Mer om paletten i Diablo 3

Medlem
Mer om paletten i Diablo 3

Det är dags för ytterligare ett inlägg om färgerna i #Blizzards kommande titel #Diablo 3. Givetvis måste jag först förklara att jag tror Diablo 3 kommer bli ett grymt snyggt spel hur det än blir. Ungefär som en amerikan som måste säga hur patriotisk han är innan han kritiserar kriget. Men det är ändå intressant och underhållande att spekulera i olika idéer om hur ett spel ska se ut...

Det här inlägget handlar alltså om att jag såg en länk via GameDev.net från någon snubbe som lagt på ett färgfilter på hela introduktionssekvensen till spelet. Den börjar med de vanliga färgerna, och sedan växlar över till en väldigt omättad och mörk variant. Första reaktionen var något i stil med "shit det där går ju inte att spela", men när han sedan växlade tillbaka till originalfärgerna så insåg man vilken oerhörd förbättring det var. Titta själv:

http://www.shacknews.com/onearticle.x/54697

Blizzard har redan uttalat sig angående färgvalet i spelet (via Kotaku), och de kommer ju inte ändra sig. Den främsta anledningen lär ha varit att de ville att områdena skulle se väldigt varierande ut, samt att det inte var lika kul att spela när de hade mörkare färger. De tycker förstås att hela uppståndelsen är väldigt underhållande, och har bland annat lagt in regnbågar på vissa ställen med flit för att reta fanbois.

Nåja

#blogg

Medlem
Mer om paletten i Diablo 3

Det behöver inte bli så mycket mörkare, det är bara det att saker och ting inte behöver vara så jävla färgglatt. Det är inte world of warcraft, det är Diablo 3. Ljus är något dom misslyckats med fatalt. Spelet ser redan gammalt ut, trots att det inte kommit ut än. Finns inga reflektioner, inget dynamiskt ljus (finns ingen light radius) och alla monster ser barnsliga ut istället för läskiga som i Diablo 1 och 2. Skulle inte förvåna mig om åldersgränsen blir 8 år på D3.

Sen har vi det här med textureringen, varför har man så suddiga texturer med noll detaljrikedom? Känslan man har i Diablo 2 var ju att man försökte få grafiken så fotorealistisk som möjligt utan att kräva för mycket resurser, men ändå har man mer detaljer på stenarna i Diablo 2 än i Diablo 3. Precis som i WoW.
Fortsätter dom så här kommer spelet se ut som Team Fortress 2.

Medlem

Svaret är så enkelt som att göra 2 olika "colormodes" som man kan skifta i options, en för de som gillar wow och en för de som gillar diablo. Frågan är hur lång tid det kommer ta för utvecklarna att komma på det.

Medlem

Visst såg det snyggt ut lite mörkare men miljöerna var inte lika snygga.


signatur

Rawr

1
Skriv svar