14 spelmyter som inte stämmer

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

De glömde en myt:
Spelpriserna är för höga och selutvecklarna för välbetalda.

det är ingen myt, det är fakta ^^

Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av slartibartfast:

De glömde en myt:
Spelpriserna är för höga och selutvecklarna för välbetalda.

Därför att dte inte är en myt kanske...

Vad vet du om det? Här sitter jag med en relativt välsäljande titel i bagaget, men varken jag, mina medarbetare eller mina chefer tjänar mer än vad vi kunde fått ihop om vi använde våran kompetens i konurrerande branscher (reklam, filmeffekter, webb-och mjukvaruutveckling, projektledning för elektronikföretag, etc.).
Visst kan man blir rik i branschen, men om man tror att mer än några enstaka utvecklare kör Ferrari till jobbet, så är man lika bortkopplad från verkligheten som en person som tror att samtliga webuttvecklare förr eller senare kommer att kunna sälja sina hemmaprojekt till Google för 1.65 miljarder dollar.

Marginalerna är inte stora i Spelbranschen, och detta för att många spelprojekt inte går med vinst. Sänker man spelpriserna så är den självklara effekten att man får ännu tajtare marginaler.

Och innan du kommer med en massa bullshit om att lägre priser skulle betyda fler sålda exemplar och ökad vinst, tro mig, det finns folk som både är mer välutbildade och smartare än du och jag som sitter heltidsanställda och klurar på hur man skulle kunna öka projektens vinstmarginaler.

De verkliga idioterna är de som tror att spelbolagens ekonomer är idioter.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

De glömde en myt:
Spelpriserna är för höga och selutvecklarna för välbetalda.

Du förväxlar nog spelutvecklare med de stora spelproducenterna.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Latex varför bättre? Vad är det som är just bättre? Att du kan hoppa runt ett hörn och sätta 3 headshots innan du landar?

Tex

Skrivet av Wardancer:

Men Det är inte alltid bättre och själv tycker jag det har förstört en hel del spel just pga att man är för snabb och precis, vilket gör att saker som cover fire, skydd osv är mer eller mindre helt meningslösa.

I så fall är dom som har designat spelet dåliga.

Ta Red Orchestra tex, inte fan klarar man sig länge utan skydd där inte.

Det jag ogillar främst med konsoll fps är att dom måste dumma ner spelen. Ain måste ändras så att den inte är lika snabb på att ta skydd, rekyl osv måste minskas/tas bort, det mesta måste helt enkelt göras enklare. Eftersom att det är mindre precist.

Skrivet av Wardancer:

Så sluta säg bättre bara för att du kan sikta mer exakt då det inte alltid är just bättre.

Jo, det är bättre.

Det är lite som att säga att bilspel med tangentbord är lika bra som med en kontroll, det är det inte.

Medlem

Det största problemet som jag ser det med handkontroller är hur den analoga spaken används, allt som oftast funkar den så att mängden input åt ett håll du ger desto snabbare rör sig hårkorset vilket är HELT annorlunda mot hur möss funkar.
Möss funkar med ett gridsystem så att säga, om musen förs upp mot en given punkt så kommer pekaren att hamna på motsvarande ställe, på en analogspak så skulle samma input betyda att hårkorset rör sig åt ett visst håll med en viss hastighet.

För mig är det oerhört förvirrande, och svårt att vänja sig vid.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av slartibartfast:

De glömde en myt:
Spelpriserna är för höga och selutvecklarna för välbetalda.

Därför att dte inte är en myt kanske...

Vad vet du om det? Här sitter jag med en relativt välsäljande titel i bagaget, men varken jag, mina medarbetare eller mina chefer tjänar mer än vad vi kunde fått ihop om vi använde våran kompetens i konurrerande branscher (reklam, filmeffekter, webb-och mjukvaruutveckling, projektledning för elektronikföretag, etc.).
Visst kan man blir rik i branschen, men om man tror att mer än några enstaka utvecklare kör Ferrari till jobbet, så är man lika bortkopplad från verkligheten som en person som tror att samtliga webuttvecklare förr eller senare kommer att kunna sälja sina hemmaprojekt till Google för 1.65 miljarder dollar.

Marginalerna är inte stora i Spelbranschen, och detta för att många spelprojekt inte går med vinst. Sänker man spelpriserna så är den självklara effekten att man får ännu tajtare marginaler.

Och innan du kommer med en massa bullshit om att lägre priser skulle betyda fler sålda exemplar och ökad vinst, tro mig, det finns folk som både är mer välutbildade och smartare än du och jag som sitter heltidsanställda och klurar på hur man skulle kunna öka projektens vinstmarginaler.

De verkliga idioterna är de som tror att spelbolagens ekonomer är idioter.

Härligt att se att det finns några personer på FZ som tänker vuxet. tack slartibartfast!


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Skrivet av hest:

Du förväxlar nog spelutvecklare med de stora spelproducenterna.

Förväxlingen sker nog snarare hos de som påstår att utvecklare generellt sätt är välbetalda.

Medlem
Skrivet av Latex:

Det jag ogillar främst med konsoll fps är att dom måste dumma ner spelen. Ain måste ändras så att den inte är lika snabb på att ta skydd, rekyl osv måste minskas/tas bort, det mesta måste helt enkelt göras enklare. Eftersom att det är mindre precist.

Lirar du på hard så kommer allt det där vara borta, autoaim är avslaget, AIn är som bäst. Det märks att du inte spelat många FPS/TPS-spel på konsoll, fienderna i spel som t.ex Gears of War och RB6 Vegas kan vara riktigt jobbiga på svåraste, och det är förmodligen därför båda spelen har en cover-funktion.

PaZ
Medlem

Apropå siktande i FPS till konsoll så påpekar de ju faktiskt i artikeln att det är autoaim som gör det möjligt att spela. Det står ju uttryckligen att man siktar sämre på konsoll, och det säger ingen något emot. Själv blev jag förbluffad över människor som tyckte golden eye till N64 var spelbart, men många spelade det och tyckte att precisionen räckte och att spelet var kul, och i slutändan är det vad som betyder något.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av slartibartfast:

De glömde en myt:
Spelpriserna är för höga och selutvecklarna för välbetalda.

Därför att dte inte är en myt kanske...

Vad vet du om det? Här sitter jag med en relativt välsäljande titel i bagaget, men varken jag, mina medarbetare eller mina chefer tjänar mer än vad vi kunde fått ihop om vi använde våran kompetens i konurrerande branscher (reklam, filmeffekter, webb-och mjukvaruutveckling, projektledning för elektronikföretag, etc.).
Visst kan man blir rik i branschen, men om man tror att mer än några enstaka utvecklare kör Ferrari till jobbet, så är man lika bortkopplad från verkligheten som en person som tror att samtliga webuttvecklare förr eller senare kommer att kunna sälja sina hemmaprojekt till Google för 1.65 miljarder dollar.

Marginalerna är inte stora i Spelbranschen, och detta för att många spelprojekt inte går med vinst. Sänker man spelpriserna så är den självklara effekten att man får ännu tajtare marginaler.

Och innan du kommer med en massa bullshit om att lägre priser skulle betyda fler sålda exemplar och ökad vinst, tro mig, det finns folk som både är mer välutbildade och smartare än du och jag som sitter heltidsanställda och klurar på hur man skulle kunna öka projektens vinstmarginaler.

De verkliga idioterna är de som tror att spelbolagens ekonomer är idioter.

Fast nu ligger ju inte alla spelutvecklare i skattekungariket sverige. Där mer än hälften av allt du tjänar går i skatt. Om du nu tjärnar så jävla dåligt kan du ju testa att bli städare eller undersköterska eller varför inte flippa burgare på mc donalds så kan vi ju se vad du tror du kommer tjäna mest på. Om nu inte spelen säljer bra kanske det beror på att spelen är skit, värdelösa eller helt enkelt inte roliga.

dom stora titlarna går defenitivt med vinst och hadde inte behövt kosta mer än ett par hundra för att ändå tjäna en bra slant. Eller tror du EA activision och alla andra utgivare går med miljardvinst år efter år pga at deras utvecklare gör dåliga spel som det är marginell vinst på?


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av Nosnos:

snarare "konsoler-och-datorer-är-bra-på-olika-sätt" leken

...det var Gamepro.com som började!


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Skrivet av nudelsdesign:

Fast nu ligger ju inte alla spelutvecklare i skattekungariket sverige. Där mer än hälften av allt du tjänar går i skatt. Om du nu tjärnar så jävla dåligt kan du ju testa att bli städare eller undersköterska eller varför inte flippa burgare på mc donalds så kan vi ju se vad du tror du kommer tjäna mest på. Om nu inte spelen säljer bra kanske det beror på att spelen är skit, värdelösa eller helt enkelt inte roliga.

Du har inte så stor koll på ekonomi, skatter och levnadsstandard, har du? Är du en av de personer som på allvar tror att man får högre levnadsstandard och mer pengar över bara för att man har lägre skatter?

Skrivet av nudelsdesign:

dom stora titlarna går defenitivt med vinst och hadde inte behövt kosta mer än ett par hundra för att ändå tjäna en bra slant. Eller tror du EA activision och alla andra utgivare går med miljardvinst år efter år pga at deras utvecklare gör dåliga spel som det är marginell vinst på?

Så vad ska man göra åt saken? Tvinga ner alla spelpriser så att småutvecklarna dör och bara EA finns kvar?

Inaktiv

Och vad har EA:s och Activisions vinster med vad spelutvecklare tjänar nudel? Så här behandlas utvecklarna av utgivarna.

Skrivet av nudelsdesign:

dom stora titlarna går defenitivt med vinst och hadde inte behövt kosta mer än ett par hundra för att ändå tjäna en bra slant. Eller tror du EA activision och alla andra utgivare går med miljardvinst år efter år pga at deras utvecklare gör dåliga spel som det är marginell vinst på?

För varje spel som går med vinst finns åtminstone ett dussin som gått med förlust. Dator- och TV-spel är en högrisk-bransch.

Medlem

Snälla, aldrig i hela livet att någon som spelar med en kontroll skulle kunna vinna över mig i ett fps spel ( om jag då använder mus+tbord). Den som säger att kontroll är lika bra måste ha något fel i skallen eller aldrig ha spelat ett fps på en dator.

Konsoller passar till så mycket annat så varför kan folk inte inse att det finns vissa genré som inte passar till konsoll.
Liksom PC brilljerar i Strategi, MMO och FPS and thats it. Konsoll har, Sportspel, Bilspel, RPG, Adventure, Action osv. osv.

Medlem

Men på console i ALLA fps har man fan AUTOAIM automatiskt för att få hjälp. Slutdiskuterat . FPS ska spelas på PC.

Inaktiv

"An HD CRT will almost always look better than an HD LCD or plasma TV, as CRT boasts deeper, more vibrant color"
Kanske skaffa en CRT med HD då. Dom är ovanliga men det finns.
Har man HD upplösning hemma så blir bilden ändo grymt bra med platt tv men jag trodde faktiskt inte CRT var bättre med HD om det nu stämmer.

Medlem

Så lustigt att folk en argumenterar om detta konsol vs. PC skiten.
Speciellt när konsol använder auto-aim och PC gör inte. Nej konsollirare, sluta komma med undanförklaringar att det inte finns auto-aim, för det finns de.
Säger inte att någon av dessa faktorer är dåliga, men PC är bättre på FPS biten.
Spel som GRAW, Gears Of War och R6: Vegas funkar inte som arumentation för att det inte är auto-aim, Third person shooter är INTE First person shooter.

Föredrar själv sport & fighting på konsol, och lämnar Skjutspel, RPG & RTS till PCn.

F.ö. så är nyare CRT bättre än TFT & LCD i sin skarpa bild, det är bevisad fakta.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Myten i artikeln nämner ju egentligen inte multiplayer (förrutom FASAs shadowrun) utan det är mer generellt.
Där finns ju uppenbart FPS-spel som funkar hur bra som helst på consoll - så länge de är designade just för consoll i grund. (Det är väl inte så många som tycker att Gears of War är dåligt?)
Nu är det ju dock inte helt omöjligt att en direkt portning av Gears of War hade varit för lätt på PC (jämför t ex hur lätt vissa FPS-baserade uppdrag är i GTA: San Andreas när man får använda en mus), men artikeln har fortfarande rätt imho - FPS spel kan mycket väl funka på consoll.

När det gäller pengar som någon drog upp så är det som så att de som jobbar inom spelbranchen gör det mycket just för att få jobba med spel. En programmerare inom spelbranchen hade kunnat få mycket mer betalt om han valt att jobba inom andra IT-områden.
Bara för att en handfull personer har tjänat rejäla pengar så betyder inte det att alla gör det.

Medlem

Är man tänkt att ta artikeln på allvar?!
Något vinklad.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Inaktiv
Skrivet av Svartsmurfen:

Är man tänkt att ta artikeln på allvar?!
Något vinklad.

Precis, om GamePro's är GamePro's (här bokstavligt) så är jag jultomten!


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem
Skrivet av Mahone:
Skrivet av Latex:

Det jag ogillar främst med konsoll fps är att dom måste dumma ner spelen. Ain måste ändras så att den inte är lika snabb på att ta skydd, rekyl osv måste minskas/tas bort, det mesta måste helt enkelt göras enklare. Eftersom att det är mindre precist.

Lirar du på hard så kommer allt det där vara borta, autoaim är avslaget, AIn är som bäst. Det märks att du inte spelat många FPS/TPS-spel på konsoll, fienderna i spel som t.ex Gears of War och RB6 Vegas kan vara riktigt jobbiga på svåraste, och det är förmodligen därför båda spelen har en cover-funktion.

Jag tror inte att Ain blir smartare på hard på något spel, däremot så brukar dom tåla mer och sikta bättre.

GoW och RB6 har cover funktion för att dom är designade så.
Om dom hade designat GoW till pc hade dom förmodligen gjort rekylen mycket högre och det som är "hard" på konsoll hade som högst varit "normal" på pc.

Medlem

Det är ingen idé att bråka med nudelsdesign slartibartfast, han kan mycket lite, om ens något, om spelutvecklingsbraschen.

Han använder ju tillochmed den "höga lönen" som en "ursäkt" att pirata spel :/

Medlem

Hur fungerar RTS på konsoll? På PC använder man mus och tangetbord intensivt i RTS.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Oavsett vad någon säger här så tycker JAG att FPS avnjuts bäst framför en pc med mus o tagentbord, JAG tycker att känslan blir bäst då. Precis som känslan blir bättre i bilspel med en kontroll. Spel-känslan i fps blir mycket bättre på pc, tycker jag.

Medlem

Myter och Myter...

Påståenden skulle jag hellre säga.

Medlem
Citat:

PC elitists often argue that first-person shooters are intended to be played with a mouse and keyboard, and that no console controller can match this flexibility. This is false. Though the mouse and keyboard still have an edge for precision sniping, the Xbox 360 controller has proven itself to be a dependable workhorse for most other violence-related tasks, especially with console-specific tweaks such as "sticky crosshairs."

Hahaha! Det är vad vi PC-användare kallar för hax, om man inte kan sikta ordentligt med sin handkontroll så får konsollen gör det åt dej, loosers.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv
Skrivet av Wardancer:

Jaja, lite jobbigt att försöka argumentera med folk som krampaktigt håller kvar i en gammal föreställning om att FPS/TPS suger på konsoll. Ungefär som att diskutera med religösa fanatiker. Enda som finns att säga är väl "Your loss" helt enkelt. Ni missar många bra spel med den inställningen.

Jag har iofs egentligen bara spelat igenom Halo 1&2 till Xbox men imho ska ett FPS spelas med mus och tangentbord.
Det är nästan så jag vill hävda att ett FPS med handkontroll och all den autoaim som behövs för att göra det hela spelbart knappast kan anses vara ett spel i samma genre som ett "rent" FPS på datorn.

Visst är det kul att lira lite "FPS" på konsollerna, men det är inte the real thing om du frågar mig.

Medlem

Fps bättre på konsoll än tv..? Vad i helvete har de rökt?! Jävla konsoll fanboys

Medlem

Tydligen ett extremt känsligt ämne med FPS på konsoll.

Oh well, your damn loss. Har spelat FPS på PC sen Doom, och FPS på konsoll sen Goldeneye.

PCn vinner på precision, absolut. Ingen tvekan om saken. Däremot så blir man såpass bra med handkontroll efter ett tag att man inte märker skillnaden, och om spelet från grunden är skapat med handkontroll i åtanke så funkar det ypperligt.

Jag tar då den tråkiga neutrala ståndpunkten att det är SPELEN som spelar roll, inte kontrollmetoden. Har nog aldrig haft så roligt med en skjutare som med Goldeneye i multiplayer, trots kontrollmetoden.

Medlem

lol... spelen är för det första "tusen" gånger lättare på konsoll än på PC.. fiender är inte hälften så agressive och skjuter inte lika skarpt o ofta när man lirar skiten på konsoll.. Allt detta pga konsollbarnen med sina kontroller också ska kunna klara sig igenom spelen


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

123
Skriv svar