Inget Oblivion till Nintendo Wii

Robot
Inaktiv
Inget Oblivion till Nintendo Wii

Va ju inte oväntat direkt

Inaktiv

Hur skulle det ha fungerat?

Medlem

Varför konvertera gamla spel överhuvudtaget till någon annan maskin än den spelet var tänkt för? Minns Halo till PC för att ta ett exempel.


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Inaktiv
Skrivet av Bazil:

Hur skulle det ha fungerat?

Genom att ersätta alla raser med Mario samt ta bort alla texturer och kapa view-distance till en tiondel.

Skrivet av Bazil:

Hur skulle det ha fungerat?

På samma sätt som multiplattform-spel alltid har fungerat?

"hårdvaran i maskinen är inte tillräcklig" i detta fall betyder inte att en portning är omöljig, utan att det skulle kosta för mycket pengar i jämfört med den potentiella vinsten.

Medlem

Wii har inte tillräkligt med ram för så stora och detaljerade världar. En konvertering hade inte sett vacker ut och hade varit ganska meningslöst. Men de skulle kunna göra ett liknande spel till Wii om de verkligen gör det från grunden till Wii.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Skrivet av yonaz:

En konvertering hade inte sett vacker ut och hade varit ganska meningslöst.

Ja, det är ju grafiken som räknas.

Paradoxalt då att Oblivion anses vara ett otroligt bra spel.

Medlem
Skrivet av Ghengis Khan:

Varför konvertera gamla spel överhuvudtaget till någon annan maskin än den spelet var tänkt för? Minns Halo till PC för att ta ett exempel.

Halo började ju utvecklas till PC och inget annat.

Åh, vad bra det verkade.. Ända till Microsoft kom och roffade åt sig Bungie.

Inaktiv
Skrivet av Captain_Rage:
Skrivet av Ghengis Khan:

Varför konvertera gamla spel överhuvudtaget till någon annan maskin än den spelet var tänkt för? Minns Halo till PC för att ta ett exempel.

Halo började ju utvecklas till PC och inget annat.

Åh, vad bra det verkade.. Ända till Microsoft kom och roffade åt sig Bungie.

Att Mac var förstahandsvalet för Bungie är också ganska intressant med tanke på att Microsoft köpte upp dom.

Medlem

Bah, min dator klarar inte ens av att lira Oblivion på nåt annat än lägsta inställningarna och då ser det faen inte bättre ut än Half-Life 1. Men jag hade kul som faen med det ändå. Men jag tror inte Oblivion är nåt spel som gör sig bra på konsol ändå. (Notera TROR då jag inte spelat det på annat än pc.)

Medlem

Klart det går att konvertera, men det vore som sagt ett otroligt jobb och skulle i princip bli ett nytt spel. Att världen är så stor är nog inget problem i sig, även om Wii har dåligt med ramminne.

Snarare ligger problemet i deltajrikendomen. En oskiljaktig del av Oblivions miljöer är att det mesta är interaktivt - blommer, böcker, brödbitar osv.

Medlem

Jag förstår inte riktigt hur han kan tolka frågan han fick till om dom skulle göra en Wii version av Oblivion.

Frågan i intervjun är ju om dom är intresserade av att göra Wii spel, inte konvertera Oblivion. Det tror jag ingen någonsin undrat över...

Medlem

Dom kan släppa morrwind


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Bazil:

Hur skulle det ha fungerat?

På samma sätt som multiplattform-spel alltid har fungerat?

Jag menade att det skulle vara som att porta crysis till gameboy.

Skrivet av Bazil:

Jag menade att det skulle vara som att porta crysis till gameboy.

Inte direkt, till och med den gamla xboxen borde kunna köra ett spel med samma gameplayfeatures som Oblivion.

Jag tror att ni underskattar Wiins hårdvara på grund av att 360 och ps3 är så kraftfulla i jämförelse.
Glöm inte bort att spel som Doom3, Riddick och Just Cause rullar på ett system som är betydligt klenare än Wii.

Och lika glad är jag för det men gladast är nog räven.

Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av Captain_Rage:
Skrivet av Ghengis Khan:

Varför konvertera gamla spel överhuvudtaget till någon annan maskin än den spelet var tänkt för? Minns Halo till PC för att ta ett exempel.

Halo började ju utvecklas till PC och inget annat.

Åh, vad bra det verkade.. Ända till Microsoft kom och roffade åt sig Bungie.

Att Mac var förstahandsvalet för Bungie är också ganska intressant med tanke på att Microsoft köpte upp dom.

Jo, jag såg nu att de nämnde både PC och Mac när jag kikade på Wikipedia.

Det var dock lovande som sagt innan det blev en uppköpt Xbox-exklusiv titel.

Medlem

1. /target startibartfast, /cheer
2. Egentligen, orka portningar.. Speciellt med Wii och dess kontrollsystem. Oavsett hur bra spelet egentligen är (zelda), så är ändå inte kontrollerna tänkta för Wii'n och blir inte detsamma som det borde vara (nfs xD).


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv

bra det, då blir det iaf en portning mindre.

1
Skriv svar