Ansiktslyft i speldatabasen

Inaktiv
Skrivet av Novum:

Think out side the box.
Jag är innovativ när jag skapar. Jag ska tänka på flikens mening och historia nästa gång jag designar men det är inget som kommer ändras nu.
Om ingen någonsin hade lekt med nya idéer och gjort saker mot strömmen, vart hade vi varit då?
Tänk er dem inte som flikar då, utan som knappar. Känns det bättre då?

Varför ens skapa en tråd om förändringen om ni visar noll intresse för konstruktiv kritik? Eftersom flikarna mer ser ut som flikar och inte knappar förväntar man sig att de ska fungera som flikar och ändra på innhållet som de är kopplade till, dvs den grå rutan, men kör för det. Jag ska tänka utanför den grå lådan.

Inaktiv

Hehe, med tanke på att det är så få som klagat och att man suttit i ett antal timmar för att göra just denna design så känns det mindre viktigt att ändra på detta.

Konstruktiv kritik innebär ju att man föreslår konkreta idéer om hur det skulle kunna göras annorlunda. Ingen har än så länge kommit med ett sådant förslag.


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Inaktiv
Skrivet av Novum:

Hehe, med tanke på att det är så få som klagat och att man suttit i ett antal timmar för att göra just denna design så känns det mindre viktigt att ändra på detta.

Konstruktiv kritik innebär ju att man föreslår konkreta idéer om hur det skulle kunna göras annorlunda. Ingen har än så länge kommit med ett sådant förslag.

Då tar vi en snabb sammanfattning av den konstruktiva kritiken du missade.

Citat:

Fast en liten negativ kommentar: flikarna där det står "Sammanfattning", "Nyheter", "Artiklar" etc ser ut att tillhöra den gråa rutan överst. När jag klickar på ngn av flikarna vill jag få att innehållet i den gråa rutan skall ändras och inte innehållet under den, det känns inte logiskt och det blir knepigt på ngt sätt.

Citat:

2) Att de två delarna hör ihop syns, men det är fortfarande fel innehåll som byts ut. Nu ser det som sagt ologiskt och konstigt ut. Aja, det är väl en vanesak.

Citat:

Fliken man väljer brukar ju då sitta fast i sidan som man tar fram. Här sitter istället fliken fast i delen som är konstant. Antagligen därför en del tycker att det känns lite konstigt eftersom det går lite emot intuition och konvention.

Citat:

Men som nämnts tidigare så är flikarna något feldesignade. Man kan ta sig kreativa friheter, visst, men nu handlar det om något så grundläggande som flikars funktionalitet, och det ändrar man inte..

Jag blev ställd en stund först när jag klickade på flikarna, och har ännu inte vant mig vid att de uppför sig fel.

Av ovan citeringar är det ganska uppenbart att flikarna är kopplade till fel del. Mer konstruktivt än så kan du inte få det utan att jag ska behöva skissa och peka.

Inaktiv

Vidare konstruktivt kan jag inte direkt på stå att dessa citat är. Det står ju inte konkret vad vi ska göra istället.

Man kan ju dra slutsatsen att flikarna ska bli knappar eller tillhöra underdelen istället.
Dock står det ju inte det någonstans vad vi ska göra istället. Bara vad som är fel.


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Medlem
Skrivet av Novum:

Vidare konstruktivt kan jag inte direkt på stå att dessa citat är. Det står ju inte konkret vad vi ska göra istället.

Hmm. Om man läser kommentarerna så kan man utläsa vad som borde göras istället, även om det inte står ordagrant.

Skrivet av Novum:

Man kan ju dra slutsatsen att flikarna ska [...] tillhöra underdelen istället.

Det var precis det som jag med flera efterlyste.

Ta bara detta inlägget som exempel:

Skrivet av NisseHult:

Den ursprungliga designtanken med flikar i användargränsnitt var väl att det skulle fungera ungefär som ett pappersfliksystem man brukar ha i pärmar. Fliken man väljer brukar ju då sitta fast i sidan som man tar fram. Här sitter istället fliken fast i delen som är konstant. Antagligen därför en del tycker att det känns lite konstigt eftersom det går lite emot intuition och konvention. ...

Det beskriver exakt vad som var fel, samt hur man kan lösa designen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Ja, okej, vi får se. Det är inte bara jag som bestämmer dock.


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Inaktiv

Saknar fortfarande länk till bilder.

Flakmonkey
Skrivet av Orbek:

Saknar fortfarande länk till bilder.

Det är något som kommer med det nya bildarkivet

12
Skriv svar