Playstation 3 - en första titt

Inaktiv

Att konsolerna inte är direkt värda utgångspriset är väl ganska generellt gällande för de flesta idag. I min värld motiverade inte XBOX360 4500kr förrän Oblivion kom. Och bara då om man inte hade en schysst dator att spela det på istället.
Undantaget är Wiin som hade ett hyfsat utgångspris och minst en must-have titel (Z:TP) från start. Min predicition är att PS3 kommer att bli en säljare om/när priset sjunker eller att rätt antal riktiga titlar kommer till det. Ganska smala spel just nu (VF5 ex.) som jag antar inte direkt säljer konsoler själva. Som andra sagt här så köper nog folk PS3 just nu bara för att ha en. Verkligen inte värt pengarna ännu, trots en "snygg design".


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Flakmonkey
Skrivet av bleak:
Skrivet av b0ne:

Jag letar febrilt efter "sida 2". Det där kändes som introt till testet. *tumme ner*.

haha ditto. Antar att nosnos blev för upptagen med att få igång maskinen för att hinna skriva nåmer :b

Nej jag var för upptagen med att lira Guitar Hero för att ens kunna skriva den här artikeln

Medlem

Blir så less på folk som klagar på att PS3 är dyr vilket den inte är med tanke på vad man får för pengarna. Den innehåller en kraftfull spelkonsoll och en blueray spelare som i handeln idag kostar i runda tal 12000kr. Så jag vet inte du får ett tv spel, en dator och en blueray spelare för 6000kr vart är det dyra i det?

PS3 är en väldigt billig maskin, även om 6000kr är mycket pengar men det går inte att få med de grejerna som sitter i den och få det billigare. Hade däremot sony valt att inte använda blueray tillex så hade det blivit betydligt billigare men då hade de fått extremt mycket skit för det istället.

Redaktör
Skrivet av DrOnd:

För den som vill ha en riktig recension:
Vänta tills mars när det kommer några intressanta titlar.
T.ex Motorstorm och Virtua Figther 5.

Efter vad jag kan förstå, gjordes denna recension endast med ett spel(RFOM).
Vilket inte känns riktigt rättvisst, men kan förklaras genom att spelutbudet faktiskt är dåligt för tillfället.

Artikeln handlar primärt om konsolen, inte spelen. Eftersom den funnits ute i flera månader är det rätt svårt att överraska, artikeln delger istället Toms första intryck av maskinen. Hur den fungerar rent praktiskt - bra och dåliga saker - är givetvis för tidigt att dra slutsatser om i detta tidiga skede. Mer info om både maskin och spel kommer när vi börjar recensera de senare.


signatur
Redaktör
Skrivet av jingai:

Tycker spelutbudet talar för sig självt; nej det är inte värt att skaffa PS3 än på ett tag. Är väl endast ha-begäret som motiverar ett köp idagsläget.

Vill man ha en Blu-rayspelare är PS3:an ett kanonköp. Stationära spelare kostar väl bortåt 10 000 kronor, och förutom spelaren får du en mycket kompetent spelmaskin. Och stora spel kommer.


signatur
Medlem
Skrivet av Gandir:

Blir så less på folk som klagar på att PS3 är dyr vilket den inte är med tanke på vad man får för pengarna. Den innehåller en kraftfull spelkonsoll och en blueray spelare som i handeln idag kostar i runda tal 12000kr. Så jag vet inte du får ett tv spel, en dator och en blueray spelare för 6000kr vart är det dyra i det?

PS3 är en väldigt billig maskin, även om 6000kr är mycket pengar men det går inte att få med de grejerna som sitter i den och få det billigare. Hade däremot sony valt att inte använda blueray tillex så hade det blivit betydligt billigare men då hade de fått extremt mycket skit för det istället.

Blir så less på folk som har gått på snacket om att den är så billig pga Blueray spelaren. Vilket BARA spelar någon roll om man nu vill ha en sådan. Jag köper dock spelkonsoller för att spela spel, då behöver jag knappast en blueray för tillfället. Dessutom om nu Blueray blir nästa standard så kommer den inte kosta några 12000 när svenson ska ha den i hemmet. Så lägg ner hela grejjen med "den är så billig pga blueray blah blah blah".

Konsollen är något dyrare än sina konkurenter, speciellt i sverige där priset verkar hamna på en hyffsat absurd nivå. Men den är säkert inte dålig på något sätt, tvärt om. Dock känns den som spelkonsoll inte riktigt värt sina 7000:- för tillfället, men så har jag aldrig riktigt gillat playstation tidigare så ser inte så många intressanta titlar till den, även om Motorstorm ser ut att vara riktigt grymt.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv
Citat:

noterbart är dock att båda R2- och L2-knapparna har blivit betydligt mer analoga än förr

antingen är det analogt eller inte...hur är något när det är "mer analogt"??

Medlem

PS3 är en spelmaskin men även en Blueray-spelare.. Ni skrev i recensionen att den får ett minus pga avsaknad utav en HDMI-kabel. Finns i princip ingen DVD-Spelare (HD eller ej) där man får med en HDMI-kabel.

Inaktiv

Riktigt dåligt test. Du gick inte över hur linux biten eller hur den funkar som HTPC osv. Nej tummen ner...


signatur

/_\_/_\
/_\

Inaktiv

Det är alltså första intrycken av konsolen, inte någon recension av varken maskinen eller spelen. Det får ni vänta på tills PS3 är släppt här


signatur

FZ - Sveriges bästa spelsida

Medlem

synd på rumble.
Och att PS3 har svart piano lack! Det är en stor miss, klart det är snyggt osv..
men efter 1år är det fullt av repor, och kommer se välldigt tråkig ut Matt-svart hadde varit bättre där!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av kraket:

Det är alltså första intrycken av konsolen, inte någon recension av varken maskinen eller spelen. Det får ni vänta på tills PS3 är släppt här

Varför valet av rubriken "FZ testar Playstation 3" då?

Hade det inte varit bättre med FZ första intryck eller dyl.

Medlem
Skrivet av Hero_Swe:

Floppstation 3!


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av IceMan:

synd på rumble.
Och att PS3 har svart piano lack! Det är en stor miss, klart det är snyggt osv..
men efter 1år är det fullt av repor, och kommer se välldigt tråkig ut Matt-svart hadde varit bättre där!

Njäh, vetefan. Jag gillar den. Tycker Ps2 ser så jäkla depressiv med sin matta färg där den står borta vid tvn. Som tur är tar mitt gosiga wii ögonen ifrån skiten (även om den inte heller är särskillt vacker) . Men frågan är varför man skulle få repor på sin ps3? Iaf jag tycker det är dumt att slå på den med skruvmejsel eller dylika tillhyggen när man betalat massa cash för det.

Medlem

Alla som avskyr ps3 tycks inte ha råd att skaffa en.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Alla som avskyr ps3 tycks inte ha råd att skaffa en.

jag har råd, men jag gillar den inte i alla fall

Medlem

Bra att Nintendo gjorde rätt och Sony gjorde fel.

Inaktiv
Skrivet av Loading:

Bra att Nintendo gjorde rätt och Sony gjorde fel.

Vet vi det redan?

Inaktiv

Ps3 äger jag ska iaf sakffa en när den kommer:)

Inaktiv

Jag väntar nog tills det kommer en mindre variant av den om fem år, då kanske den får plats i min lägenhet.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Citat:

Fördelar:
+ Snygg maskin, smakfull
+ Väl fungerande Blu-ray-spelare
+ Skön kontroll

Hehehe, dvs. inget var jättebra med ps3an.

Nackdelar:
- Högt pris
- Spelutbudet
- Ingen HDMI-sladd medföljer

Hehehe, dvs. inget var dåligt med ps3an.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av Sjögge_:

Ps3 äger jag ska iaf sakffa en när den kommer:)

Hur vet du att den äger?

Medlem

FZ kan fan inte ha en Förtitt eller Test av någon konsoll utan att alla börjar wajna om "Den suger!" eller "Den är bäst!". Orka bry sig i slutändan >_>


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av fanboy:

Nackdelar:
- Högt pris
- Spelutbudet
- Ingen HDMI-sladd medföljer

Hehehe, dvs. inget var dåligt med ps3an.

Jodå, priset beror ju konsollen, och även HDMI-sladden, så det är ju ett totalt minus, speciellt med tanke på att den är gjord för HD.

Sen spelutbudet kan man väl inte direkt slänga på konsollen i sig, men det är bara en ytterligare anledning att inte köpa i dagsläget.

Citat:

Fördelar:
+ Snygg maskin, smakfull
+ Väl fungerande Blu-ray-spelare
+ Skön kontroll

Jag köper inte en maskin för att titta på den?!
Blu-ray? Jag vill spela spel! Vill jag se film, så hade jag sagt det till er!
Skön kontroll... Suveränt... Nu är frågan, när kommer ett spel jag vill spela så att jag kan använda den?

Nä, kom tillbaka 2008 så kan vi titta på saken.

Medlem

Sony kommer att bli som Sega. Nånting man pratade bra om och sedan blev något man skrattade åt.

skicka spelen till pc eller andra konsoller då gör dom rätt.

Inaktiv

Klart man ska ha en PS3:a.
Har en xbox360 nu o den låter så j**a högt, dessutom finns Singstar* bara till PS.

*En förfestboost

Medlem

Var ju inte så mycket positivt för den. Får inget direkt intresse

Medlem
Skrivet av IceMan:

Och att PS3 har svart piano lack! Det är en stor miss, klart det är snyggt osv..
men efter 1år är det fullt av repor, och kommer se välldigt tråkig ut Matt-svart hadde varit bättre där!

Chansen att repa en konsoll är inte stor, om man inte har barn eller repar den med flit dvs Jag älskar min PS3, den är så stilig att man tar sig en titt på den varje dag innan man beger sig iväg till jobbet

Medlem
Skrivet av Jinx:
Citat:

noterbart är dock att båda R2- och L2-knapparna har blivit betydligt mer analoga än förr

antingen är det analogt eller inte...hur är något när det är "mer analogt"??

Jag skulle nog snarare säga att något antingen är digitalt eller inte. Lite analogt tolkar jag som t.ex. 3 upplevbara nivåer.


signatur

once there was a time when games had soul, games had character.
it wasn't all about graphics, it wasn't all about capitalism.

Medlem

Även jag lurades av rubriken "testar" när det mer var "tittar på", men det är inte hela världen.

Tycker PS3 verkar intressant, även om jag också tycker att utseendet är sådär. Det enda snygga är lacken, formen är ju inte särskilt kul (toast någon?).

Skriv svar