Sid Meier's Civilization II

Medlem

Får vi se Zork då tro?


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

CIV är utan tvekan en av de mer betydelsefulla titlarna i spelhistorien. Är personligen fortfarande löjligt förälskad i spelserien. Håller dock inte med om att det inte skulle skilja så mycket mellan CIV 2 och 4. CIV 4 är utan tvekan den uppföljare till ettan där man gjort störst förändringar.

Medlem

Jag tycker fortfarande att Civ 2 är det bästa spelet. Det behöver förstås inte betyda att det verkligen är det, men det var första gången jag upptäcke att det gick att simulera så många detljer i ett spel och det var en härlig känsla. Det var också första gången jag kände suget att spela en omgång till.

Köpte Civ 2 strax efter att vi köpt vår första dator, det var en dator där skärm och burk satt ihop och den hade ett internminnet på 4 mb. Jag kommer ihåg att det gick ganska trögt att spela Civilization, den animerade diplomatiska scenen kunde jag inte alls köra eftersom den krävde 8 mb internminne.

Tänk alla härliga wonder movies, high counsil med de dråpliga rådgivarna man kunde sitta och skratta åt och tronrummet som man kunde bygga upp när invånarna var lyckliga.. Visst är det härligt med nostalgi ibland.

:heart:

Medlem

Ja, själv så har jag haft turen att varit med om att fått Civ 1 i julklapp för många år sen, och i senare år även fått efterföljarna. Civ 2 utmärker sig just för att det t.o.m håller idag....även om det "äntligen" blivit omsprunget av Civ IV. Men tvåan har djupet, känslan och fulländningen att luta sig på. Visst var första spelet en milstolpe, och jag törs inte nämna hur många timmar jag spenderade på det. Men tvåan är nog ännu "värre"
Det är helt klart förra årtiondets bästa spel, oavsett genre. Man får ut allt ur det spelet. Och även om det nu på sista tiden faktiskt blivit omsprunget av Civ IV, så står det klart ändå, att ett spel som håller i tio år (och mer, för jag lär ta fram det igen har jag en känsla av), så är det nåt som gjorts väldigt rätt. Om man ser till betydelse i spelbransch såsom i ens eget liv, så Är Civ 2 det ultimata spelet. Varje omgång känns fräsch, varje karta och varje utvecklad uppfinning....även om man sett dom förut
Nej, Civ 2 är boss.....:)


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Inaktiv
Skrivet av PsyCor:

Colonization är ett annat grymt Sid Meier spel. Synd att det inte funkar att lira det i dagens läge utan DOS

Colonization går att spela på Win XP, men som standard så finns det inget ljudstöd. Dock kan du använda DOS-box för att emulera riktig DOS och då fungerar allt perfekt!

Jag var hemma hos min svärfar för ett litet tag sedan för att hjälpa honom med hans dator. Datorn var min sambos personalköp, som han tog över då det var dags att lösa ut den (AGP 4X samt SD-ram...).

Innan han fick den så ominstallerade jag datorn och la in några spel eftersom han nu, som pensionär(!), lärt sig gilla datorer och spel...

Åter till nutid, alltså satt jag där och strulade med hans senast tabbe när jag snubblade över just Civ II. Jag bara måsta starta det...

Dom fick kalla flera gånger när det var dags för fika!

Senare på kvällen låg jag och mindes speciella runder i spelet, nästan helt i detalj fast det gått flera år sedan jag spelat det sist!!!
Jag gick genom mina misstag och min sömniga hjärna bestämde att jag skulle öppna mina sparfiler dagen efter och göra lite annorlunda nästa gång...
Efter en liten stund blev jag nästan klarvaken och insåg att Civ II inte fanns på min dator, det hade bytats ut med Civ III (med alla expansioner) och sedan med Civ IV (och expansion)!

Jag blev ganska besviken och somnade med en sista tanke om att jag skulle ominstallera spelet dagen efter...

Jag har fortfarande INTE installerat Civ II, men medan jag skriver detta så tittar jag på manualerna till både Civ II och dess expansioner, CD skivorna ligger i skåpet bakom mig...

12
Skriv svar