Jag är tagen..

Inaktiv
Jag är tagen..

Underbar höstdag. Först en lång cykeltur. Sedan soffliggandes resten av dagen. Vi passade på att se en film.

Taken

Skriven av mästerregissören Luc Besson. Liam Neeson spelar Ryan. En pensionerad pappa som mest är bitter över att han förlorat kontakten med sin dotter. Inte för att han försummat henne men för att hans jobb medfört vissa komplikationer. Ironiskt nog är anledningen till all utebliven kvalitetstid också det som kommer ställa det mesta till rätta.

Ryan älskar sin dotter över allt annat och det svider förstås att frun fått vårdnaden och flyttat ihop med en ny kille, nej förlåt gubbe, som till råga på allt är stenrik. I present får dottern en häst plus en resa genom Europa i U2:s tour-fotspår. Bara de bästa hotellen i Europas största huvudstäder är gott nog. Efter viss tvekan godkänner Ryan resan men han anar skägg i brevlådan. Rutinerad och erfaren som han är. Några minuter in i filmen får vi en glimt av vad för sorts jobb Ryan antagligen haft. Som säkerhetsvakt ska han skydda en världskänd sångerska under en konsert. Efter konserten blir hon överfallen av en knivman men en till synes ärrad och gammal Ryan avvärjer mordförsöket med några snygga Jason Bourne-moves.

Filmen startar som ett drama men går över till thriller när Ryans dotter och kompis stöter på en charmerande strandraggare på Paris flygplats. Naiva flickor. Snart förändras deras idylliska rika-små-flickor-liv radikalt och Ryan vaknar ursinnigt ur sitt ide. Väck inte den björn som sover kära bovar. Filmen övergår till action. En utomordentligt fräsch och smart blandning. Luc Besson vem annars.

Liam Neeson är skitbra som den gamle men långt ifrån uträknade Ryan. Det märks att han längtat efter en sådan här roll. Inte sedan Darkman har han utstrålat sådan glöd. Äntligen, äntligen. Karaktären Ryan är otroligt spännande att följa. Hans resoluta och obarmhärtiga sätt att lösa problemen är en fröjd och ren och skär njutning att beskåda. Han kan beskrivas som en mer äkta James Bond. Prylarna är mer spartanska men man förstår åtminstone hur de fungerar. Dialogen är smart, snabb, rolig och manuset originellt. Detta tillsammans med filmens höga tempo gör filmen extra sevärd.

Filmen är inte politisk, den har inget direkt budskap. Den ska ses som en stor underhållare i höstmörkret. Men mitt i all njutning försöker filmen beröra på en punkt. Besson har lyft fram problemet med trafficking. Människohandeln är utbredd i hela Europa men det är särskilt tjejer från öststaterna som lockas västerut. De lovas jobb men när de väl kommer hit låser man in dem, knarkar ner dem och säljer dem billigt. De behandlas som djur. Det blir nästan otäckt vid tanken på att vissa scener i filmen kanske pågår i huset bredvid. På riktigt.

Grymt underhållande film. Betyg: 4 av 5.

#blogg


signatur

lugn, dä ordner sig.

Inaktiv
Jag är tagen..

Tack för tipset, diggar Liam Neeson.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

1
Skriv svar