Svenska spelbranschen ökade 2006
Skulle vara intressant att se hur stor del av omsättningen för PC-spel som The Sims, WoW och BF står för
Kul att försäljningen ökar fast lobbyorganisationer skriker för fullan hals om hur de blir rånade in på bara skinnet av alla pirater i Sverige.
de gör det med god grund, kan meddela att jag säljer väldigt få PC spel (räkna inte in WOW, då detta inte går att köra pirat på Blizzards servrar) Till stor del säljs endast Sims spel då kundkretsen är i största mån kvinnor och dessa är betydligt ärligare målgrupp än män.
PC spel säljs mycket de första två veckorna efter release sedan är det dött. Jag hör också en mängd ungdomar som säger vid spel hyllorna, "detta spel ska jag tanka hem ikväll"
Det som säljs är PS2 spel och 360, PC spel står för ca 25% av försäljningen( en står orsak är WOW och sims), men annars är det oftast lågprisspel som säljs då...
- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.
..//.. kvinnor och dessa är betydligt ärligare målgrupp än män.
Inga sådana utsvävningar... käns inte som att du är rätt person att göra en korrekt analys i frågan om kvinno är mer ärliga än män.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Kul att försäljningen ökar fast lobbyorganisationer skriker för fullan hals om hur de blir rånade in på bara skinnet av alla pirater i Sverige.
de gör det med god grund, kan meddela att jag säljer väldigt få PC spel (räkna inte in WOW, då detta inte går att köra pirat på Blizzards servrar) Till stor del säljs endast Sims spel då kundkretsen är i största mån kvinnor och dessa är betydligt ärligare målgrupp än män.
PC spel säljs mycket de första två veckorna efter release sedan är det dött. Jag hör också en mängd ungdomar som säger vid spel hyllorna, "detta spel ska jag tanka hem ikväll"
Det som säljs är PS2 spel och 360, PC spel står för ca 25% av försäljningen( en står orsak är WOW och sims), men annars är det oftast lågprisspel som säljs då...
Är ju oxå så att allt fler och fler köper sina spel via webben och de är oftast pojkar/killar/män.
Förstår inte varför du tycker det är dåligt att ett spel slutar sälja efter två veckor? Då har ju de som vill ha spelet köpt det, via den lokala butiken eller via tex webhallen. Tror knappast att efter två veckor så bestämmer sig alla att då ska de fan ta och ladda hem spelet istället för att köpa det.
Jag säger inte att piratande inte ger minskad inkomst till båda återförsäljare och utgivare. Det är självklart, dock tvivlar jag på mängden. Tror att utgivare och lobbyorganisationer överdriven den "förlorade" inkomsten. Tror helt enkelt att folk är snåla och skulle de inte kunna pirata spelen så skulle de skita i att köpa dem. Precis som idag skulle de flesta bara köpa spel som de verkligen vill ha.
Ditt uttalande om att kvinnor är ärligare än män är fel, alla människor är lika snåla, ego och skenheliga, kvinnor är inget undantag.
Gaming since 1986 and still going strong!
humm ... titta på listan för Pc och se vilka spel det är som säljer ... det listan är ganska så torftig.sims och Wow står nog för en stor del av totala kakan .
Det spelar ingen roll vad du eller jag tycker om Piratandet.Tycker dem som skapar spelen att dem förlorar för mycket pengar så kanske fler av dem gör som funkom och delvis eller helt överger Pc marknaden i framtiden.
Titta inte för mycket på vad som är just nu utan fundera lite på hur det kan komma att se ut i framtiden .
För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .
Varför ska man bortse från wow , då kan man bortse från de konsollspel som inte är knäckta också då med ditt resonemang.
Jag tycker det e kul o läsa sånt här , alla i branchen skriker att piratkopieringen är så hemsk o sen ÖKAR försäljninngen, det säger en del om varning för vargen mentaliteten som verkar frodas just nu , onlinespel & spel som WOW är framtiden för PC branchen helt enkelt.
..//.. alla i branchen skriker att piratkopieringen är så hemsk o sen ÖKAR försäljninngen, ..//..
Varför skulle den inte kunna öka, bara om det säljs ett mer spel än innan är det ju en ökning. Bara för att piratkopieringen håller tillbaka försäljning så betyder det ju inte att en möjlig ökning skulle kunna utebli.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Till stor del säljs endast Sims spel då kundkretsen är i största mån kvinnor och dessa är betydligt ärligare målgrupp än män.
Eller så har dom inte kommit på hur man använder en torrentklient än.
Hmm, undrar varför? Kan det vara för att spel ÄR FÖR DYRA? Så fort vi slutar handla våra spel i asdyra affärer och kan ladda ner dom direkt från förläggarens eller utvecklarens siter för en vettig penning så kommer försäljningen öka markant.
---
Boo!
Jag tycker det e kul o läsa sånt här , alla i branchen skriker att piratkopieringen är så hemsk o sen ÖKAR försäljninngen, det säger en del om varning för vargen mentaliteten som verkar frodas just nu , onlinespel & spel som WOW är framtiden för PC branchen helt enkelt.
Det enda utesluter inte det andra. Det kommer hela tiden fler och fler spelföretag som släpper spel och marknaden blir större för att nya grupper köper spelen. Men det behöver inte betyda att företagen går med mer vinst. Försäljningen har ökat totalt sett, men om den är spridd på fler aktörer så kan ju vinsten till och med bli lägre än innan.
Om då piratkopieringen ökar i samband med att fler spelar spel så är det givetvis berättigat att klaga på det även om branchen totalt sett ökar i försäljning.
Det enda utesluter inte det andra. Det kommer hela tiden fler och fler spelföretag som släpper spel och marknaden blir större för att nya grupper köper spelen. Men det behöver inte betyda att företagen går med mer vinst. Försäljningen har ökat totalt sett, men om den är spridd på fler aktörer så kan ju vinsten till och med bli lägre än innan.
Om då piratkopieringen ökar i samband med att fler spelar spel så är det givetvis berättigat att klaga på det även om branchen totalt sett ökar i försäljning.
Sen kan man ju fråga sig om försäljningen ökar tillräckligt för att täcka kostnaderna... ett spel kostar ju betydligt mer att göra nu än för 10 år sedan tex
Sen kan man ju fråga sig om försäljningen ökar tillräckligt för att täcka kostnaderna... ett spel kostar ju betydligt mer att göra nu än för 10 år sedan tex
Ja precis, det också.
"Hmm, undrar varför? Kan det vara för att spel ÄR FÖR DYRA? Så fort vi slutar handla våra spel i asdyra affärer och kan ladda ner dom direkt från förläggarens eller utvecklarens siter för en vettig penning så kommer försäljningen öka markant. "
Och med detta menar du att bara för att du tycker att det är för dyrt så är det ok att ladda ner från internet och inte betala för varan ?
fint resonemang ! jag antar att du även tycker att det är ok att bara plocka på dig kläder,tv apparater och andra varor och bara vandra ut ur butiken utan att betala bara för att du tycker att det är för dyrt ?
För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .
Till stor del säljs endast Sims spel då kundkretsen är i största mån kvinnor och dessa är betydligt ärligare målgrupp än män.
Hmm, undrar varför? Kan det vara för att spel ÄR FÖR DYRA? Så fort vi slutar handla våra spel i asdyra affärer och kan ladda ner dom direkt från förläggarens eller utvecklarens siter för en vettig penning så kommer försäljningen öka markant.
ok...kan säga att de spel jag säljer ligger under webhallens priser i många fall, tex jade empire, säljs för 249:- medans webhallen tar fina 299:- plus frakt! så nej, tror det inte är "svindyra" affärer som är det stora felet...sedan värderas personlig service högt bland många! Samt att man kan ha en FYSISK kopia av sitt spel än en sketen .bin fil på datorn!
- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.
ok...kan säga att de spel jag säljer ligger under webhallens priser i många fall, tex jade empire, säljs för 249:- medans webhallen tar fina 299:- plus frakt! så nej, tror det inte är "svindyra" affärer som är det stora felet...sedan värderas personlig service högt bland många! Samt att man kan ha en FYSISK kopia av sitt spel än en sketen .bin fil på datorn!
Men missförstå mer eller? Jag pratar om siter som Gametap, Steam och EA download. Pratar om att det känns helt onödigt att betala för distribution, förpackning och butikshyror när man kan ladda ner spelet till sin hårddisk på en gång.
Ni lär ju inse att spelbutikens dagar är räknade.
Och jag föredrar en digital kopia av spelet än en töntig låda med spartansk manual till, allt den gör är tar plats.
---
Boo!
Och med detta menar du att bara för att du tycker att det är för dyrt så är det ok att ladda ner från internet och inte betala för varan ?
fint resonemang ! jag antar att du även tycker att det är ok att bara plocka på dig kläder,tv apparater och andra varor och bara vandra ut ur butiken utan att betala bara för att du tycker att det är för dyrt ?
Läs vad jag skriver innan du svarar. Jag skrev inget som förespråkar stöld.
---
Boo!
Läs vad jag skriver innan du svarar. Jag skrev inget som förespråkar stöld.
nä inte förespråkar stöld, men det lät allt bra skumt, kan säga att man fick känslan av att det var helt okej att snylta lite...men men, det vara bara en känsla jag fick och jag verkar inte vara ensam om det...
Hipshot: Det är dumt att ta ett citat ur en hel mening och inte läsa hela meningen och förstå hela mitt resonemang.
Jaha, jag läste alltså allt, men valde bara att citera en liten del.
Japp och eftersom du gjorde det så blev ditt svar helt åt skogen.
Var skrev jag att försäljningen INTE skulle kunna öka? , jag kommenterade att företagen klagade (varning för vargen mentalitet) inget annat ska läsas in mellan mina rader.
Varför komplicera det hela? , totalförsäljningen är bättre än förut .. sen hur man än delar upp det och splittar det så kan man inte komma ifrån det faktumet att det totalt säljs bättre än nånsin.
Kan också garantera att onlineförsäljning av spel, tex Mmorpgs som säljer direkt samt STEAM och andra INTE syns i denna statistik.
Varför komplicera det hela? , totalförsäljningen är bättre än förut .. sen hur man än delar upp det och splittar det så kan man inte komma ifrån det faktumet att det totalt säljs bättre än nånsin.
Kan också garantera att onlineförsäljning av spel, tex Mmorpgs som säljer direkt samt STEAM och andra INTE syns i denna statistik.
Varför komplicera det hela? Jo för att allt är inte svart o vitt.
Säg tex att alla i sverige får 10% högre lön samtidigt som priserna på allt höjs med 15%.
Då kan någon säga att dom inte kan köpa lika mycket saker som tidigare för att priserna har höjts för mycket.
Skall man då säga att det är fel och eftersom lönerna aldrig vart så här höga tidigare så måste man helt klart kunna köpa mer saker än innan och dom som säger annat ljuger.
Du måste kolla på hela bilden och se att båda påståendena kan vara rätt.
Försäljningen kan öka totalt sett och samtidigt som vinsterna blir mindre pga ökade kostnader i produktionen av spel och förluster till piratkopiering.
Struntprat. Om det är priset som svider är det bara vänta ett par veckor så har priset hunnit rasa i spelbutikerna. Och om det är priset som svider så köper man inte heller från digitala distributionstjänster, eftersom deras priser nästan alltid är högre än butikernas, då de i allmänhet inte idkar dynamisk prissättning.
Om jag nu ska kommentera ditt exempel : Ja man ska säga att det är fel eftersom du vet inte om prishöjningen på 15% , den kanske finns / kanske inte, du har bara fått fakta på 10% lönehöjningen inget annat
15% höjningen har ingen bevis för att den finns.
Exakt på detta viset är denna nyhet , vi vet bara om att totalförsäljningen ökat , inse - det är bara fakta från ena sidan , resten är rena spekulationer plus några riktigt skumma tolkningar av mitt inlägg.