Skoluniform = mer seriöst?

Medlem
Skoluniform = mer seriöst?

Jag såg nyligen ett reportage på Japanorama om hur strikta dom är i Japan när det gäller uniform beroende på yrket. I skolan har man en skoluniform på sig, medans polis, vägarbetare, trädgårdsmästare, flygvärdinnor etc. har sina varianter.

Detta har lett till att befolkningen har förlorat sin självidentitet, men samtidigt har det lett till en större samhörighet i landet. England är inte heller främmande för detta koncept, då dom har detta i bl.a. skolorna.

När jag ser på Sverige, och hur dess skolor har utvecklats har det verkligen inte gått åt en positiv riktning. Betygen dalar, det skapas gäng, slagsmål förekommer ofta i vissa skolor etc. En av anledningarna tror jag faktiskt är att folk får gå kläda precis hur dom vill när dom går till skolan. Detta skapar en stämning att man inte är där för att studera, utan för att ha "roligt" och skapa allmän kaos.

Hade Sveriges politiker infört tvång i att bära skoluniform beroende vilken skola man går på (grundskola, gymnasie) så skulle det säkert skapa en mer allvarligare och trevligare stämning bland dagens ungdomar. Problemen hade inte försvunnit helt, för det finns många andra faktorer som bidrar till hur det är idag. Men det hade nog minskat det iom. att ingen är mer speciell än den andra utifrån utseende.

Som det ser ut nu i Sverige är jag är helt för det faktiskt.

Vad säger ni andra om saken?

#blogg

Medlem
Skoluniform = mer seriöst?

Har redan uniform för universitetet... Åväråål!


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Skoluniformer skulle nog underlätta en del, kanske inte i den utsträckningen du talar om men det är iaf. en start.


signatur

"jävlda datorer, hur mycket ram måste man ha för att en cp dator INTE ska kuka å vara helt jäva toffel cp!!" -Iceman

Antikvitet

Jag ser inte ett problem med skoluniform så länge den finns tillpassad för alla. Jag tror att strukturen skulle göra många ungdomar gott.

Samtidigt tror jag det är farligt att se skoluniform som en lösning på stora problem. Det är måhända en bidragande faktor, men skoluniformer löser inte ungdomsbrottslighet.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Jag sa aldrig att detta skulle lösa ungdomsbrottsligheten helt.

1
Skriv svar