Age of Conan, amatör recenserat, del I.

Medlem
Age of Conan, amatör recenserat, del I.

Det har nu gått ett par dagar sedan Funcom släppte sin bomb på MMO-fältet, det small rejält.

Mina personliga intryck av spelet följer;

Early Access

Conan för mig, har sedan barnsben varit ett av Arnolds omtalade verk, ett par rullar som för mig nu är antika. Så Age of Conan var inte helt nytt för mig när jag först hörde om det för ett par månader sedan.
Precis, jag började inte titta på spelet förns kanske för 3 månader sedan, blev dock kär direkt. Grafiken talade för sig, och till mig.
Efter att ha gått igenom spelet mer grundligt genom all information på nätet fanns det mer under denna sköna yta.
Stridssytemet är en sak av fler som fångade mitt intresse snabbt. Och spelmotorn, den levande världen gjorde saker och ting ännu mer intressanta. Efter vidare efterforskningar var jag helt klart övertygad, men jag hade inte fått spela spelet ännu.

Tiden gick, livet rullade på tills dagarna innan register.ageofconan.com sattes i verket. Jag var snabb med att göra ett account och köpa Early Access, för att senare ladda ner klienten.

Det tog ett tag, det var ju några GB. Efter nerladdningen var det dags för installation, smärtfritt.

Som alltid med nya spel tittar jag alltid igenom alla "filmer" innan spelet är igång. Nu möts man av kända snuttar, samt en skön intro film, men den har man sett ett par gånger, men det hindrade inte mig inte, jag tittade nöjt igenom den också.

När filmerna var över startade loginscreenen mjukt. Stilrent och funktionellt. Med varierande bakgrundsbilder får man en känsla av lyx, plus de otroligt stilrena och smidiga menyerna. Det är lätt att navigera sig, och håller man musen över får man en lätt beskrivning på vad alla knappar och checkboxar gör. Värt att nämna är de lätta och stilrena, men otroligt mysiga animationerna i menyn, inget speciellt, men det är återigen en känsla av någon slags lyx.

Man loggar in med sina uppgifter, och väntar ett tag, och det hela är igång.

Att skapa en karaktär kan ta flera minuter, beror på hur mycket själ man vill lägga ner, själv tycker jag det är riktigt roligt att göra sin karaktär precis som man vill ha den. Det finns ett inte brett urval i allt, hår, skägg, ögonfärg osv. Men det som verkligen gör din karaktär unik är det att du kan ändra kroppen, ansiktet, ögonen, ögonbrynen, öron, näsa, mun, kindben, hakan, läppar, allt du kan tänka dig. Ett stort plus helt enkelt.

Sedan väljer du ras, tre stycken, och alla tre med olika klasser. Klasserna är begränsade för de olika raserna, ras 1 kan till exempel bara välja klass 1, 3, och 6, medans ras 2 kan välja 2, 4, 8 etc. (Detta var ett exempel.)

Hela karaktärsskapandet är en fröjd, allt går smidigt och allt är stilrent och funktionellt som det mesta.

Spelet är igång.

Underbart. Interfacen är något från ovan, allt är så smart upplagt. Quest Jounalen är det jag gillar mest, istället för att allt skall vara ihoptryckt i ett fönster så får vi nu två stycken som snyggt glider fram från höger och vänster, där den är uppdelad så att sjävla "historien" finns på höger sida, tillsammans med antalet XP och eventuella items, samt att vi ser hur många kapitel en quest har. I den andra har vi själva "utforskarn" tillsammans med en minikarta (underbart).

För övrigt så är interfacen som sagt något från ovan, kartan, minimappen, alla actionbars allt är så smart gjort, smidigt, stilrent och otroligt funktionellt. Man stör sig inte på det minsta, inte än i allafall, tror att det håller i sig, sen får man se om några grabbar börjar modda.

Men för att göra en lång historia kort, underbart, smart och snyggt.

Sjävla spelandet är såklart en fröjd det med, man följer snabbt med i spelet och de har satsat på att man skall, ja fastna så fort som möjligt, och de lyckas.
Man börjar på stranden, och kämpar sig in mot Tortage. Alla questfrekvenser i början är "cinematic" dvs små filmer, kan man nog kalla de för, där man kan välja olika svar, och få reda på tonvis med information. Det bästa med det hela är att alla pratar, med röster, inget fönster med fyra a4 sidor som måste plöjas igenom, svar på tal med andra ord.

Otrolig spelkänsla, miljöerna är levande och animationerna är ögongodis. Ljud är något man lägger märket till, det är mycket bra gjort, springer över en bro, till sand, till gräs etc, det är någon man märker, och det är ljuvligt.

Items och "bags"; tänk er Diablo II, man har ett vist antal slots från start, eller varför inte ta Guild Wars, som sagt, ett antal slots, sedan kan man lägga till additional bags, som gör att man kan ha ännu mer saker. Questitems och resources är uppdelat och de har egna slots, så man slipper blanda alla sina items, ett stort plus och underlättar otroligt mycket, man får mer tid att spela spelet.

Slut på del I, del II kommer snart.

#blogg


signatur

Niet.

Medlem
Age of Conan, amatör recenserat, del I.

Tack för att du beskriver så detaljrikt. Det uppskattas! Jag hoppas på en del 3 & 4 också

Medlem

Hur kan du prisa UIt så? Det behöver göras om markant ... quest journalen är under all kritik .. Du ser inte om folk i din grupp är på samma quest ... du ser inga markeringar för klarade quest som är redo att lämnas in ... questen på mini-kartan har inte samma namn som i journalen. Sen så behövs det lite filter funktioner till mini-kartan..samt att om du är i grupp så skall du se vart dom är hur långt dom bort dom än är...spelar ofta med min bror och när vi båda är i staden för att fylla på förnödenheter så upprepas frågan "vart tog du vägen?" jämt och ständigt ... räcker att man traskar iväg 100 spelmeter så försvinner man från kartan.. jäkligt bra spel annars...hoppas dom puttsar bort alla störiga buggar bara

Medlem

spelet har varit ute två veckor... jag har aldrig sett ett så rent och städat MMO efter så kort tid. Viss det finns buggar och patcher kommer ju att komma som vanligt.

1
Skriv svar