Har du bytt till Windows Vista?

Medlem
Skrivet av N3m35i5:

Yepp, fick Vista Business av skolan, hatar varje minut jag använder det, vad fan pysslar MS med, känns segt och långsamt jfm XP även på min dator, äter upp allt RAM minne, funderar på att utöka till 4 GB.
Installerade dom nya nForce 590 drivarna från Nvidia i veckan efter första omstarten efter det så la alla USB enheterna av, mus, scanner, skrivare, gamepad. Samt så stängs mina 2 SATA HD av och på när man ska starta om/stänga av Windows. Ska formatera skiten och lägga in Vista igen pga avinstallering inte funkar.
Älskar också funktionen "Vista ser dig", ska man inte ens kunna komma in i enhetshanteraren utan att den ska säga aja baja, fy fy, sådant är för avancerat. Stänger man av funktionen så kommer säkerhets centret upp hela tiden och säger du, Windows är inte säkert... Bah...
Hade jag köpt det så hade jag returnerat det.
XP får tugga på i flera år framöver om de inte fixar problemet.

jo precis alla säkerhetsfrågor som dycker upp HELA tiden är MYCKET irriterande, och det som är riktigt dåligt är att man inte kan använda admin kontot som primärkonto verkar det som. Helt sjukt det måste de ju fixa iaf...

samma sak när man ska installera något sjukt jobbig funktion. Vem tror dem sitter vid datorn igentligen? de borde iaf lägga in en funktion att stänga av alla efterblivna frågor och dylikt...

Medlem

Jajamen. När datorn börjar gnälla på min nuvarande Windows installation och det är dags att installera om så blir det Vista.

Och jag är _Övertygad_ att många som säger "fan heller" här inne kommer sitta på Vista inom ett år.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av Oneone:

jo precis alla säkerhetsfrågor som dycker upp HELA tiden är MYCKET irriterande, och det som är riktigt dåligt är att man inte kan använda admin kontot som primärkonto verkar det som. Helt sjukt det måste de ju fixa iaf...

samma sak när man ska installera något sjukt jobbig funktion. Vem tror dem sitter vid datorn igentligen? de borde iaf lägga in en funktion att stänga av alla efterblivna frågor och dylikt...

Ja de borde de.. Och det har de gjort.
I Security Center kan du stänga av User Account Control (UAC, vilket är funktionen som frågar dig om carje ändring är ok)
Sedan kommer du se en ikon som påminner dig om att UAC är avstängt, också den kan du avvaktivera i Security Center under "Change the way Windows Alerts me".

Vem tror de sitter vid datorn? Jag tror de resonerar såhär: Vi måste ta hänsyn till att många användare inte har så stor koll och de kan ej heller hitta dessa säkerhetsfunktioner för att slå på dem, så de måste vara på som default. De användare som klarar sig utan dessa funktioner är förmodligen tillräckligt kompetenta för att gå in i kotrollpanelen och stänga av dem.

Medlem
Skrivet av NorthLion:
Skrivet av Oneone:

jo precis alla säkerhetsfrågor som dycker upp HELA tiden är MYCKET irriterande, och det som är riktigt dåligt är att man inte kan använda admin kontot som primärkonto verkar det som. Helt sjukt det måste de ju fixa iaf...

samma sak när man ska installera något sjukt jobbig funktion. Vem tror dem sitter vid datorn igentligen? de borde iaf lägga in en funktion att stänga av alla efterblivna frågor och dylikt...

Ja de borde de.. Och det har de gjort.
I Security Center kan du stänga av User Account Control (UAC, vilket är funktionen som frågar dig om carje ändring är ok)
Sedan kommer du se en ikon som påminner dig om att UAC är avstängt, också den kan du avvaktivera i Security Center under "Change the way Windows Alerts me".

Vem tror de sitter vid datorn? Jag tror de resonerar såhär: Vi måste ta hänsyn till att många användare inte har så stor koll och de kan ej heller hitta dessa säkerhetsfunktioner för att slå på dem, så de måste vara på som default. De användare som klarar sig utan dessa funktioner är förmodligen tillräckligt kompetenta för att gå in i kotrollpanelen och stänga av dem.

ahhh haa där ser man, tack för svaren. hehe jag har ju inte suttit så mycket i Vista ännu börjar vänja mig vid Linux nu. Men om jag hade ruskat runt lite had jag nog hittat funktionerna.

Men får man tillfälle att klaga på MS så måste man ju ta tillfället i akt

W2k
Medlem

När det handlade om Windows 2000/XP brukade jag säga att 90% av klagomålen handlade om ren okunskap från användarens sida. Bara för att man inte klarar av något är det plötsligt Windows "fel".

Tror siffran har stigit till 99% när det gäller Vista när jag ser allt gnäll i den här tråden och på andra forum. Googla åtminstone först innan ni gnäller, pplz!


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem
Skrivet av Oneone:

Men får man tillfälle att klaga på MS så måste man ju ta tillfället i akt

Vet inte om jag håller med om det.. Jag gillar att klaga, men först måste man faktiskt se om ens klagomål stämmer... Annars visar man bara upp sin egen okunnighet... Precis som W2k sa:

Skrivet av W2k:

När det handlade om Windows 2000/XP brukade jag säga att 90% av klagomålen handlade om ren okunskap från användarens sida. Bara för att man inte klarar av något är det plötsligt Windows "fel".

Tror siffran har stigit till 99% när det gäller Vista när jag ser allt gnäll i den här tråden och på andra forum. Googla åtminstone först innan ni gnäller, pplz!

UAC låter ju bra. Varför stänga av något som har chans att skydda ens dator ifrån självinstallerande skit?

Men nej, jag ser ingen anledning att uppdatera till Vista. För spel kommer XP att räcka ett bra tag till.

Inaktiv

UAC har jag kikat lite på runt-om på nätet, verkar vara en utomordentligt smidig funktion. Att inte som 'default' bli administratör på en nyinstallerad dator tycker jag bara är en bra idé. Nu saknar jag nog bara lite bättre drivrutinsstöd för dagens hårdvara, men det är ju såklart inte Microsoft's fel, utan 'lata' tillverkare.

Inaktiv

Tänker vänta ett år...


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem

Ska skaffa vista när Crysis kommer
Plus r600

Inaktiv

Var helt imot Vista tills jag fick leka med det hos en polare, då ändrades min uppfattning!

alltså, att vista själv hitta uppdateringar till grafikkort och sådant var helt underbart:D

men framförallt..... MSRÖJ i 3D! ni vet inte vad ni missar:P

+ att jag fick köpa det för 185 kr vilket jag ansåg vara värt

Medlem

Personligen skulle jag kunna dual-boota med Vista enbart för att sitta och trycka ALT+TAB. Älskar hur den funktionen ser ut numer!

*ALT-TAB* *ALT-TAB* *ALT-TAB* *ALT-TAB* *ALT-TAB*


signatur

Spelar just nu: Quake 2, Alien VS Predator, Serious Sam HD, Need for speed - Most wanted,
Joint operations, Doom3 och Far cry

Medlem

Gillar du ALT-TAB? Ta och prova Windowstangenten-Tab. Den ät fräsh!
Jag gillar att screenshotten från alla program är dynamiska också.. filmfönster går på, diagnostikfönster uppdateras.. finfint.

Inaktiv
Skrivet av W2k:

Detta stämmer inte heller. Vista finns i 64-bitarsversion. Och Intels Core 2 Duo-processor är 64-bit, så jag förstår inte varför Intel skulle ha blivit sura? Det hade ju varit ganska dumt att bara stödja 64-bit eftersom man då hade gått miste om en stor hög "gamla" datorer som är fullt kapabla att köra Vista.

C2D ja, men Vista var under utveckling ganska länge vet du... Microsoft deklarerade att de skulle göra Longhorn enbart 64-bitars för flera år sedan, vilket gav Intel hicka eftersom de deklarerat att AMD:s 64-bitars initiativ var fullkomligt onödigt, 64-bitars skulle inte komma på tal förrän slutet av detta decennium.

Och ja, jag vet att Microsoft ändrat sig sen dess.

Skrivet av SteinbergX:

Personligen skulle jag kunna dual-boota med Vista enbart för att sitta och trycka ALT+TAB. Älskar hur den funktionen ser ut numer!

Om du tycker Vista verkar lockande pga av dess utseende, kolla in Beryl för Linux: http://www.youtube.com/watch?v=lawkc3jH3ws

Medlem
Skrivet av SteinbergX:

Personligen skulle jag kunna dual-boota med Vista enbart för att sitta och trycka ALT+TAB. Älskar hur den funktionen ser ut numer!

*ALT-TAB* *ALT-TAB* *ALT-TAB* *ALT-TAB* *ALT-TAB*

Du menar winkey+tab

Om du blir upphetsad av Vista's Aero så kanske du vill ta en titt på Beryl
http://youtube.com/watch?v=ZD7QraljRfM

@ KazikluBey:
Grrr, du hann före! :crazy:


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Jag väntar ett halvår, dels för att jag måste uppdatera datorn först.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

För seg dator, blir nog vista med nästa burk.

Medlem

Vilken linux rekomenderar ni? Sist jag använde linux var Red Hat - vore kul att testa en annan den här gången.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Vilken linux rekomenderar ni? Sist jag använde linux var Red Hat - vore kul att testa en annan den här gången.

Är du "noob" så rekommenderar jag Ubuntu, men känner du att du vill ha lite utmaning så kör på Gentoo! Båda har grymt bra forum och dokumentation/guider om du kör fast.

Själv kör jag Gentoo + Beryl SVN. :heart:


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Vad är det för svarsalternativ .. Om man vill köra vidare på Windows 2000, vad svarar man då? Klickade i att jag inte använder windows, det stämde ju mest

Inaktiv

Ubuntu är väl standardsvaret nuförtiden. Lätt att installera, lätt att använda.

dyb
Medlem
Skrivet av Sgt.Timmen:

Har nyss bytt till Vista 64, är helnöjd! Lite krångligt i början, men nu börjar det bli ordning. De flesta spelen funkar prima, Vegas är t.o.m snabbare än i XP (för mej iaf), BF2142 flyter bättre, brandväggen är suverän (behövs ingen tredjeparts).
Med DX10 (Crysis, Alan Wake, Hellgate London, UT3, GRAW2 osv) är det ju drömmen. Alla prog körs i separata minnesområden och jag har inte en enda gång lyckats krasha skiten, vilket var rätt lätt med XP. Snyggt som tusan med Aero.
Passade på efter att ha sparat som en galning i flera månader att köpa ett 8800 GTX med. Prollen är halvmedioker (4600+) men den duger gott och väl än så länge.

är graw2 verkligen dx10 ? har svårt o tro det, dom har ju sagt att crysis kmr va det första dx10 liret

Medlem

Kommer att vänta 6- 12 mpnader och sedan uppgradera datorn med nyare proccesor/moderkort/grafikkort/minne och i en vevan kan ju eventuellt Vista få hänga på.Men inte för 5000:-


signatur

"The tactics?!To kill and destroy!"
-P.Aerts

Medlem
Skrivet av dyb:
Skrivet av Sgt.Timmen:

Har nyss bytt till Vista 64, är helnöjd! Lite krångligt i början, men nu börjar det bli ordning. De flesta spelen funkar prima, Vegas är t.o.m snabbare än i XP (för mej iaf), BF2142 flyter bättre, brandväggen är suverän (behövs ingen tredjeparts).
Med DX10 (Crysis, Alan Wake, Hellgate London, UT3, GRAW2 osv) är det ju drömmen. Alla prog körs i separata minnesområden och jag har inte en enda gång lyckats krasha skiten, vilket var rätt lätt med XP. Snyggt som tusan med Aero.
Passade på efter att ha sparat som en galning i flera månader att köpa ett 8800 GTX med. Prollen är halvmedioker (4600+) men den duger gott och väl än så länge.

är graw2 verkligen dx10 ? har svårt o tro det, dom har ju sagt att crysis kmr va det första dx10 liret

Supreme Commander släpps på fredag och kommer att utnyttja directx 10 om jag inte minns fel.
men vänta du på Crysis om du vill

Medlem

Supreme Commander är inte dx10


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Var från början mycket skeptiskt angående Vista. Sedan tänkte jag att förr eller senare man bli tvungen att ha Vista.
Måste säga att jag blev impad.. och inte pga all lull lull som finns [kör med klassisk Win '98 vy]. Får kännslam att prog körs snabbare, fick tystare PC jämfört med XP.

Måste poängteras att Vista är inte för dom som har tummen mitt i handen. Man måste trixa själv med massor med services osv för att tweaka . Den är mer inväcklad än XP vad det gäller admin.

Jag är väldigt nöjd. Vista FTW.

//4200+ // geF 7800 GTX // 2G DDR


signatur

"True knowledge exists in knowing that you know nothing" /Socrates

Medlem

Yup, jag har bytt och är väldigt nöjd. Förbannat skoj interface, och det ser jävligt snyggt ut.

Plus att det fungerar väldigt bra, för mig i varje fall.

Inaktiv

Ooops! My bad...sorry champ! GRAW2 är ett DX9 spel...Hade läst på ett forum något om att det hade stöd för DX10 (alltså lite extra eyecandy osv) men detta har inte bekräftats officiellt.
Gillar verkligen Vista, ett bra alternativ till Linux!


signatur

God coded the world in six days

Medlem
Skrivet av Ankh:

Supreme Commander är inte dx10

Tydligen inte vid release, men enligt den här artikeln inom en månad efter release
http://labs.pcw.co.uk/2007/01/the_first_direc.html

Medlem

Nice


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skriv svar