Piratmarknaden för konsoler

Medlem
Piratmarknaden för konsoler

Jag börjar tröttna på att företagen drar sig undan från PC marknaden för att konsentrera sig på konsoler istället.
Det har gått så långt att jag börjar längta tills det att dagens generation av snorungar blir stora nog för att börja lära sig begreppet piratkopiering. Det är dagens generation som kommer bli min räddning, PC*ns räddning.

Vad jag förstått så är det lättare att skaffa ett chip till sin konsol, sedan ta ner ett crackat spel, piratkopiera det till en skiva och sedan spela på konsolen. (Gör du på annat sätt behöver du inte ens chippa konsolen)

Så om det nu är så lätt, varför är det inte mer piratkopiering till konsol?
Jag har mina teorier, vilka är följande:
1: Konsoler är så äckligt hypade. Alla vill ha en konsol, alla köper en konsol, men det är bara få som känner till eller vet hur man piratkopierar till en konsol eller som ens vill piratkopiera till sin konsol.

2: Eftersom alla har en nyinköpt konsol, så är de rädd om den. Den är så hypad så ingen vill riskera att sätta in ett chipp, och kanske bli påkommen av tex microsoft och bli bannad från microsoft live. De som piratkopierar är nog de som tar det här med konsoler med en gnutta ro, som kanske hittat på ett annat sätt att kunna spela med sina vänner online även med chippade konsoler.

3: De flesta av ägare till konsoler är bortskämda små snorungar, som säkerligen även får sina spel betalda av sina föräldrar. När fler och fler av dem växer upp, och föräldrarna börjar sluta betala ut veckopeng eller tycker att deras barn ska få betala sina leksaker själva, då kommer nog fler och fler börja ta ner sina spel gratis.

4: Föräldrar och vuxna vill inte chippa sina konsoler, eller låta sina barn få göra det, för de har ju betalat så dyrt för konsolen. De vill inte riskera att inte ha någon garanti den dagen då konsolen går sönder, bara för att de låtit någon öppna upp konsolen och sätta in ett chip.

5: Det kommer ut fler och fler kreativa, intressanta titlar till konsol än till PC, därför börjar folk köpa konsoler. Så ironiskt nog gräver speltillverkarna sin egen grav mot PC industrin.
Hur glad skulle inte PC ägarna vara med lite exklusiva PC titlar? Visst, vi har ju World of Warcraft (vilket är bevisat att PC marknaden är stark), och snart StarCraft 2 etc etc.. Men även där börjar de gröpa ur sina egna gravar.
Ta Age of Conan, ett spel som sålde ganska bra för att vara ett onlinespel. Men inte är de nöjd med det, de vill även få över det till konsol. Visst, de kommer få ökad försäljning till konsolmarknaden, men hur lång tid dröjer det innan fler onlinespel börjar säljas till PC och konsol? Och hur långt bort är vi inte då från exklusiva onlinespel till konsol?

Nä, jag är bitter. Men jag blickar även framåt. Ge konsolmarknaden tio år eller så, så kommer nog piratkopiering vara lika stort där som på PC marknaden.
Jag själv köper glatt mina spel, men jag stödjer samtidigt piratkopiering, för jag vet att det är tack vare piratkopieringen som jag kan köpa mina spel så billigt. Utan piratkopiering skulle företagen kunna ta skyhöga priser (jag minns spel som kostat 800kr och mer, och så mycket pengar lägger jag aldrig ut på ett spel när det finns dem som kostar bara ett par hundra eller så.)
Jag ger mitt fulla stöd för piratkopiering på konsol, då det jämnar ut "balansen" mellan konsol och dator.
Det är emot lagen att piratkopiera, och jag stödjer den lagen, för den skyddar upphovsmakarna som trotts allt är dem jag stödjer i botten, men jag är även tvingad att stödja piratkopiering för att kunna stödja den balans som behövs mellan konsol och PC men även den mellan återförsäljare och upphovsman.

I en perfekt värld skulle alla spel finnas till alla format, och pengarna man köpte dem för skulle till största del gå till upphovsmannen (dvs de som skapat spelet i fråga). Jag ser denna värld skymta förbi ibland, men än är det långt kvar.

#blogg

Medlem
Piratmarknaden för konsoler

Det är ju ett väldigt märkligt antagande att det är enkelt att chippa, hitta, tanka ner och bränna ut spel till konsol. Hur man än vrider och vänder på det är det mer att göra än PC i alla fall. För dom allra flesta är det helt enkelt ett för stort steg att ta. I alla lägen handlar det om att sätta sig in i vad folk i allmänhet tycker, utgå alltid ifrån att man själv och ens närmaste krets faktiskt inte är representativ för resten av världen.

Piratkopiering är en av många anledningar att hellre utveckla till konsol, men det är långt ifrån den största. Jag tycker inte PC-marknaden verkar särskilt fattig på spel ändå, och dessutom behöver det ena inte utesluta det andra. Varför inte anamma allt bara? Jag ger mig på både PC och konsol.

Det är mycket enklare att utveckla till konsol, dels för att det är en enhetlig hårdvaruspec, dels för att man får support i utvecklingen som inte ges på PC. Man kan då koncentrera sig på att göra ett bra spel istället för att få saker att fungera (en sanning med viss modifikation iofs =). Det är inte heller någon som driver och lobbar för PC som spelplattform i samma utsträckning som för konsolerna. Vi får väl hoppas att PC Gaming Alliance har någon effekt, annars är det mest MS själva som driver på för att Vista ska vara en spelplattform.

Ett faktum är att konsol säljer mycket mer än PC i världen, det är bara norden som är ett undantag. Dom allra flesta orkar inte hålla på med att installera spel, fixa med att ha senaste drivrutiner, manuellt patcha sina spel, mecka med datorn osv. Och än mindre att dras med allt jobb det innebär att piratkopiera spel. Det är otroligt mycket enklare att stoppa in en skiva och bara köra. Dessutom tycker dom allra flesta att det är trevligare att sitta i soffan än framför datorn.

Faktum är att när man är vuxen och tjänar pengar så blir man mer benägen att köpa spel. Med ett heltidsjobb, andra intressen och möjligen familj, så har man inte tid att göra allt jobb med piratkopiering. Ja, jag säger jobb, för att få tag på det gottaste tidigast krävs viss dedikation, jag har själv varit där. Det tar helt enkelt mindre tid att köpa ett spel. Dessutom har jag absolut inte tid att spela alla spel jag har råd att köpa. Så den begränsande faktorn är inte pengar, utan tid, när man växer upp och tjänar pengar.

Konsolmarknaden har funnits med länge och hunnit mogna en hel del, så hoppas inte för mycket på att piratkopieringen ökar så markant...


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

Ni skriver båda många bra punkter och jag försöker sortera mina tankar på det hela med piratkopiering. Inte för att jag tvekar åt något av hållen, snarare att det finns så mycket som påverkar ett slutgiltigt svar att jag inte riktigt kan komma fram till något.

Bland annat är det vad jag själv erfarit. Förr när jag var mindre och levde på ca 200kr i månadspeng vilket inte är i närheten till att räcka till ett spel. För att då kunna hålla igång ett spelintresse och inte lira ett spel om året så laddade jag hem spel. Men sen fick jag hela studiebidraget, nästan 1000kr. Helt plötsligt har jag råd med ett spel i månaden och ganska snabbt slutar jag tanka, jag har ju råd att köpa spel. Och så har det varit sen dess, det enda jag tankat har varit väldigt gamla spel som jag inte kunnat hitta någonstans att köpa.

Men många tänker på ett annat sätt än så, t ex en fd klasskamrat som inte köpte spel om han inte absolut behövde. Det var sista utvägen för honom. Jag försökte förklara att om han bara skulle köpa ett spel om året av de han tankade så skulle det vara något positivare för PC marknaden. Och han tjänade en hel del pengar varje månad dessutom.

Men när det gäller PC vs konsol piratkopiering så anser jag att det finns två anledningar till varför PC har det värst.
A, det är mycket enklare på PC. Det är nog den största anledningen. Gå in på piratebay, tanka ner, emulera skivan och du är klar! På konsol måste du ha en dator och en konsol, tanka ner, bränna ut, chippa konsolen och då har du chans att ditt xbox konto blir bannat.
B, PC-spelarna är mer kunniga med hårdvara och är äldre. Detta är en gissning på min sida, jag har hört många fler småbarn spela Halo än något annat spel jag någonsin kört på PC. Som ForrestFox säger, föräldrarna köper en konsol till sina ungar istället för en dyr speldator.

Lite offtopic: När det gäller om att det är skönare att sitta vid soffan än datorn så håller jag bara delvis med. Min åsikt på det är att det är skönare att lira med polare på konsol, splitscreen är en stor fördel jämfört med PC. Det är också skönare när man bara vill spela lite och inte sätta sig in i spelet. Däremot när jag vill vara lite mer aktiv inuti spelvärlden så föredrar jag lätt att sitta vid datorn. Mass Effect satt jag precis framför TV-skärmen precis som jag gör när jag spelar vid datorn och nu i efterhand skulle jag föredra att ha lirat vid min dator.

Medlem

Ni har båda goda poänger.

Angående:
"Det är mycket enklare att utveckla till konsol, dels för att det är en enhetlig hårdvaruspec, dels för att man får support i utvecklingen som inte ges på PC. Man kan då koncentrera sig på att göra ett bra spel istället för att få saker att"

Måste nog säga här att PC marknaden måste få till ett bättre samarbete emellan varandra, även microsoft borde dra sitt strå (det största egentligen, eftersom de nu själv satt sig i den sitts att de har totalt monopol på operativsystemsmarknaden för spel).
Det är precis som du säger enklare att utveckla till konsol, men om pc företagen gick ihop och satte en standard för allt vad de hittar på så vore det nästan lika enkelt att kunna utveckla även där, i teorin i alla fall.

Och som jag sa, konsolmarknaden kommer nog bli översvämmad av sin piratkopiering var tiden lider och dagens ungdomar lär sig hur man gör. Jag vägrar tro att PC marknaden skulle vara utdöende

Medlem

Håller med att både hårdvaruutvecklarna och mjukvaruföretagen (Microsoft) ska arbeta tillsammans för att göra det enklare att utveckla till. Microsoft har däremot gjort XNA som ska var mycket enklare men samtidigt använder de deras egna C# språk med DirectX (som låser en till Windowsoperativsystemet).

Problemet är nog att hårdvaran utvecklas och ändras, det går inte att hitta en standard för prestandan. Det är både PCn's fördel och nackdel iochmed att PCn alltid ligger i framkant när det gäller grafik men samtidigt så finns det ingen prestanda standard.

Jag vägrar också tro att PC marknaden håller på att dö, den evolveras bara just nu (går över till digital distribution).

Medlem

Jag håller med dig Dvorak.
Det spelindustring dock skulle kunna börja göra är att gå in i en cykel där de vart tredje eller vart fjärde år "uppgraderar" prestandan.
Det jag har i tanke är att de ska göra så som konsolerna gör.
En konsol finns i ungefär fyra år, innan det släpps en "nästa generation", och under dessa fyra år kan spelproducenterna konsentrera sig på den senaste konsolen i lugn och ro.
Om hela spelindustrin då skulle gå in och säga gemensamt att "nu väljer vi att konsentrera oss på den teknik som finns idag och använda den tre år framåt" så kan speltillverkarna nöja sig med de verktyg som redan finns för dagens hårdvara, de behöver alltså inte spendera tid/pengar på att utveckla nya verktyg som är anpassade för nästa års hårdvara.

Detta kommer dock att leda till att PC industrin kommer gå back en hel del i pengar och utveckling, för jag tror att spelindustrin ändå är en tillräckligt stor inkomst för att den ska vara märkbar om den skulle sluta finnansiera nästa generations hårdvara.
Slutar vi lägga pengar på spel som stödjer morgondagens hårdvara, så kommer dagens hårdvara stanna kvar ett tag längre innan tex företag och industrier finnansierat ny hårdvara.
(När jag tänker på det, spelindustrin kanske inte ger någon större märkbar skillnad på hur snabbt teknologin utvecklas, men jag vill ändå tro att det är lite ialla fall)

Medlem

Det låter lite väl mycket som önsketänkande, varken nVidia eller ATI (AMD) skulle gilla det och vem vill inte ha snyggare spel om möjligheten finns?

Jag tror detta passar bäst på ett stängt system som t ex Xbox eller Playstation där endast Microsoft/Sony gör hårdvaran. Jag hoppas verkligen inte att PCn blir mer och mer som konsolerna, det är därför konsoler finns. MEN, att optimera har många varit dåliga på... speciellt det senaste årena när det gäller konsolportningar (eller där de utvecklar med fokus till konsolerna). Hoppas verkligen att utvecklarna optimerar bättre än de gör nu.

Men själv ser jag mest fram emot många indiespel, mer än AAA titlar faktiskt. Tror jag blivit lite less på grafikfokusen, vill hellre lira ett 2D spel med bra gameplay än flashig grafik. Däremot så är en bra artdirection viktig. Men det är offtopic så jag tar det någon annan gång.

Medlem

Ps3an har ännu inte blivit knäckt. Så enligt ditt resonemang kommer alla titlar att bli förflyttade till ps3an tills den blir knäckt?

1
Skriv svar