Spelvåld förstärker aggressivt beteende

Robot
Medlem

de som redan innan hade ett överlag aggresivt beteende blev våldsammare medan majoriteten inte påverkades alls.
case closed.

med andra ord, låt inte klottis lira quake på lan, iaf inte före ni stoppat in honom i buren ;D

Medlem

Äntligen en studie som verkar någelunda vettig. OM vi nu hade blivit mer våldsamma av spel så hade det nog inte varit särskillt lugnt i någon skola nuförtiden. XD

Medlem

Så många nes dosor man förstörde i unga dar idag är det för dyrt för att krossa kontroller för att våga... eller så blir man lugnare på senare dar? owell...
Håller med om åldersbegränsning och att de minsta inte ska se för mycket våld... det påverkar om än lite så påverkar det... gosh

signatur

Dum di dum dum dum
http://sultansblogg.se

Medlem
Medlem

Så gjordes det ytterligare en undersökning i något som egentligen är självklart. Att leka cowboys och indianer på mammas tid var precis lika ofarligt som att "leka" i dagens våldsspel. Såvida man är normal påverkas man inte negativt alls av våldsspel. "Case closed", som Katana sa.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Så gjordes det ytterligare en undersökning i något som egentligen är självklart. Att leka cowboys och indianer på mammas tid var precis lika ofarligt som att "leka" i dagens våldsspel. Såvida man är normal påverkas man inte negativt alls av våldsspel. "Case closed", som Katana sa.

Jag är med dig i att det inte är farligt att leka lite pang pang och spela vålds spel som man gör idag. Men som världen ser ut i dag är TV/Spelandet/Film osv. våldsamt 24timmar. Detta måste skada barn som är så otroligt lättpåverkade, naturligtvis blir majoriteten av människorna helt vanliga trevliga personer ändå men jag tvivlar inte på att den krigs kåta och hjälte (alltid våldsam) dyrkan vi har får folk att snegla mer och mer på att vara på det sättet...

Modet gör människan heter det väl

signatur

Dum di dum dum dum
http://sultansblogg.se

Medlem

Nästa gång säger dom att spelvåld är positivt och sen negativt.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

1)Hej! Jag undrar om ni är intresserade av att sponsra ett projekt där vi testar hur våldsamma spel påverkar våra barn.

2)Ursäkta?

1)Jo det är så att vi tänkte låta x antal barn spela Quake 2, ett våldsamt datorspel sedan analysera deras beteende när jag brottar ner dem och förolämpar deras mödrar.

2)Intressant, kommer det finnas barn med alltså?

1)Ja det är tänkt så, små barn som man kan brotta ner.

2)Kan det inte bli problem med spelets åldersgräns?

1)Vill du göra detta eller inte..?

2)Hur mycket behöver ni?

Medlem

Jaså, nu är det det som gäller. Den innan sa att det var tvärtom, och innan dess ännu en som sa att spelvåld förstärker aggressivt beteende. Så vi får väl vänta en månad till på ännu en studie som säger att så inte är fallet.

Det enda vi får ut ur de här studierna är att det är ett osäkert område, där beroende på hur man vill ha det så kan man få resultaten att säga precis hur man vill.

Medlem

Resultatet låter helt rimligt i mina öron...

signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv

Visst kan man bli agressiv(are) av spel, men har man något slags hum om mänsklig anatomi så vet man bättre än att slåss för nöjes skull.

signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Alltid när jag haft en dålig dag på Red Orchestra servrar går alltid utanför huset med en MP40 och skjuter allt och alla. Sedan hoppar jag in i min Tiger och kör ner hela ICA.

Medlem

Observera också att studien visade på en positiv effekt; "[...] while the more hyperactive children became less aggressive."

Hmm... Vore ju intressant om de gjorde en uppföljning på det där; var det våldet i sig som gjorde dem lugnare, eller pga att de var tvugna att koncentrera sig på spelet?

Minns debatten om videovåld när man var liten. Det fanns studier då som bevisade civilisationens undergång och armageddon pga att ungdomar kunde få tag på hemska filmer som visade blod och död.

Innan dess var det Rock'n'roll som den äldre generationen förfasades över och fördömde.
I stort sett alla nymodigheter som den yngre generationen tagit till sig och som den äldre inte riktigt begripit sig på har setts som ett hot.

Historien upprepar sig upprepar sig upprepar sig...

Medlem

Quake 2...Sp eller MP? Att ständigt dö i mp för man suger kan tära rätt hårt på en.

Inaktiv
Skrivet av Svenpa:

Quake 2...Sp eller MP? Att ständigt dö i mp för man suger kan tära rätt hårt på en.

japp...jag hadde blivit galen och vänt på skärmen och vrålat....

hadde jag dock fraggat ihjäl folk så hadde jag skrattat och haft roligt...
dom får fan inte greppa skit ur luften sådär...

om jag slår och sparkar en unge medans han sitter och spelar tetris blir arg på mig...så kan man fan inte säga att tetris gjorde han agressiv och vi måste stoppa tetris innan massa barn går berzerkar gång på stan...

signatur

*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...

Avstängd

Ingen nyhet direkt, men för att man ska mörda någon behöver man ett klent psyke.

Inaktiv
Skrivet av MacCoy:

om jag slår och sparkar en unge medans han sitter och spelar tetris blir arg på mig...så kan man fan inte säga att tetris gjorde han agressiv och vi måste stoppa tetris innan massa barn går berzerkar gång på stan...

Så sant ^^

Medlem

Höjden av datorspelsaggression: Barn under 12 på internetcafé. Fan va de svär o skriker könsord till varann när de dör i exempelvis cs!:crazy:

Medlem

Jag tror att multiplayerspelande har precis samma effekt som säg typ...fotbollsspelande har. Man blir precis lika aggressiv av att förlora med 0-5 i fotboll som 0-20 i valfritt Quake-spel. Skillnaden är kanske att man fick ut aggressionerna bättre på fotbollsplanen då man kunde kapa motståndarna.

signatur
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Oh ja, kan få vilken annars lugn person som helst att åtminstone dra en skön svordomsramsa efter att blivit tokägd femtioelfte gången i rad inom loppet av 10 min.

Medlem

Oj vad konstigt att ett redan aggressivt barn blir lite mer agressiv om han spelar ett våldsamt spel. Ytterligare ett bevis för att våldsamma spel inte får barn att bli massmördare. Om dom inte redan har svåra problem dvs, men då beror det ju inte på spelet.

signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av kabex:

Höjden av datorspelsaggression: Barn under 12 på internetcafé. Fan va de svär o skriker könsord till varann när de dör i exempelvis cs!:crazy:

Hehe! Jo, CS måste vara Frustrationsspelet nr 1! Inte så lätt att hantera sådant i den åldern!

Medlem

Jag hamnar i den über lugna gruppen, långt under medel.

Dör jag i CS(S) så sitter jag bara lugnt och kollar på när andra spelar, absolut ingen ilska i det, jag får ju fan spela igen om 2 min, herregud.

Och om det nu skulle bli som jingai säger, att jag skulle bli slaktad nonstop, så hade jag skrattat istället för blivit sur, jag hade skrattat åt hur i helsikes dålig jag är eller så hade jag skrattat åt hur sjukt jävla tokiga fragz han gör på mig.

Med andra ord, det är helt omöjligt at få mig att bli arg i ett spel, går bara att få mig less (t.ex om det är ett SP spel där jag spelat i 2h tills jag dött, för att få reda på att det inte finns något autosave), då stänger jag bara av spelet och spelar någon annan dag.

Cheers!

signatur

Life is too short to remove USB safely.

Inaktiv

Jag däremot är en väldigt dålig förlorare. Jag svär som en borstbindare just nu när jag spelar Gothic 3. Ett mer frustrerande spel var det längesen jag spelade. Kan inte ens förlora i Fia med knuff mot flickvännen utan att bli sur. Det har gått så långt att jag undviker alla former av tävlingar inklusive skraplotter. Sen har jag också spelat våldsspel sedan tidigt åttiotal. Jag skyller på Atari och Activision.

Medlem

HAHAHA JAG VISSTE DET JAG BARA VISSTE DET!!!

Det var fel att låta särklassen att spela dataspel men inte oss andra!

signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

Bleh! Jag har spelat en massa spel under mina 28år! Och jag är inte det minsta aggro vad jag vet, folk säger att jag nästan är lite för lungn och layedback!

Dock kan det ju hoppa ut en och annan svordom under tiden man sitter och försöker spela, men det tillhör ju liksom det hela

Medlem

tycker det låter logiskt alltid trott att folk som psykar ut gör det för att dem redan var lite agro i början hehe själv blir ja rätt gapig när ja förlorar ibland. mest i snabba spel men nu börja ja bli det i Rts också fan vrålat till några gånger i c&c 3 kampanjen när några av uppdragen faktiskt var lite mera utmanande

Medlem

Vad är det för idioter som testar om barn blir aggresiva av spel som Quake !? Småungar ska inte spela Quake så är det bara.

Medlem

shit... tänk om man lirar Quake IV !!!!

signatur

Steam: wizzler

12
Skriv svar