Formiddagens intryck

Inaktiv
Formiddagens intryck

Bayonetta ser inte alls lika hett ut som Madworld. Det mest originella utover fotpistolerna (nar jag fragade Yusuke Hashimoto, som jag glomt om han kallas producent eller regissor, om vad som gor Bayonetta unikt svarade han utan att tveka det faktum att protagonistan har pistoler i bade hander och fotter) ar att haxan Bayonettas drakt ar gjord av har och att hon kan framkalla en stor drake av har och typ spoa fienderna med skitmycket? har. Annars verkar det lite charmigt hogtidligt, med anglakorer och j-pop om vartannat, men valdigt mainstream, som Platinum sjalva kallar det (innan de jamforde spelet med bade GOW och DMC).

Silent Hill Homecoming ar precis sa konservativt som jag oroat mig for. Striderna ar helt klart mer dynamiska och kameran ar mer RE4 an tidigare, men jag hoppades verkligen pa ett store steg framat efter det superforsiktiga Origins. No such luck. Jag hann t o m bli uttrakad av det valdigt langa demot (tydligen var jag inte ensam om det: enligt PR-representanten som guidade mig genom spelet hade ingen spelat sa langt som jag gjorde). Skittrakigt att Double Helix gor samma grej som Climax, fegar ihjal all utveckling i sin radsla for att trampa fansen pa tarna. Och fansen kommer sakert ha jattekul med Homecoming medan resten av varlden gar vidare med sina liv.

Hur besviken jag an ar Homecoming har fortfarande potential att bli atminstone ett nagorlunda stabilt nytt Silent Hill-kapitel. Varre stallt ar det med Rock Revolution. Jag vet inte riktigt vad Konami tror sig halla pa med dar. Nar det utannonserades sa folk typ KONAMI AR TILLBAKA FOR ATT ATEREROVRA MUSIKSPELSSCENEN DE GRUNDADE!!!, sa man hoppades ju pa en blandande konvergens mellan alla de avarter som trangs under Bemani-paraplyet. Istallet far man typ ett fulare, samre designat Rock Band (rakt av, jag lovar) med ett lite mer avancerat trumset. Dessutom utvecklat av britter istallet for nagot Bemani-relaterat team. Yeah, de tar val bara en tidsfraga innan Rock Band 2 stallts in av radsla for Konamis spjutspetssatsning... LOL. (Rock Revolution finns forresten i en helt annan version till DS ocksa. Det ar minst lika fult, med en riktigt misslyckad mangastil, men vissa av instrumenten ar ratt roliga att spela &#8211 andra helt poanglost dryga. Kor man bas drar man t ex stylusen over strangarna pa pekskarmen, men valjer man gitarr byts det valfungerande upplaget ut mot att man typ ska strumma i samma riktning som sma pilar som glider in mot en cirkel i skarmens mitt, rakt over alla sex strangar? WTF? Latarna ar ocksa konstigt mixade och extremt bastunga, det ar midibas all over the place oavsett vilket instrument man valjer.)

Mer da? Dragon Quest IV ar fint men inte sarskilt DS-anpassat (man verkar inte fa anvanda stylusen ens for att peka pa menyalternativ, jamfor med Chrono Trigger DS som later en styra Crono och gora typ allt med pennan om man vill det). Grov men uttrycksfull grafik, kanns lite Xenogears.

Infinite Undiscovery kanns ungefar lika upphetsande som sin titel. Actionbetonat RPG som verkar forestalla en gateway drug for de vasterlanningar som annu inte fangats i Square Enix nat. Eftersom jag suttit fast dar sedan FFVII kanns det som att jag kan hitta mer upphetsande saker att roa mig med.

Lego Batman ar precis lika charmigt som man hela tiden anat. De stamningsfulla, snyggt ljussatta bakgrunderna far bara de klossiga sma gubbarna att se annu mer adorable ut dar de skuttar runt och loser sina lojliga sma pussel. Producenten (whatever) som demade verkade ocksa sjukt impad av hur de kryddat sitt gamla vanliga koncept med ganska random nya features som inte direkt kommer hindra det har fran att kannas valdigt, VALDIGT mycket som Lego Star Wars & Indy (ett vanligt utrop var "har hade vi kunnat placera en helt vanlig bro men istallet valde vi EN MAGNETISK UPP-OCH-NED-VAND BRO!").

Tomb Raider Underworld kommer bli grymt. Ny grafikmotor, ser bitvis riktigt otroligt ut. Verkar dra konceptet i ratt riktning, lite mer Anniversary an Legend (*suck av lattnad*). Kanske kan jag sta ut med ett till Lara-spel, trots allt. PCG-Thomas verkade inte fullt sa imponerad, men han blir ju aldrig det av spel som inte har "Napoleon", "Hitler" eller "Panzer" i titeln. (Bast just nu: Secret Panzers of the WWII &#8211 Road to Panzer Hitler's Secret Napoleon)

Nasta anhalt: massgolvet. Igen. Bara nagra montrar kvar nu. Stanna stamda.

#blogg

Inaktiv
Formiddagens intryck

Alltså det här med att skjuta med fötterna... Det hade ju verkligen varit helt briljant som kommentar till branchens stagnerande fantasi. Undrar om utvecklarna hajjar att de gör parodi på sig själva. Kanske är det jag som underskattar dem?

1
Skriv svar