Windows Vista får svensk prislapp

Medlem

Tror inte office ingår utan det får du köpa för ytterligare 3000:- eller så om man inte kan köpa student versionen


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Bab
Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Bab:

En del universitet (och kanske andra skolor, jag vet inte riktigt) är ju med i MSDNAA = gratis operativsystem och program från microsoft till studenterna som pluggar där. Microsoft har bla XP Pro ute på MSDNAA för dom som är med där.

Jag har inte tillgång till MSDNAA längre men Vista kommer säkerligen läggas ut där också, om det inte redan finns där kanske t.o.m.

En del företag har ett sådant system, det känner jag till. Men hur är det med licenserna? Många, bl a Adobe och Microsofts .NET Studio, hade en licens som sa att man bara fick använda mjukvaran när man studerade. Alltså, när man inte är studerande längre, så måste man avinstallera programmet och slänga sina skivor.

Jag har för mig att det stog i mitt MSDNAA-avtal att jag fick fortsätta använda mjukvaran efter studierna så länge dom inte användes för kommersiella ändamål.


signatur

-------
Du bär själv ansvaret för det du läser ovan.

Medlem

Jag skaffade inte XP direkt när det släpptes och kommer avvakta med Vista också. Jag är rätt säker på att jag kommer köpa det om något år, men jag räknar med att OEM licensen kommer bli billigare när det är dags för ett köp.

För medelsvensson finns det ingen anledning att köpa Vista. Det finns gott om folk med Windows 98 i stugorna fortfarande.

Inaktiv
Skrivet av Howser:
Skrivet av EATTJ:

3-4000 för operativsystemet? det är 1/5 - 1/4 av priset för hela datorn om man köper en ny. rimligt? knappast med tanke på att utan os fungerar inte resten.

20-25% av det totala priset för en ny dator består av en helt essentiell komponent, på vilket sätt är det orimligt? Tycker som det skrivits tidigare i tråden att det rimmar lite illa att folk är beredda att ge vad som helst för det senaste grafikkortet och diskar på 100-tals GB men skriker över priset på operativsystemet som kommer överleva ovan nämnda komponenter flera gånger om.

Jämför det med om du köper en bil utan ratt för 100000, och någon erbjuder dig en ratt i kompositmaterial med neonljus för 25000. Du behöver ratten, men den är inte värd den där 1/4 av bilspriset, men i fallet med WV så är det som många sagt tidigare, det enda reella alternativet för någon som vill spela spel på datorn.
XP funkar, och DX10 hade funkat på det om inte MS hade velat göra det WV-exklusivt. Det är klart att man kan hävda att de för utvecklingen framåt, men i grund och botten så kan du nog också se att det är ett dåligt, dyrt och missledande sätt att mer eller mindre tvinga fram uppgraderingar.

Medlem

håller med som en föregåande talande med att ni gnäller inte över att punga ut 4000-5000 på grafikkort varannan månad för att få 2 fps mer i nåt spel ..men när man ska köpa ett OS som håller i 4-5år för 2500-5000kr så lipas det nåt ofantligt ..

2495/365 = drygt 7kr avsrundat per dag att använda vista home basic det är inte dyrt

4955/365 = 13,50kr per dag att använda ultimate det är inte heller så dyrt ..

börja lägga undan dessa summor nu 1år så har ni ett Vista om ett år och då kanske ni får Sp1 till också på köpet


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Inaktiv

Kompetenta spelmakare som #id Software och #Epic Games brukar släppa sina spel till flera plattformar som t.ex. linux.

Många andra företag lincenserar dessutom dessa företags spelmotorer och därför bordet det inte vara krångligt för de flesta att börja stöda linux. Iallafall på FPS-marknaden.

Om fler bara skulle gå över till linux...


signatur

Cogito cogito ergo cogito sum.

Medlem
Skrivet av Bab:

Problemet Microsofts tidigare "helt essentiella komponenter" har varit att man inte får ett skit för pengarna. Köp en dator och köp sedan windows till den. Vad kan du göra med den datorn? Inte ett skit. Du kan surfa på webben, skriva i WordPad, rita i paint och lägga patiens. That's about it. Kommer Vista att ha en full version av Microsoft Office inbyggd? Jag har inte koll på det men det skulle göra att jag mer kan acceptera priset.

Om man slänger in i princip vilken som hellst GRATIS lunixdist får man i regel en komplett kontorsdator med kontorsmjukvara och avancerade bildbehandlingsprogram.

Är man en svensson som endast surfar på webben, mailar och redigerar bilder fån sin digitalkamera måste jag säga man är ganska korkad om man fortfarande kör Microsoftbasserat.

Du får en dator du kan spela Windows-spel på, vilket majoriteten av denna sajts besökare torde vara intresserade av.

Medlem
Bab
Medlem
Skrivet av två meter dumheter:

Kompetenta spelmakare som #id Software och #Epic Games brukar släppa sina spel till flera plattformar som t.ex. linux.

Många andra företag lincenserar dessutom dessa företags spelmotorer och därför bordet det inte vara krångligt för de flesta att börja stöda linux. Iallafall på FPS-marknaden.

Om fler bara skulle gå över till linux...

Problemet är dom mindre och smalare spelmakarna som oftast är dom som kommer med de orginella och nyskapande spelen. Dessa har av olika anledningar som support o.s.v. bara råd att satsa på en eller kanske två plattformar och måste ju ta dom vanligaste då... det blir då Windows och sedan kanske Mac i andra hand.


signatur

-------
Du bär själv ansvaret för det du läser ovan.

Inaktiv
Skrivet av Dinskugga:

håller med som en föregåande talande med att ni gnäller inte över att punga ut 4000-5000 på grafikkort varannan månad för att få 2 fps mer i nåt spel ..men när man ska köpa ett OS som håller i 4-5år för 2500-5000kr så lipas det nåt ofantligt ..

2495/365 = drygt 7kr avsrundat per dag att använda vista home basic det är inte dyrt

4955/365 = 13,50kr per dag att använda ultimate det är inte heller så dyrt ..

börja lägga undan dessa summor nu 1år så har ni ett Vista om ett år och då kanske ni får Sp1 till också på köpet

Jag betalar max 2000 för grafikkort varannat eller var 3:e år. Det där med pris per dag, 1 kr är också billigt, 20 kr är också billigt, 70 kr är också billigt... Det håller inte.


signatur
Bab
Medlem
Skrivet av Howser:

Du får en dator du kan spela Windows-spel på, vilket majoriteten av denna sajts besökare torde vara intresserade av.

Du har rätt. Det är bara att böja sig frammåt och ta fram vaselinet om man är spelintresserad.


signatur

-------
Du bär själv ansvaret för det du läser ovan.

Medlem
Skrivet av Bab:

Jag har för mig att det stog i mitt MSDNAA-avtal att jag fick fortsätta använda mjukvaran efter studierna så länge dom inte användes för kommersiella ändamål.

Hur definieras användingen av Windows för kommersiella ändamål? Om jag programmerar eller utvecklar hemsidor så använder jag Windows och kodningen sker inte direkt med Windows-mjukvaran, men ändå indirekt eftersom att Windows måste vara igång och hanterar kommunikationen mellan datorn och mjukvaran som jag kodar i.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Dyrt som satan.
Tror nog att Reloaded och liknande anhang får måånga kunder..Jag lär inte betala en sån idiotsumma..

Medlem
Skrivet av Swedenrock:

Va fan gnäller alla om? Ni kommer ändå inte betala för det. Även om det skulle kostat 499kr så skulle ni likväl tanka ner skiten från The Piratebay. Så har ni ju alltid gjort.
Ni förväntar er gratis mjukvara, men inte gratis hårdvara.

Är klart man inte betalar 2500-5000 för ett operativsystem som inom en inte alltför avlägsen framtid kommer vara ett måste om man vill uppleva spelen som de är tänkta, eftersom Microsoft har monopol på marknaden.

Kanske det höga priset beror på den långa utvecklingstiden, som de nu vill ta igen, men ärligt talat så beror den endast på utvecklarnas dåliga kompetens med tanke på alla turer de haft med omstarter från scratch. Men det är ju klart att företagets oförmåga att göra något rätt från början kommer straffa eventuella kunder.

Skrivet av Bab:

Problemet är dom mindre och smalare spelmakarna som oftast är dom som kommer med de orginella och nyskapande spelen. Dessa har av olika anledningar som support o.s.v. bara råd att satsa på en eller kanske två plattformar och måste ju ta dom vanligaste då... det blir då Windows och sedan kanske Mac i andra hand.

Motexempel: Introversion Software, som släpper till alla tre plattformar - Windows, Mac och Linux. Jag tror snarare att det är de små som har att tjäna på att ta till sig den lilla kundskara som är Linux och Mac-användare, då Windows-användare kanske inte räcker till för att de ska överleva.

Men utgivarna har ju makt de också.

Medlem

Oops..studentrabatt tack? Jag kommer nog tvingas förlita mig på ybersmarta nissar som knäcker saker och ting åt mig.

Bab
Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Bab:

Jag har för mig att det stog i mitt MSDNAA-avtal att jag fick fortsätta använda mjukvaran efter studierna så länge dom inte användes för kommersiella ändamål.

Hur definieras användingen av Windows för kommersiella ändamål? Om jag programmerar eller utvecklar hemsidor så använder jag Windows och kodningen sker inte direkt med Windows-mjukvaran, men ändå indirekt eftersom att Windows måste vara igång och hanterar kommunikationen mellan datorn och mjukvaran som jag kodar i.

"Windows måste vara igång och hanterar kommunikationen mellan datorn och mjukvaran"
Det är ju windows i ett nötskal. Det är ju det ENDA viktiga du får för tusenlapparna du betalar för windows.

Allt som du tjänar pengar på räknas förmodligen som komersiella ändamål. D.v.s. du får inte använda MSDNAA windows på någon slags jobbdator, varesig det är hemma eller på ditt egna lilla företag.


signatur

-------
Du bär själv ansvaret för det du läser ovan.

Medlem
Skrivet av Forcie:

Glöm nu inte att man kommer kunna köra alla DirectX 10-spel på Windows XP med hjälp av DirectX 9.0L-versionen som kommer släppas samtidigt. Det enda man går miste om är de specialeffekter som nya shaders och grejer som kommer att stödjas av de allra senaste DX10-grafikkorten (som vad jag vet inte släppts än, rätta mig om jag har fel?).

Det är alltså inte alls absolut nödvändigt för alla gamers att kasta ut tusenlappar på att uppgradera till Vista på ett bra tag.

Fel, tyvärr.. dx9.0l är för vista det med, l=longhorn.
Source: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=35140

Medlem

Jag tror att winxp lever men än 1,5 år efter släppet av Vista, vista måste först bli stabilt och sen ska det crackas, kommer ihåg hur det var när winxp släpptes för första gången.

Medlem

precis som om MS inte tjänar nog med pengar...

Önska det fanns ett bra och smidigt sätt lira Win spel i linux.... fan fan att de inte fixar till det

Medlem
Skrivet av Bab:

Allt som du tjänar pengar på räknas förmodligen som komersiella ändamål. D.v.s. du får inte använda MSDNAA windows på någon slags jobbdator, varesig det är hemma eller på ditt egna lilla företag.

Ja. Hmm. Det får i så fall bli en dualboot. MSDNAA Vista när jag skall spela och boota om datorn till XP när jag skall arbeta.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag gillar inte att vissa av er tror att Vista är ett alternativ till en konsoll.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Bab
Medlem
Skrivet av peak_performance:
Skrivet av Bab:

Problemet är dom mindre och smalare spelmakarna som oftast är dom som kommer med de orginella och nyskapande spelen. Dessa har av olika anledningar som support o.s.v. bara råd att satsa på en eller kanske två plattformar och måste ju ta dom vanligaste då... det blir då Windows och sedan kanske Mac i andra hand.

Motexempel: Introversion Software, som släpper till alla tre plattformar - Windows, Mac och Linux. Jag tror snarare att det är de små som har att tjäna på att ta till sig den lilla kundskara som är Linux och Mac-användare, då Windows-användare kanske inte räcker till för att de ska överleva.

Men utgivarna har ju makt de också.

Klart dom små har pengar att tjäna med det finns dom som resonerar som så att det kostar xxxxxx enbart att fixa stöd för linux och den lilla andel av marknaden linux utgör kommer inte dra in xxxxxx kr åt oss. Tyvärr.

Jag undrar om det inte är utgivarna som kanske håller tillbaka mest. Är det inte utgivarna som oftast står för "technical support" i efterhand sedan spelet kommit ut?

Sedan har jag funderat lite på, är inte senaste Mac väldigt likt Linux? Om man har kod som fungerar på Mac hur mycket jobb är det att bygga en linuxvariant av den?

Det handlar väll lite om utvecklare som kanske köper in kod också som inte är anpassad för annat än windows eller mac... det är säker där det faller ofta också.


signatur

-------
Du bär själv ansvaret för det du läser ovan.

Medlem

5000kr

gogo warez...

Medlem

Idioter det är allt jag har att säga om ms, Om de tror att man tänker betala 4000+ för en antagligen riktigt buggig produkt så är de helt ute och cyklar för det tänker iaf inte jag göra.

Medlem

Asså sjuka priser.. sedan har dem svårt att begripa att folk piratkopierar..
Skärpning pyttemjuk!


signatur

Being sober on a bus is, like, totally different than being drunk on a bus.
-Ozzy Osbourne

Inaktiv

Haha 5000 spänn tjenare

Medlem

Humdidumdumdum..... *torrent* *host* humdidumdiidumdum


signatur

Nämen!

Medlem

Klart man kan slänga ut 4000 spänn på ett OS. Jag menar, det är hälften av vad min dator kostade bara.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Tror jag avvaktar med alla buggar tills de fått ut första Service pack.. lär ju dröja innan majoriteten av spelen lär uttnyttja vista fullt ut.

Skriv svar