FZ nu lite färggladare

Medlem

BLKPanther sa allt som behövde sägas! Hatten av!


signatur

- r4z0r -

Medlem

Kom igen nu gott folk - kom med konstruktiva förslag. Jag är helt övertygad om att slutresultatet blir grymt bra. Precis som allt annt på FZ.

Medlem
Skrivet av John:

Ojdå. Till att börja med, FZ är inte en Quake-sida. Vi började där, ja. Men spelbranschen, spelarna och vi gick vidare.

Generalisera inte!

Skrivet av Novum:

Tur att inte den äldsta designen är kvar i alla fall. Det vore lagom retro, men vem skulle endast vilja läsa om quake hela dagarn?

...


signatur
Medlem

Varför inte köra rött för Nintendo, gult för Sony, grönt för microsoft, blått för PC och typ grått för multiformat?

Det används av minst två stora tv-spelsforum och känns naturligare.

Medlem

Färgerna är bra, men bollarna är ganska hemska. Bättre (och snyggare) att använda ikoner.

Medlem

Tumme upp för BLKPanther.

oXo
Medlem

Tycker detta var bra.

Medlem
Skrivet av seppuko:

Tumme upp för BLKPanther.

Och för att dom som har det svårt att förstå rubriker, 50% av vad som led till hela skandalen imho :

BLKPanther

Edit:

Novum - gällande ditt lilla köns krig:

PLEASE, don´t go there, män har 90% av alla psykologer , teorier, och forskningen om den diskussionen på vår sida.

Medlem

Varför inte bara rösta om saken?


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Som så många sagt sluta whina och fröjdas över de fina färgerna istället. utan förändringar skulle vi vara kvar i stenåldern (tiden före datorn)


signatur
Medlem

Det är tråkigt att se hur vissa bemöter den negativa kritiken men inställningen "håll tyst och var nöjd". Det är också tråkigt att FZ crew inte riktigt verkar ta till sig sagda kritik utan istället viftar bort den med förklaringen att det hela är en vanesak. Jag hoppas dock att jag missförstått det senare och att man faktiskt tittar på de förslag och idéer som kommit upp och åtminstone överväger en viss justering av det nya systemet utifrån dessa.

För att försöka komma med lite konstruktiv kritik tänkte jag mycket kortfattat förklara vad jag själv ser som problem med den nya färgkodningen och hur jag anser att det skulle lösas istället:

1. Tanken med "McDonaldsbollarna" är visserligen god men varför välja ett så kryptiskt system? Personer som regelbundet besöker sidan lär sig förmodligen ganska snabbt vad bollarna betyder men för övriga kan det nog orsaka huvudbry. Att byta ut dessa mot lätt identifierbara ikoner eller ren text vore mer logiskt. Dessutom tycker jag att bollarna drar uppmärksamheten från rubriken och skapar ett irritationsmoment.

2. De många färgerna gör det svårt att skumläsa rubrikerna i jakt på något intressant. Ett homogent färgschema gör att det går snabbare att läsa igenom sidan och är mindre ansträngande för ögonen. Ovan nämnda ikoner borde vara tillräckligt för att avgöra vilken plattform det rör sig om utan att orsaka onödiga avbrott i textflödet.

3. Möjligheten att, meddels inställningsalternativ, helt eller delvis förändra utseende och funktionalitet bör införas om det nuvarande systemet behålls. Om denna funktion inte införs bör färgkodningen i alla fall ändras så att den bättre representerar de olika formaten.

Jag kan förstå att FZ försvarar förändringar de lagt tid och möda på att införa och att det i slutänden är upp till dem att bestämma hur sidan ska se ut och fungera. Jag kan också förstå att de som gillar förändringarna tycker att vi som klagar är gnälliga, besvärliga och överdrivet petiga. Men som jag nämnde tidigare så hoppas jag att våra åsikter inte går obemärkta förbi. Vi vill bara att sidan ska vara så bra som möjligt.

Medlem

Tycker det ser sjysst ut, lite annorlunda men kan inte precis påstå att det ser "barnsligt" ut... Jag är positiv till denna förändring : D

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Som så många sagt sluta whina och fröjdas över de fina färgerna istället. utan förändringar skulle vi vara kvar i stenåldern (tiden före datorn)

Hade inte du gnällt och klagat om regeringen plötsligt bestämde sig för att höja skatten 50%?
Hade vi inte gnällt och ifrågasatt ändringar var hade vi då varit? Förändringar ska alltid ifrågasättas, det är då som man oftast får de bästa förändringarna.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Kanske ikoner med en färkodad ram runt skulle fungera?

Färgade rubriker kan jag leva med även om sidan får ett mer splittrat intryck än tidigare men "bollarna" känns i ärlighetens namn inte speciellt bra.

Medlem

Intressant ide och nej så värst störande tycker jag inte det är.

Tog inte lång tid och vänja sig vid det nya .

Edit

Och när man skummar igenom alla sidor i denna topic så är ju responsen blandad o ganska jämn mellan gillar och gillar inte.

Sen är det inte färdigt resultat utan ska pillas mer med denna design.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av PsyX:

Novum - gällande ditt lilla köns krig:

PLEASE, don´t go there, män har 90% av alla psykologer , teorier, och forskningen om den diskussionen på vår sida.

Hur många procent av forskarna, psykologerna och teoretikerna är män då?

Jag menade fortfarande inget illa, jag är inte feminist.


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Som så många sagt sluta whina och fröjdas över de fina färgerna istället. utan förändringar skulle vi vara kvar i stenåldern (tiden före datorn)

Ursäkta vill inte vara otrevlig, men
de där var nog det konstigaste (val av snällt ord:|) jag hört. Diskussion och åsiktsutbyte driver utveckling. Hade alla tyckt likadant och ingen ifrågasatt kan jag lova dig att vi fortfarande varit kvar i stenåldern (samma tid som idag fast utan datorer).

Medlem

För dom som är färgblinda så har ju denna funktion ett mindre värde, vore de inte bättre om man som någon skrev tidigare använde ikoner?
http://www.fz.se/gfx/platform_32x32_pc.gif
http://www.fz.se/gfx/platform_32x32_xbox360.gif
http://www.fz.se/gfx/platform_32x32_playstation3.gif
http://www.fz.se/gfx/platform_32x32_wii.gif
Också kan ni använda FZ loggan för blandade nyheter.

Färgerna kanske är fina men de ser verkligen inte professionellt ut då färgerna är blandade på detta sätt. Hade ni haft olika avdelningar som IGN och Gamespot så hade färgerna gått att använda på varsin avdelning men inte på startsidan.

Medlem
Skrivet av Mahone:

För dom som är färgblinda så har ju denna funktion ett mindre värde, vore de inte bättre om man som någon skrev tidigare använde ikoner?
http://www.fz.se/gfx/platform_32x32_pc.gif
http://www.fz.se/gfx/platform_32x32_xbox360.gif
http://www.fz.se/gfx/platform_32x32_playstation3.gif
http://www.fz.se/gfx/platform_32x32_wii.gif
Också kan ni använda FZ loggan för blandade nyheter.

Färgerna kanske är fina men de ser verkligen inte professionellt ut då färgerna är blandade på detta sätt. Hade ni haft olika avdelningar som IGN och Gamespot så hade färgerna gått att använda på varsin avdelning men inte på startsidan.

Amen to that!

Inaktiv

En fråga fz får ni sverok bidrag? I så fall så vore det smart att lyssna på den handen som föder er istället för att nonchalant ignorera den och trycka ner den i toalett stolen. Jävla tanke sätt crew har här på denna sidan...


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem
Skrivet av Novum:
Skrivet av PsyX:

Novum - gällande ditt lilla köns krig:

PLEASE, don´t go there, män har 90% av alla psykologer , teorier, och forskningen om den diskussionen på vår sida.

Hur många procent av forskarna, psykologerna och teoretikerna är män då?

Jag menade fortfarande inget illa, jag är inte feminist.

you just did it babe, you burried yourself 50 meter deeper... :\

Hur många procent av ingenjörer, designer, uppfinare, konstnärer, musiker, arkitekturer, filosofer , ledare , krigs geni , ekonomer , psykologer som har blivit världs berömda är män då?

The truth hurts.

This is a man's world
This is a man's world....

But it wouldn't say it would be nothing
Nothing without a woman or a girl

Medlem
Skrivet av Fairfax:

1. Tanken med "McDonaldsbollarna" är visserligen god men varför välja ett så kryptiskt system? Personer som regelbundet besöker sidan lär sig förmodligen ganska snabbt vad bollarna betyder men för övriga kan det nog orsaka huvudbry.

Detta argument ska heller inte underskattas. Vad händer med alla impulsiva, nån-gång-då-och-då läsare av FZ, är de inte välkommna? Ikoner och symboler skall vara självförklarande utifrån den kulturella kontext vi lever i. En person som aldrig eller väldigt sällan besöker FZ betyder dessa färger ingenting, zip, nada. Är det meningen att man ska behöva läsa och plugga en manual innan man kan tolka vad allt går ut på? Slå upp ordet kryptisk (bra ordval Fairfax)

Medlem
Skrivet av PsyX:
Skrivet av Novum:
Skrivet av PsyX:

Novum - gällande ditt lilla köns krig:

PLEASE, don´t go there, män har 90% av alla psykologer , teorier, och forskningen om den diskussionen på vår sida.

Hur många procent av forskarna, psykologerna och teoretikerna är män då?

Jag menade fortfarande inget illa, jag är inte feminist.

you just did it babe, you burried yourself 50 meter deeper... :\

Hur många procent av ingenjörer, designer, uppfinare, konstnärer, musiker, arkitekturer, filosofer , ledare , krigs geni , ekonomer , psykologer som har blivit världs berömda är män då?

The truth hurts.

This is a man's world
This is a man's world....

But it wouldn't say it would be nothing
Nothing without a woman or a girl

Nu är du ute och cyklar PsyX, vi lever i den värld vi väljer att leva i och tyvärr har männen fått mer att säga till om när vi gjort dessa val. Sök förklaring på varför vi män fått säga till om mer? Svar: För att vi skriker och slåss mest. :$

The truth hurts

Medlem

Anledningen till att männen står störst är pga av att vi är starkare, de ser man ute i naturen också, de är hanarna som leder flocken

Medlem
Skrivet av Mahone:

Anledningen till att männen står störst är pga av att vi är starkare, de ser man ute i naturen också, de är hanarna som leder flocken

Synonymt med att skrika och slåss mest. Jag kanske skulle skrivit skriker högst och slåss starkast de va det jag menade.

Medlem

Sedan när blev den nya färgkodningen en könsfråga?

Medlem
Skrivet av Loading:

edit: Tänk vad lite färg och bollar kan skapa.

Medlem

Jag kan vänja mig :), Bara inte FZ ändrar något som är avgörande.
Förändring är bra!

Medlem

Tar vanligen alla nyheterna från RSS-feeden, så mig spelar det inte så stor roll. Men vackert var det ju inte på framsidan

Edit: Har ni tonat ner färgerna? Dom känns inte lika skrikande som dom gjorde igår när man såg det första gången.

Antikvitet
Skrivet av BLKPanther:
Skrivet av Fairfax:

1. Tanken med "McDonaldsbollarna" är visserligen god men varför välja ett så kryptiskt system? Personer som regelbundet besöker sidan lär sig förmodligen ganska snabbt vad bollarna betyder men för övriga kan det nog orsaka huvudbry.

Detta argument ska heller inte underskattas. Vad händer med alla impulsiva, nån-gång-då-och-då läsare av FZ, är de inte välkommna? Ikoner och symboler skall vara självförklarande utifrån den kulturella kontext vi lever i. En person som aldrig eller väldigt sällan besöker FZ betyder dessa färger ingenting, zip, nada. Är det meningen att man ska behöva läsa och plugga en manual innan man kan tolka vad allt går ut på? Slå upp ordet kryptisk (bra ordval Fairfax)

Ni sliter ju isär nyheten till stycken och argumenterar för varje liten del, det går inte. Ikonen, tillsammans med rubrikfärgningen, utgör en helhet som är lättare att förstå.

Som jag skrivit flera gånger tidigare, ikonen är med därför att den så småningom kommer bli klickbar. Vad som kommer att dölja sig bakom klicket får ni se, men att ta bort ikonen är inte aktuellt.

För de av er som tycker att vi "skiter på er": Självklart diskuterar vi alternativa lösningar, men med en sajt med FZ:s trafikmängd går det inte bara att låta alla få precis hur de vill. Det mest efterfrågade innehållet (nyheterna) är som så mycket annat tungt cachat för att minska lasten på serverparken. Det vore trevligt om vi kunde hitta en lösning som innebär att de som är missnöjda med det nuvarande utseendet (färger, ikoner) kan ändra och vi ska titta på hur vi kan lösa det. Mer än så lovar jag inte.

Skrivet av snyft:

En fråga fz får ni sverok bidrag? I så fall så vore det smart att lyssna på den handen som föder er istället för att nonchalant ignorera den och trycka ner den i toalett stolen. Jävla tanke sätt crew har här på denna sidan...

Nej, vi får inget bidrag av Sverok och har heller aldrig fått det. Vi har heller ingen önskan att få det.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Skriv svar