Spelprogrammerare tjänar 33% mindre i Europa

Robot
Medlem

Medlem

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem

I vår tid är det väl ändå inte så svårt att bara flytta utomlands?

Medlem

Inte särskilt förvånande, tbh.

edit: Att flytta utomlands är nog inte så svårt, speciellt inte Inom europa.. men ska man till usa måste man däremot ha greencard o skit, så..

signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Du kan ju klicka på en sån där irriterande Greencard-lotteri-flashreklam

Medlem
Skrivet av Fjornsvavne:

edit: Att flytta utomlands är nog inte så svårt, speciellt inte Inom europa.. men ska man till usa måste man däremot ha greencard o skit, så..

Jo, men om du har ett jobb som väntar på dig blir det lättare att få ett greencard också

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Ah, skönt att jag är halvamerikan och har dubbelt medlemsskap. Får ta och flytta till USA när jag blir spelutvecklare.

Sant Ankh, det är lättare om man har jobb som väntar. Något som gör det lättare om man raggar upp någon amerikan och gifter sig... men det kan vara lite långsökt. Eller så springer ni in som illegala emigranter över från sydamerika

Skrivet av Fjornsvavne:

Ja eller om du har otur måste du slåss i US-army och dö i terroristläder ^^

signatur
Medlem

40 000€/år låter ändå hyggligt

signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Äh, hellre lägre lön i ett vettigare land med sötare flickor.

När jag sticker utomlands senare i karriären så blir det för erfarenheten, inte för pengarnas skull.

Ett litet tillägg: om man ger sig in i spelbranschen för pengarnas skull så är man på väg åt helt fel håll.

Grafiker tjänar bättre inom reklam/film, och programmerare tjänar bättre inom"riktig" mjukvaruutveckling.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Ett litet tillägg: om man ger sig in i spelbranschen för pengarnas skull så är man på väg åt helt fel håll.

Dessutom är pressen ofta enorm. Jag tycker mig se en rätt stor omsättning på kodapor inom spelbranschen.

Därmed inte sagt att man inte ska försöka om man brinner för det. Men man ska vara beredd på att det är allt annat än en dans på rosor utöver att programmeringen ofta är skitrolig och utmananande.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Ja eller om du har otur måste du slåss i US-army och dö i terroristläder ^^

USA:s armé är en frivilligarmé, och varken Irak eller Afghanistan är "terroristländer", utan länder med terroristproblem.

Medlem
Skrivet av the wookiee:

Frågan är väl om det är så lätt att bara släppa allt och sticka till staterna pga ett jobb.

Ogillar man lönerna inom mjukvaruutveckling kan man annars alltid smita över sundet. Men det är främst programmerare inom ICT som har lite högre lön där.

Inaktiv

...och lönerna i sverige är?

Den där statestiken är väl mest baserat på UK, Frankrike etc.
Sverige är ju en ganska liten del av europa. =P

Medlem
Skrivet av raslon:
Skrivet av the wookiee:

Frågan är väl om det är så lätt att bara släppa allt och sticka till staterna pga ett jobb.

Visst, är man singel och inga direkta band knutna här i sverige går det väl an. Men har man fru/flickvän med fast bra jobb här, och barn med massor av vänner, så kanske det inte är så enkelt

Medlem

Jag säger ju inte att jag skulle flytta till USA för 33% mer lön, jag vill arbeta i spelindustrin för att utveckla bra och roliga spel... Inte för att tjäna 33% mer varje år.

Medlem

jag vill både flytta till usa och tjäna pengar... men jag kan inte programmera

Flakmonkey
Skrivet av the wookiee:

Jag säger ju inte att jag skulle flytta till USA för 33% mer lön, jag vill arbeta i spelindustrin för att utveckla bra och roliga spel... Inte för att tjäna 33% mer varje år.

Men 33% mer är ju inte heller någon nackdel tycker 33% är en väldigt stor skillnad tbh... och jag tycker inte heller att det är de i USA som tjänar för mycket, de förtjänar med all säkerhet den lön de får. Europa som får komma ikapp helt enkelt

Medlem

Tja, om jag räknade rätt (35000 EUR om året blir ungefär 27000 kr i månaden) skulle jag inte ha någon anledning alls att flytta till USA/Kanada för något annat skäl än att... Bli anställd hos Bioware eller dylikt

(Och det kan jag drömma om)

Flakmonkey
Skrivet av the wookiee:

Tja, om jag räknade rätt (35000 EUR om året blir ungefär 27000 kr i månaden) skulle jag inte ha någon anledning alls att flytta till USA/Kanada för något annat skäl än att... Bli anställd hos Bioware eller dylikt

(Och det kan jag drömma om)

Så säger du nu... men mycket vill ha mer Tror nog att om man väl tjänar 27 000 och får chansen att tjäna en tredjedel mer, så är nog det rätt lockande... du kan ju inte direkt köpa allt du vill om du "bara" tjänar 27000...

Men självklart klarar man sig alldeles utmärkt på 27000 ^^

Medlem

Nosnos: Det är sant, jag är för tillfället en fattig, aspirerande spelutvecklar-student, och skulle gladeligen ta emot en lönecheck på 27000 för att göra det jag älskar. Jag har också väldigt lite arbetslivserfarenhet, så jag pratar bara från mina... Ambitioner.

Inaktiv

så kan det gå.

Medlem

Å andra sidan har dom 2 veckors semester per år i USA...

signatur

Patrick
Producer@DICE

Flakmonkey
Skrivet av mongi:

Å andra sidan har dom 2 veckors semester per år i USA...

Men tänk då att om man tjänar tillräckligt mycket så kan man ju dra sig tillbaka tidigare och då få massa semester speciellt om man investerar ordentligt

Antikvitet

Jag tycker lönejämförelser av det här slaget är rätt så intetsägande. I Sverige har vi ett socialt skyddsnät som vi finansierar genom att betala skatt. Vi får gratis sjukvård, skola och omsorg. Dessutom betalar våra arbetsgivare pension åt oss till ett statligt pensionssystem. I USA finansieras sådant genom dyra försäkringar. Amerikanerna får högre lön eftersom de själva tar hand om sin välfärd och tryggandet av sin framtid. I Sverige sköter staten en stor del av detta åt oss, vilket givetvis kostar.

signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Flakmonkey
Skrivet av John:

Jag tycker lönejämförelser av det här slaget är rätt så intetsägande. I Sverige har vi ett socialt skyddsnät som vi finansierar genom att betala skatt. Vi får gratis sjukvård, skola och omsorg. Dessutom betalar våra arbetsgivare pension åt oss till ett statligt pensionssystem. I USA finansieras sådant genom dyra försäkringar. Amerikanerna får högre lön eftersom de själva tar hand om sin välfärd och tryggandet av sin framtid. I Sverige sköter staten en stor del av detta åt oss, vilket givetvis kostar.

Men hur är det i andra europeiska länder? undersökningen var ju inte just för sverige, där jag kan tänka mig att lönerna är ännu lägre... hur är det "sociala skyddsnätet" i england, tyskland, etc? Är det så mycket bättre än i USA att du kan tjäna 100 000 kr mindre per år och ändå få lika mycket i slutändan så att säga

Medlem

jag bor själv i skottland nu. betalar ca 22-25% skatt. sjukvården är gratis, medicin är ganska billigt vad jag vet. sen att området jag bor i ser lite ghetto ut är en annan sak
arbetslöshetsersättning ligger på £57 per vecka om jag inte minns fel, men det finns en hel del hjälp att få ifall man behöver det. gissa varför så många unga flickor här skaffar barn? ka-ching!

dock vet jag inte hur det funkar med pension...

12
Skriv svar