FZ nu lite färggladare

Antikvitet
Skrivet av PsyX:

Tycker att Crew inte lyssnar alls på vad folk skriver i den här tråden skriver och att ni är väldigt glada med er nya skapelse, jag ska inte förstöra glädjen för er, om färgerna blir för irriterande - något som dom blev imorse när jag vill läsa lite runt sidan , då är det bara att stanna på gamespy, IGN och gamespot varje morgon.
Känns som någon hör har tagit lite för mycket acid eller blivit kär i crayola.

Skumt att en quake grundad sida har blivit så färg glad. synd faktiskt och det är bara bevis på hur nåt så fint och bra kan förendras och förstöras så snabbt - något vi människor är väldigt duktiga på att göra.

Det är inte vår sida, det är er sida, ok ni som satsar mycket tid och pengar på FZ får göra hur ni vill, men det är inte en bil i ert garage ni tar hand om som en hobby, det är en sida med många besökare och utan alla lojala besökare är det bara en sida på nätet. inget mer.

Tider förendras, kanske tid att flytta fram till en annan sida med mindre konsoler och mer P.C.

Ojdå. Till att börja med, FZ är inte en Quake-sida. Vi började där, ja. Men spelbranschen, spelarna och vi gick vidare.

Självklart lyssnar vi på vad ni skriver och tycker. Samtidigt vet vi också att alla förändringar vi gör kommer att mötas av högljudda protester. Det hade vi lärt oss efter att det klagats och gnällts varenda gång vi bytt design, men efter ett par veckor är det inte lika främmande och hemskt längre. Det här är ett mänskligt beteendemönster, de flesta personer slår på försvarssköldarna när något som står dem nära plötsligt förändras. På så sätt är det smickrande att så många av er reagerar så starkt.

Det kan hända att vi en vacker dag inför en funktion så varje medlem i sina inställningar kan välja typ av ikon och färg på länkarna. Låter det intressant?


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Skrivet av John:

Ojdå. Till att börja med, FZ är inte en Quake-sida. Vi började där, ja. Men spelbranschen, spelarna och vi gick vidare.

Självklart lyssnar vi på vad ni skriver och tycker. Samtidigt vet vi också att alla förändringar vi gör kommer att mötas av högljudda protester. Det hade vi lärt oss efter att det klagats och gnällts varenda gång vi bytt design, men efter ett par veckor är det inte lika främmande och hemskt längre. Det här är ett mänskligt beteendemönster, de flesta personer slår på försvarssköldarna när något som står dem nära plötsligt förändras. På så sätt är det smickrande att så många av er reagerar så starkt.

Det kan hända att vi en vacker dag inför en funktion så varje medlem i sina inställningar kan välja typ av ikon och färg på länkarna. Låter det intressant?

Låter väldigt intressant.
En ännu bättre funktion skulle vara som gamespy har:

Sub Sites

Om du trycker på hem sidan på PC ser du FZ-PC.

Bara filmer, nyheter, filer och allt som har med P.C att göra.

Bästa designen som finns effektivtvis.
varför skilja med färger om man inte vill ens läsa just nu om GAMEBOY.

Klockrent.

Skrivet av John:

... men efter ett par veckor är det inte lika främmande och hemskt längre. Det här är ett mänskligt beteendemönster...

Det är nåt typ man hörde i tyskland under 1930 talet.

With all due respect.

Medlem
Skrivet av PsyX:
Skrivet av John:

... men efter ett par veckor är det inte lika främmande och hemskt längre. Det här är ett mänskligt beteendemönster...

Det är nåt typ man hörde i tyskland under 1930 talet.

With all due respect.

Läs historia och beteendevetenskap innan du gör sådana uttalande, tack.

Medlem
Skrivet av tetsu:
Skrivet av PsyX:
Skrivet av John:

... men efter ett par veckor är det inte lika främmande och hemskt längre. Det här är ett mänskligt beteendemönster...

Det är nåt typ man hörde i tyskland under 1930 talet.

With all due respect.

Läs historia och beteendevetenskap innan du gör sådana uttalande, tack.

Du har en funktion som hetter PM ( Personal / Private Message) Använd den istället för att gå offtopic på den här tråden.

Jag kan diskutera historia hela dagen med dig om du vill.

Medlem

Imo så är det en rätt onödig funktion men visst..


signatur

tjenare!

Medlem

Bra initativ Fz lättare att se till vilken platform nyheten handlar om istället för att lusläsa allt, ända negativa är väll kanske att det inte ska vara klar lysande färger lite anorlunda färger som oliv grönt, marin blå kanske skulle vara snyggare och en annan färg för nintendo?

Ajja, ska inte klaga på småsaker roligt att se nya saker kommer till sidan

Inaktiv

ok, nu har det gått en hel natt..fortfarande massa mcdonalds bollar överallt..what gives, glömde nån ta bort dom?
dom är borta tills ikväll eller?

Inaktiv

För mycket färger! Röd, vit och svart is the way to go.

Medlem
Medlem
Skrivet av F3D:

mcdonalds bollar överallt..what gives, glömde nån ta bort dom?
dom är borta tills ikväll eller?

lol.

Du ska veta vad är nyttigt för dig ju.

Hoppas också det fösvinner till ikväll. men jag har en dålig känsla det kommer stanna kvar ett bra tag.

mörkare färger skulle vara mycket bättre iaf, som någon just skrev.

Medlem

Bra idé, men det känns som att det är lite för många alternativ att hålla reda på. Bättre hade nog varit att dela in det i PC eller konsoll, typ rött för PC och blått för konsoll. Rött och blått är också lättare att skilja på för färgblinda.

Medlem

Kommer inte ihåg vem men för en sida sedan var det någon som sa att man kan ha PC-loggan för PC-nyheter och Xbox-loggan för just xbox-nyheter. Detta låter mkt bättre istället att ha en massa bollar över allt.

Medlem

Måste bara påminna alla om att trots att vi är fz så kan vi inte uppfinna nya färger

Så klart vill vi göra det bästa av situationen och provar hela tiden olika färger för att komma fram till det optimala. Svårigheten ligger i att hitta färger som inte krockar med varandra på samma gång som det skall vara behagligt att se på.

Med olika bakgrunder och situationer så är det svårt att få allt att passa in överallt. Sedan har vi personer med nersatt syn och andra problem att ta hänsyn till, så det är en utmaning. Men som sagt, vi jobbar på det.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem

Första gången jag såg att rubrikerna plötsligt hade olika färger blev jag glad. Positivt intryck från mig redan från början alltså. Det jag tänkte på direkt var en att det saknades en förklaring till färgerna men det är ju fixat nu.

En bra riktining in i framtiden gällande användargränssnitt. Tummen upp.

Medlem

Färger är alltid bra, men så som det är nu med förklaringen längs ner så lär många personer undra vad fan det är för nyhet. Att man kan dra musen över bilden för att se typ är ju bra men bilden visar inte att den funktionen finns.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Jag gillar det, kör på. ^^

Medlem

Snabb fråga: Varför associeras Nintendo till lila? Andra siter har samma färg för deras konsoller. Nintendos logga är röd text med vit bakgrund. Deras konsoller har alltid, tills GameCubes första färg, haft grått, vitt, svart och rött. Wii är helt vit (än så länge), de bärbara har haft alla varianter av färger men började som en grå GameBoy. Förstår inte varför lila, som uppenbarligen är taget från GameCube, har blivit den färg som associeras till dem, speciellt då GameCube knappast var den konsol som sålt mest (den kom för övrigt i ett otal aldra färger med)... Om någon färg ska associeras till dem så är det väl rött eller grått, lika självklart som grönt till Xbox eller... svart(?) för Playstation? Har inget emot lila i sig, förstår bara inte kopplingen.

Vad jag tycker om färgkodningen av nyheterna? Kräver för mycket av läsaren. Ha enkla ikoner OCKSÅ så att det är enkelt att navigera, varför kräva att folk dels ska identifiera olika färger till olika plattformar om inte siten ens är indelad så, och dels att färgblinda inte får någon hjälp alls om de inte har tur och kan utläsa något i brödtexten... Kolla på GameSpy eller Gamespot t.ex., de kör olika färger men har också sektioner där man själv väljer plattform, snabbt och enkelt.


signatur

- r4z0r -

Medlem
Skrivet av elongation:

Något som hade varit värdefullt för mig hade varit att denna kategorisering skall kopplas till de intresseval jag gör i min profil så att endast de val jag gjort synts. Nu blir jag bara medveten om att jag har en massa nyheter i min lista jag aldrig läser men likväl tar upp plats.

Andra spelsiter brukar kunna exponera ett val att bara se tex pc-nyheter.

http://www.fz.se/hem/control_prefs.fz -> "Använd nyhetsfilter"

Skrivet av r4z0r:

Snabb fråga: Varför associeras Nintendo till lila? Andra siter har samma färg för deras konsoller. Nintendos logga är röd text med vit bakgrund. Deras konsoller har alltid, tills GameCubes första färg, haft grått, vitt, svart och rött. Wii är helt vit (än så länge), de bärbara har haft alla varianter av färger men började som en grå GameBoy. Förstår inte varför lila, som uppenbarligen är taget från GameCube, har blivit den färg som associeras till dem, speciellt då GameCube knappast var den konsol som sålt mest (den kom för övrigt i ett otal aldra färger med)... Om någon färg ska associeras till dem så är det väl rött eller grått, lika självklart som grönt till Xbox eller... svart(?) för Playstation? Har inget emot lila i sig, förstår bara inte kopplingen.

Enkelt. Vitt funkar inte speciellt bra på vit bakgrund.... så då tog john färg #2 han tyckte funkade, barn-lila

Skrivet av JayBee:

Är väl ok, inget som är värt 6 sidor med gnälla i alla fall. Ta bort radbrytning efter bollarna bara så blir det snyggare.

Det är fel i din CSS-fil. håll ner ctrl och tryck på refresh-knappen i din webbläsare.


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem

Fast du MaxH, det är rätt irriterande att se bollarna när man faktiskt valt att bara se PC nyheter. För övrigt, vad tycker era systersidor om att ni har inriktat er på konsoller?

Hur som helst, inte min smak alls det här men jag har ju löst det smidigt med mitt javascript, så länge ni låter det fungera har ni fortfarande mig som läsare.

(asgarvade åt McDonalds bollarna fö=))

Medlem
Skrivet av r4z0r:

Snabb fråga: Varför associeras Nintendo till lila? Andra siter har samma färg för deras konsoller. Nintendos logga är röd text med vit bakgrund. Deras konsoller har alltid, tills GameCubes första färg, haft grått, vitt, svart och rött. Wii är helt vit (än så länge), de bärbara har haft alla varianter av färger men började som en grå GameBoy. Förstår inte varför lila, som uppenbarligen är taget från GameCube, har blivit den färg som associeras till dem, speciellt då GameCube knappast var den konsol som sålt mest (den kom för övrigt i ett otal aldra färger med)... Om någon färg ska associeras till dem så är det väl rött eller grått, lika självklart som grönt till Xbox eller... svart(?) för Playstation? Har inget emot lila i sig, förstår bara inte kopplingen.

Svårigheten här är att först hitta 7st färger som fungerar bra tillsammans, och sedan också representerar själva plattformen. Dock så hade vi ju redan rött för tex pc så det vill vi ju inte ändra på bara för att någon annan plattform råkar ha rött som "sin" färg.

Vad jag försöker säga är, att hitta 7 färger som passar bra tillsammans är viktigare än att det ska vara enligt själva plattformens stil. Hoppas alla håller med mig om det.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem

då var det kanske dags att hitta en ny svensk spelsite, tycker denna sida börjar spåra ur. tråkigt. Men jag ska försöka hålla ut om jag nu orkar....


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av redmac:

då var det kanske dags att hitta en ny svensk spelsite, tycker denna sida börjar spåra ur. tråkigt. Men jag ska försöka hålla ut om jag nu orkar....

Dramaqueens for the win. Börjar låta lite som vid varje CS uppdatering faktiskt. "Wuaaah radar, ska ALDRIG spela CS igen". Eller WoW, "Wuaaaah du nerfade x skill, ska ALDRIG spela WoW igen". Fast här på FZ "Wuaaaaah färger, jag vill blå text på svart bakgrund, wuaaaah. Ska ALDRIG besöka FZ igen".


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av gurkoz:

Svårigheten här är att först hitta 7st färger som fungerar bra tillsammans, och sedan också representerar själva plattformen. Dock så hade vi ju redan rött för tex pc så det vill vi ju inte ändra på bara för att någon annan plattform råkar ha rött som "sin" färg.

Vad jag försöker säga är, att hitta 7 färger som passar bra tillsammans är viktigare än att det ska vara enligt själva plattformens stil. Hoppas alla håller med mig om det.

När blev PC rött på FZ, det borde väl snarare vara sitens egna färg? FZ har rött i sin logga, liksom vitt och grått, det är även röda länkar på FZ till det mesta. Om något så borde INGEN plattform få rött, utan köra det som "Generellt" istället för svart som är både färglöst och försvinner i brödtexten... Inte speciellt smickrande för nyheter som t.ex. rör siten. Hade FZ främst handlat om PC fortfarande hade jag varit med på det, men denna ändring av siten var väl främst för att framhäva alla plattformar som siten nu behandlar?

Om färgerna är neutrala och bara ska passa in i designen så finner jag som ett märkligt sammanträffande att Xbox-nyheter blivit gröna... Givetvis finns det en tanke bakom det. Indirekt gynnar ni Microsofts marknadsföringsavdelning över både Nintendo och Sony som inte fått några representativa färger. Färger är mycket viktigt i marknadsföring och är direkt identifierbart till produkterna.

Kör ikoner istället så slipper vi diskutera detta!


signatur

- r4z0r -

Inaktiv

Gud vad killar är duktiga på att gnälla... Tycker det är tråkigt när FZ försöker utveckla sidan och ni bara whinar arslet av er, ha lite tålamod. Det är inte helt fast ställt än med färger och så vidare.
Ta fram en papperspåse och andas i tio minuter.

Tur att inte den äldsta designen är kvar i alla fall. Det vore lagom retro, men vem skulle endast vilja läsa om quake hela dagarn?


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Inaktiv

TIPS: Varför inte dom Generella nyheterna i svart? Dom 2 grå färgerna är ganska lika varandra.

Medlem

Gud vad tjejer är duktiga på att dra in könsroller...

Kan man inte få diskutera en ändring på en favoritsite så skulle allt bli väldigt tråkigt...


signatur

- r4z0r -

Medlem
Skrivet av Novum:

Gud vad killar är duktiga på att gnälla... Tycker det är tråkigt när FZ försöker utveckla sidan och ni bara whinar arslet av er, ha lite tålamod. Det är inte helt fast ställt än med färger och så vidare.
Ta fram en papperspåse och andas i tio minuter.

Tur att inte den äldsta designen är kvar i alla fall. Det vore lagom retro, men vem skulle endast vilja läsa om quake hela dagarn?

Ehm? Du körde könskortet? Är du seriös med det? Så är det bara killar som klagar? Är det ett speciallt drag med oss?

För att hålla mig på samma nivå då, gud vad tjejer tänker kortsint.
Sådär, jämställdhet mellan könen nu.

Inaktiv
Skrivet av r4z0r:

Gud vad tjejer är duktiga på att dra in könsroller...

Kan man inte få diskutera en ändring på en favoritsite så skulle allt bli väldigt tråkigt...

Ja men visst är vi
Killar har faktiskt annorlunda sätt att "gnälla" på saker och detta sätt gör ont i mina ögon.
Det är som att världskrig 3 skulle bryta ut när som helst.

Klart man kan diskutera, men det finns skillnader i att diskutera och diskutera gnälligt


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Inaktiv

Hehe, ookeeejjj nu kom gnället igen. Förlåt att jag trampade på könsrollerna. Det var inte seriöst över huvud taget. Så nu vet ni det.
Jag gillar färgerna på sidan så nu lämnar jag denna tråd.

Ha det bra

Hej!


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Medlem

PsyX skrev ett intressant inlägg i natt som plockades bort, vilket jag kan förstå, då det inte var riktigt rumsrent.

Men det fanns ngra mycket bra poänger i det.

1. Varför används rubriker?
-För att man som läsare ska få övergripande information om vad nyheten handlar om.
Detta gör färgkodning halvt överflödigt.

2. Synnerver och hjärnan får spratt med alla färger.
-När jag snabbt skummar igenom rubriker märker jag att om jag läser en röd rubrik, ser jag nästan bara de röda rubrikerna på sidan och de andra flyter in i bakgrunden. Läser jag en gul rubrik försvinner alla andra rubriker. Det blir väldigt ansträngande för ögat och mina små celler i huvudet om man nu är intresserad av alla nyheter oavsett plattform.

Jag inser att olika läsare har olika behov. Vissa är bara intresserade av en plattform, vissa bara intresserade av konsollnyheter eller PC nyheter, och vissa inklusive mig själv är intresserad av alla nyheter oavsett plattform. Färgkodning tjänar bara de två första grupperna och gör det sämre för den sista gruppen "all-läsaren".

Att kunna dölja PC eller konsollnyheter är bra, kanske skulle man dela upp så att man kan dölja specifika platformar, då blir färgkodningen överflödig och alla grupper nöjda.

Dosman skrev ett bra inlägg om ikoner och varför de ser ut som de gör och varför liknande ikoner används runt om på spelsiter men även runt om i samhället. Att skapa helt nya ikoner som bara fz använder och lära läsaren helt nya "ologiska" associationer är en dålig ide´och går emot allt vad ikoner och symboler är ämnade att göra.

När ni FZ CREW förklarar gnäll och negativa reaktioner som naturligt mänskligt beteende för att vi är lite motstridiga mot förändringar (visst ni har en poäng) tycker jag ni till viss mån , omyndigförklarar oss som faktiskt tycker det är sämre. Det blir lite navelskåderi av det hela, strutshuvudet i sanden, är det självbekräftelse ni är ute efter undrar man? Varför inte stänga av möjligheterna att kommentera i så fall?

Jag tycker det är bra med förändringar, har läst fz länge säkert 7-8 år är det min svenska favorit spelsida och tycker den utvecklingen som varit har varit mycket bra. Men förändring är inte ALLTID bra bara för att det är en förändring, det finns inget likamed tecken mellan förändring och bra, det finns dåliga också, det här är en av dem.

Förslag:

1. Kör på, men låt oss välja om vi vill ha multi- färgade rubriker eller inte
2.Överväg vedertagna och representativa ikoner ist för färgbollar
3. Ursäkta inte kritik med att vi inte tål förändring.
4. Fortsätt vara sveriges bästa spelsida

:heart:

Skriv svar