CSS och utskrifter

Antikvitet
CSS och utskrifter

Jag är så sjukt nöjd med mig själv just nu.

Som jag berättade i mitt förra blogginlägg håller jag på och skriver ett nytt tävlingssystem, för jag tror på tävlingarna som ett sätt att koppla samman besökare och annonsörer så att alla inblandade, även vi som mellanhand, blir nöjda. Annonsörerna får en produktriktad uppmärksamhet, läsarna får chansen att vinna spel och vi får fler läsare. Klassisk win-win.

Att köra många tävlingar ställer förstås krav på slimmad infrastruktur. Så när jag nyss insåg att jag lyckats göra ett outputscript för vinnarna som formaterar deras adresser anpassade för våra adressklisterlappar, så var situationen tårta.

Vi printar vinnarlistan på ett etikettark och klistrar på på de packade vaddkuverten. Sjukt smidigt. Och allt detta tack vare två komponenter: CSS och Firefox. CSS stödjer dels måttsättning angiven i millimeter och dels ett attribut som heter page-break-after. Firefox, som respekterar båda dessa CSS-delar, gör således att ytor anpassas till satt millimeterstorlek på pappret (som till skillnad från skärmen faktiskt har en definierad bredd och höjd i millimeter) och även att en sidbrytning infogas såsom jag begärt i mina styleklasser.

Don't you just love it when things just... work?

#blogg


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
CSS och utskrifter

Ja, vad ska man säga...? Grattis?

Det låter toppen iallafall!

Medlem
Medlem

Använder oftast XSL-FO (Format Object) till att göra dokument för utskrift.

Viste faktiskt inte att page-break-after fanns i CSS. Det är riktigt coolt faktiskt.

1
Skriv svar