Bethesda om Fallout 3

Vad gör Oblivion fansen på en tråd som handlar om världens bästa rpg undrar jag?! Oblivion ska/kan/borde inte förknippas med fallout serien därmed basta.......herrejösses


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Vad gör Oblivion fansen på en tråd som handlar om världens bästa rpg undrar jag?! Oblivion ska/kan/borde inte förknippas med fallout serien därmed basta.......herrejösses

I detta fallet borde det, eftersom Fallout 3 utvecklas av Bethesda skaparna av Oblivion, läs tråden ;-|

Skrivet av Svenpa:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Vad gör Oblivion fansen på en tråd som handlar om världens bästa rpg undrar jag?! Oblivion ska/kan/borde inte förknippas med fallout serien därmed basta.......herrejösses

I detta fallet borde det, eftersom Fallout 3 utvecklas av Bethesda skaparna av Oblivion, läs tråden ;-|

Nej Oblivion skiljer sig från Fallout. Fallout är inte Oblivion.


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Svenpa:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Vad gör Oblivion fansen på en tråd som handlar om världens bästa rpg undrar jag?! Oblivion ska/kan/borde inte förknippas med fallout serien därmed basta.......herrejösses

I detta fallet borde det, eftersom Fallout 3 utvecklas av Bethesda skaparna av Oblivion, läs tråden ;-|

Nej Oblivion skiljer sig från Fallout. Fallout är inte Oblivion.

Men jösses, vi pratar om Bethesda och Oblivion för att de har inte släppt nån media på Fallout 3 därav kan vi bara diskutera hur FA3 kommer se ut BEDÖMANDE av deras tidigare creationer.

Därav är Bethesda (och därav Oblivion) relaterat till FA3 som tråden handlar om.

Inaktiv
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Svenpa:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Vad gör Oblivion fansen på en tråd som handlar om världens bästa rpg undrar jag?! Oblivion ska/kan/borde inte förknippas med fallout serien därmed basta.......herrejösses

I detta fallet borde det, eftersom Fallout 3 utvecklas av Bethesda skaparna av Oblivion, läs tråden ;-|

Nej Oblivion skiljer sig från Fallout. Fallout är inte Oblivion.

Eh, detta är en tråd om Fallout 3. Är Fallout 3 världens bästa RPG menar du?

Som Svenpa säger (din nya avatar är grym, för övrigt) är det mer än berättigat att spekulera om hur Fallout 3 kommer bli med Bethesdas tidigare spel som basis. Tack vare deras egna uttalanden är det ganska många som förväntar sig ett "Oblivion with guns".

Medlem

Jag hade lite tråkigt så jag arbetade vidare på min avatar fast i full size.

http://i138.photobucket.com/albums/q247/Svenpa/me_falloutcopy...

Medlem
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av SID 6.7:

Till skillnad från i fallout så får man välja mellan en massa olika raser och yrken. i fallout har du noll valfrihet.

Eh, va? Om jag vill skapa en "mekaniker" i Fallout lägger jag poäng i de skills jag tycker är lämpliga för en mekaniker. Om jag vill skapa en magiker i Oblivion väljer jag färdigheter som är lämpliga för en magiker. Den stora saknaden av valfrihet i Fallout skulle alltså bestå utav?

Avsaknaden av yrken och raser?

Va? Yrkena i Oblivion är bara titlar, du kan ju skapa ett yrke som är precis likadant som Warrior och döpa det till Riddare om du nu vill det, det finns ingenstans i spelet där du faktiskt blir anställd som varken eller... I Oblivion (om man gör alla quests med en och samma karaktär) spelar man "Jack of All trades" Jag är nu ledare för mages guild, dark brotherhood och påväg uppåt i Fighters Guild.
Hittills har jag inte känt att jag haft ett jobb alls.

I Oblivion så måste du slå ner i princip alla skurkar,
Jag spelade Fallout med hög inteligens och goda språkkunskaper och snackade mig förbi när jag kunde, sådan dialog är inte Oblivion ens i närheten av.

Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av SID 6.7:

Ingame kan du sedan välja mellan att rollspela alltifrån lönnmördare och tjuv till magiker och paladin, men utan att vara begränsad till det ena eller det andra.

Spelaren får välja mellan att spela några olika arketyper i Oblivion. En karaktär som inte kan hamna inför ett val och sedan drabbas av dess konsekvenser (positiva eller negativa) kan inte ha en personlighet. Hur kan man spela en roll i ett spel som inte låter ens karaktär utveckla en personlighet?

Du vill att spelet skall utveckla din karaktär utefter dom val du gör ingame, jag utvecklar min karaktär själv utefter vad jag väljer att göra i spelet.

Det kallas rollspel för att man spelar en roll, i Fallout spelar du rollen som Stranger, du väljer vilka egenskaper Stranger ska ha men du spelar Stranger, valen du väljer påverkar spelvärlden, har jag hög speech och låg int så kan jag babbla på bäst jag vill ingen kommer att fatta.

I Oblivion så spelar du en fånge (vilken som helst), det spelar ingen roll vilken ras du har eller vilket "startpaket" bland yrkena du väljer, spelet behandlar dig precis likadant i alla olika fall.

Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av SID 6.7:

Den största skillnaden mellan Elder Scrolls serien och alla andra rpgs är att du faktiskt kan välja att leva ett annat liv i en annan värld, du kan skaffa dig hus och herrgårdar, möblera dom, vara ute och leta efter ingredienser till alkemiska brygder, samla på saker (själv samlar jag på ayleidartefakter) sitta på en taverna och käka en måltid och dricka ett bra vin, dra iväg på upptäcktsfärd. osv i all oändlighet.

Det gör ju ingen skillnad i världen i Oblivion, ingen saknar personen vars hus du länsat (eller om du köper ett eget så kommer ingen granne någonsin och hälsar på), världen roterar kring dig men saker du gör i världen får knappa konsekvenser.

Varför kan jag inte gå med i stadsvakten och hjälpa dem få fast Tjuvgillets ledare?
Varför kan jag inte gå med tjejerna som lurar kläderna av männen i staden?
Var är mina alternativ?

Skrivet av SID 6.7:

Jag ligger på ca 5-600 timmar speltid i Oblivion och närmare 1000 i Morrowind och endast ca 20% av den tiden är quests, resten är sk "fluff" dvs jag gör saker som jag skulle vilja göra om jag vore karaktären som jag rollspelar.

Om det går att plocka blommor i Halo, är det ett rollspel då?

Det där bevärdigar jag inte ens med ett svar...

Det var en helt ok fråga tycker jag, om du kan skaffa hus och plocka blommor i Halo, är det ett rollspel då?

Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av SID 6.7:

Det är denna frihet att i det närmaste kunna leva ett komplett liv i en annan värld som jag tycker helt saknas i alla andra rollspel och det är därför jag värderar Oblivion och Morrowind så högt.

Ett komplett liv där interaktionen med ens medmänniskor består utav att antingen välja ett ämne i en ordlista och läsa en monolog (Morrowind) eller att säga "Rumour", "Goodbye" till folk vilket leder till att man måste lyssna på en massa tjat om alla "hemska" mudcrabs. Ett komplett liv där inget du gör har en effekt på världen runt omkring dig. Ett liv där inga av dina val har några som helst konsekvenser (vänta nu, vilka val?). I en värld där ingen ens lägger märke till om du blir arenamästare och ledare för alla gillen samtidigt.

Kort sagt: Ja det funkar för mig.

I ett komplett liv så påverkar man andra personer, händelser har konsekvenser, de har det inte i Oblivion.

Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av KazikluBey:

Jag kan tillägga att jag ser rollspelsgenrern mest som en utopi att sträva efter, eftersom inga spel egentligen nått dit, och inga lär göra det inom det närmsta decenniet. Fallout är dock bland de spel som nått längst.

Håller med om att rollspelgenren är en utopi att sträva efter... När det gäller PC eller konsollspel, jag föredrar faktist papper och penna varianten.

Har spelat i 20 år nu och har inga planer på att sluta. (det skall vara när mina spelare inte vill ha mig som SL längre;))

NU blev jag intresserad, vad spelar du för P&P rollspel egentligen?

Skrivet av SID 6.7:

Jag respekterar dina åsikter och det är bara att inse att vi tycker radikalt olika i den här frågan så vi får väl vara ense om att vara oense.

Jag ser det lite krasst så som att om Oblivion är ett rollspel så är Half-Life det också, å då blir även Halo och Gears of Wars rollspel. Bara för att du styr en viss karaktär och väljer om denne ska gå höger eller vänster.

I rollspel har man alternativ (därför behövs SL för att ge dessa) I Oblivion har man väldigt begränsat med alternativ, ofta har du ett alternativ som inte leder någonstans utan din enda utväg är att ta den andra vägen precis som designern tänkt.

Sist ska jag väl nämna att jag faktiskt inte spelat Fallout 2 på 5 år och att jag faktiskt gillar Oblivion fast jag moddar bort så mycket som möjligt av det som inte gör det till ett rollspel.

Medlem

MaXMC. Håller med dig! I Oblivion har man inte ett val på samma sätt som i Fallout..


signatur
Skriv svar