Sony avskyr PS3-rykten - klipper spelsajt

Medlem
Skrivet av foock:
Skrivet av Tony:

Jag håller med Sony. Om någon ber dig snällt att inte publicera ett rykte om denne så måste du ju respektera. Kotaku sket i detta och då får de stå för konsekvenserna.

Barnsligt av Sony? Barnsligt av Kotaku! Tänk efter för fan!

Som att Mona Sahling skulle be pressen att inte publicera hennes privata köp genom ett statligt konto?(Ironi är svårt i skrift, hoppas det gick fram)

När företag (ie Sony) vill använda mediakanaler (ie Kotaku) som PR-kanaler och straffar när det inte gynnar dem kan det väll inte vara annat än fel, eller?

Jag ser iof ingen anledning till att Sony inte skulle få göra såhär, de får bjuda in vilka de vill till sina kalas(pressvisningar etc) men konsekvenserna blir att Kotaku blir avsnoppad till mycket information som är en stark grundpelare hos speljournalister.

Jag skulle vilja veta vad FZ.se skulle göra i samma situation? Vika o svika eller Stå fast och ta konsekvenserna?

inte riktigt, det är mer som att Mona Sahlin inte vill att pressen säger att hon ANTAGLIGEN kommer att köpa privata saker på det statliga kontot.

för det är väl ett rykte än så länge?

Men jag håller med sony på den här punkten. media är så j*kla kåta på att framhäva så mycket negativt som möjligt att man själv känner för att börja skicka brevbomber ibland.

Antikvitet
Skrivet av MackZ:

inte riktigt, det är mer som att Mona Sahlin inte vill att pressen säger att hon ANTAGLIGEN kommer att köpa privata saker på det statliga kontot.

för det är väl ett rykte än så länge?

Nej, det vore en spekulation.

Ett rykte är mer i stil med "Monas återfall - köpte Toblerone på riksdagskreditkortet igen. Enligt vad Aftonbladet erfar har Mona Sahlin än en gång inhandlat godis på sitt riksdagskort."

Oavsett om det finns grund för ryktet eller inte så ska Sony veta att publicitet är bra publicitet tills dess att den blir dålig. Här var den bra, tills företaget trampade i klaveret och blev därefter dålig - bilden av Sony som "the big evil" blev säkert större hos många.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

...ne men visst..
Ford har kommit ut med en ny bil, och en av alla dessa biltidningar eller tester i nått tvprogram avslöjar hur dålig bilen är på ett eller annat sätt.
Ford kommer fortfarande att fortsätta låna ut nya bilar till dem för tester.

Välja vilken kritik man vill ha själv är ju bara ååååhh..... "Sony söker till IDOL", blir dissad. Vägrar ta juryns kritik, blir sur och kinkig..-"jag vill välja min jury själv!" buhu.. -"Ni får inte komma på min nästa audition"

Inaktiv

Microsoft brukar ofta resolut svara att de inte kommenterar rykten, oavsett vad de gäller. Att Sony inte lyckas apa efter ens den konsten, är litet konstigt när de jobbar så hårt på alla andra fronter med att se vad de andra gör rätt/bättre.


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Medlem

Kotaku skriver om sina brinnande Xbox 360 varannan dag. Hur passar det in i din bild av Kotaku som anti-PS3?

Faktum är att Sony uppvisar samma sköna tendenser som tex Kinesiska regeringen.

Dock är det imponerande att se att Sony ändrade sig. Trodde inte dom hade någon PR personal kvar.


signatur

1338 - One Step Above

Inaktiv

Ge inte mer makt åt media än vad de redan har, brukar bli mitt standardsvar.


signatur

Just Another Noob
Jocke

Medlem

Sony borde lämna spel världen


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Löjligt av Sony, om de nu är rykten, varför ta det så hårt ?

Förmodligen är det inte rykten eftersom de tar det så hårt.

Om Sony säger till en sida att ett rykte som de i förtroende har talat om inte får publiceras ska det inte publiceras heller! Det handlar inte om mediakontroll - utan om förtroende.

Rätt åt sidan!

Medlem

Barnsliga typer..


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Något säger mig att ifall vi hade bytt ut Sony mot Nintendo i den här nyeten så hade det nog inte vart lika många kritiska röster

Personligen tycker jag Sony gör rätt, de får givetvis bestämma vilka de vill sammarbeta med eller inte.

Medlem

Klart att Sony inte gjortnåge fel i att göra detta ... Om de bad dem snällt att inte publisera och de gör det så är det vell klart att sony inte vill ha en stor lecka om deras saker...

Och antar att tack vara detta så lär det inte hända igen då de vet vad som händer


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem
Skrivet av Tony:

Jag håller med Sony. Om någon ber dig snällt att inte publicera ett rykte om denne så måste du ju respektera. Kotaku sket i detta och då får de stå för konsekvenserna.

Barnsligt av Sony? Barnsligt av Kotaku! Tänk efter för fan!

Det barnsliga var ju inte att Kotaku valde att publicera ryktet trots att Sony först föreslog att dom inte skulle göra det. Utan att Sony sedan, ja ni vet ju vad som hände sedan.

Kotaku skrev för övrigt också att nyheten borde tills vidare inte tas som något annat än just ett rykte. Kotaku bröt så vitt jag vet inte sin egen NDA över huvud taget, vilket om de hade gjort, hade rättfärdigat att Sony klipper alla kommande kontakter med dom.

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Suck :crazy:

*edit*
Som någon sa på Kotaku forumet..
"[i]Next time don't bite the hand that feeds you, Kotaku. I doubt you'll get off so easily[/i]."

Han är nog inte så vis som han tror, vem än det var som kommenterade med detta. Vad skulle hända om alla spelsidor gjorde likadant (dvs tagit ner nyheten/ryktet) på Sony's begäran? Vilken typ av medvetande och insikt skulle vi ha som var förankrad i verkligheten då, om alla sidor endast publicerade sådan information de får av Microsoft/Sony/Nintendo?

Tack vare media vet vi ju vilka fulspel Sony kört med. Ett exempel är skitsnacket om att Sony "valt bort rumble-funktion till fördel för gyro" (och påstod att rumble-funktionen skulle störa gyrot) när Sony i själva verket inte vill erkänna att de förlorat rättegången mot Immersion.

För övrigt är jag säker på att Kotaku, och många andra sidor, skulle klara sig fullgott utan officiellt Sony-stöd.

Kotaku har agerat högst exemplariskt tycker jag.

(Däremot, för att förtydliga, är jag helt emot skittidningar som Expressen som publicerat fullkomligt falska och högst personliga (om jag kommer ihåg rätt) lögner om Mikael Persbrandt. Det kallas för förtal och är fanimig inget media ska hålla på med. Fullkomligt omoget och utan ryggrad. Att de sedan hävdade att sveriges rättsäkerhet var i fara när de blev stämda är ju för fan bara... ja det saknas ord för hur störda dom är. Ja, Expressen är helt enkelt jävligt oprofessionella. Nog om det!)


signatur

system: online

Skrivet av system-online:

För övrigt är jag säker på att Kotaku, och många andra sidor, skulle klara sig fullgott utan officiellt Sony-stöd.
Kotaku har agerat högst exemplariskt tycker jag.

Skrivet av Kotaku-forum:

LOL! What a storm in a teacup. It's good for Kotaku since I read writers with Gawker Media (of which Kotaku is a part) get paid bonuses if their blogs get more traffic, it's called "getting paid for hits". Is this true or just a rumour? Certainly the Sony "controversy" seems to have generated a lot of hits.

Yes, Kotaku has the right to publish rumours even if they are untrue, like the rumour about 11,000 PS3 units for the Australian market which Kotaku published and then retracted because it was BS. Personally, I don't like reading BS. I like reading true stories about games and gaming.

BTW, it is not the role of journalists to write rumours. It is the role of journalists to write news. I'm pretty sure Mr. Crecente does not publish rumours in the Rocky Mountain News, at least I would hope not.

The fact is Sony needs Kotaku like a fish needs a bicycle. If you look at most posts on Kotaku the Sony bashing comments get the most posts, that translates to more hits and perhaps a nice bonus for Mr. Crecente.

Skrivet av Sony':

I am very disappointed that after trying to work with you as closely as possible and provide you and your team with access and information, you chose to report on this rumor.... I can't defend outlets that can't work cooperatively with us.

So, it is for this reason, that we will be canceling all further interviews for Kotaku staff at GDC and will be dis-inviting you to our media event next Tuesday. Until we can find a way to work better together, information provided to your site will only be that found in the public forum**.

Again, I take absolutely no joy in sending you this note, but given the situation you have put me into, I have no choice.

**Ingen fri sprit & mat på GDC + ingen gräddfil.. inte så mycket att skrika om va?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Ja?


signatur

system: online

Skrivet av system-online:

Ja?

Jag menar att allt är så upp-hypat, kotaku skiter väl i detta.. bara bonus för dom egentligen.

Tror tex. inte FZ skulle publicera mail mellan dom och speltillverkare eller leverantörer utav hårdvara som gick ut på att dom inte var överens?

Tycker det är fel av Sony att vika ner sig när Kotaku viker ut allt i media,.. dom ser ju bara än mer desperata ut. Skulle det finnas någon riktig stake i Kotaku så skulle ju dom tacka nej till att få komma till Sony's exkl. GDC pressvisning?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

John Severinson, när du skriver denna nyhet kan du försöka att vara lite objektiv? Man märker tydligt i texten vart du står i frågan och det är rätt irriterande enligt mig. Men det kanske bara är jag...

Medlem

Molg läs bloggen han skrev om det där. Saken är ju endå lite personlig för John, han är ju spel jounarlist och om företag skulle få för sig att detta är rätt väg att gå så kan man sen inte lita på någon info alls utan allt skulle vara skräddarsytt av företagen själva. Men sen ska man inte sprida rykten heller, men nyheten var ju markerad "rykte" som jag förstod det. Sen är det ju inte Kotakus fel att 99% av internet användarna är korkade fanbois som älskar att s.k "jump the bandwagon" och nappa på allt som är negativt/positivt om det dem "hatar" alt. "gillar".


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Dom valde att publicera texten och Sony valde att avbryta sammarbetet.

"you scratch my back and i scratch your"
brukar man väl säga?

Medlem

Klart att Sony har ratt att valja vem de delar sin information med forst men det betyder inte att situationen hanterades smidigt eller elegant. A andra sidan ar inte Sony kanda for att hantera nagot sarskilt elegant... klapare.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv
Skrivet av DrOnd:

Anledning till den skarpa reaktionen är troligtvis att det finns ett korn av sanning.

Så om någon förolämpar dig går du alltså till attack för att det de säger är sant, och inte för att du känner dig attackerad?

Jag har full förståelse för att man vidtar åtgärder när en kompanjon börjar baktala ens produkter.

Har man lagt ner flera år på att utveckla en sån produkt kanske man tar lite illa vid sig till slut.

Media och allmänhet verkar tycka att det är fult att vara den dominerande parten på marknaden, även om man jobbat sig till det.

Medlem
Skrivet av molg:

John Severinson, när du skriver denna nyhet kan du försöka att vara lite objektiv? Man märker tydligt i texten vart du står i frågan och det är rätt irriterande enligt mig. Men det kanske bara är jag...

Håller med.

Klagar man först på att en firma "styr" en nyhetsmedia, och sedan skriver att man tycker dom är onda, försöker man inte då vrida det hela så att alla som läser nyheten tycker de är onda?


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Inaktiv

är de panik ja ser från sonys sida att dom bara orkar att gnälla om små saker de säger ju mera om i vilket läge ps3/sony befinner sig

Inaktiv

Tyckte Sony gjorde helt rätt. Varför ska en sammarbetspartner få skriva saker som bara är rykten? Likaså ska jag inte få lov att skriva saker om andra människor bara för att jag har "hört" det från någon annan.

Det finns ju idioter som tror på allt som skrivs, det är nog det Sony syftar på. Ett rykte är som sagt bara ett rykte, ingen beprövad teori med konkreta bevis/fakta.

Exempel: Du och jag är två bra polare och vi ska ut och träffa två brudar. Jag säger till båda brudarna att du är totalt dum i huvudet och är ingenting att satsa på. Det är bara ett rykte, Men tror ni inte brudarna kommer att hålla lite avstånd från den som är sagts att vara dum i huvudet?

Det där kokaluka-vad-det-nu-hette kan nog Sony klara sig utan....säkert nån japansk wannabe som lever på andra för att göra sig själv ett namn.

Medlem
Skrivet av Segas:

Tyckte Sony gjorde helt rätt. Varför ska en sammarbetspartner få skriva saker som bara är rykten? Likaså ska jag inte få lov att skriva saker om andra människor bara för att jag har "hört" det från någon annan.

Det finns ju idioter som tror på allt som skrivs, det är nog det Sony syftar på. Ett rykte är som sagt bara ett rykte, ingen beprövad teori med konkreta bevis/fakta.

Exempel: Du och jag är två bra polare och vi ska ut och träffa två brudar. Jag säger till båda brudarna att du är totalt dum i huvudet och är ingenting att satsa på. Det är bara ett rykte, Men tror ni inte brudarna kommer att hålla lite avstånd från den som är sagts att vara dum i huvudet?

Det där kokaluka-vad-det-nu-hette kan nog Sony klara sig utan....säkert nån japansk wannabe som lever på andra för att göra sig själv ett namn.

Det är rätt stor skillnad på förtal och att ta upp ett rykte; något som konstant händer i spelbranschen, speciellt i samband med nya konsoller.

Vill du påstå att Kotakus rapportering är, värderingsmässigt, att tillämpa förtal?

Med tanke på ditt kritiska sinne var det nog din polare som berättade om din begränsade intelligens, vilket inte vore allt för långsökt.

Men visst, läs bara på gamespot och få spelföretagens pr-info som enda källa, sitt där och undra varför spelet/konsollen du köpte inte var bra alls, trots all hype.

12
Skriv svar