Fallout 3 till Playstation 3 och Xbox 360

Medlem
Skrivet av Felgard:

aldrig sätt ett spel som lyckats fullt ut om de portar det till fler maskiner

Tja, jag lirar oblivion dagligen och njuter varje sekund. Så jag håller inte med. Men och andra sidan sett, oblivion - antingen älskar du spelet eller så hatar du det.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Pansarknekt
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Felgard:

aldrig sätt ett spel som lyckats fullt ut om de portar det till fler maskiner

Tja, jag lirar oblivion dagligen och njuter varje sekund. Så jag håller inte med. Men och andra sidan sett, oblivion - antingen älskar du spelet eller så hatar du det.

Så sant. Spelar det inte varje dag men oblivion är ett mycket bra spel. Bästa rpg:t på länge. Dessutom som jag sa innan, ett F3 i oblivion motorn kan bli riktigt roligt. Dags att acceptera change. Känns lite som när CS Source kom ut och alla gnällde över hur kasst det var vilket jag aldrig förstått. Spelar det mycket hellre än lastgamla 1.6. Och med det tänker jag inte bara på grafiken utan smidigheten och fysiken som ger en mycket mer intensiv och häftig upplevelse.

ed: Gnällde och gnällde. Har polare som fortfarande kör med sitt 1.6 och gillar diskutera hur värdelöst source cs e...


signatur

Ooooh the drama!

Skrivet av deftune:

Så sant. Spelar det inte varje dag men oblivion är ett mycket bra spel. Bästa rpg:t på länge. Dessutom som jag sa innan, ett F3 i oblivion motorn kan bli riktigt roligt. Dags att acceptera change. Känns lite som när CS Source kom ut och alla gnällde över hur kasst det var vilket jag aldrig förstått. Spelar det mycket hellre än lastgamla 1.6. Och med det tänker jag inte bara på grafiken utan smidigheten och fysiken som ger en mycket mer intensiv och häftig upplevelse.

ed: Gnällde och gnällde. Har polare som fortfarande kör med sitt 1.6 och gillar diskutera hur värdelöst source cs e...

Tja, alla tycker inte att Oblivion ÄR det bästa rollspelet på länge. Händelsevis är det till största delen samma personer som inte tycker att Oblivion är mycket till rollspel alls, men det tänker jag inte beröra mer här.

Jag tänker istället säga att en (säkert) stor del av dessa (och säkert många andra också) tycker att Oblivion på många sätt är raka motsatsen till vad Fallout var, och att det då vore heltrist ifall Fallout 3 bara vore ett "Oblivion med pistoler." Det handlar inte om att förändringar inte accepteras (åtminstone inte för mig, även om de på NMA och vissa andra riktigt rabiata spelare tycker det så är det långt ifrån alla kritiker), utan mer om att de förändringar vi oroar oss för tar bort allt det som gjorde Fallout till det det var.

Du verkar spela Eve? Härligt spel, det. Men säg ifall CCP gick under och licensen till spelet tillföll, säg, Blizzard. Säg sedan att de offentliggör en uppföljare som byter ut det som gjorde Eve unikt till en kopia av World of Warcraft, fast i rymden och med rymdskepp. Det är vad många är rädda för ska hända i övergången från Fallout till Fallout 3 i Bethesdas händer, eftersom de fortsätter att gå i en motsatt riktning från originalen och dessutom har sagt att de KOMMER att fortsätta göra det de gör bäst också i Fallout 3.

Det är så åtminstone jag ser på saken.

Pansarknekt
Skrivet av peak_performance:

Tja, alla tycker inte att Oblivion ÄR det bästa rollspelet på länge. Händelsevis är det till största delen samma personer som inte tycker att Oblivion är mycket till rollspel alls, men det tänker jag inte beröra mer här.

Jag tänker istället säga att en (säkert) stor del av dessa (och säkert många andra också) tycker att Oblivion på många sätt är raka motsatsen till vad Fallout var, och att det då vore heltrist ifall Fallout 3 bara vore ett "Oblivion med pistoler." Det handlar inte om att förändringar inte accepteras (åtminstone inte för mig, även om de på NMA och vissa andra riktigt rabiata spelare tycker det så är det långt ifrån alla kritiker), utan mer om att de förändringar vi oroar oss för tar bort allt det som gjorde Fallout till det det var.

Du verkar spela Eve? Härligt spel, det. Men säg ifall CCP gick under och licensen till spelet tillföll, säg, Blizzard. Säg sedan att de offentliggör en uppföljare som byter ut det som gjorde Eve unikt till en kopia av World of Warcraft, fast i rymden och med rymdskepp. Det är vad många är rädda för ska hända i övergången från Fallout till Fallout 3 i Bethesdas händer, eftersom de fortsätter att gå i en motsatt riktning från originalen och dessutom har sagt att de KOMMER att fortsätta göra det de gör bäst också i Fallout 3.

Det är så åtminstone jag ser på saken.

Först och främst så håller jag inte med om att Oblivion inte skulle vara ett rollspel. Det är ett solklart rollspel även om det är lite light och utslätat så det skall passa massorna. Sen skulle jag vilja ha en definition av vad ett bra Fallout 3 skulle se ut som*? Jag hade gärna spelat ett isometriskt spel som föregångarna (tex om van buren blivit färdigställt) men då kan jag garantera att många hade kritiserat att det inte bjöd på för mycket nyheter. Sen när man tar ett nytt steg inom franchisen så blir alla panikslagna. Tycker man ska chilla och se vad som komma skall. Det kommer inte bli ett dåligt spel om man ser på det objektivt då jag anser att Bethesda håller hög kvalitet. Det kommer bli en gedigen produkt vilket deras satsning på hypen och reklam av spelet vittnar om. Sen subjektiva åsikter är ju en annan sak. Att spelet skulle innehålla allt som gjorde fallout bra tror jag inte e möjligt däremot kanske dom adderar nåt nytt i spelet. Tyvärr så inser man oxxå att en så stor satsning och släppet till flera olika plattformar kommer släta ut och "platta" till spelet så det ska passa olika målgrupper.
Och sålänge det inte tar samma vändning som ex. rainbow serien gjorde efter raven shield och mechwarrior gjorde så kan det nog bli bra. Jag vill oxxå gärna se på det hela positivt förresten när det gäller mina egna reflekteringar med en touch av objektivitet och realistisk syn på det hela.

Angående CCP så mår dom i dagsläget mycket bra och expanderar. Spelet expanderar oxxå mycket och blir större och större. Spelet kommer bl.a presenteras på Dreamhack av min polare för CCPs räkning så ett uppköp är föga troligt. Bl.a. så kommer man snart kunna röra sig med sin avatar på stationerna och det funderas på att göra en film av spelet oxxå.

Så angående ditt "tänk om" så tror jag följande skulle ske. Blizzard köper upp CCP och gör en uppföljare i WoW anda, stänger ner EVE servrarna och då försvinner EVEs nuvarande fanbase. En sån stor skillnad i målgrupp hade varit förödande för spelet och jag tror heller inte många på CCPs kontor i Island hade stannat kvar i företaget eftersom de har en vision medd EVE som är raka motsatsen mot MMO som WoW. Blizzard gör dessutom hyffsatbreda spel som skall passa massorna och jag tror inte att en väldigt nischad franchise som EVE passar dem.

För övrigt så vill jag bara meddela att jag är på semester så det kan dröja innan jag svarar på meddelanden över internet.


signatur

Ooooh the drama!

Som sagt, att Oblivion inte skulle vara ett riktigt rollspel tycker jag inte har med diskussionen att göra, varför jag lämnade det ute och bara nämnde det som hastigast för att visa att det finns skiftande åsikter (men för att nämna ett argument emot, den karaktär man spelar i Oblivion är aldrig begränsad av sina egna färdigheter - utan endast spelarens). Mitt "tänk om"-scenario är just det också, jag vet att Eve går väldigt bra just nu CCP med det. Det gällde mer generellt bara vad ett spels existerande fanbase skulle tycka ifall ett annat företag kom och tog serien i en helt annan riktning.

Jag sade ju också att jag inte är rädd för förändringar i Fallout-serien. Jag kan till och med tänka mig att acceptera ett realtidsspel som inte är isometriskt, bara det sköts bra utan att tappa det som gjorde Fallout såsom det blev (vilket i sig kan bli _väldigt_ svårt, varför jag är tveksam till en sådan utveckling).

För att svara på din fråga om hur ett bra Fallout-spel ska se ut, kan jag ju bara svara för mig själv. Att det är PNP-rollspel som ska försöka emuleras tycker jag är rätt givet, det vill säga att det är karaktärens egna förmågor som till största delen bestämmer hur bra den är i spelvärlden - att helt eliminera spelarens influens är ju omöjligt, isåfall skulle spelet spela sig själv. Men så gått det går ska den bort, vilket är raka motsatsen till den riktning Bethesda tar.

Pansarknekt
Skrivet av peak_performance:

Som sagt, att Oblivion inte skulle vara ett riktigt rollspel tycker jag inte har med diskussionen att göra, varför jag lämnade det ute och bara nämnde det som hastigast för att visa att det finns skiftande åsikter (men för att nämna ett argument emot, den karaktär man spelar i Oblivion är aldrig begränsad av sina egna färdigheter - utan endast spelarens). Mitt "tänk om"-scenario är just det också, jag vet att Eve går väldigt bra just nu CCP med det. Det gällde mer generellt bara vad ett spels existerande fanbase skulle tycka ifall ett annat företag kom och tog serien i en helt annan riktning.

Jag sade ju också att jag inte är rädd för förändringar i Fallout-serien. Jag kan till och med tänka mig att acceptera ett realtidsspel som inte är isometriskt, bara det sköts bra utan att tappa det som gjorde Fallout såsom det blev (vilket i sig kan bli _väldigt_ svårt, varför jag är tveksam till en sådan utveckling).

För att svara på din fråga om hur ett bra Fallout-spel ska se ut, kan jag ju bara svara för mig själv. Att det är PNP-rollspel som ska försöka emuleras tycker jag är rätt givet, det vill säga att det är karaktärens egna förmågor som till största delen bestämmer hur bra den är i spelvärlden - att helt eliminera spelarens influens är ju omöjligt, isåfall skulle spelet spela sig själv. Men så gått det går ska den bort, vilket är raka motsatsen till den riktning Bethesda tar.

Kk. Håller med om pen&paper biten. Mina favorit RPG är turbaserade allihop (Fallout, Baldurs Gate I&II osv) men sådana spel säljer inte nåt vidare nuförtiden och därför satsar inte Bethesda på det. Har aldrig spelat Fallout p&p, det låg på något av mina Fallout exemplar men jag palla aldrig. Körde D&D, WoD och Mutant istället ;D.
Sen verkar det som alla spel måste vara lättillgängliga annars överlever dom inte i konkurrensen längre. Därför 'är allt FPS eller RTS,, till PC iaf nuförtiden kryddat med några racingspel och eventuellt ett hacknslash. Därför man fastnar i massa simulationer nuförtiden för dom e dom enda som bjuder på en längre inlärningskurva. I vilket fall som helst så tvivlar jag inte på att f3 kommer vara dåligt. Peace.


signatur

Ooooh the drama!

12
Skriv svar