Blue Dragon över 40 timmar långt, ryms på tre dvd
ZZZZzzzzzzZZZZZzzzzzZZZZZzzzzzz....
boooooring...
Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)
Jo... ibland kan man ju tro att alla asiater är pedofiler. Denna eviga japaninfluerande småbarns design på allt och alla är väldigt tröttsam. Småflickor i miniskirts...
Edit: Oj låter lite som en moraltant men det ser ju bara så jäkla fånigt ut...
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.
Det här spelet är gjort för att öka försäljningen av 360 i Japan, dom satsar alltså inte på den västlandska marknaden. Orka 3 skivor btw.
Haha jag tänkte precis innan jag gick in i denna tråd att du skulle vara här och säga exakt något om antal skivor ^-^ Funkade med spel som metal gear solid och ett antal FF spel. Så tror nog att det funkar med ett RPG till. Tycker det är ganska lamt argument att man stör sig på att byta dvd efter 18 timmar gameplay, har vi verkligen blivit så jävla lata?
Det här spelet är gjort för att öka försäljningen av 360 i Japan, dom satsar alltså inte på den västlandska marknaden. Orka 3 skivor btw.
Haha jag tänkte precis innan jag gick in i denna tråd att du skulle vara här och säga exakt något om antal skivor ^-^ Funkade med spel som metal gear solid och ett antal FF spel. Så tror nog att det funkar med ett RPG till. Tycker det är ganska lamt argument att man stör sig på att byta dvd efter 18 timmar gameplay, har vi verkligen blivit så jävla lata?
Ja
40h? Jag har långt fler ggr speltid i Oblivion, och det är bara en skiva.
Vågar jag säga ordet?
FMVs.
Men ett spel med teamet bakom det bästa jrpg:et någonsin, Chrono Trigger, i ryggen måste jag bara ha. Förr eller senare.
Om det är någonstans det skulle behövas ett episodtänk (sälj en fjärdedel av spelet för en fjärdedel av priset) så är det här. Jag är riktigt sugen på ett japanskt rollspel till 360 då jag anser att västerländska dito mycket sällan håller måttet, men har jag 40 timmar av mitt liv att lägga ner på ett enda spel? Då spelar jag nog hellre fyra småspel...
hehe, det går verkligen inte att vinna som spelutvecklare... först klagar folk på att spel är för korta... sen när ett spel är långt... då är det för långt ^^
Blue Dragon har sedan länge varit ett av få spel till 360 som jag verkligen ser fram emot, så hoppas att Sakaguchi lyckas leverera ännu en gång...
Måste erkänna att jag är lite trött på att ita rollen som en snorunge för att sedan rädda världen. Kan inte förstå vem som kom på idén från början och hur han tänkte. Men men, så länge spelet är riktigt bra väger väl det upp antar jag. Förhoppningsvis.
dito.
(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.
Haha, vafan är det frågan om? Varför är folk så förbannade för?
Tror att folk inte gillar den typiskt japanska designen i spelet... varför man ska vara förbannad över det vet jag inte riktigt...
Kolla på gears of war...
Men snälla, GOW är ju ett helt annat manér. Ska vi börja hacka ner på serietidningar för att de inte är fotorealistiska också?
Ps.
GOW är 100% CG. Det här spelet också (såvitt jag vet).
Du förstår bara inte vad jag säger...
Av den CG jag har sett ur Blue Dragon så har den inte varit så tekniskt snygg att inte Xbox'en skulle klara av det i realtid. (GoW har ju galna ingame cuscenes)
Men istället gör dom film av det så spelet blir 3 DVD's.
Du måste kunna skilja på stil/design och det tekniska.
Du måste kunna skilja på stil/design och det tekniska.
Ungefär det jag försöker säga till dig.
Med tanke på att något pucka valde att anställa mig som grafiken i spelbranschen så tror jag att jag har hyffsad koll på vad som beror på manér och vad som beror på sunkiga grafiker.
Du förstår bara inte vad jag säger...
Det är möjlight, när du använder termerna på fel sätt. CG är ett begrepp som innefattar ingame-grafik. Jag tror begreppet du letar efter är FMV, "full motion video".
Av den CG jag har sett ur Blue Dragon så har den inte varit så tekniskt snygg att inte Xbox'en skulle klara av det i realtid. (GoW har ju galna ingame cuscenes)
Jag tycker FMV-filmerna ser hyffsat snygga ut. Det ser inte ut som de har haft några större problem att utföra den stil som de valt att arbeta mot. Jag förstår inte riktigt vad du menar när du säger att de inte är snygga tekniskt sett, modellering, shading, kameraföring mm. ser ut att fungera riktigt bra. Visst, animationerna är inte direkt Pixar, men de är ju fortfarande relativt snygga (relativt mot vad man oftast ser i spel). Om de skulle kunna renderas ingame eller ej är en annan diskussion. Jag tror att det ofta är produktionsmässiga beslut som styr huruvida custscenes är ingame eller FMV, inte målkvaliteten.
Du måste kunna skilja på stil/design och det tekniska.
Ungefär det jag försöker säga till dig.
Med tanke på att något pucka valde att anställa mig som grafiken i spelbranschen så tror jag att jag har hyffsad koll på vad som beror på manér och vad som beror på sunkiga grafiker.
Du förstår bara inte vad jag säger...
Det är möjlight, när du använder termerna på fel sätt. CG är ett begrepp som innefattar ingame-grafik. Jag tror begreppet du letar efter är FMV, "full motion video".
Av den CG jag har sett ur Blue Dragon så har den inte varit så tekniskt snygg att inte Xbox'en skulle klara av det i realtid. (GoW har ju galna ingame cuscenes)
Jag tycker FMV-filmerna ser hyffsat snygga ut. Det ser inte ut som de har haft några större problem att utföra den stil som de valt att arbeta mot. Jag förstår inte riktigt vad du menar när du säger att de inte är snygga tekniskt sett, modellering, shading, kameraföring mm. ser ut att fungera riktigt bra. Visst, animationerna är inte direkt Pixar, men de är ju fortfarande relativt snygga (relativt mot vad man oftast ser i spel). Om de skulle kunna renderas ingame eller ej är en annan diskussion. Jag tror att det ofta är produktionsmässiga beslut som styr huruvida custscenes är ingame eller FMV, inte målkvaliteten.
Om de skulle kunna renderas ingame eller ej är en annan diskussion.
eeeeh..... nej det är precis det min diskussion handlar om!
Och så säger vi FMV i försättningen.
Som svar på din fråga på vad jag menar med tekniskt sett menar jag:
Varför göra FMV när grafiken helt klart skulle kunna redras av motorn. Inge bump, specula, shaders etc.
Det är exakt dom frågorna jag ställer mig... eftersom jag, precis som du jobbar som utvecklare.
Om "vi" skulle göra FMV skulle det vara för att motorn inte klarar av det i stort sätt.
Och om du jobbar som utvecklare borde du ha förstått vad jag menade direkt... Du ser ju själv att dom tjänar inget på att ha det FMV.
Men nu glömmer vi detta och hoppar vidare... Internet sucks för diskussioner, eftersom man bara "fattar om varrandra"
Ha en grym helg!
Det här spelet är gjort för att öka försäljningen av 360 i Japan, dom satsar alltså inte på den västlandska marknaden. Orka 3 skivor btw.
Haha jag tänkte precis innan jag gick in i denna tråd att du skulle vara här och säga exakt något om antal skivor ^-^ Funkade med spel som metal gear solid och ett antal FF spel. Så tror nog att det funkar med ett RPG till. Tycker det är ganska lamt argument att man stör sig på att byta dvd efter 18 timmar gameplay, har vi verkligen blivit så jävla lata?
Ja
Tycker synd om dig. Du vill väl ha toastolen under dig när du spelar och mat serverad vid din mun av en maskin så du slipper röra dig överhuvudtaget.
- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.
Haha, vafan är det frågan om? Varför är folk så förbannade för?
Tror att folk inte gillar den typiskt japanska designen i spelet... varför man ska vara förbannad över det vet jag inte riktigt...
Japanska design är ju oftast omtyckt till en viss del men när karaktären man spelar ser ut att vara max 10 år gammal då har det gått för långt.
Varför göra FMV när grafiken helt klart skulle kunna redras av motorn. Inge bump, specula, shaders etc.
Om man väger fördelarna med FMV vs. fördelarna med Ingame (från ett rent produktionsperspektiv) så skiljer det sig från företag till företag vilket som är smidigast. Om man inte har en bra cutscene-editor (och om man lyckas undvika problemen med FMV, som t.ex. karaktärsdesign som ändras mitt i produktionen), så kan förrenderade filmer vara det bättre alternativet.
Sedan kan man ju klura på varför alla inte gör spel som är lika bra (för konsumenten) som GOW...svaret på den frågan kan du nog föreställa dig själv
Internet sucks för diskussioner
Jag håller helt klart med. Vi får ses och kramas på en releasefest någon gång! (eller kanske redan på måndag, vem vet. )
Japanska design är ju oftast omtyckt till en viss del men när karaktären man spelar ser ut att vara max 10 år gammal då har det gått för långt.
"If there is grass on the field, play ball" ?
Tror dock inte det är anledningen till att karaktären är 10år och flicka. Jag menar, Link var en ung pojke i både Zelda: Ocarina of Time och WindMaker, och jag tror inte så många av oss vart sexuellt upphetsade av det, snarare ville se hur ens karaktär växer upp och hanterar utmaningarna.