BF 2142: Northern Strike offentliggjort

Medlem

signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av Kamikaze:
Skrivet av RavenDB:

EVE-Online släpper allt gratis, och har gjort så sedan starten för 4 år sedan...

Skulle inte kalla det gratis eftersom man betalar pengar till dem varje månad.

Om du jämför det med blizzard som tar betalt för sin expansion så är EVE-prylarna rätt gratis

Medlem

Att tro att spelföretag ska sitta och producera en massa extragrejer gratis i efterhand är naivt. För att göra ett tillägg som Northern strike krävs ett helt team av utvecklare och fler månaders arbete. Om företag sedan släppt sånt gratis vore det en ekonomisk katastrof.

Sanning är att med dagens skyhöga kostnader för att utveckla spel så måste man finna nya sätt att få in pengar, att höja priserna ännu mer är inget bra alternativ, som jag tror ni håller med om, men mer pengar måste in i alla fall, annars går man inte runt...

Medlem
Skrivet av Zeatrix:

Att tro att spelföretag ska sitta och producera en massa extragrejer gratis i efterhand är naivt. För att göra ett tillägg som Northern strike krävs ett helt team av utvecklare och fler månaders arbete. Om företag sedan släppt sånt gratis vore det en ekonomisk katastrof.

Sanning är att med dagens skyhöga kostnader för att utveckla spel så måste man finna nya sätt att få in pengar, att höja priserna ännu mer är inget bra alternativ, som jag tror ni håller med om, men mer pengar måste in i alla fall, annars går man inte runt...

Skönt att det iallafall är någon som fattar hur en marknads ekonomi fungerar


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem

Men man blir ju ändå lite sur över att tiderna med gratis Bonus packs med tiotal banor är över. Om nu inte UT2k7 fortsätter med det!

Inaktiv

Är tveksam till att jag skulle vilja ha det äns om det var gratis,med tanke på all frustration BF2 o BF2142 har gett en.Lagg,ständiga nerkopplingar,CTD´s osv...nä säger det igen,inga fler DICE spel i min låda.

FML
Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Night Hawk:

Jag antar att du inte var med på den tiden då spelföretag brukade släppa gratis inehåll. Synd att det är nästa bara Epic som gör det nu förtiden

Jag har spelat i ca 25 år. Under större delen av denna tid har det inte kommit något extra till ett enda spel överhuvudtaget.

Warcraft 3 tycker jag få nya maps varje vecka. Och detta hata Warcraft-spelarna då de hellre vill ha patcher som fixar buggar och balansera spelet.

Jag tycker DICE borde slänga med en ny map med patcherna som släppts, som en tröstning för att spelet behövs patchas så mycket. Hade folk vetat om att det krävs så mycket patchning så hade nog de inte köpt spelet, inte direkt iallafall, utan väntat till buggarna är fixade. Då som tröst kan de lägga in en ny map också.

Medlem

Nä jag håller med, köpte BF2142 på eBay för en hundring och det har det väl varit värt får jag säga. Mitt första BF-spel också.

Men tänk om det var Valve som låg bakom spelen då? Då hade man ju lätt dinglat med ett rakblad över armleden. Mer mjölka/binda-upp-sina-kunder-företag får man ju leta efter.

Någon som vill köpa Counter-Strike kontot: steamsugerfett av mig för ett hundra riksdaler PM:a mig. Där ingår Half-Life 2, CS:S och all annan skit man får med...

Medlem

krystad trailer

Medlem

Excuse me everyone, would you like som e cheese with you whine?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Sito:
Skrivet av Zeatrix:

Att tro att spelföretag ska sitta och producera en massa extragrejer gratis i efterhand är naivt. För att göra ett tillägg som Northern strike krävs ett helt team av utvecklare och fler månaders arbete. Om företag sedan släppt sånt gratis vore det en ekonomisk katastrof.

Sanning är att med dagens skyhöga kostnader för att utveckla spel så måste man finna nya sätt att få in pengar, att höja priserna ännu mer är inget bra alternativ, som jag tror ni håller med om, men mer pengar måste in i alla fall, annars går man inte runt...

Skönt att det iallafall är någon som fattar hur en marknads ekonomi fungerar

Grejen är det att användarna inte kräver att de ska släppa massiva paket med gratis material tex en gång i halvåret. När man konstant lanserar nya expansioner som har relativt fattigt med innehåll
och tar betalt för det.Med tanke på att det inte behövs så mycket resurser för att få fram ett par banor och vapen till ett spel som "redan" är färdigt om man jämför detta i en större skala med mer innehåll. 100 kr är iofs inte mycket men det är en välarbetad plan för att tjäna in pengar på detta.

Successiv marknadföring innefattar ett par punkter till som EA verkar ha glömt helt och hållet.

För att man ska behålla sina kunder och nå en lyckad ökning på nöjda kunder så krävs det att man har en snabb informationshantering inom den gren man arbetar i. Där ingår det små morötter som tex 1 gratis bana eller dylikt eller små evenemang i spelet som höjer de spelande kundernas inställning gentemot leverantören.

Informationen ska nå kunden snabbt för att de ska vara välinformerade om vad som händer. Detta ökar också kundnöjdheten vilket resulterar i bra PR.

Medlem

BF2142 är ju askul, håller mig dock huvudsakligen till conquestbanorna.
Testat Titan då och då, laggar ibland men inte alltid. Skillnad olika servrar?
Kul med lite nytt, dom hade kunnat plocka en del poäng genom att låta det vara gratis men ok, bara det blir billigt. Dessutom skulle nog många gnällisar här klaga även om det var gratis... eller?

Inaktiv
Skrivet av Zeatrix:

Att tro att spelföretag ska sitta och producera en massa extragrejer gratis i efterhand är naivt. För att göra ett tillägg som Northern strike krävs ett helt team av utvecklare och fler månaders arbete. Om företag sedan släppt sånt gratis vore det en ekonomisk katastrof.

Det beror ju helt på vilken affärsmodell man har. Man kan ju göra som EA/DICE och ha ett spel som lever i två år eller så kan man göra som Valve och Tripwire för att få längre livstid för spelet. Tror du att Valve har gått back på att kontinuerligt släppa nytt materialt till Half-Life? Nu har de visserligen en ny modell med episodiska spel men då får du en intressant mod, ett minispel plus en episod med ganska många speltimmar. Jämför detta med tre banor och tio vapen.

Det handlar inte så mycket om att de tar betalt som att de tar för mycket betalt för alldeles för lite. Marknaden kommer att visa om DICE/EA har fel. Jag kommer i alla fall inte att köpa några fler DICE-spel av princip.

Skrivet av Zeatrix:

Sanning är att med dagens skyhöga kostnader för att utveckla spel så måste man finna nya sätt att få in pengar, att höja priserna ännu mer är inget bra alternativ, som jag tror ni håller med om, men mer pengar måste in i alla fall, annars går man inte runt...

Har du missat att spelmarknaden har större omsättning än filmbranchen? Så länge marknaden expanderar behöver man knappast höja kostnaderna för slutkunden, speciellt inte med dupliceringskostnader som är ytterst små. Dessutom finns alltid modellen där man bygger en stabil grund för moddar att bygga på som främst Valve och Epic.

Medlem
Skrivet av Kattspya:

Det beror ju helt på vilken affärsmodell man har. Man kan ju göra som EA/DICE och ha ett spel som lever i två år eller så kan man göra som Valve och Tripwire för att få längre livstid för spelet. Tror du att Valve har gått back på att kontinuerligt släppa nytt materialt till Half-Life? Nu har de visserligen en ny modell med episodiska spel men då får du en intressant mod, ett minispel plus en episod med ganska många speltimmar. Jämför detta med tre banor och tio vapen.

Jämfört med HL2:Episode 1 så fick jag ut betydligt mer speltid per krona ur BF2 booster-packen. Med detta menar jag inte på något sätt att Ep1 var dåligt (förutom att det var kort).

Inaktiv
Skrivet av Margy:
Skrivet av Kattspya:

Det beror ju helt på vilken affärsmodell man har. Man kan ju göra som EA/DICE och ha ett spel som lever i två år eller så kan man göra som Valve och Tripwire för att få längre livstid för spelet. Tror du att Valve har gått back på att kontinuerligt släppa nytt materialt till Half-Life? Nu har de visserligen en ny modell med episodiska spel men då får du en intressant mod, ett minispel plus en episod med ganska många speltimmar. Jämför detta med tre banor och tio vapen.

Jämfört med HL2:Episode 1 så fick jag ut betydligt mer speltid per krona ur BF2 booster-packen. Med detta menar jag inte på något sätt att Ep1 var dåligt (förutom att det var kort).

Du har helt rätt men jag argumenterade inte angående speltiden per se utan för utvecklingskostnaden. Utvecklingskostnaden för Ep1 är garanterat högre än för northern strike.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jämfört med HL2:Episode 1 så fick jag ut betydligt mer speltid per krona ur BF2 booster-packen. Med detta menar jag inte på något sätt att Ep1 var dåligt (förutom att det var kort).

Vet inte hur det är med HL2:Ep1 om det har nå speciellt multiplayerläge, men är kanske lite fel att jämföra singelplayerspel med multiplayerspel, iaf när det gäller speltid.

Medlem

Förstår inte riktigt vad ni klagar över. Vad brukar en expansion innehålla till ett mp spel t.ex. Vadå 5-6 nya banor, 1-2 nya vapen, eventuellt några nya fordon. Detta för en nätt summa av 200-300 kr. Och nej expansioner till multiplayer orienterade spel brukar inte vara så mycket mer.

Nu får ni 3 banor, 10 unlocks, och ett par nya fordon för 80-100:- Så öh vad menar ni är så lite värt det? Var det mer värt att köpa häst armor till Oblivion eller?

Bara en jävla massa gnäll för ingenting, det enda problem som jag kan se är att folk med tillägg blandas med dem som inte har det och på så sätt gör att man "måste" köpa tillägen för att ha lika chans. Precis som i WoW där alla "tvingas" köpa TBC för att kunna spela alls, då alla servrar har TBC folk på.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Var det mer värt att köpa häst armor till Oblivion eller?

jag gnällde lika mycket då

Medlem

Hur som helst, ingen MÅSTE köpa. Vill man ha det lilla extra som futtiga 100:- innebär så för all del. BF2142 är det fjärde mest spelade FPS-spelet (efter två CS och BF2). Så helt värdelöst kan det inte vara...

Medlem

edit: jag har inte renläst detta och jag är jättetrött, så jag ber om ursäkt för konstiga meningar osv

I princip skulle man väl kunna säga att varje bana i ett spel som BF lägger till minst 2-3h speltid, för en "normal" spelare (notera: gissningar och antaganden). En "normal" till lätt spelare kommer att efter ett tag ha spelat minst så många timmar på varje bana, vilket i slutändan blir ett ganska så bra timpris på en expansion med 3 banor som kostar 100kr.

En annan fördel som jag ser med officiella boosterpacks är att dessa banor kommer att spelas, ta vilket annat spel med fanmade banor, du kan spendera timmar med att leta spännande banor, men bara en bråkdel kommer att spelas, om någonsin.

Allra bäst är det om företaget i fråga släpper gamemodes och banor helt gratis, men det är (som tidigare sagt) inte ekonomiskt försvarbart. Även om battlefieldbanor inte kräver mycket till designbeslut om vinklar på hörn, item placement som i spel som quake så måste de fortfarande spendera timmar med buggtestningar, byggandet, skapande av texturer, modeller (dessa två kan spekuleras, inte alltid det händer), etc. Så kommer det ändå ta mycket tid, och som varenda kotte i hela världen BORDE veta så är tid = pengar.

Så om vi tar och gör en simpel och gissningsvis uträkning på vad en bana kan kosta för ett företag att skapa så kanske vi får fram detta:
Concept på bana: 1h
Tid att skapa bana: 3-10h (kan skilja jättemycket, allra minst är 3h, men då har man i princip världens bästa bildminne och kan bygga i huvudet i conceptfasen så att allt är färdigt, plus att editorn skall kunnas felfritt och inget skiter sig)
Tid att buggtesta bana: (outsoursceat med spelarbas)
Tid att fixa till bana pga buggar eller obalans: 1-2h
(notera att detta är guesstimates, grova åt antingen höga eller låga siffror)

om vi sen säger att kostnaden för ett företag är cirka 200-300kr/h per person som jobbar med banan så rinner det iväg ganska mycket pengar.

Om de sen säljer ett paket med 3 banor, 10 unlocks och 2 nya fordon för ca 100kr så måste de fortfarande sälja en hel del för att tjäna in distrubitionskostnaden med mera.

Om man ska vara kinkig så kan man räkna in att det faktiskt finns officiella BF servrar som absolut inte kan vara gratis att hålla igång, om nu inte mitt minne sviker mig totalt och blandar ihop med något annat spel.

Trots allt detta, behöver du köpa? Näe inte egentligen, följ din mage, plånbok och hjärta.

12
Skriv svar