Funcom slopar sp-spel, pirater orsaken

Inaktiv
Skrivet av MKultra:

Pratade inte om spelningar utan om CD-skivor.

Dåliga cd-skivsförsäljningssiffror beror nog på ett flertal saker, och piratkopiering ska varken under- Eller överskattas. CD-skivor som medialagringsformat är på väg ut, och det snabbt, med tanke på att många nöjer sig med mp3:n med hög bitrate, eller flac. Man behöver helt enkelt inga skivor, utan köper hellre låtar i den mån det finns. Men då kostar En populär låt 10kr också, och då har man verkligen inte proportionsenligt skalat av kostnader som återförsäljning i affär, produktion av skiva & kringmaterial, svinn, etc. Men det är en annan historia, men kanske lite av anledningen till att mp3-försäljning på nätet är trögstartat

Skrivet av MKultra:

Och pekaochklicka-spelen och andra smala spel säljer numera som smör pg.a piratkoperingen, eller vad menar du? Vill gärna se några belägg för det i så fall.

Du påstod att utvecklare inte längre kunde göra några icke-mainstreamproduktioner, och jag påstod motsatsen. Säger inte om att det säljer bra, nischade spel får räkna med mindre kundkrets, men tillverkare både kan och vågar ännu.

Hittar inga siffror om Fahrenheit tyvärr, kanske letar på fel sätt, men jag har för mig att det inte sålde dåligt iaf? ;S Hrm.. kompliceras lite av att det släpptes som Indigo Prophecy i staterna etc..
Men tja, the sims var nyskapande Oblivion är gediget..
Men hittills så är det enda spel jag har hört specifikt skyller dålig försäljning på piratkopiering, East Side Hockey Manager.. eh? ^^

Medlem
Skrivet av MKultra:
Skrivet av fisk:

Nytänkandet hos de små tillverkarna från förr är i mångt och mycket borta

Finns det öht någon chans för ett mindre företag att släppa ett "smalt" spel med dagens piratkopiering?

Definitivt! Det finns gott om exempel, det senaste är Kung Fu-spelet som släpptes via Valve, som ledde till att tremansteamet bakom fick en egen sponsrad utvecklingsstudio som nu gör Little Big Planet till PS3 som ser, minst sagt lovande ut.

Citat:

Knappast.. Samma grej med musik, finns inte en chans för små artiser att kunna etablera sig på marknaden. Piratkoperingen förstör mest för de små företagen, de redan stora etablerade företagen säljer så det går runt iaf.

Nu vet jag inte varför du börjat argumentera i min linje, men du kanske inte är medveten om att "kommersiell framgång" inte alltid är målet för spelbyråer. Visst vill de tjäna pengar nog så att de klarar sig, men oftast när spelproducenter ser vinst som målet så försvinner spelglädjen i samma andetag. Med det sagt så har flera speltillverkare OCH musiktillverkare nått stor framgång utanför jättebolagens händer, även om MÅNGA söker sig till tryggheten hos ett monopol (offra kreativitet för fast inkomst). Piratkopieringen nuddar inte småföretagen, dessa överlever på grund av sina stora fanskaror (eller går under för att de styrs av allt för starka producenter (Se TROIKA och Atari).

Citat:

Sen tycker jag nog inte att kvalitén på spel är sämre än förr egentligen om man ser tillbaka.

Då har du fel.

Citat:

Det släpptes lika mycket skit på C-64 och Amiga, det var precis samma hype med grafik, har alltid varit så faktiskt. Läs lite gamla datortidningar så ser du det rätt snart, samma typ av reklam för spelen, grafiken är det man tar upp i första hand.

Förr i tiden så la man ner mer tid på boxarna just för att sälja spel. Pappkartonger med lockande omslag var det kommersiella koncept man använde. I England förekom dessutom lättklädda kvinnor på vissa omslag just för att locka konsumenter.

I slutändan så var det ändå spelens kvalitet som gjorde att de såldes. Då fanns inte de stora reklampengar som finns nu, och om du försöker mena att spel som Another World, Shadow of the Beast, Monkey Island, Bubba N' Stix, Blood Money, Pinball Illusions, mfl. sålde för att de hade vacker grafik i första hand så är du fullkomligt blind.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av fisk:

Nu vet jag inte varför du börjat argumentera i min linje, men du kanske inte är medveten om att "kommersiell framgång" inte alltid är målet för spelbyråer.

Nej självklart inte, det är samma med alla annan media, visst finns det, som tur är, folk som fortfarande gör det dom vill för att de tycker de har en bra idé som de vill få ut, oavsett framgång. Sånt ska man definitvt stödja..

Citat:

Visst vill de tjäna pengar nog så att de klarar sig, men oftast när spelproducenter ser vinst som målet så försvinner spelglädjen i samma andetag.

Nja. Det blir ju lite paradoxalt spelglädje är ett måste för att spelet öht ska sälja så... men jag förstår vad du menar, de anpassar sig till markaden och det blir inte mycket till nyskapande. Men spelglädje kan det fortfarande ha, UT-serien tycker jag är ett rätt bra exempel.

Citat:

Med det sagt så har flera speltillverkare OCH musiktillverkare nått stor framgång utanför jättebolagens händer, även om MÅNGA söker sig till tryggheten hos ett monopol (offra kreativitet för fast inkomst). Piratkopieringen nuddar inte småföretagen, dessa överlever på grund av sina stora fanskaror (eller går under för att de styrs av allt för starka producenter (Se TROIKA och Atari).

Visst kan piratkopering förstöra för små skivbolag och spelfirmor, gjorde ett exempel förut som är rätt svårt att argumentera emot. En fanskara har ju ofta inte ett nytt bolag byggt upp dessutom.

Citat:

Förr i tiden så la man ner mer tid på boxarna just för att sälja spel. Pappkartonger med lockande omslag var det kommersiella koncept man använde. I England förekom dessutom lättklädda kvinnor på vissa omslag just för att locka konsumenter.

Förstår dock inte vad det har med något att göra Du menar att det skulle vara bättre än idag? Jag tyckte alltid att det var ett väldigt fult sätt att hypa spel. Speciellt när man ibland inte ens visade hur spelet såg ut i reklamen utan bara visade en tjusig bild och sen en text som sa något i stil med "fantastisk 16-färgers grafik!" och liknande, haha.

Citat:

I slutändan så var det ändå spelens kvalitet som gjorde att de såldes. Då fanns inte de stora reklampengar som finns nu, och om du försöker mena att spel som Another World, Shadow of the Beast, Monkey Island, Bubba N' Stix, Blood Money, Pinball Illusions, mfl. sålde för att de hade vacker grafik i första hand så är du fullkomligt blind.

Visst sålde många spel då som nu, för att de hade vacker grafik, inget snack om den saken. Det första man tog upp i recensioner och även i reklam var som sagt just grafik. Har en hel del tidningar kvar från 80-talet pg.a att det är lite kul att läsa just hur de hypar bl.a grafiken.

Att det var bättre för är inte alls sant, du gör nog snarare misstaget som många andra när de säger "det var bättre förr", man är bara nostalgisk och har svårt att helt ofärgat jämföra kvalitén iom dessa känslor.

Det krävdes inte ett team på 20+ pers och 4 års uveckling för att åstadkomma något förr.. Så det är inte konstigt att det kom mycket skit bland de få riktiga guldkornen, precis som idag. Visst, ALLT var inte kloner, och visst kom det nyskapande spel ibland. Men att det var bättre? Knappast.


signatur
Medlem
Skrivet av MKultra:

Nja. Det blir ju lite paradoxalt spelglädje är ett måste för att spelet öht ska sälja så...

Nej, nuförtiden räcker det med screenshots i förhandstittar som nyttjar den senaste tekniken. Det lockar oftast, tunn men vacker yta utan innehåll.

Citat:

UT-serien tycker jag är ett rätt bra exempel.

Är UT-serien gjord av ett monopoliserat företag, eller en firma som var ganska liten från början? Och är det spelidén eller grafiken som är dess höjdpunkt i grund och botten tror du? Varför tror du att det finns så många anhängare till det första spelet i serien trots att så många uppföljare kommit?

Och till sist... om piratkopieringen förstör så mycket... varför kommer det så många uppföljare?

Citat:

Visst kan piratkopering förstöra för små skivbolag och spelfirmor, gjorde ett exempel förut som är rätt svårt att argumentera emot. En fanskara har ju ofta inte ett nytt bolag byggt upp dessutom.

Nu vet jag inte riktigt vad det är du hänvisar till. Tillverkarna av t.ex. Max Payne kom mer eller mindre "från ingenstans", och fick nästan direkt en fanskara som överträffar det mesta som monopoltillverkarna kan hosta fram. Du hävdar att det har med grafiken att göra, jag säger inte att grafiken är obetydlig. Men jag kan säga dig att det som gjorde att Max Payne blev så stort och framgångsrikt är inte grafiken.

Citat:

Förstår dock inte vad det har med något att göra

Det är ungefär samma argument. Grafiken är meningslös utan något innehåll. Samma sak med omslaget på spelkartongen. Börjar du haja?

Citat:

Du menar att det skulle vara bättre än idag?

Nej, jag menar att det var samma fenomen. Man trodde att häftig grafik skulle locka fler kunder, men det som faktiskt drog konsumenter var spelkoncept, kvalitet, och nytänkande. Sedan skyllde man (då som nu) på piratkopierare för att spelen sålde dåligt. Ett sätt att skylla ifrån sig för att man har ett dåligt spel helt enkelt.

Citat:

Visst sålde många spel då som nu, för att de hade vacker grafik, inget snack om den saken. Det första man tog upp i recensioner och även i reklam var som sagt just grafik. Har en hel del tidningar kvar från 80-talet pg.a att det är lite kul att läsa just hur de hypar bl.a grafiken.

Tidningar och reklam styrs av pengar som används för att sälja spel. Om du tror att recensenter är objektiva och oberoende så är du naiv.

Visst fanns det spel som lockade för att de hade vacker grafik. Men det är lite som att bli tillsammans med en bimbo, visst kanske skalet är trivsamt men det håller aldrig i längden ... innehållet går aldrig att stå ut med.

Citat:

Att det var bättre för är inte alls sant, du gör nog snarare misstaget som många andra när de säger "det var bättre förr", man är bara nostalgisk och har svårt att helt ofärgat jämföra kvalitén iom dessa känslor.

Knappast, jag gillar många spel som kommit på sista tiden. Men den trend som råder idag är just massproduktion av skit, och en centralisering av spelsläppen.

Citat:

Det krävdes inte ett team på 20+ pers och 4 års uveckling för att åstadkomma något förr.. Så det är inte konstigt att det kom mycket skit bland de få riktiga guldkornen, precis som idag. Visst, ALLT var inte kloner, och visst kom det nyskapande spel ibland. Men att det var bättre? Knappast.

Detta beror dock inte på att spelen förr i tiden var sämre, snarare tvärtom. Man fokuserade snarare på andra saker, och var begränsad i såväl utrymme som medium (högupplösta bilder, musik, texturer, etc. innebär en mängd nya arbetsuppgifter). Utvecklingstiden tror jag dock att du underskattar. Vissa av de gamla spelen tog flera år att utveckla då som nu. Titta bara t.ex. på utvecklingstiden på Brabens Frontier II.

Och visst var det bättre, mycket för att marknaden såg annorlunda ut. Målgruppen var annorlunda, och medierna mer begränsade, vilket ledde till att man fick lägga ner mer arbete på spelglädjen, istället för att följa ett sponsoravtal och släppa ett spel inom en viss tidsram som måste använda en viss hårdvara. Visst! I en del fall innebär ny hårdvara en tillgång, tillverkaren kan vidga sina kreativa vyer. Men det är snarare idealet än den rådande verkligheten. Pengarna styr mycket mer idag, vilket också är grunden till varför kritiken mot piratkopieringen är så hård.

Det är tacksamt för speltillverkare att skylla ett kreativitetsfattigt spelsläpps dåliga försäljningssiffor på piratkopiering. Men verkligheten är beskaffad på ett helt annat sätt... och det ser vi också på hur MMORPG:erna är idag.

WoW säljer som smör, och spelas av miljoner människor. Medan hundratals andra MMO:er föds och dör... för att de inte hade bra grafik? Vissa av dem hade bra mycket bättre grafik än WoW (i min mening) men dog bort för att spelglädjen inte fanns där.

Hur väl går det t.ex. för Sony Online Entertainment? Ett typexempel på en monopolstyrd firma som roffat åt sig (i likhet med EA) i MMO-världen. Kan man skylla på piratkopiering för att SWG gick från att vara ett kritikerrosat spel till en fullkomlig flopp.

Och så har vi Blizzard, som inte låtit sig köpas upp, som kört sitt eget race sedan början, med sina egna idéer. Och fattat hela grejen med att spelglädjen är det som får folk att köpa och köpa igen.

EVE som jag lirar har en bra mycket mindre skara spelare, men samma grundidé finns där. Och det är ändå ett spel som bara växer och växer. Inte illa pinkat för några garderobsutvecklare från Island.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av fisk:

Och så har vi Blizzard, som inte låtit sig köpas upp, som kört sitt eget race sedan början, med sina egna idéer. Och fattat hela grejen med att spelglädjen är det som får folk att köpa och köpa igen.

Du bör kolla upp hur ägandestrukturen i Blizzard ser ut.

Medlem

Jag vidhåller iaf att det inte var bättre för. Men sen beror det väl på vad man gillar för spel. Jag kan tänka mig att människor som älskade äventyrsspelen tycker det är en rejäl nedgång, medans folk som gillar actionspel och rollspel ser det som en rejäl uppgång.

Piratkopering har ju inte varit ett så extremt stort problem innan faktiskt. Det är ju nu senaste ~2 åren som det ökat lavinartat iom bittorent, och att tillgängligheten är så stor. Förr krävdes det lite mer, sen ansågs det lite fulare och lite mer "skumt / kriminellt". Numera skriver nästan vilken dagstidning som helst om hur du använder Bittorrent, och så gott som uppmanar folk till det, "det är fullt lagligt" osv. Har blivit lite av en fluga nästan, och lite för allmänt accepterat. Folk tankar utan att ha några som helst moraliska problem med det, trots att de gör sig själva en stor otjänst i längden.

Det är ju därför som Epic, Funcom mfl senaste tiden uttalat sig. Epic vill ju te.x helst satsa på PC, men måste numera satsa mycket på konsolmarkanden också, något jag som (PC)spelälskare tycker är väldigt tråkigt och det kan vi defentivit "tacka" piratkoperingen för.

Så det håller inte (längre) att säga att piratkoperingen inte skapar problem, tyvärr. Sen kan man ju leva i sin lilla bubbla om man vill det, men då ska man inte klaga sen när alla börjar satsa mer på konsolspel eller gå över till att bara göra online/MMO-spel.

Edit:
Du motsäger dig själv lite, te.x säger du att man nuförtiden kan sälja spel med ett par coola screenshots och hype men även att kreativitsfattiga spel säljer dåligt.. Sen säger du att spel kräver mer än grafik (WoW) för att sälja..

Jag tror som sagt inte det är någon skillnad från förr då man (inte ALLTID, men ibland) lyckades sälja spel bara med hjälp av tjusiga kartonger och hype (vs nuförtiden, tjusiga videos/screenshots/hype). Just hype-delen har blivit värre kanske. Te.x att man utlovar en massa funktioner (Bethesda som gjorde Morrowind och Oblivion är väldigt "bra" på detta) som sedan saknas helt i den färdiga versionen.

Angående dina exempel.. WoW och EVE och deras framgång. De är ju inte drabbade av piratkopering, eller hur? Därav helt ointressanta i diskussionen egentligen. OM man nu inte VILL att utvecklingen ska gå åt det hållet, dvs att MMORPG's är det enda vi kommer se i framtiden på PC.


signatur
Medlem
Skrivet av MKultra:

Piratkopering har ju inte varit ett så extremt stort problem innan faktiskt. Det är ju nu senaste ~2 åren som det ökat lavinartat iom bittorent, och att tillgängligheten är så stor. Förr krävdes det lite mer, sen ansågs det lite fulare och lite mer "skumt / kriminellt".

Då har du levt i en annan värld än resten av landet. Men det är OK med mig. Minns du någonsin C64/Amiga utan "400 disketter" där allt var piratkopior? Ingen jag umgicks med i början av 90-talet hade inte hundratals piratkopior. Det är en ganska stor krets av människor som åkte på dåtidens "hack". Men det är klart sitter man själv hemma i städskrubben och hittar på lite vilt för sig själv så köpte nog alla originalspel då.

Kort och gott, distribueringssystemet var annorlunda (främst BBS:er och fysisk distribuering) men det var minst sagt lika vanligt.

Citat:

Numera skriver nästan vilken dagstidning som helst om hur du använder Bittorrent, och så gott som uppmanar folk till det, "det är fullt lagligt" osv. Har blivit lite av en fluga nästan, och lite för allmänt accepterat. Folk tankar utan att ha några som helst moraliska problem med det, trots att de gör sig själva en stor otjänst i längden.

Nu spekulerar vi vilt igen. Men visst är det fler som piratkopierar idag, det är ett redundant påstående då det är oerhört många fler som använder datorer idag. Det betyder ju att marknaden blivit större, men PROCENTUELLT så är det knappast någon skillnad.

10 av 50 som piratkopierar förr "skadar" inte marknaden mer än 100 av 500, eller 1000 av 5000. Capiche?

Citat:

Det är ju därför som Epic, Funcom mfl senaste tiden uttalat sig. Epic vill ju te.x helst satsa på PC, men måste numera satsa mycket på konsolmarkanden också, något jag som (PC)spelälskare tycker är väldigt tråkigt och det kan vi defentivit "tacka" piratkoperingen för.

Nja, det är alldeles för många faktorer inblandade för att dra ett sådant påstående, men vill du göra det enkelt för dig och peka fingrar på de som piratkopierar så fine by me.

Citat:

Så det håller inte (längre) att säga att piratkoperingen inte skapar problem, tyvärr.

Jodå, piratkopieringen gör inte mer skada nu än förr. Det reella problemet är mjukvarukvalitet.

Det måste vara ett irritationsmoment för många när folk kör Linux t.ex. förut kunde man alltid skylla på att de piratkopierade sina operativsystem och att det var orsaken till att OS sålde dåligt. Så förargligt det måste vara.

Citat:

Sen kan man ju leva i sin lilla bubbla om man vill

Javisst får du göra det.

Citat:

Du motsäger dig själv lite, te.x säger du att man nuförtiden kan sälja spel med ett par coola screenshots och hype men även att kreativitsfattiga spel säljer dåligt.. Sen säger du att spel kräver mer än grafik (WoW) för att sälja..

Mja, alltså - attraktiva spel SÄLJER ju, men genomslag får bara de välgjorda spelen.

Citat:

Angående dina exempel.. WoW och EVE och deras framgång. De är ju inte drabbade av piratkopering, eller hur? Därav helt ointressanta i diskussionen egentligen. OM man nu inte VILL att utvecklingen ska gå åt det hållet, dvs att MMORPG's är det enda vi kommer se i framtiden på PC.

Visst är de intressanta! De visar hur kvalitet är det som lockar köpare, medan ett stort antal som fokuserat på grafik inte klarar sig på ens MMO-marknaden. Där de inte (som du gärna gör) har möjlighet att skylla på piratkopiering.

Funcom har ju satsat stenhårt på Anarchy Online, och därtill några skitspel som ingen spelade. Och de skyller på piratkopiering. Det är närmast löjeväckande.

Hade de producerat något kvalitativt så hade det inte varit några problem... tror du t.ex. att tillverkarna av Max Payne klagar på piratkopiering? Knappast. De sålde ju fantastiska upplagor. Bara producenterna av skräp använder piratkopieringen för att slippa ta ansvar för sorglig spelproduktion.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av fisk:

Och så har vi Blizzard, som inte låtit sig köpas upp, som kört sitt eget race sedan början, med sina egna idéer. Och fattat hela grejen med att spelglädjen är det som får folk att köpa och köpa igen.

Du bör kolla upp hur ägandestrukturen i Blizzard ser ut.

Kolla upp hur många spelföretag de köpt upp och hur många dussintitlar de släppt.

Du missade min poäng.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av fisk:

Kort och gott, distribueringssystemet var annorlunda (främst BBS:er och fysisk distribuering) men det var minst sagt lika vanligt.

Det är visserligen sant om vi går tillbaka till den tiden. Men så gick det som det gick också, de var bara hårdvaran som sålde tillslut, och efter några år var ingen speciellt intresserad av att göra mjukvara längre, framförallt inte spel. Dessa datorer dog inte ut för att de var fruktansvärt dåliga, snarare var dom före sin tid på många sätt.

Citat:

Nja, det är alldeles för många faktorer inblandade för att dra ett sådant påstående, men vill du göra det enkelt för dig och peka fingrar på de som piratkopierar så fine by me.

Nej det är ju inte det eftersom du motsätter dig..

Citat:

Visst är de intressanta! De visar hur kvalitet är det som lockar köpare, medan ett stort antal som fokuserat på grafik inte klarar sig på ens MMO-marknaden. Där de inte (som du gärna gör) har möjlighet att skylla på piratkopiering.

Funcom har ju satsat stenhårt på Anarchy Online, och därtill några skitspel som ingen spelade. Och de skyller på piratkopiering. Det är närmast löjeväckande.

Hade de producerat något kvalitativt så hade det inte varit några problem... tror du t.ex. att tillverkarna av Max Payne klagar på piratkopiering? Knappast. De sålde ju fantastiska upplagor. Bara producenterna av skräp använder piratkopieringen för att slippa ta ansvar för sorglig spelproduktion.

Hur många PC-spel har ens kommit i närheten av hur WoW säljer? Det har knappast att göra med att det är miljoner ggr bättre än något annat som gjorts. Sen är dina exempel (Max Payne) inte helt fräscht heller, det är nya tider nu och jag är inte så säker på att MP sålt lika bra idag där vem som helst med enkelthet hittar det på TPB 2 timmar efter att spelet är släppt. Men ja, självklart säljer inte dåliga spel och självklart ska dessa inte skylla på piratkopering. Men när även stora bolag som Epic börjar gnälla att PC-spel knappt lönar sig längre så ska man kanske börja bli lite orolig.

Men visst, jag får väl hoppas att du har rätt i det du säger, dock tror jag det bara är önsketänkade.


signatur
Medlem
Skrivet av MKultra:

Det är visserligen sant om vi går tillbaka till den tiden. Men så gick det som det gick också, de var
bara hårdvaran som sålde tillslut

Det är så många felaktigheter i det du säger att jag nu av rena orkesskäl inte orkar göra några längre utlägg, så:

Nej. Fel, lyckade spel sålde som smör (orsaken till att eye of the beholder fick så många uppföljare var bland annat just detta, samma sak med pinball dreams mfl.).

Citat:

, och efter några år var ingen speciellt intresserad av att göra mjukvara längre, framförallt inte spel.

Nej, det är inte heller sant. Med utvecklingen så bytte man plattform från C64/Amiga till PC, som tidigare ansetts som en ren arbetsstation. Dess upplägg var bättre ur utvecklingssynpunkt (och hårdvaran utvecklades fortare).

Citat:

Dessa datorer dog inte ut för att de var fruktansvärt dåliga, snarare var dom före sin tid på många sätt.

Nu är det du som är nostalgiker. Amigan var en fantastisk dator på många vis, ja. Men fler spel såldes till PC, och det var inte för att det inte gick att piratkopiera till PC.

Citat:

Nej det är ju inte det eftersom du motsätter dig..

Man är riktigt naiv om man tror att det bara är en faktor som är involverad i minskad spelförsäljning. Du är riktigt naiv. Piratkopieringen har inflytande, men att som du gör tro att det på något vis sätter marknader ur spel är tomt skitprat.

Citat:

Hur många PC-spel har ens kommit i närheten av hur WoW säljer?

Flera har sålt mer... The Sims t.ex. har sålt mer än dubbelt så mycket, Diablo2 nästan dubbelt så mycket, Star craft, mer än miljoner fler upplagor, medan Half-Life sålt ungefär lika mycket. Det uråldriga spelet Populous har genom tiden sålt hälften så mycket som WoW. Du får nog sluta gissa och ge dig på verkligheten istället.

Citat:

Det har knappast att göra med att det är miljoner ggr bättre än något annat som gjorts. Sen är dina exempel (Max Payne) inte helt fräscht heller, det är nya tider nu och jag är inte så säker på att MP sålt lika bra idag där vem som helst med enkelthet hittar det på TPB 2 timmar efter att spelet är släppt. Men ja, självklart säljer inte dåliga spel och självklart ska dessa inte skylla på piratkopering. Men när även stora bolag som Epic börjar gnälla att PC-spel knappt lönar sig längre så ska man kanske börja bli lite orolig.

Men visst, jag får väl hoppas att du har rätt i det du säger, dock tror jag det bara är önsketänkade.

Du har gång på gång visat att du saknar insikt hur det är, kom tillbaka när du har lite bättre koll. Ta dig ur städskrubben.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Jag håller med Fisk i denna debatten. men :gäsp: vad utdragen den blivit


signatur
Medlem

Känns som att det bara blir en rundgång av argument + att det inte går att diskutera vettigt när du hittar på saker, att jag sagt att piratkoperingen är det enda som gör att spel inte säljer alltid. Det har jag aldrig påstått, att det är _faktor_ ja. Självklart.

Ang Amiga.. PC's var egentligen ganska dyra jämförelsevis. Gav 10.000:- för min begagnade 386:a te.x. Sen runt 1800:- för ett SB 8-bit lite senare. Fast då hade väl iofs Amigan inte dött helt, vet bara att jag fick en känsla att det snart var helt kört för Amiga så jag köpte en PC.. och mycket riktigt.

Dina exempel på storsäljare jämfört med WoW är fortfarande väldigt gamla spel, innan bittorrent. Blizzard brukar dock sälja bra ja.. Spelvärldens popgudar typ.

Men jag hoppas såklart du har rätt. Att Epic och Funcom blir de sista som "hotar", att det bara är skräckpropaganda och att inget alls händer. Naiv eller inte, det visar sig


signatur
Skrivet av MKultra:

Känns som att det bara blir en rundgång av argument + att det inte går att diskutera vettigt när du hittar på saker, att jag sagt att piratkoperingen är det enda som gör att spel inte säljer alltid. Det har jag aldrig påstått, att det är _faktor_ ja. Självklart.

Ang Amiga.. PC's var egentligen ganska dyra jämförelsevis. Gav 10.000:- för min begagnade 386:a te.x. Sen runt 1800:- för ett SB 8-bit lite senare. Fast då hade väl iofs Amigan inte dött helt, vet bara att jag fick en känsla att det snart var helt kört för Amiga så jag köpte en PC.. och mycket riktigt.

Dina exempel på storsäljare jämfört med WoW är fortfarande väldigt gamla spel, innan bittorrent. Blizzard brukar dock sälja bra ja.. Spelvärldens popgudar typ.

Men jag hoppas såklart du har rätt. Att Epic och Funcom blir de sista som "hotar", att det bara är skräckpropaganda och att inget alls händer. Naiv eller inte, det visar sig

Vadå det är ju bra om fler lägger ner, världen behöver revolutioner då och då. Inga människor tar heller skada av att speltillverkningen minskar.


signatur
Medlem

Nja. Lägger dom ner pg.a att piratkoperingen faktiskt är så pass alvarlig att det inte lönar sig jämfört med konsolmarknanden så har jag svårt att se att det leder till nått bra.


signatur
Inaktiv
Citat:

"Det är ett faktum att spelföretagen tjänar en ytters liten bråkdel (är det 4%-10%?"

Det borde väl vara distributörerna som får så mycket?. i annat fall kan utvecklarna skylla sig själva.

Och ta ekvationen: 200k spel sålda x 100kr som nån nämnde som blir 20 miljoner och min egen: 20 miljoner enheter sålda àla 10 kronor styck vilket förstör för piraterna i den största marknaden asien och även annorstädes, så blir det 200 miljoner kr, nuf said?. Och spel som går att ladda ner lagligt tycker jag kan använda torrent teknologi för att få bort än mer piratkopiering genom sparade bandbreddskostnader vilket kan ge möjligheten att sänka priset ytterligare.
Att spelbranchfolket kan politikerspråk och c++ manualen utantill är väl bra men det räcker inte alltid till vilket vi kan se på Borecom.

Och jag skulle vilja referera till sonys ps2 som sålde typ 50% av sina enheter efter prissäkning(!).

Skriv svar