Review : Battlefield Bad Company

Medlem
Review : Battlefield Bad Company

År 2002 släpptes ett spel vid namn Battlefield 1942 som kom att mer eller mindre revolutionera "sandbox" upplevelsen som spelstil för våra FPS titlar. Efter stor succè med även uppföljaren Battlefield 2 är det nu alltså dags för DICE's första next-gen titel dvs. Battlefield Bad Company.

* System : Xbox 360
* Datum : 5 JULI 2008

Story

Du är Preston Marlowe en ung rekryt som sätts in i "Bad Company", ett militärt skämt kompani stationerat i det fictionella landet Serkozache. Bad Company är för folk som mer eller mindre lika gärna kunde hamnat i fängelse, men istället får agera lockbete åt armèn.

Det dröjer inte länge innan skämten rullar in och du inser snart att spelet inte tar sig själv på för stort allvar samtidigt som det är en väldigt grym upplevelse.

Efter ett fåtal uppdrag, blir ert förhållande till resten av Armèn bara sämre och gruppen bestämmer sig för att gå AWOL och jaga reda på Mercenarie-Guldet. Troligen bara en legend men vad spelet går ut på är att ta reda på om guldet existerar eller inte samtidigt som du är på Rymmen från hela den Amerikanska armèn tillsammans med dina 3 datorstyrda vänner.(Vart är COOP kan man undra)

Att avslöja mer vore en spoiler men som sagt, storyn tar inte sig själv på så stort allvar vilket gör den till en riktigt rolig spelupplevelse, även om den känns lite medioker.

En lagom portion av cutscenes och spelar avbrott stöter du på under storyn's gång, men inget som blir varken för mycket eller för lite. Det kan dock vara aningen frustrerande att stå stilla en längre stund och bara kunna titta runt.

I single player läget gör DICE ett riktigt bra jobb för att vara ett av deras mer eller mindre första Story Drivena Single-Player spel, samtidigt som de behåller sandbox upplevelsen. Till en början med kan det kännas lite linjärt men när du tar dig förbi de första uppdragen märker du snart att du kan attackera en situation från vilket håll du känner för.

Grafik & Teknik

Spelet drivs av Frostbite motorn, skapad för Battlefield liknande spel dvs. sandbox upplevelser och vi lär säker se motorn i en rad titlar inom en snar framtid. (Battlefield 3?)

BFBC är snyggt och det flyter på bra nästan konstant så det märks verkligen att DICE hålligt vad dem lovar när det gäller att uttnytja konsollernas processorkraft. I övrigt är desigen av banorna och miljöerna tillräckligt innovativ för att inte bli enformig och varje bana är verkligen detaljerad för att vara så stor.

Och med stort kommer buggar eller?.. Nja spelet har såklart sina bristningar och en av dem är i sådana fall skuggorna som beter sig onormalt i vissa situationer men i övrigt är det faktiskt en tät upplevelse.

En av de största nyheterna i spelet ändå är "destruction", dvs. förstörelsen som skapar en helt ny battlefield upplevelse och ja den ÄR enormt kul att handskas med, tills du inser att den inte är dynamisk. Spelet låter dig nästintill förstöra allt från träden till att decimera små städer men som sagt, du kan inte förstöra stödväggar så att hus ramlar samman.

Det vore ju extremt kul om allt kunde förstöras men varför DICE valt att göra på det här sättet är nog mer eller mindre ganska logiskt. För det första skulle det krävas enorma kalkylationer om husen faller sönder helt och i sådana fall skulle nog fysiken behöva vara synkroniserad om delar och bråte skall kunna skada spelarna(Detta är inget problem i single player).

Men den största anledningen är säkerligen designen. Om hela banorna förstörs på 5-10 minuter så skulle det bara vara WasteLand utan några som helst skydd... kul?.. kanske vem vet men vi låter det vara osagt. Jag lovar dig att förstörelsen som finns i Bad Company är redan tillräckligt tillfredställande.

Ett annat stort plus för DICE är ljuden i Bad Company, de är faktiskt helt otroliga. Man tror kanske inte att ljudet är något av det viktigaste i ett spel men det är de defenitivt och Bad Company levererar på den fronten. Spelet innehar troligen de bästa ljud effekterna som skapats i något krigs FPS hittills, kännslan man får från dem är enorm. Det känns verkligen som om du är på plats samtidigt som man verkligen får respekt för både vapen, fordon och explosioner.

Multiplayer

Battlefields starka sida har alltid varit Multiplayer och återigen visar DICE att man är experter på området. I multiplayer finns tyvärr bara ett spelar läge och det är GOLDRUSH där du spelar som antingen försvarare eller attackerare. Sedan gäller det att försvara/attackera strategiskt utplacerade lådor på kartor som bara blir större och större ju längre in i en Multiplayer sessionen du kommer.

GoldRush fungerar faktiskt enormt bra men tydligen har även det klassiska Conquest modet från tidigare BF titlar utlovats att dyka upp i en patch. Detta ger mer variation till multiplayer vilket är riktigt positivt och säkerligt något som många föredrar.

Du har inte mycket valmöjligheter när du skall ge dig in i en multiplayer session, du kan välja rankat/orankat och vilken bana du föredrar, plus om du vill bjuda in någon polare till din grupp.

Mottagningen dvs. Pingen i spelet är riktigt bra , jag har nog hittills inte upplevt att det laggat en enda gång, men o andra sidan har EA haft problem med deras master serverar ett flertal gånger och folk har haft svårt att ansluta.

I övrigt kan du gå upp i rank och låsa upp ny utrustning och nya vapen samtidigt som du kan följa dina stats både ingame eller mer detaljerat på http://badcompany.ea.com/ så variationen är ganska stor.

Vill man klaga på något i multiplayer skulle det vara balanseringen av ett fåtal kartor, där det känns som du knappt hinner spawna i basen innan fienden kört upp 3 pansarvagnar, men och andra sidan innebär detta att det är konstant action speciellt eftersom striderna är fokuserade på strategiska punkter.

Slutligen

Bad Company lever upp till förväntningarna och erbjuder en ny spel upplevelse inom Battlefields gränser med snyggt grafik, förstörbara miljöer, en solid multiplayer upplevelse och enromt imponerande ljud effekter.

Äger man en konsol bör man defenitivt köpa spelet.
Äger man inte en konsol bör man defenitivt köpa en.

Betyg 9/10

Story : 8.0
Grafik: 8.5
Ljud: 10
Design: 8.5

#blogg

Medlem
Review : Battlefield Bad Company

Bra skrivet!


signatur

NinjaSkitz.

1
Skriv svar