IEM: Starcraft 2 Turnering

Medlem
IEM: Starcraft 2 Turnering

Under den kära Gamescom 2010 pågick även spelturneringar nere i tyskland. Det var Intel Extreme Masters / ESL där många spelare gjorde upp i exempelvis SC2(som vi ska diskutera här) och Quake Live.

Jag vet inte hur insatta ni är i e-sport scenen men ni kanske har lite koll?

Jag personligen är ingen allvetare eller har enorm erfarenhet av större turneringar, jag har dock deltagit i diverse ladders med claner och lag i många FPS spel. Dock så har jag nu på senare tid märkt en viss dragning till att följa #Starcraft 2.

Jag har aldrig varit ett fan av SC, Blizzard eller RTS heller för den delen. Men jag har på något sett fastnat för att ha lite koll på detta och mycket beror nog på Day[9].

Day[9] är välkänd innom Starcraft och var en av USAs bästa spelare under Bood War tiden. Han tävlar dock inte aktivt själv längre men gör istället kommentator videos i stort sätt dagligen på replays av SC2 matcher. Han är väldigt karismatisk, analyserande och varierande när han gör sina videos vilket gör att de aldrig uttråkar som gör att jag utan problem kan sitta 40-80min i sträck och bara glo på SC2 videos.

men iaf! Han har vart nere som kommentator under IEM i Tyskland och de var så jag hörde om denna turnering.

Sverige har under många år vart ett relativt annsett land i e-sport världen där vi har vunnit många olika mästerksap i många olika spel. Dock så har vi inte vart jättestora innom SC. Men just nu är det Svensken 'MorroW' som är det stora snacket i SC2 världen.

Han är en kille som går sista året på gymnasiet och har gjort bra ifrån sig i ladders sen SC2 betan men inte vart något riktigt stort. De stora namnen i SC2 är framförallt White'RA, TLO(TheLitteOne) och IdrA. De tre är nog de högst ansedda personerna i SC2 just nu.

MorroW hade hoppats på att få en inbjudan till IEM i Tyskland för att visa vad han kunde, men fick det inte. Dock så hade han turen på sin sida att en rysk spelare, BRAT_OK var tvungen att lämna återbud p.g.a visum problem. Svensken fick då sin inbjudan som ersättare och blev en av de 16 lyckliga att få tävla om prispengarna i turenringen.

MorroW var lite av en 'underdog' tills han tog sig till kvartsfinalen där han fick möta TLO. Genast så satte MorroW tryck på spelet och lyckades med det som alla hade tippat emot, han slog storfavoriten. Detta grorde att han fick ta sig till Semin. Att TLO åkte ut i kvartsfinalen i hans eget hemland endast dagar innan han skall flyga ner till Korea och börja spela för Team Liquid(Scarcraft legender) för att satsa till 100% på sin spelkarriär var ett stort bakslag.

Sista minuterna av TLO vs MorroW

MorroW mötte dimaga i semin och det blev en TvZ match. Det blev mycket jämt och hårt vilket resulterade i att MorroW gjorde ett par misstag under spelet som kunde kostat honom vinsten. Men tack vare hans fingerfärdighet och kontroll så tog han även detta och avancerade till finalen.

I Finalen fick MorroW sätta sig mot IdrA, en av de mest hatade och 'älskade' spelarna inom SC2. Han är känd för att ha ett hett temprament, vara otrevlig samt att ofta uttrycka sin åsikt om att Terran är OP och Zerg alltid är i underläge mot dem.
Dock så hade IdrA själv slagit ut totalt 4st Terran spelare under denna turnering och var den enda som inte förlotat en enda match! inte ens under kvalet.

IdrA är utan tvekan en av de farligare Zerg spelarna man kan hitta så för att MorroW skulle vinna detta fick han leta fram nya strategier och inte bara spela 'safe' som han gjort innan mot TLO och Dimaga.

MorroW prövade en ny taktik för honom vilket är att börja stressa från början till slut med Reapers, för att sedan när man brutit ner motspelaren tillräckligt byta inrikting och då bygga mycket Marines och Maurders för att lägga in dödsstöten. Denna strategi körde MorroW i stort sett genom hela finalen där det gav resultat. IdrA klarade inte av pressen på slutet av all trakasering med Reapers och förlorade ordentligt. Slut scoren blev 3-1 till MorroW och han vann nu $5000 att ta med sig hem och ett mycket större namn än han haft innan inom SC2.

Han kom dit som en ersättare och sluta med att han slog några av de största spelarna inom SC2, tog sig till finalen och spöade IdrA en av de största Zerg-spelarna i SC2.

Det kan man kalla prestation.

ps. jag vet att jag ämför vissa av dessa spelare som de "bästa" men jag exkluderar sydkoreaner som NaDa från denna artikel

#blogg

Medlem
IEM: Starcraft 2 Turnering

Har inte heller varit direkt intresserad av RTS innan, men SC2 är förbannat kul att kolla på

Skägg.
10 Chambers

Måste se den finalen!


signatur
1
Skriv svar