 6-8 timmar + eventuell coop tid. Samt att jag kan lira många timmar online. Så därför har t.ex. jag prioriterat bort Mirrors Edge även om jag gärna vill ha det.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Kan även förstå varför LBP inte blivit den killern Sony räknat med, de må enligt de flesta ha den bästa konsollen den här generationen, men deras marknadsföring är ju rejält bristande.

Visst, de stoltserar med bluray, en utomordentlig beräkningsmasking och öppen programvara. Dock så får du i detta fallet betala nästan dubbelt så mkt som de andra alternativen, varav den ena har liknande spel och den andra älskas utav alla för någon udda anledning. Lägg även på att de tog bort bakåtkompabiliteten och istället för att sänka priset på sina tidigare modeller så tar de bort dem helt och hållet och lanserar en ny dyrare modell med något större hårddisk.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Jag tycker att det är otroligt synd att folk är så dumma, tröga och rent blinda att de hela tiden låter nya och innoverande spel försvinna under radarn. Gears of War 2 och alla de andra uppföljarna kan dra åt helvete så vitt jag bryr mig, jag vill inte fortsätta se samma gamla saker släppas i nya förpackningar resten av mitt gamer-liv. Det är ok att köpa dem såklart, men låt för allt i världen inte de spel som faktiskt försöker göra något nytt (och dessutom gör det otroligt bra som LBP) försvinna!

Antikvitet

Jag tror anledningen varför det är så här är väldigt enkel, de som säger och tycker saker är inte representativa för den köpkapabla målgruppen i stort.

Även om alla läsare på FZ hade agerat precis så som vi rekommenderat med våra recensioner, utan att ifrågasätta dem, så hade den här människogruppen inte varit stor nog att vara representativ för spelköpare i landet.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Underskatta inte conformiteten i den stora massan :]
"Om det kom en två:a, så måste det ju bara bra!"


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Skägg.
10 Chambers

Intressant artikel på Gamasutra, helt klart. Precis som de skriver så är många fokuserade på "komma i mål" i spel snarare än att njuta av sträckan dit. Ta det första Prince of Persia som exempel, som fick massa skit för att sista bossen var för tråkig och enkel när det egentligen var klättringen upp i tornet som var den riktiga utmaningen.


signatur
Medlem

L4D och TeeWorlds är spelen som fångade mig i år...
Gillar även Little Big Planet och Mirrors Edge men då jag inte har en PS3:a samt blir åksjuk (springsjuk?) av Mirrors Edge så har det inte blivit köp av något av dessa, spelar LBP hos en polare däremot...

För mig är det inte innovation i sig som spelar roll utan att jag inte tänker "det här har gjorts förr" när jag spelar det. Är det tillräckligt bra så kan det kopiera varenda detalj från andra spel, finns spelglädjen kvittar resten... Sen är det däremot roligt med innovativa spel. Men spelglädje är klart viktigare än att göra något nytt!

Ytterligare en sak som kan sänka ett spel är hur buggfria dom är... Företag förlorar mycket goodwill när släpper buggiga patchar eller slutar patcha spel tidigt, BF2 är nog ett av dom tydligaste exemplen på detta. Sista patchen kom när spelet var 18 månader... Något att jämföra med Starcraft som patchades i över 10 år...


signatur
1
Skriv svar