Bethesda om Fallout 3

Medlem
Skrivet av PsyX:

BLACK ISLE STUDIOS

INTE INTERPLAY.

GOD DAMMET.

Black Isle = utvecklaren, skaparen
Interplay = ägaren , distributör och "big brother"

Visste ni att ACTIVISION GJORDE QUAKE 2???

Fallout1 gjordes inte av Black isle studios, utan av Interplay ... Fallout2 däremot

Medlem

Additional bowing needed

http://img442.imageshack.us/img442/9279/fa3scan4qd.jpg

Medlem
Skrivet av HataMoto_:
Skrivet av PsyX:

BLACK ISLE STUDIOS

INTE INTERPLAY.

GOD DAMMET.

Black Isle = utvecklaren, skaparen
Interplay = ägaren , distributör och "big brother"

Visste ni att ACTIVISION GJORDE QUAKE 2???

Fallout1 gjordes inte av Black isle studios, utan av Interplay ... Fallout2 däremot

Black Isle Studios was a division of the computer and video game developer and publisher Interplay Entertainment, created specifically for the development of computer role-playing games. It was based in Orange County, California, USA.[1] The division was formed during 1996, adopting the name "Black Isle Studios" during 1998.[2] The idea for the division's name came from the Black Isle in Scotland - founder Feargus Urquhart's native country.[3] Black Isle Studios is most famous for working on the Fallout and Baldur's Gate series of computer role-playing games, though it only published the Baldur's Gate series.

Fallout is a critically-acclaimed computer role-playing game produced by Tim Cain and published by Interplay in 1997.

TIM CAIN = Timothy Cain, often credited as Tim Cain, was the producer, lead programmer and one of the main designers of the computer game Fallout.

Medlem

clicka på bilden

Medlem

Vet inte om jag vill klottra ner 1 sida med alla Fallout bakgrunder jag har, så det får räcka med din

Inaktiv

Sid 6.7: Jag började tro att du skämtade, men eftersom du enligt egen utsaga inte gör det så:

Skrivet av SID 6.7:

Pah! Oblivion (även fast det är "fördummat") och Morrowind är faan så mycket bättre rollspel än vad Falloutliren någonsin var.

Hade jag haft något i munnen hade det kommit ut genom näsan när jag läste det där. Oblivion är ett actionäventyr med lika många rollspelselement som GTA3 eller Half-Life 2.

I Oblivion har du "friheten" att gå vart du vill, men trots detta är spelet egentligen fruktansvärt linjärt.
I Fallout kan du gå vart du vill, och det finns valfrihet och konsekvenser. Det är du som bestämmer hur din karaktär löser ett uppdrag, inte en pop-up.

Oblivion har ingen som helst dialog, endast monologer, varav nästan alla är upprabblade av samma lilla grupp röstaktörer.
Fallout har mången välskriven dialog som hjälper till att ge din karaktär en faktisk karaktär, som kan skilja honom/henne från andra.

I ett rollspel ska det först och främst vara karaktärens skicklighet som avgör om du lyckas med något.
I Oblivion är det mestadels spelarens skicklighet som avgör. I strid, i "dialog"-minispelet, låsdyrkning osv.
I Fallout är det spelaren som bestämmer vem man ska skjuta på, i det mesta annat är det karaktärens skicklighet som gäller.

I rollspel är karaktärsutvecklingen i allmänhet ett viktigt element, vilket oftast mäts i "stats", "skillpoints" och liknande.
I Oblivion är din karaktärs utveckling inte så viktig, pga både spelarskicklighetsmomentet och det faktum att fienderna levlar med dig.
I Fallout är karaktärsutvecklingen viktig, eftersom så mycket hänger på karaktärens skicklighet.

Enda anledningen till att Oblivion kallas för "rollspel" är att det använder sig av fantasyklichén och stats.

Skrivet av SID 6.7:

Jag tror att ni inte kört spelen på evigheter och minns dom som bättre än vad dom är...

Jag spelade Oblivion när det kom ut, och Fallout senast för några månader sedan.

Skrivet av SID 6.7:

(...) men med tanke på att ALLA rollspel nuförtiden skall göras i den förbannade isometriska "Baldurs gate" vinkeln så har jag inga större förhoppningar om att få se Fallout i första persons vy.

Kul skämt. För att citera Pete "Hyperbole" Hines: [om Fallout] "Vi kommer att göra det vi gör bäst."

Skrivet av SID 6.7:

Förstår inte hur man kan leva sig in i ett spel eller dess huvudperson om man skall se dom på 800 meters håll som om man vore gud.

I ett spel som försöker se så verkligt ut som möjligt (typ, Oblivion) är det lättare att se att det egentligen inte ser särskilt verkligt ut. Det förstör min inlevelse, om något.

Ett par av de rollspel/"rollspel" i förstapersonsvy som släppts sedan år 2000: Wizardry 8, Arx Fatalis, Ultima Underworld: The Stygian Abyss, Might and Magic IX, Gothic 2, Gothic 2: Night of the Raven, Gothic 3, Vampire: the Masquerade - Bloodlines. Och så Morrowind och Oblivion, och om du räknar dem, otaliga MMO"RPG":n.

Skrivet av SID 6.7:

Förvisso, men om det inte säljer så dör spelserien ut... och det vill väl ingen?

Jag ser hellre att det blir ett bra spel och dör än att det blir ett dåligt som överlever i all framtid.

Skrivet av SID 6.7:

Många? Förutom Elder Scrolls serien som jag berömde innan så räknar du upp ETT rollspel i första persons vy som släppts efter 2000...

Okej då, här har du väl rätt. Inte för att jag bryr mig då förstapersonsvinkeln inte tilltalar mig mer än någon annan i rollspel.

Skrivet av SID 6.7:

3D motorer? check. 3D motorer som används i rollspel i första persons vy? Inte så mycket nej.

Att det gått att göra men inte gjorts säger ju emot det du sade, nämligen att tekniska begränsningar ligger bakom.

Skrivet av SID 6.7:

Förutom att jag anser att Bethesda är världens bästa spelutvecklare och att första persons vy är det enda rätta?

Nej där har du rätt för fler argument än så varken har eller behöver jag.:)

Ah. Det är alltså viktigare för dig att låtsas vara en karaktär i ett spel än att spela ett rollspel. Inte konstigt att du föredrar Oblivion framför de gamla Fallout-spelen då

Medlem
Skrivet av KazikluBey:

...[Bra inlägg]...

Du radar upp precis de saker som gjorde TES4: Oblivion till en flopp i mina ögon. Många av ändringarna från Morrowind till Oblivion är precis sådana som jag sätter fingret på i mitt tidigare inlägg. Spelet anpassades till Xbox360 och dess dumma och otåliga (får man anta att Bethesda tycker) spelare.

Totalt OT, men:

Skrivet av KazikluBey:

Ett par av de rollspel/"rollspel" i förstapersonsvy som släppts sedan år 2000: [...] Ultima Underworld: The Stygian Abyss

Släpptes inte Ultima Underworld tidigt nittiotal?

Inaktiv
Skrivet av asker:

Släpptes inte Ultima Underworld tidigt nittiotal?

Hoppsan. Tyckte väl att det såg lite konstigt ut. 1992 släpptes det. Jag skummade bara igenom lite spel i game browsern på MobyGames.

Skrivet av peak_performance:
Skrivet av FosterVattenKraft:

Allt det du nämner är det naturliga resultatet av det jag syftade på när jag nämnade "klasslöst" och PERK/skillsystemet. Det fanns få begränsningar i det och därmed heller inga direkta heller hur saker kunde lösas.

Nja, där håller jag inte med. Bara för att möjligheter till att skapa alla karaktärer finns betyder det inte att spelet anpassas för det. Ifall det var det du ville få fram är jag helt på din sida, men det framgick inte av sig självt ur din post.

Jag syftade enbart på Fallout, förmodade det som underförstått med tanke på trådtiteln, dess innehåll och PERK-syftningen.
Att många spel andra spel har misslyckats skapa ett flexibelt underhållande spel även med ett bra karaktärssystem i grunden håller jag helt med om.

Medlem

På tal om något nytt, ingen som är med på lite retro Fallout : tactics MP? Jag antar att det bara är mosa upp en server sen låta folk joina, men har inte provat än, är nån intresserad? Även om tactics är det som avviker en del från 1&2.

Medlem
Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av asker:

Släpptes inte Ultima Underworld tidigt nittiotal?

Hoppsan. Tyckte väl att det såg lite konstigt ut. 1992 släpptes det. Jag skummade bara igenom lite spel i game browsern på MobyGames.

Och Gothic 1-3 kan man inte spela i Första persons vy, man kan bara titta sig omkring, du kan inte utföra något vettigt och det kategoriseras av utvecklarna själva som ett "third person rpg"

Så där tunnades listan ut ytterligare.

Går man sedan in på t.ex Webhallen och kollar pc rollspel så finns det säkert 20+ att välja på som enbart använder sig av tredje persons kamera, så att argumentera emot att det släpps nästan uteslutande tredje persons rollspel till pc känns lite dödfött.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Så länge som spelet har en bra berättelse, underbara karaktärer och ett så avancerat komversations sytem som det bara är möjligt så skiter jag fullständigt i vilken grafikmotor den drivs av. Visst är det trevligt med grafik och frihet som i Oblivion men jag skulle aldrig föredra det mot ovan nämnda.

Medlem

Fan vad ni snackar offtopic herregud.

stfu med oblivion och resten av skitet.

snacka fallout.

Inaktiv
Skrivet av SID 6.7:

Och Gothic 1-3 kan man inte spela i Första persons vy, man kan bara titta sig omkring, du kan inte utföra något vettigt och det kategoriseras av utvecklarna själva som ett "third person rpg"

Nej, Piranha Bytes kallar Gothicspelen för actionäventyr, inte RPG. Jag har inte spelat dem än, men de ligger på lut.

Skrivet av SID 6.7:

Går man sedan in på t.ex Webhallen och kollar pc rollspel så finns det säkert 20+ att välja på som enbart använder sig av tredje persons kamera, så att argumentera emot att det släpps nästan uteslutande tredje persons rollspel till pc känns lite dödfött.

När har jag argumenterat emot? Jag drog fram lite exempel eftersom du fick det att framstå som om det inte fanns några sådana spel över huvud taget, förutom Elder Scrolls. Dark Messiah glömde jag för övrigt. Förstapersonsvy, mer action, mindre äventyr och i princip lika mycket rollspel som Oblivion.

Anledningen till att det görs så många 3:e-persons-"rollspel" är att de flesta rollspel har en massa fet "lewt!!1" - och det är väldigt många som tycker om att se sin kvinnliga karaktär i bikinirustningen man just fått som belöning för att man slaktade ännu en boss.

Och, så en slutkläm: Jag tror vi sitter i ungefär samma båt.

Skrivet av Utgivare1:

1:a person? kom igen hur många ex skulle det sälja då? 100-200? (jag skulle visserligen köpa det eftersom jag gillar 1:a-personsvy, men det skulle INTE sälja).

Skrivet av Utgivare2:

Isometriskt perspektiv? kom igen hur många ex skulle det sälja då? 100-200? (jag skulle visserligen köpa det eftersom jag gillar isometri, men det skulle INTE sälja).

PsyX: På vilket vis är det off-topic att diskutera en utvecklares tidagare spel för att få fram en prognos för hur ett spel under utveckling kommer att bli? Speciellt med tanke på att det är samme exekutiva producent som för de två föregående spelen (Todd "BOOBIES!" Howard).

Medlem

Testa Tactics idag, även om det är gjort för realtids-actions så fungerar det verkligen inte.

Medlem
Skrivet av PsyX:
Skrivet av HataMoto_:
Skrivet av PsyX:

BLACK ISLE STUDIOS

INTE INTERPLAY.

GOD DAMMET.

Black Isle = utvecklaren, skaparen
Interplay = ägaren , distributör och "big brother"

Visste ni att ACTIVISION GJORDE QUAKE 2???

Fallout1 gjordes inte av Black isle studios, utan av Interplay ... Fallout2 däremot

Black Isle Studios was a division of the computer and video game developer and publisher Interplay Entertainment, created specifically for the development of computer role-playing games. It was based in Orange County, California, USA.[1] The division was formed during 1996, adopting the name "Black Isle Studios" during 1998.[2] The idea for the division's name came from the Black Isle in Scotland - founder Feargus Urquhart's native country.[3] Black Isle Studios is most famous for working on the Fallout and Baldur's Gate series of computer role-playing games, though it only published the Baldur's Gate series.

Fallout is a critically-acclaimed computer role-playing game produced by Tim Cain and published by Interplay in 1997.

TIM CAIN = Timothy Cain, often credited as Tim Cain, was the producer, lead programmer and one of the main designers of the computer game Fallout.

I stand corrected .. men jag har delvis rätt ändå, de kallades inte BIS när F1 skapades

Medlem
Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av SID 6.7:

Och Gothic 1-3 kan man inte spela i Första persons vy, man kan bara titta sig omkring, du kan inte utföra något vettigt och det kategoriseras av utvecklarna själva som ett "third person rpg"

Nej, Piranha Bytes kallar Gothicspelen för actionäventyr, inte RPG. Jag har inte spelat dem än, men de ligger på lut.

"Welcome to the official Gothic 3-website.

Gothic 3, the third instalment of our PC roleplaying series, hit stores October 13th, 2006.

If you're not familiar with the 3D-fantasy-RPG-series Gothic, you should inform yourself quickly and sift through the screenshots and artworks in the gallery."

Första som står på deras hemsida, där nämns rpg två gånger, actionäventyr noll.

Men det kvittar eftersom saken var att det INTE var första persons rollspel.

(och du kan säkert leta fram någon sida där Piranha byte kallar det för actionäventyr)

Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av SID 6.7:

Går man sedan in på t.ex Webhallen och kollar pc rollspel så finns det säkert 20+ att välja på som enbart använder sig av tredje persons kamera, så att argumentera emot att det släpps nästan uteslutande tredje persons rollspel till pc känns lite dödfött.

När har jag argumenterat emot? Jag drog fram lite exempel eftersom du fick det att framstå som om det inte fanns några sådana spel över huvud taget, förutom Elder Scrolls. Dark Messiah glömde jag för övrigt. Förstapersonsvy, mer action, mindre äventyr och i princip lika mycket rollspel som Oblivion.

Varför skulle inte Oblivion eller för den delen Morrowind inte vara rollspel? För att dom är i första persons vy? eller för att det är realtidsstrider?

Till skillnad från i fallout så får man välja mellan en massa olika raser och yrken. i fallout har du noll valfrihet.

Grundegenskaper och färdigheter har du fritt val mellan, precis som i fallout.

Ingame kan du sedan välja mellan att rollspela alltifrån lönnmördare och tjuv till magiker och paladin, men utan att vara begränsad till det ena eller det andra.

Den största skillnaden mellan Elder Scrolls serien och alla andra rpgs är att du faktiskt kan välja att leva ett annat liv i en annan värld, du kan skaffa dig hus och herrgårdar, möblera dom, vara ute och leta efter ingredienser till alkemiska brygder, samla på saker (själv samlar jag på ayleidartefakter) sitta på en taverna och käka en måltid och dricka ett bra vin, dra iväg på upptäcktsfärd. osv i all oändlighet.

Jag ligger på ca 5-600 timmar speltid i Oblivion och närmare 1000 i Morrowind och endast ca 20% av den tiden är quests, resten är sk "fluff" dvs jag gör saker som jag skulle vilja göra om jag vore karaktären som jag rollspelar.

Det är denna frihet att i det närmaste kunna leva ett komplett liv i en annan värld som jag tycker helt saknas i alla andra rollspel och det är därför jag värderar Oblivion och Morrowind så högt.

Andra tycker att en bra mainstory är viktigare än allt annat, men inte jag, storyn spelar knappt någon roll alls för mig, då den i varje fall är så gott som likadan för alla som spelar spelet. Det viktiga för mig är att jag kan skapa min egna unika upplevelse i spelet.

Andra vill ha knivskarp dialog och "levande" NPCs, Visst skulle det vara trevligt om innevånarna i Tamriel skulle vara mindre träiga och hade lite mera intressanta saker att säga, men det ligger inte högst upp på min "måste" lista.

Alla har vi olika smak.

Skrivet av KazikluBey:

Anledningen till att det görs så många 3:e-persons-"rollspel" är att de flesta rollspel har en massa fet "lewt!!1" - och det är väldigt många som tycker om att se sin kvinnliga karaktär i bikinirustningen man just fått som belöning för att man slaktade ännu en boss.

DÄR tror jag att du slog huvudet på spiken;)

Hursomhelst så hoppas jag att Fallout blir så bra så att alla blir nöjda. Att förvänta sig att ett spel blir dåligt är ju bara tråkigt, bättre att hoppas på det bästa.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Svenpa:

Ska vi ta ett exempel på att det är BLACK ISLE STUDIOS/INTERPLAY med alla orginal arbetare som gör FA3 som Bethesda (första person). Det hade väl inte gjort ett smack i hela världen? Det som vi kommer(som det verkar som) sakna är storyn/konversationerna/humorn/öppenheten i uppdragen, inte det åldriga, men charmiga, isometric view?

Du Glömde det tokhärliga våldet, med kroppsdelar som flyger och far, groinshots etc

Inaktiv
Skrivet av SID 6.7:

Första som står på deras hemsida, där nämns rpg två gånger, actionäventyr noll.

Men det kvittar eftersom saken var att det INTE var första persons rollspel.

(och du kan säkert leta fram någon sida där Piranha byte kallar det för actionäventyr)

I stand corrected. Jag har aldrig varit inne på deras hemsida, bara läst ett antal intervjuer och nån preview.

Kul för övrigt att du helt ignorerade den delen av mitt tidigare inlägg där jag skrev varför jag inte tycker att Oblivion är ett rollspel när du började argumentera för att det är ett rollspel.

Skrivet av SID 6.7:

Varför skulle inte Oblivion eller för den delen Morrowind inte vara rollspel? För att dom är i första persons vy? eller för att det är realtidsstrider?

Nej, varken grafiken eller de olika stridssätten har något med saken att göra. Gå tillbaka till mitt första svar till ditt första inlägg i tråden.

Skrivet av SID 6.7:

Till skillnad från i fallout så får man välja mellan en massa olika raser och yrken. i fallout har du noll valfrihet.

Eh, va? Om jag vill skapa en "mekaniker" i Fallout lägger jag poäng i de skills jag tycker är lämpliga för en mekaniker. Om jag vill skapa en magiker i Oblivion väljer jag färdigheter som är lämpliga för en magiker. Den stora saknaden av valfrihet i Fallout skulle alltså bestå utav?

Skrivet av SID 6.7:

Ingame kan du sedan välja mellan att rollspela alltifrån lönnmördare och tjuv till magiker och paladin, men utan att vara begränsad till det ena eller det andra.

Spelaren får välja mellan att spela några olika arketyper i Oblivion. En karaktär som inte kan hamna inför ett val och sedan drabbas av dess konsekvenser (positiva eller negativa) kan inte ha en personlighet. Hur kan man spela en roll i ett spel som inte låter ens karaktär utveckla en personlighet?

Skrivet av SID 6.7:

Den största skillnaden mellan Elder Scrolls serien och alla andra rpgs är att du faktiskt kan välja att leva ett annat liv i en annan värld, du kan skaffa dig hus och herrgårdar, möblera dom, vara ute och leta efter ingredienser till alkemiska brygder, samla på saker (själv samlar jag på ayleidartefakter) sitta på en taverna och käka en måltid och dricka ett bra vin, dra iväg på upptäcktsfärd. osv i all oändlighet.

Jag ligger på ca 5-600 timmar speltid i Oblivion och närmare 1000 i Morrowind och endast ca 20% av den tiden är quests, resten är sk "fluff" dvs jag gör saker som jag skulle vilja göra om jag vore karaktären som jag rollspelar.

Om det går att plocka blommor i Halo, är det ett rollspel då?

Skrivet av SID 6.7:

Det är denna frihet att i det närmaste kunna leva ett komplett liv i en annan värld som jag tycker helt saknas i alla andra rollspel och det är därför jag värderar Oblivion och Morrowind så högt.

Ett komplett liv där interaktionen med ens medmänniskor består utav att antingen välja ett ämne i en ordlista och läsa en monolog (Morrowind) eller att säga "Rumour", "Goodbye" till folk vilket leder till att man måste lyssna på en massa tjat om alla "hemska" mudcrabs. Ett komplett liv där inget du gör har en effekt på världen runt omkring dig. Ett liv där inga av dina val har några som helst konsekvenser (vänta nu, vilka val?). I en värld där ingen ens lägger märke till om du blir arenamästare och ledare för alla gillen samtidigt.

Jag kan tillägga att jag ser rollspelsgenrern mest som en utopi att sträva efter, eftersom inga spel egentligen nått dit, och inga lär göra det inom det närmsta decenniet. Fallout är dock bland de spel som nått längst.

Inaktiv
Skrivet av PsyX:

Fan vad ni snackar offtopic herregud.

stfu med oblivion och resten av skitet.

snacka fallout.

STFU det är ontopic, oblivion med andra skins kommer förmodligen bli fallout 3 om fansen inte ryter till. :evil:


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem

WTF, NEJ FAN

Oblivion horror! Fallout 3 ska vara 2d!

Max i 3d men ska se ut som dom 2 första.

Vill inte eller behöver inte nåt nytt skit, det tar bara mer tid och pengar.

Dom borde ringa alla som gjorde orginalet och betalla dom 10 million dollar var en, för att göra fallout 3.
Jag kommer ge själv 500:-
Kanske jag ska öppna en sån sida.

REVIVE BLACK ISLE STUDIOS, DONATE 500:-

Inaktiv

Starta en "Revive Troika"-fond istället, och ge dem Fallout-licensen.

QRT
Medlem
Skrivet av KazikluBey:

Starta en "Revive Troika"-fond istället, och ge dem Fallout-licensen.

Låter bra, vart sign'ar jag?

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Fallout 2 credits:

Original Game Design: Timothy Cain, Leonard Boyarsky, Jason D. Anderson, Jason Taylor, Scott Campbell

Skrivet av Arcanum credits:

Project Leader: Jason D. Anderson, Leonard Boyarsky, Timothy Cain

Den stora skillnaden mellan BIS och Troika är att BIS var en underdivision till Interplay. De viktiga personerna bakom Fallout grundade Troika därför att Interplay sög.

Medlem
Skrivet av Mabec:

Testa Tactics idag, även om det är gjort för realtids-actions så fungerar det verkligen inte.

Fallout Tactics är riktigt bra i multiplayer när man kör rondbaserat (dvs, så det övergår till rondbaserat efter första skottet avslossats). Skulle till och med vilja påstå att det är ett av mina absoluta favorit spel i multiplayer. Fast ett par riktigt bra kartor hade inte skadat (dom gjorda av fans var...tja..sisådär)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv
Skrivet av PsyX:

Troika suger

Sån blasfemi förtjänar anmälning. Tänk först, posta sen.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem
Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av SID 6.7:

Första som står på deras hemsida, där nämns rpg två gånger, actionäventyr noll.

Men det kvittar eftersom saken var att det INTE var första persons rollspel.

(och du kan säkert leta fram någon sida där Piranha byte kallar det för actionäventyr)

I stand corrected. Jag har aldrig varit inne på deras hemsida, bara läst ett antal intervjuer och nån preview.

Kul för övrigt att du helt ignorerade den delen av mitt tidigare inlägg där jag skrev varför jag inte tycker att Oblivion är ett rollspel när du började argumentera för att det är ett rollspel.

Missade den delen av inlägget där du la fram dina synpunkter på varför Oblivion inte var ett rollspel...

Kan ju bara säga att jag håller med om att punkterna du tar upp är viktiga, men jag anser att ett rollspels vara eller icke vara inte står och faller med dom.

Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av SID 6.7:

Till skillnad från i fallout så får man välja mellan en massa olika raser och yrken. i fallout har du noll valfrihet.

Eh, va? Om jag vill skapa en "mekaniker" i Fallout lägger jag poäng i de skills jag tycker är lämpliga för en mekaniker. Om jag vill skapa en magiker i Oblivion väljer jag färdigheter som är lämpliga för en magiker. Den stora saknaden av valfrihet i Fallout skulle alltså bestå utav?

Avsaknaden av yrken och raser?

Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av SID 6.7:

Ingame kan du sedan välja mellan att rollspela alltifrån lönnmördare och tjuv till magiker och paladin, men utan att vara begränsad till det ena eller det andra.

Spelaren får välja mellan att spela några olika arketyper i Oblivion. En karaktär som inte kan hamna inför ett val och sedan drabbas av dess konsekvenser (positiva eller negativa) kan inte ha en personlighet. Hur kan man spela en roll i ett spel som inte låter ens karaktär utveckla en personlighet?

Du vill att spelet skall utveckla din karaktär utefter dom val du gör ingame, jag utvecklar min karaktär själv utefter vad jag väljer att göra i spelet.

Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av SID 6.7:

Den största skillnaden mellan Elder Scrolls serien och alla andra rpgs är att du faktiskt kan välja att leva ett annat liv i en annan värld, du kan skaffa dig hus och herrgårdar, möblera dom, vara ute och leta efter ingredienser till alkemiska brygder, samla på saker (själv samlar jag på ayleidartefakter) sitta på en taverna och käka en måltid och dricka ett bra vin, dra iväg på upptäcktsfärd. osv i all oändlighet.

Jag ligger på ca 5-600 timmar speltid i Oblivion och närmare 1000 i Morrowind och endast ca 20% av den tiden är quests, resten är sk "fluff" dvs jag gör saker som jag skulle vilja göra om jag vore karaktären som jag rollspelar.

Om det går att plocka blommor i Halo, är det ett rollspel då?

Det där bevärdigar jag inte ens med ett svar...

Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av SID 6.7:

Det är denna frihet att i det närmaste kunna leva ett komplett liv i en annan värld som jag tycker helt saknas i alla andra rollspel och det är därför jag värderar Oblivion och Morrowind så högt.

Ett komplett liv där interaktionen med ens medmänniskor består utav att antingen välja ett ämne i en ordlista och läsa en monolog (Morrowind) eller att säga "Rumour", "Goodbye" till folk vilket leder till att man måste lyssna på en massa tjat om alla "hemska" mudcrabs. Ett komplett liv där inget du gör har en effekt på världen runt omkring dig. Ett liv där inga av dina val har några som helst konsekvenser (vänta nu, vilka val?). I en värld där ingen ens lägger märke till om du blir arenamästare och ledare för alla gillen samtidigt.

Kort sagt: Ja det funkar för mig.

Skrivet av KazikluBey:

Jag kan tillägga att jag ser rollspelsgenrern mest som en utopi att sträva efter, eftersom inga spel egentligen nått dit, och inga lär göra det inom det närmsta decenniet. Fallout är dock bland de spel som nått längst.

Håller med om att rollspelgenren är en utopi att sträva efter... När det gäller PC eller konsollspel, jag föredrar faktist papper och penna varianten.

Har spelat i 20 år nu och har inga planer på att sluta. (det skall vara när mina spelare inte vill ha mig som SL längre;))

Jag respekterar dina åsikter och det är bara att inse att vi tycker radikalt olika i den här frågan så vi får väl vara ense om att vara oense.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Inaktiv
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av KazikluBey:

(...) Den stora saknaden av valfrihet i Fallout skulle alltså bestå utav?

Avsaknaden av yrken och raser?

Det går inte att spela varken mudcrab eller deathclaw i Oblivion, fy vilken dålig valfrihet.

Och "yrkena" i Oblivion är ju bara ett par samlingar av förvalda färdigheter. Jag förstår inte på vilket sätt det skulle skilja sig mot de "yrken" man kan hitta på i Fallout.

Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av KazikluBey:

Om det går att plocka blommor i Halo, är det ett rollspel då?

Det där bevärdigar jag inte ens med ett svar...

Tycker nästan att det är en berättigad fråga, din definition på rollspel blir så vid att det verkar som Halo skulle bli ett rollspel bara för att man "rollspelar" Master Chief. För att kunna genredefiniera ett datorspel måste man kolla på vad själva spelmekaniken gör, inte på det man själv kan låtsas göra.

Skrivet av SID 6.7:

Jag respekterar dina åsikter och det är bara att inse att vi tycker radikalt olika i den här frågan så vi får väl vara ense om att vara oense.

Hehe, nej det verkar nog inte så troligt att vi skulle lyckas övertyga varandra.

Skriv svar